Mammapolitiet?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
Jeg vet ikke hva mammapolitiet er, men for meg fordummer det en diskusjon når noen komme rmed mammapolitiet.
Det er litt sånn : Nå har vi ikke mer argumenter så da slener jeg det bare ut , fordi om man er uenige betyr ikke det at man trenger å si at den andre parten er mammapoliti.
Heldigvis er det mindre og mindre brukt!
Helt enig! Veldig negativt ladet ord. Og det burde det jo ikke være.

Jeg synes det er kjempepositivt at det finnes folk som bryr seg nok om mitt barn til å si meg imot om de mener jeg gjør noe veldig galt. Om de har rett eller ikke må jeg finne ut av selv, jeg kan sile ut den informasjonen jeg synes er brukbar etter å ha sett begge sidene av saken. Det er lite produktivt å gå i forsvarsposisjon når man faktisk kan lære noe verdifullt. Og det er lov å bare ignorere de postene man ikke har bruk for framfor å rakke ned på andre. Dessuten er det lite i livet som er 100%. Det finnes mange veier til rom, og man kan sjeldent påberope seg å være eier av den eneste sannheten.

I noen tilfeller er det jo på grunn av for lite kunnskap. Så ja, selvfølgelig vil det være enkelte situasjoner der noen andre vet bedre :)
Sant nok. Er det mammapolitiet som skriver i tråden om "junkfood kids" feks? Jeg hadde heldigvis mammapolitiet for å fortelle meg om bilsikring :)

Last edited:
Jeg synes det er kjempepositivt at det finnes folk som bryr seg nok om mitt barn til å si meg imot om de mener jeg gjør noe veldig galt. Om de har rett eller ikke må jeg finne ut av selv, jeg kan sile ut den informasjonen jeg synes er brukbar etter å ha sett begge sidene av saken. Det er lite produktivt å gå i forsvarsposisjon når man faktisk kan lære noe verdifullt. Og det er lov å bare ignorere de postene man ikke har bruk for framfor å rakke ned på andre. Dessuten er det lite i livet som er 100%. Det finnes mange veier til rom, og man kan sjeldent påberope seg å være eier av den eneste sannheten.
Forskjell på om man faktisk ber om råd da :-) enn når folk gir råd uten at man har spurt :-) jeg er ganske sikker på at de valgene jeg tar er riktig så da trenger jeg ikke andres råd med mindre jeg ber om det :-)

Forskjell på om man faktisk ber om råd da :-) enn når folk gir råd uten at man har spurt :-) jeg er ganske sikker på at de valgene jeg tar er riktig så da trenger jeg ikke andres råd med mindre jeg ber om det :-)
Forskjellen er forsvinnende liten på et diskusjonsforum, og bare fordi noen ikke ber om råd betyr ikke det at de ikke trenger dem. Da er det verre med de som står der ved siden av en. Jeg tror alt kommer an på hvordan folk tolker et innlegg, noen ser noen som kanskje trenger litt hjelp der andre ikke gjør det. Og så har vi vinneren da; Om noe kan bli tatt feil, så blir det det! :-P Før i tiden, da generelt var nærmest en krigssone, da følte jeg at å skrive innlegg var litt som å gå i et minefelt. Jeg fikk kjeft for å sitte feil på do! ^^ Det var mindre diskusjon, og mer "du tar feil!". Nå diskuteres temaene i det minste.

Det ligger vel i selve ordet... MammaPOLITI. Politiet håndhever gitte regler og arresterer de som bryter de gitte reglene. Disse reglene er lagd av de som tydeligvis sitter på fasitsvaret, og reglene gjelder uavhengig av barnet.

Jeg ser ikke på det som noe positivt at noen skal fortelle meg hva som er riktig og galt å gjøre når de ikke kjenner meg eller barnet mitt :)

Nei men jeg skjønner ikke hvorfor det er negativt, for jeg ser på slikt som til det beste for barnet.
Når noen kan ting, og de forteller det, så er det bra. Så får det være opp til den uvitende parten om denne tar det til seg eller ikke.
Og nei, mamma vet ikke alltid best. Noen ganger vet andre best fordi mamma er uvitende. Selv om hun mener det beste og vil det beste.

Dersom man er såpass naiv og påståelig om at man kan best selv, så vil man gå på en smell. Det heter arroganse.

Kan man derimot ta et steg tilbake og være ydmyk, kommer man mye lenger for man kan få inn ny lærdom.

