Mange barn opplever fulle voksne i julen

Hender folk tar seg en øl eller 2 på besøk her. Men er ikke mange gangene jeg eller mannen gjør det.
Tror ikkr folk flest forandrer seg sv det. Er jo fortsatt lovlig å kjøre bil.

Mannen er vokst opp me en far som er alkoholiker og er det fortsatt. Datteren vår koser seg når vi er der, selv om hun nok sv og til synes han er litt rar ;)
 
I fjor tok jeg et glass vin til maten. Når maten var ferdig, tok jeg samme glasset med meg til soffan. Så spiste vi dessert, mens jeg tok småslurker. Først når barna la seg ble jeg ferdig med glasset:p
Altså. Et glass vin/en øl betyr ikke nødvendigvis at man styrtdrikker og lett går på en snurr. Det glasset i fjor brukte jeg 3 timer på minst!
Jeg synes det er godt å kunne unne seg noe annet enn brus/ vann en gang iblant :)
Nettopp.
Det er sånn her også. Kan bruke en kveld på ett glass
 
Ungene vet om alkohol
Voksendrikk.
Svimmeldrikk kaller eldste det etter at vi hadde forklart litt, og skjønner ikke hvorfor folk drikker det frivillig ;-)

Her serveres ikke alkohol i julen. Vanligvis kjøper mannen en pakke juleøl. Også drikker han se siste utpå sommeren med forklaring om at de går ut på dato...

Det har hendt at det har vært drukket her med ungene tilstede. Vi hadde felles fest for et par år siden når vi ble 35 begge to. Vi hadde grillfest og det var øl og vin på bordet til maten. Det var mange unger, og lite drikking. Det ble mer vin og god stemning (ikke fyll, men ikke noe jeg ville hatt med ungene der) utover natta, men da var alle unger enten dradd hjem eller lagt i seng.
 
Jeg fatter ikke at folk drikker alkohol (mer enn promillegrensa) etter unga har lagt seg jeg. Selv om de ikke blir eksponert så er det greit kunne opptre edru om en akuttsituasjon skulle skje.
 
Jeg fatter ikke at folk drikker alkohol (mer enn promillegrensa) etter unga har lagt seg jeg. Selv om de ikke blir eksponert så er det greit kunne opptre edru om en akuttsituasjon skulle skje.
Vel, om noe akutt skulle skjedd var jo både jeg og andre edru, så at en del gjester tok taxi hjem (de fleste kjører ikke når de har drukket, selv om de (trolig) er under grensa. Alkohol = null bil.) er jo ikke problematisk i forhold til "å kunne kjøre ungen til legevakta" akkurat?

Jeg er avholds uansett, og min mann ble heller ikke full, men hadde ikke noe bak rattet å gjøre. Ingen ble full, men mange kunne ikke kjøre. Noen gikk, andre bor lenger unna.

Det er vel dog eneste gang det faktisk har vært en fest hos oss... Ellers er det nærmeste av og til en likør til kaffen, liksom. Og altså ikke til de som kjører, så det skjer ikke hver måned, knapt årlig... (bra sprit har lang holdbarhet...)

Men jula er tørr her i huset. (også har vi for tiden syke unger, så at de våkner på natta og evt trenger tilsyn er ikke like utenkelig heller) dessuten er jeg høygravid, så min far har også tørr jul, de skal være barnevakt og må kjøre for å komme hit. Jeg har jo sagt at det kan vi ordne, men han ser ikke noe problem ved det. Mannen skal ikke kjøre meg noe sted, jm kommer hit, men han vil være edru når babyen kommer.
 
Vel, om noe akutt skulle skjedd var jo både jeg og andre edru, så at en del gjester tok taxi hjem (de fleste kjører ikke når de har drukket, selv om de (trolig) er under grensa. Alkohol = null bil.) er jo ikke problematisk i forhold til "å kunne kjøre ungen til legevakta" akkurat?

Jeg er avholds uansett, og min mann ble heller ikke full, men hadde ikke noe bak rattet å gjøre. Ingen ble full, men mange kunne ikke kjøre. Noen gikk, andre bor lenger unna.

Det er vel dog eneste gang det faktisk har vært en fest hos oss... Ellers er det nærmeste av og til en likør til kaffen, liksom. Og altså ikke til de som kjører, så det skjer ikke hver måned, knapt årlig... (bra sprit har lang holdbarhet...)

Men jula er tørr her i huset. (også har vi for tiden syke unger, så at de våkner på natta og evt trenger tilsyn er ikke like utenkelig heller) dessuten er jeg høygravid, så min far har også tørr jul, de skal være barnevakt og må kjøre for å komme hit. Jeg har jo sagt at det kan vi ordne, men han ser ikke noe problem ved det. Mannen skal ikke kjøre meg noe sted, jm kommer hit, men han vil være edru når babyen kommer.
Jeg tenkte ikke på deg og det innlegget du skrev. Jeg tenkte mer generellt. Er en del som skriver at de drikker (litt) etter barna har sovnet ;) Om en eller flere er edru er ikke problemet der ;)
 
Ikke noe problem å ta seg en øl eller ett glass vin til maten, men får et problem om ett glass blir til flere og folk blir påvirket rundt barn. Men selv drikker jeg ingenting rundt ungen min, siden jeg er den eneste med ansvar for han og skal være klinkende klar rundt han hele tiden.
Uansett når på året det er.
 
