Mange barn opplever fulle voksne i julen

Her opplever ingen barn fulle mennesker, men jeg vil at de skal vokse opp med at alkohol er noe man drikker til mat og for ekstra kos.
I Norge har vi en ukultur der det er om å gjøre å drikke seg full, jeg tror at ser barn at voksene kan drikke alkohol til slik det er beregnet til så vil man få ett ganske avslappet forhold til dette. Jeg drikker ikke alkohol, får så vondt i magen.
Min mann tar seg nok litt øl til maten :)
 
Ingen opplever fulle mennesker hr, men de som vil kan fint få ta ett glass eller to til maten
 
Drikker ikke selv når barnet mitt er tilstedet, men resten av familien er velkommene til å ta seg ett glass eller to. Er selv vokst opp med at det drikkes øl og aquavit til middagen og konjakk og likør til kaffen, men opplevde aldri at noen ble fulle eller at noen endret seg. Så hadde jeg ikke visst at de drakk noe med alkohol, så hadde jeg trodd de drakk brus.
 
Jeg drikker ikke men resten tar seg litt drikke til maten. Jeg syns det er viktig at de får et naturlig forhold til det men aldri noen som er synlig beruset
 
Drikke til maten er vi oppvokst med da forskjellige drikke tilhører forskjellige mat. Men alkohol misbruk tilhører ikke noe sted på feringer
 
Her får gjestene servert brus og Munkholmjuleøl (=alkofritt). Alkohol og barn hørerikke sammen.
 
Og barn opplever foreldre og andre voksne forandret MYE fortere enn voksne merker påvirkning
 
Er desverre alkohol rundt barnet her. Men jeg gjør alt for å gå tidligst mulig. Jeg er gravid og er den som ser når ting blir for galt. Da tar jeg som regel med meg ungen og går. Drikker som regel selv etter at hu har lagt seg. Liker å være edru for å holde øye med de som drikker. Er deilig å feire jul hos naboen sånn sett, kan gå når vi vil. Men det irriterer meg stort og vi har tatt det opp flere ganger. Blir ikke hørt.
 
Er selv oppvokst med foreldre som misbruker rus og alkohol. Julen var absolutt verst fordi man egentlig ønsket seg noe annet. Mitt barn skal ALDRI og har aldri opplevd fulle mennesker. Hun har opplevd at folk tar seg et glass til maten, og det er helt greit. Det er bare hos meg det knyter seg ekstra mye når vinflasken åpnes, men det er noe JEG må jobbe med. Hun skal ikke smittes av min frykt.
 
Vi drikker litt til maten! Men aldri vore brisen/ full foran barna!

Synst barn fint kan se at en kan drikke litt vin/øl uten at det er noe gale med det! Men det er gale når barna merker endringer hos foreldre pga. For mye alkohol.
Hver person tåler forskjellig! Om jeg tar 2 glass vin, er det dermed ikke sagt at den på siden av meg kan drikke 2 glass uten endringer :)
 
Ingen her som opplever fulle folk heller... Men det blir servert deikke til maten og de som ønsker tar da er glass eller 2, voksne ansvarsfulle dolk er vi og så ingen fyllefest her :) alltid barna i fokus.
 
Dette er noe jeg har prøvd å si i MANGE år etter å ha opplevd at min mor og stefar skulle nyte et maks to glass vin til maten. Følelsen som satt i meg var ikke god! Og tror MANGE foreldre fornekter dette!

Vi drikker forresten ikke selv.
Alkohol er Norges eneste lovlige rusmiddel! La oss ikke glemme hva det faktisk er!
 
Dette er noe jeg har prøvd å si i MANGE år etter å ha opplevd at min mor og stefar skulle nyte et maks to glass vin til maten. Følelsen som satt i meg var ikke god! Og tror MANGE foreldre fornekter dette!

Vi drikker forresten ikke selv.
Alkohol er Norges eneste lovlige rusmiddel! La oss ikke glemme hva det faktisk er!
Å jeg vet mange som ikke har merket forskjell :)
Jeg har aldri hatt noe problem med at mine foreldre tpk et glass eller to
 
Back
Topp