Mammapolitiet?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
Jeg mener det er et begrep nedsettende begrep som blir brukt om mødre som prøver å dele kunnskap med andre, fordi de føler at forsøket på å hjelpe/dele kunnskap eller lure idéer egentlig er kritikk.

Jeg mener det er et begrep nedsettende begrep som blir brukt om mødre som prøver å dele kunnskap med andre, fordi de føler at forsøket på å hjelpe/dele kunnskap eller lure idéer egentlig er kritikk.

Er det virkelig kunnskap å si til andre man er en dårlig mor, hjerte mitt blør, vil du at barna dine skal dø, rive av teppe og oppføre seg som en drittunge og ikke en voksen som gjerne vil formidle sin kunnskap?
Er det bestandig noe galt med motparten som reagerer på slike utsagn? Kan man si hva man vil så lenge man kan si det er kunnskap?

Forskjell på om man faktisk ber om råd da :) enn når folk gir råd uten at man har spurt :) jeg er ganske sikker på at de valgene jeg tar er riktig så da trenger jeg ikke andres råd med mindre jeg ber om det :)

Jeg var vitne til at et av søskenbarna til sambo festet beltet til bilstolen med deres ukersgamle baby feil. Jeg syns det var ekkelt, for jeg liker ikke å framstå som en bedreviter (i virkeligheten i alle fall ;) ), men jeg hadde aldri hatt samvittighet til å se noen gjøre en slik ting feil uten å informere om det. Jeg gjorde det forsiktig, og spurte om deres stol skulle festes annerledes. Så ble hun usikker, og jeg viste henne hvordan bilstolen skulle festes (det var til og med et bilde på bilstolen som jeg kunne støtte forklaringen på). Hun takket faktisk, for hun var ikke klar over at hun festet feil. Så lenge hun trodde hun gjorde det riktig, og ingen fortalte at hun gjorde det feil, så hadde hun jo fortsatt med dette. Må da være greit i tilfeller hvor det faktisk finnes rett og galt, tenker jeg. Men man gjør det selvsagt på en fin måte.

Da er det jo like mye dama med teppe over vognen som mener hun har fasiten ;)
Jeg bare tenker at når en person tydelig sier at hun ikke kritiserer noen men bare ønsker å spre kunnskap eller bare formidler hva hun ikke vil med barnet sitt så må man ta det for det. Ellers kan man jo aldri si noen ting fordi det KAN tolkes feil :) Blir litt håpløst :p
Ta det eksemplet du sikter til da. Hun skriver hun er i mot min metode for å få mitt barn til å sove. Den metoden er nattavenning . Så for meg blir det en kritikk. Hun skriver hun gjør en god jobb og at ungen hennes sover fordi hun gir det trygghet ect ved legging. For meg ligger det i det at hun sier vi som har barn som sover dårlig IKKE gjør det. Samtidig som hun sier hun ikke sier det for kritikk påstår hun at sønnen min har skriki i 10 mnd. Hva kaller du det ?:)

Såklart kan man si ting. Alt kan tolkes på en annen måte enn det som var budskapers mening. Dette er jo fordi vi er forskjellige. Vi har ulik bakgrunn, kulturer , annen filosofi ect...sagt på en veldig spiss måte. En hvit mann kaller en svart mann Neger. Han mente det ikke på en vond måte, men dette tolkes på en vond måte. På grunn av historien.

Den dama som går teppet over vognen tror kanskje hun har fasiten ( babyen sover endre ect )Men igjen da er forskjellen på HVORDAN man legger det frem. Retter du pekefingeren? Sier du det på en brysk måte? Kanskje din måte er å være rett frem og " si det som det er". Sa ikke at det aldri er noe fasit :)

Er det virkelig kunnskap å si til andre man er en dårlig mor, hjerte mitt blør, vil du at barna dine skal dø, rive av teppe og oppføre seg som en drittunge og ikke en voksen som gjerne vil formidle sin kunnskap?
Er det bestandig noe galt med motparten som reagerer på slike utsagn? Kan man si hva man vil så lenge man kan si det er kunnskap?

Nå legger du noe helt annet i det jeg sa. Jeg forteller hva jeg opplever med det begrepet mammapoliti. Jeg sa ingenting om å fortelle folk at de er dårlige foreldre eller andre stygge kommentarer, og det syns jeg er rett og slett ufint av deg å slenge til meg nå. Jeg har aldri hørt noen si slikt heller, syns det er noe sjokkerende om voksne folk kan få seg til å oppføre seg slikt. Man kan fint dele kunnskap uten å kritisere, samtidig som man både er høflig og hyggelig.