Jeg tenkte ikke på deg og det innlegget du skrev. Jeg tenkte mer generellt. Er en del som skriver at de drikker (litt) etter barna har sovnet ;) Om en eller flere er edru er ikke problemet der ;)

Men hva er problemet med å ta seg ett glass etter ungene er lagt? Blir man beruset og ute av stand for å ta vare på barn da? Om du tenker på at man ikke kan kjøre bil, hva med de som ikke har bil, har lappen? Bør de la være å få barn?
 
Vi drikker til maten av og til. Barna våre er oppvokst med at vi har et sunt og fornuftig forhold til alkohol.
 
Jeg kommer til å praktisere med ingen alkohol tilstede og i fokus når barna er tilstede. Jeg er oppvokst med at et glass vin til maten er ok, og det synes jeg egentlig er greit.
Problemet er at jeg har svigerforeldre som synes det er ok å drikke en god del mer enn et glass og sitte å fortelle fylla historier de har hatt ved middagsbordet. Noe jeg synes er ubehagelig bare ovenfor meg selv. Derfor blir ikke alkohol tillatt rundt mine barn eller som tema. Jeg vil skjerme de fra å høre hvor full og tåpelige deres besteforeldre var sist helg - eller i ungdommen.
Jeg skal strebe for at de kan få et sunt forhold til alkohol når de blir eldre. :)
 
Jeg skal ikke drikke da jeg ikke forbinder jul med alkohol og har ei lita ei uansett.
 
Her blir det noen som kommer til å ta seg en pils eller to, kanskje en akevitt til maten. Ingen her blir fulle av det, ingen har det som mål heller.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg kommer til å praktisere med ingen alkohol tilstede og i fokus når barna er tilstede. Jeg er oppvokst med at et glass vin til maten er ok, og det synes jeg egentlig er greit.
Problemet er at jeg har svigerforeldre som synes det er ok å drikke en god del mer enn et glass og sitte å fortelle fylla historier de har hatt ved middagsbordet. Noe jeg synes er ubehagelig bare ovenfor meg selv. Derfor blir ikke alkohol tillatt rundt mine barn eller som tema. Jeg vil skjerme de fra å høre hvor full og tåpelige deres besteforeldre var sist helg - eller i ungdommen.
Jeg skal strebe for at de kan få et sunt forhold til alkohol når de blir eldre. :)

Så kjedelig at slike sjal ødelegge. Jeg er også av den oppfatningen at et glass eller to er greit. :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Så du vil gamble med barna dine?

Jeg er IKKE høy sensitiv og anser meg selv ganske normal, men de glassene til middag nærmest hver helg var fullstendig ødeleggende, vet flere som har opplevd samme, og er snakk om hva som er ansett som normalt inne ha babyverden, men en ting er garantert er ikke alle barn der ute som syns det er greit!
Jeg er høysensitiv, og jeg har aldri hatt noe problem med at foreldrene mine har drukket litt vin til maten. Tror ikke det har noe med saken å gjøre. Jeg tror det er flere ting enn bare alkoholen som avgjør om det føles ubehagelig for barna, i alle fall når det ikke er snakk om fyll (som selvsagt aldri er greit). Men man er nødt til å være lydhør for barna sine. Jeg syns ikke det er å gamble med barna sine å ta seg en øl eller et glass vin til maten, men man må jo ta hensyn til de barna man har og til omstendighetene.
 
Her drikker ingen av oss fra før så det er aldri et tema hjemme hos oss. Men jula for to år siden feiret vi hos svigerfar og han drakk seg full ut på kvelden. Han som da var minst sov, men eldste var 11 år og fikk med seg en del. Hun vil ikke feire jul der noe mer.
 
Så du vil gamble med barna dine?

Jeg er IKKE høy sensitiv og anser meg selv ganske normal, men de glassene til middag nærmest hver helg var fullstendig ødeleggende, vet flere som har opplevd samme, og er snakk om hva som er ansett som normalt inne ha babyverden, men en ting er garantert er ikke alle barn der ute som syns det er greit!

Syns rett og slett du er frekk når du antyder å gamble med barna... Du har en dårlig erfaring med alkohol som barn og det er kjempe leit men alle har det ikke slik... De fleste har en sundt forhold til alkohol og er flinke til å snakke med barna om dette. Jeg hadde selv foreldre og annen familie som tok seg noen glass når jeg var liten og har ikke tatt skade av det... Vi drikker minimalt her i huset men frøkna vet hva alkohol er og har aldri reagert noe på det. De færreste blir vel synlig beruset etter 1-2 glass, og alle foreldre kjenner vel barna sine. Så å si at det ikke er mulig å vite hva barna egentlig tenker blir for dumt. Kanskje det er du som ikke kjenner ditt barn godt nok....?
 
Back
Topp