Rom ble ikke bygget på en dag :)

Nei men jeg skjønner ikke hvorfor det er negativt, for jeg ser på slikt som til det beste for barnet.
Når noen kan ting, og de forteller det, så er det bra. Så får det være opp til den uvitende parten om denne tar det til seg eller ikke.
Og nei, mamma vet ikke alltid best. Noen ganger vet andre best fordi mamma er uvitende. Selv om hun mener det beste og vil det beste.

Dersom man er såpass naiv og påståelig om at man kan best selv, så vil man gå på en smell. Det heter arroganse.

Kan man derimot ta et steg tilbake og være ydmyk, kommer man mye lenger for man kan få inn ny lærdom.

Rom ble ikke bygget på en dag :)
Slik som jeg ser det så er mye basert på subjektiv synsing, ikke kunnskap. Det er en forskjell der :-) jeg er åpen for å lære så lenge folk kan begrunne påstandene sine med noe mer enn bare "du får Google det". Selvfølgelig skal man kunne mene forskjellige ting da, men når man slenger ut påstander som ikke har rot i virkelighet, så blir det feil :-)

Mammapolitiet er i mine øyne de mødrene som arresterer andre mødre når de gjør noe som de mener er feil. De som skal fortelle andre mødre hvordan de skal gjøre ting med sitt barn fordi det fungere tross alt med deres eget. De som ikke evner å sette seg inn i andres situasjon og som derfor ikke respekterer valgene andre tar. De som spiller på samvittigheten til andre mødre, og på den måten skal sette seg selv i bedre lys og samtidig få andre til å føle seg som en dårlig mamma.

Eks.
- All mat skal helst lages fra bunnen av.
- Våtservietter skal absolutt ikke brukes annet enn når man er ute på tur.
- Hvis barnet har melkeallergi, for Guds skyld ikke gi ungen tapetlimet sinlac.
- hvis du lar barnet ditt gråte i søvn uavhengig av om du er den som best kan avgjøre hvorfor babyen gråter, så er du en samvittighetsløs og kald mamma.
- hvis du sender ungen din i barnehagen når du selv har fri, da er det feil.
- hvis ungen begynner for tidlig i barnehagen så er det feil.
- hvis man ønsker at barnet ikke skal være enebarn, så er det feil
- hvis man drikker et glass rødvin etter at barnet har lagt seg, så er det feil

Jeg kunne holdt på i en evighet.

Det er utrolig hvor mye man kritiserer hverandre for de valgene man tar, istedenfor å respektere det.
Hehe. Og mange av de punktene der har jeg fått kjeft for fordi jeg har gjort det omvendte. Feks feil at ungen din ikke går i bhg når du er hjemme, skjemmer bort ungen når den ikke kan skrike litt om kvelden, og jeg har faktisk fått kjeft fordi jeg ikke har hatt barnevakt enda. Har heldigvis ikke opplevd noe spesielt sånt her inne. Men ute i den virkelige verden virker det som om folk kan bestemme hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal oppdra mitt barn.

Hehe. Og mange av de punktene der har jeg fått kjeft for fordi jeg har gjort det omvendte. Feks feil at ungen din ikke går i bhg når du er hjemme, skjemmer bort ungen når den ikke kan skrike litt om kvelden, og jeg har faktisk fått kjeft fordi jeg ikke har hatt barnevakt enda. Har heldigvis ikke opplevd noe spesielt sånt her inne. Men ute i den virkelige verden virker det som om folk kan bestemme hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal oppdra mitt barn.
Ha ha!! Ja det blir jo feil uansett hva man gjør :D og alltid noen som skal mene noe om det man velger å gjøre. Er det rart stakkars førstegangsmødre blir usikre på seg selv.

Slik som jeg ser det så er mye basert på subjektiv synsing, ikke kunnskap. Det er en forskjell der :) jeg er åpen for å lære så lenge folk kan begrunne påstandene sine med noe mer enn bare "du får Google det". Selvfølgelig skal man kunne mene forskjellige ting da, men når man slenger ut påstander som ikke har rot i virkelighet, så blir det feil :)

Slik du ser det ja. Men igjen, det er synsing som du selv snakker ned om, og ikke vitende kunnskap fra din side :)

Jeg ser mange trekk på babyforum som kan overføres til div hundefora, det er akkurat det samme "hundepolitiet" der som det er mammapoliti på div babyforum. Og dem som skriker opp om politiet er som oftest dem som vil ha en qiuck fix istedet for en langtidsløsning, og som ikke innser at med litt jobb til å begynne med så går det lettere etterhvert. Ofte føler de seg angrepet, men det er når de begynner å snakke tilbake til dem som i tugangspunktet ville hjelpe dem, at "angrepet" begynner. :)

Hvis man bare kan ta ting som positivt istedet for kritikk til å begynne med, så tror jeg det meste hadde gått bedre.

