Mange barn opplever fulle voksne i julen

Jeg drikker minimalt med alkohol, har kunnet tatt et glass vin etter barna er i seng. Men det er leeeenge siden sist. Har hatt(har forsåvidt fremdeles) et veldig anstrengt forhold til alkohol, da jeg vokste opp med far som var alkoholliker.
 
Drikke til maten er vi oppvokst med da forskjellige drikke tilhører forskjellige mat. Men alkohol misbruk tilhører ikke noe sted på feringer

Samme her.

Har selv opplevd fulle mennesker på julaften, så er veldig forsiktig selv. Jeg er gravid i år og drikker ikke noe.
 
Jeg har aldri merket forskjell på de voksne som har tatt ett eller to glass. Tror ikke mange merker det om man tar ett glass

Kommer veldig an fra person til person. Vi har noen i slekta som endrer seg av en flaske øl, hvor ungen vår merket det veldig godt og ble redd. Uten at vi voksne la merke til det.
Men heldigvis ikke en person vi feirer jul sammen med.
 
Samme her.

Har selv opplevd fulle mennesker på julaften, så er veldig forsiktig selv. Jeg er gravid i år og drikker ikke noe.

er i uke 38 så er avhold i år. min egen oppvekst hadde vi et sundt forhold til alkohol, noe jeg vil vidreføre til mine barn;)
 
Syns rett og slett du er frekk når du antyder å gamble med barna... Du har en dårlig erfaring med alkohol som barn og det er kjempe leit men alle har det ikke slik... De fleste har en sundt forhold til alkohol og er flinke til å snakke med barna om dette. Jeg hadde selv foreldre og annen familie som tok seg noen glass når jeg var liten og har ikke tatt skade av det... Vi drikker minimalt her i huset men frøkna vet hva alkohol er og har aldri reagert noe på det. De færreste blir vel synlig beruset etter 1-2 glass, og alle foreldre kjenner vel barna sine. Så å si at det ikke er mulig å vite hva barna egentlig tenker blir for dumt. Kanskje det er du som ikke kjenner ditt barn godt nok....?

Så utrolig enig med deg!
 
Kommer veldig an fra person til person. Vi har noen i slekta som endrer seg av en flaske øl, hvor ungen vår merket det veldig godt og ble redd. Uten at vi voksne la merke til det.
Men heldigvis ikke en person vi feirer jul sammen med.
Som jeg sa tror ikke man merker det på mange mel selvsagt finnes det unntak
 
Drikker ikke selv når barnet mitt er tilstedet, men resten av familien er velkommene til å ta seg ett glass eller to. Er selv vokst opp med at det drikkes øl og aquavit til middagen og konjakk og likør til kaffen, men opplevde aldri at noen ble fulle eller at noen endret seg. Så hadde jeg ikke visst at de drakk noe med alkohol, så hadde jeg trodd de drakk brus.
Samme her! :)
 
Jeg drikker minimalt med alkohol, har kunnet tatt et glass vin etter barna er i seng. Men det er leeeenge siden sist. Har hatt(har forsåvidt fremdeles) et veldig anstrengt forhold til alkohol, da jeg vokste opp med far som var alkoholliker.

Noe lignende her. Min mor er alkoholiker, noe som gjør alle feiringer anstrengt uansett hvor jeg er. Svigers begrenser seg nok litt siden jeg har frøkna mi her. Men svigermor er høylytt nok som det er uten at hun har 5 glass vin innabords. Drakk noen slurker øl til pinnekjøttet da ungen var lagt, men får meg ikke til å drikke i jula uansett hva.
 
Eg var edru, gubben og dei andre tok to øl eller eit vinglass til maten.
 
Jeg tok ikke et eneste glass, mens svigerfamilien tok seg noen øl og akevitt. Er helt greit det, så lenge de ikke er beruset. Ble mer på de når hun var lagt. Jeg klarer meg fint med brus :-D samboer drakk litt øl da.
 
