Det surrer svært mange tanker i hodet mitt for tiden
Tanker om mellomste. Er hun laktoseintolerant, eller er det "bare" forstoppelse og refluks? Det er mye som tyder på refluks i alle fall, medisinen virker. Men legen på sykehuset skulle skrive ut en resept på dobbelt styrke, den er ikke kommet i helsenorge. Ja, hun tar bare to av dem hun har nå da, det sa legen var ok, og jenta selv mener etter en dag forsøk at et gjorde at det ble mindre symptomer utover dagen, så da fortsetter vi sånn. Men da går den boksen snart tom, så da må vi enten få fornyet resept fra fastlegen på de hun må ta to av, eller få den resepten fra sykehuset. Før påske.
Tanker om eldste. Får jeg ham til å delta på korpskonsert 2.4, kulturskolekonsert 6.4 og grand prix på skolen (den kan han ikke velge bort) 7.4? Uten protester av høylytt grad? Hvor lenge er det greit å pushe ham til å fortsette med noe jeg jo ser han egentlig har glede av, dypt inne? Når skal vi gi oss? Men, han like jo å spille, egentlig.
Minstemor. Heller ikke hun fikk påvist laktoseintoleranse på blodprøven, men legen anbefaler laktoseredusert kost dersom vi mistenker sensitivitet. Men hvordan søren vet jeg det? Det var legen som mente at det kasnkje var noe vi burde sjekke opp, fordi hun hørte mye luft i magen. Vel, vi får nå bare se.
Sommeren. Skal de to eldste på speiderleir? Får jeg dem til å dra p landsleir? Det er sikkert knallkult, men en som helst vil sitte på rommet med lukket dør og nedtrukket gardin, tenåringen min. Og søstra med hjemlengsel. Vel, de drar ikke dersom ikke min bror sine unger drar, så de får snakkes sammen, vi voksne snakke sammen, og lande noe. Snart For vi oppdaget i dag at den lokale påmeldingsfristen er faktisk i morgen.
Jeg har ferie den uka, så det er en av mine ferieuker som går bort da, dersom de er på leir, men det ofrer jeg for dem, null stress, vi er stort sett hjemme den uka likevel, mannen jobber somregel en del.
Vi burde byttet 6 vinduer i huset, minimum, og det er best å gjøre i sommerhalvdelen av året, ettersom det å bytte vidu innebærer et midlertid hull i veggen. Jeg aner ikke i hvilken ende man begynner for å få byttet vinduer. Utover å rydde huset, for det aner meg at vi må ha noen inn. Noen til å gjøre jobben. Og, vel, huset må ryddes,
Egentlig gasnke sanrt, for mamma sier at hun har noen gardiner jeg har sagt ja til å voerta, og hun kan hjelpe meg åstryke dem og henge dem opp hun, hun kan komme, og ve, nei, huset må ryddes først mamma, Det ER ikke noe spisebord å legge dem utover, det er et kaos-bord. Det er ikke sånn at jeg har lyst å slippe deg inn heller, jeg må rydde ført.
Vi har alltid vært av typen som rydder til vi får besøk. Hvilket fungerte sånn tålelig greit frem til pandemien kom og nesten ingen besøk på et par år....
Så jada, jeg trenger å rydde huset. Veldig.
Så har vi denne sørens dytt konkurransen også, jeg bør gå 16 000 skritt i dag for å være ajour. De er litt mye, jeg har gått litt under 4k så langt i dag. Da har jeg til og med ens ærend GÅTT ut på en butikk i lunsjen,
Så ideelt sett skal jeg bruke ettermiddagen i dag på å: Gå 15 skritt. Eller så mye av det som jeg klarer. Aller helst en tur ut i skogen da etter middag, også resten inne forran tv når ungene er lagt. Mannen skal på fau møte.
Jeg bør bare egentlig også bruke de samme timene på å rydde spisebordet. HELT. Og det inkuderer under. Både kosting, men også en kassa som er skuddunder påenden der, og de posene som bare havnet der med div og.. ja. Og alt som ligger på stolene som ikke er i bruk.
Og jeg bør brette klær til en store gullmedaljen, egentlig i sånn sikkert tre timer. Og vaske klær Som må brettes.
Og vaske opp og rydde kjøkkenet, skikkelig sånn SKIKKELIG rydde kjøkkenet, det trengs.
Og stua. det er kasser med ting og tang der som ikke skal bo i stua egentlig.
Inngangen, der er det også en jobbe eller tre å ta tak i gitt, om vi skal slippe noen inn.
Alt det kan jeg umulig ta i dag, men jeg burde begynne. OG jeg burde gå. Og jeg burde mye, men aller helst vil jeg synke ned i en sofa med sims og ikke tenke på verden.
For ja, tankene mine surrer selvsagt med ukraina og hele den greia der. Og med prisene i verden, tanken på alle som ikke får mat, men også med lokalt i egen lommebok, alt blir dyrt, heise dyrt, og vi burde bytte dieseldrogene med elbiler (vi bor i alle fall enn så lenge i en region hvor det er rimeligere strøm enn lenger sør i landet, inntil de får på plass noen overføringskabler) Bom kommer det også, muligens allerede før sommeren. Det blir dyrt å dra på jobb med et dieseldrog da.
Men jeg "må" ha en bil med enormt baggasjerom for min camping- ferie. Eller få mannen til å skjønne at en liten henger er tingen... UTEN at slekta vipper over i "da kan du like godt ha campingvogn!" og samtidig har vi utfordringa i at bilen vår er såpåass tung at vi kan ikke ha en henger som har tillatt totalvekt på 1000 kg, over tillatt totalvekt for sertifikatet vårt. Derved blir det en LITEN henger ja, og da får vi ikke en vi kan ha med syklene på "taket" på eller på annet vis, og samtidig få med oss baggasje

Men så lenge vi har denne bilen så holder nesten baggasjerommet. Byutter vi bil vet vi ikke hvor ting den er, men elbiler er generelt tunge. Ser dog at id 4 f.eks er akkurat såpass mye lettere (om man ikke går for høyeste utstyrsklasse) at den kommer under 2500, og derved kan ha en 1000 henger og være under 3000. ID buzz trenger vi ikke henger til antar jeg, men hvor ting den er i seg sevl er el enda ikke oppgitt. Så er jeg så sær, eller bortskjemt da, at vi har jo s max med tre fullverdige seter bak, og jeg synes det er vanskelig å gå over til en bil hvor en må sitte på et midtsetet som ikke e like godt. (og vanskelig å ha beltestolen i midten, den er jo mer "breiskuldra" enn ungene, så den tar så mye plass at det er fint den er ut mot ene kanten. Dessuten er den isofix-festet da så trenger vi ikke tenke på å feste en når ingen sitter på. Ikke at hverken id 4 eller id buzz er en bil vi kan ha på plass til juni (bompenger) da.
Samma kan nå det være, bil har vi, og bil skal vi ikke bytte med det første. Huset sakl ryddes, må ryddes altså RYDDES, ikke den daglig-jobben, men mer strukturelt.
Men tankene surrer, og jeg begynner å tenke på sommerferie, og jeg har lyst på ferie. Men det er magen til mellomste, og refluksen, og hvem flere får krona snart og kommer vi oss i konfirmasjon? Og bunaden ja, og søren, festdraktene til ungene må vi prøve, og evt tilpasse.
Og dagene går. Så fort, så fort.
Og tankene surrer. Mye