Nei hvis mammapoliti blir brukt her så. Men det blir veldig fort brukt slik toneany også skriver...desverre

Jeg var vitne til at et av søskenbarna til sambo festet beltet til bilstolen med deres ukersgamle baby feil. Jeg syns det var ekkelt, for jeg liker ikke å framstå som en bedreviter (i virkeligheten i alle fall ;) ), men jeg hadde aldri hatt samvittighet til å se noen gjøre en slik ting feil uten å informere om det. Jeg gjorde det forsiktig, og spurte om deres stol skulle festes annerledes. Så ble hun usikker, og jeg viste henne hvordan bilstolen skulle festes (det var til og med et bilde på bilstolen som jeg kunne støtte forklaringen på). Hun takket faktisk, for hun var ikke klar over at hun festet feil. Så lenge hun trodde hun gjorde det riktig, og ingen fortalte at hun gjorde det feil, så hadde hun jo fortsatt med dette. Må da være greit i tilfeller hvor det faktisk finnes rett og galt, tenker jeg. Men man gjør det selvsagt på en fin måte.
Og som jeg har nevnt tidligere; ting som går på liv og død, som for eks bilsikring, er selvfølgelig greit å si ifra om :-) det er forskjell på å feilsikre barn i bil og å bruke våtservietter liksom. har sagt det opptil flere ganger i denne tråden, men skjønner at ikke alle gidder å bla seg gjennom alt da.

Nå legger du noe helt annet i det jeg sa. Jeg forteller hva jeg opplever med det begrepet mammapoliti. Jeg sa ingenting om å fortelle folk at de er dårlige foreldre eller andre stygge kommentarer, og det syns jeg er rett og slett ufint av deg å slenge til meg nå. Jeg har aldri hørt noen si slikt heller, syns det er noe sjokkerende om voksne folk kan få seg til å oppføre seg slikt. Man kan fint dele kunnskap uten å kritisere, samtidig som man både er høflig og hyggelig.

Ja, der kan du se hvor fort man tolker ett annet menneske sitt svar som kritikk ;) Du hoppet jo rett på meg her..
Jeg spør deg oppriktig om det er greit, for det er kun i slike settingen jeg har sett begrepet mammapoliti her inne. Har ikke slengt noen ting til deg, man kan da vel diskutere og spørre hva man egentlig mener med innlegget sitt uten at man får beskyldninger slengt tilbake?
Jeg har flere ganger gitt råd her inne, spesielt om bilsikring og har aldri opplevd da at den personen da har tatt det som kritikk og ropt mammapoliti. Poenget er jo at man fint kan formidle sin kunnskap uten å være ufin så da ser det ut som vi er enige ;)

Nei hvis mammapoliti blir brukt her så. Men det blir veldig fort brukt slik toneany også skriver...desverre

I den tråden dette ordet ble brukt nå og denne tråden ble inspirert av så er det nettopp slike utsagn som gjorde at ordet mammapolitiet dukket opp.
De som ga gode råd uten slike utsagn ble tatt godt i mot.
Jeg har aldri opplevd at om man gir gode råd i en hyggelig tone uten å dømme og samtidig klarer å se at man er forskjellig så blir det ikke oppfattet som mammapoliti her inne.

Ta det eksemplet du sikter til da.
Hun skriver hun er i mot min metode for å få mitt barn til å sove. Den metoden er nattavenning .
Hun skriver at ungen hennes sover fordi hun gir det trygghet ect ved legging.

påstår hun at sønnen min har skriki i 10 mnd.
Kan faktisk ikke se hun skriver noen av disse setningene ;)

Ja, der kan du se hvor fort man tolker ett annet menneske sitt svar som kritikk ;) Du hoppet jo rett på meg her..
Jeg spør deg oppriktig om det er greit, for det er kun i slike settingen jeg har sett begrepet mammapoliti her inne. Har ikke slengt noen ting til deg, man kan da vel diskutere og spørre hva man egentlig mener med innlegget sitt uten at man får beskyldninger slengt tilbake?
Jeg har flere ganger gitt råd her inne, spesielt om bilsikring og har aldri opplevd da at den personen da har tatt det som kritikk og ropt mammapoliti. Poenget er jo at man fint kan formidle sin kunnskap uten å være ufin så da ser det ut som vi er enige ;)

Jeg leste det du skrev som veldig sarkastisk ja og konfronterende, ja. Jeg svarer på denne tråden uten å være i en kontekst som tydeligvis mange andre har med seg. Jeg ser nå etterpå at det refereres til noen andre tråder som jeg ikke har fått lest enda, jeg svarer bare på spørsmålet om hva man opplever som mammapoliti helt nøytralt og kun med det spørsmålet i hodet, ut fra min opplevelse av ordet og hvordan jeg selv mener jeg oppfører meg. Så jeg opplevde svaret ditt som et angrep basert på hva du legger i begrepet mammapoliti, og at du anklagde meg for å oppføre meg slik du kanskje har opplevd andre mennesker oppføre seg. Syns ikke jeg har hoppet på deg, jeg tolket det du skrev som ufint, og sa dette samtidig som jeg utdypet svaret mitt mer.

Holymoly. Skal kopiere til deg ;)
Neida kan gjøre det selv jeg :) Her er setningene:

"Godt mulig at jeg bare har vært heldig, men jeg tror på at trøst, kos og nærhet skaper trygge barn og jeg synes min lille jente virker som et veldig trygt barn."