Aldri vært vant til alkohol på julaften her. Blir nok å fortsette med det, tenker det er nok av andre kvelder å drikke på. :)
 
Syns rett og slett du er frekk når du antyder å gamble med barna... Du har en dårlig erfaring med alkohol som barn og det er kjempe leit men alle har det ikke slik... De fleste har en sundt forhold til alkohol og er flinke til å snakke med barna om dette. Jeg hadde selv foreldre og annen familie som tok seg noen glass når jeg var liten og har ikke tatt skade av det... Vi drikker minimalt her i huset men frøkna vet hva alkohol er og har aldri reagert noe på det. De færreste blir vel synlig beruset etter 1-2 glass, og alle foreldre kjenner vel barna sine. Så å si at det ikke er mulig å vite hva barna egentlig tenker blir for dumt. Kanskje det er du som ikke kjenner ditt barn godt nok....?
Leste du i det hele tatt artikkelen?
Leser noen her inne på hva de svarer på?


Og jeg kjenner mitt barn utrolig bra! Hun er forresten 3 år og går fortsatt med følelsene veldig utpå kroppen, men nei jeg er ingen tanke leser og kan heller ikke vite 100% hva hun tenker.

Å tro at noen kan det er veldig ignorant faktisk, selvsagt har barn hemligheter fra sine foreldre, hva det er varierer, og det kan være ubehag ved alkohol som er barnets hemlighet.
Og igjen les artikkelen! Det er snakk om minimale forandringer som jo FLERE barn reagerer på og ikke liker! Jeg er ikke et unntak! Noe denne artikkelen også beviser!
 
Jeg tåler veldig lite, typ kinnene blir rødblusset etter 1 glass vin, å tror selv at jeg blir litt mer "løs og ledig" (eneste forklaringa jeg fant :p), så jeg er ikke komfortabel med å ta ett glass med barna mine til stede. Nå er jeg 39 uker på vei denne jula så ikke noe tema uansett :p
 
Leste du i det hele tatt artikkelen?
Leser noen her inne på hva de svarer på?


Og jeg kjenner mitt barn utrolig bra! Hun er forresten 3 år og går fortsatt med følelsene veldig utpå kroppen, men nei jeg er ingen tanke leser og kan heller ikke vite 100% hva hun tenker.

Å tro at noen kan det er veldig ignorant faktisk, selvsagt har barn hemligheter fra sine foreldre, hva det er varierer, og det kan være ubehag ved alkohol som er barnets hemlighet.
Og igjen les artikkelen! Det er snakk om minimale forandringer som jo FLERE barn reagerer på og ikke liker! Jeg er ikke et unntak! Noe denne artikkelen også beviser!
Lurer på om du har lest den jeg da. For det var snakk om fulle folk. Ett glass var greit står det også
 
Her var det forøvrig kun en som tok seg ett glass øl i går. Vi andre 5 voksne drakk brus
 
Lurer på om du har lest den jeg da. For det var snakk om fulle folk. Ett glass var greit står det også
Kunne være greit!
Også spør han at man kan tenke om det ene glasset er så viktig.
Men har jo skjønt det at folk får bare med seg at man ikke skal være full!



1451040508288.jpg

Man kan også huske på at
1451040601338.jpg
For det er et skjevt forhold her, og det står beruset ikke full!
 

Vedlegg

  • 1451040545825.jpg
    1451040545825.jpg
    164,8 KB · Visninger: 21
Last edited:
Jeg tok meg et glass cider i går kveld før guttungen la seg, det tenker jeg er helt innafor. Folk har forskjellige husregler. Min er å bruke huet og se ann situasjonen. Men hadde det vært noen som ikke tok hensyn til at det var barn der hadde jeg sagt ifra :)
 
Her tok samtlige voksne seg en øl og en pjolter til middagen, unntatt meg da som er gravid :) Jeg kan ikke huske at det skremte meg i oppveksten eller at jeg syns de voksne forandret seg av det lille der :)
 
Her drikker ingen av oss fra før så det er aldri et tema hjemme hos oss. Men jula for to år siden feiret vi hos svigerfar og han drakk seg full ut på kvelden. Han som da var minst sov, men eldste var 11 år og fikk med seg en del. Hun vil ikke feire jul der noe mer.
Huff, så leit.. Har aldri skjønt meg på voksne mennesker som vil drikke seg fulle med barn til stede.
 
Back
Topp