"Har hatt mine våkennetter jeg også frem til det ble som det er nå, men jeg må ærlig si at jeg synes jeg har gjort en god jobb. :)"

Er ikke de setningene du skrev ;)

Dette reagerte jeg på: "begynt å tenke litt om jeg gjorde det som var best for mitt barn eller best for meg selv"

" i følge dere skal ikke jeg få dele min fordi mitt barn ikke skrek i 10 måneder"

"men dere må virkelig tåle å høre at andre ikke synes disse "søvnmetodene" er den beste måten å gjøre ting på."

Disse tolket jeg som et spark i retning av vi som valgte andre metoder, eller ikle hadde barn som sov om natten :

"men jeg tror på at trøst, kos og nærhet skaper trygge barn og jeg synes min lille jente virker som et veldig trygt barn."

men dere må virkelig tåle å høre at andre ikke synes disse "søvnmetodene" er den beste måten å gjøre ting på.

" mine våkennetter jeg også frem til det ble som deter nå, menjeg må ærlig si at jeg synes jeg har gjort en god jobb"

" ofrer gjerne søvn for min kjæreste skatt"

Neida kan gjøre det selv jeg :) Her er setningene:

"Godt mulig at jeg bare har vært heldig, men jeg tror på at trøst, kos og nærhet skaper trygge barn og jeg synes min lille jente virker som et veldig trygt barn."

"Har hatt mine våkennetter jeg også frem til det ble som det er nå, men jeg må ærlig si at jeg synes jeg har gjort en god jobb. :)"

Er ikke de setningene du skrev ;)
Skrev det til deg allikevel jeg ;)

Og som jeg har nevnt tidligere; ting som går på liv og død, som for eks bilsikring, er selvfølgelig greit å si ifra om :) det er forskjell på å feilsikre barn i bil og å bruke våtservietter liksom. har sagt det opptil flere ganger i denne tråden, men skjønner at ikke alle gidder å bla seg gjennom alt da.

Akkurat i denne sammenhengen svarte jeg bare ut fra den ene konkrete hendelsen jeg kan huske å ha hatt, med størst fokus på det du skrev om at det er forskjell på om folk ber om råd eller ikke. Og som Mrs Lutz har prøvd seg på å argumentere tidligere, så er det jo stor forskjell på hvor alvorlighetsgrensa til folk går. F.eks. teppe over vognen, allergifremkallende mat, sukkerholdig mat, forover/bakover i bil, spekemat i svangerskapet osv. Alle disse er ting som handler om helse og/eller sikkerhet, opp mot risiko. Det er forskjell på hva vi sitter på at kunnskap, hvilken risiko vi ønsker å ta, og hvilke saker vi brenner for. Nå syns jeg at så lenge man er høflig og ordlegger seg ordentlig, bør man kunne ta opp slike temaer selv om de ikke blir spurt etter, hvis målet er å dele kunnskap eller kanskje gi et råd. Så får man heller være høflig tilbake, og vurdere selv om det som blir sagt kanskje er noe å ta til seg/undersøke mer, eller om det egentlig ikke var noe man trenger å bry seg med hvis man ikke vil.

Jeg leste det du skrev som veldig sarkastisk ja og konfronterende, ja. Jeg svarer på denne tråden uten å være i en kontekst som tydeligvis mange andre har med seg. Jeg ser nå etterpå at det refereres til noen andre tråder som jeg ikke har fått lest enda, jeg svarer bare på spørsmålet om hva man opplever som mammapoliti helt nøytralt og kun med det spørsmålet i hodet, ut fra min opplevelse av ordet og hvordan jeg selv mener jeg oppfører meg. Så jeg opplevde svaret ditt som et angrep basert på hva du legger i begrepet mammapoliti, og at du anklagde meg for å oppføre meg slik du kanskje har opplevd andre mennesker oppføre seg. Syns ikke jeg har hoppet på deg, jeg tolket det du skrev som ufint, og sa dette samtidig som jeg utdypet svaret mitt mer.

Og dette er da et perfekt eksempel på hvordan man tolker ett annen person sitt innlegg. Nei, jeg var ikke sarkastisk eller anklagene. Jeg spurte deg om dette var greit da jeg kun har opplevd ordet mammapolitiet komme frem i slike innlegg.

Og dette er da et perfekt eksempel på hvordan man tolker ett annen person sitt innlegg. Nei, jeg var ikke sarkastisk eller anklagene. Jeg spurte deg om dette var greit da jeg kun har opplevd ordet mammapolitiet komme frem i slike innlegg.

I så fall syns jeg du også kan tenke over hvordan du formulerte deg. Hvis det ikke var det du mente å formidle, burde du kanskje skrevet det.

I så fall syns jeg du også kan tenke over hvordan du formulerte deg. Hvis det ikke var det du mente å formidle, burde du kanskje skrevet det.

Det spørs vel kanskje hva mottaker tenker om den personen som skriver innlegget også tenker jeg. Å stille spørsmål om hva man egentlig mener bør ikke tolkes slik som dette, men jeg bør kanskje la være å spørre hva andre mener om jeg ikke slenger med masse smil og utrede i det lengste om at jeg faktisk spør og er ikke sarkastisk.

Back
Topp