Ha ha!! Ja det blir jo feil uansett hva man gjør :D og alltid noen som skal mene noe om det man velger å gjøre. Er det rart stakkars førstegangsmødre blir usikre på seg selv.
Ja ikke sant. Har selv bare ett barn. Men bestemte meg rett etter fødsel at jeg skulle høre på meg selv og ikke alle andre. Sykehuset sine råd bare slo tilbake på meg. Når jeg gjorde det omvendte ble alt bra.

Slik du ser det ja. Men igjen, det er synsing som du selv snakker ned om, og ikke vitende kunnskap fra din side :)

Jeg ser mange trekk på babyforum som kan overføres til div hundefora, det er akkurat det samme "hundepolitiet" der som det er mammapoliti på div babyforum. Og dem som skriker opp om politiet er som oftest dem som vil ha en qiuck fix istedet for en langtidsløsning, og som ikke innser at med litt jobb til å begynne med så går det lettere etterhvert. Ofte føler de seg angrepet, men det er når de begynner å snakke tilbake til dem som i tugangspunktet ville hjelpe dem, at "angrepet" begynner. :)

Hvis man bare kan ta ting som positivt istedet for kritikk til å begynne med, så tror jeg det meste hadde gått bedre.

Men kjære deg. Det skal vel ikke en rakettforsker til for å forstå hva som er subjektiv synsing og hva som er vitenskapelig kunnskap. Men du tok meg der, på at jeg prøvde å formulere meg på en mildere måte. Men la meg presisere det - at jeg vet at det er mye subjektiv synsing. Det er jo bare å se på Nephaug-tråden. Jeg legger inn linker til vitenskapelige artikler... hvem gidder å kommentere det? Ingen... istedenfor kommenterer man at det er så hjerteskjærende og at barnet blir skadet... og når jeg spør om å få referanser på at barnet kan bli skadet, slik at jeg kan lese meg opp på temaet selv så får jeg beskjed om å google det :) Folk er flinke til å bidra konstruktivt må jeg virkelig si.

Ja ikke sant. Har selv bare ett barn. Men bestemte meg rett etter fødsel at jeg skulle høre på meg selv og ikke alle andre. Sykehuset sine råd bare slo tilbake på meg. Når jeg gjorde det omvendte ble alt bra.

Ja samme her... men nå hadde jeg blant annet en helsesøster som hadde veldig mange rare meninger. Blant annet at barnet ikke ville sove i vogna fordi jeg hadde en negativ innstilling... hahaha!! Jeg som er verdens mest tålmodigste person... det var bare en av tingene hun liret av seg. Etter hvert lot jeg det meste gå inn det ene øret og ut det andre. Eneste grunnen jeg var på helsestasjonen var for å veie og måle :)

Kanskje man heller skal gi et råd på en skikkelig måte å ikke komme med idiotiske utsagn som jeg overlevde 4 år med null søvn hva gjør man ikke for barnet sitt og alle som ikke gjør som jeg mener er rett er dårlig mødre.
Jeg ser mer av de rådene enn de som tar gode råd opp i feil mening og som kritikk. Ingen her har sagt man ikke skal gi råd, si sin mening osv
Men det er måten ting blir sagt på som noen reagerer på.
Og jeg må si at synsingen til bv damer som legger frem sine råd som dette lærer jeg ingenting av, de bare provoserer ;) Så vil man at andre skal lære av sin kunnskap så er det nok lurt å legge det frem på en annen måte.

Ja samme her... men nå hadde jeg blant annet en helsesøster som hadde veldig mange rare meninger. Blant annet at barnet ikke ville sove i vogna fordi jeg hadde en negativ innstilling... hahaha!! Jeg som er verdens mest tålmodigste person... det var bare en av tingene hun liret av seg. Etter hvert lot jeg det meste gå inn det ene øret og ut det andre. Eneste grunnen jeg var på helsestasjonen var for å veie og måle :)
Hehe. Har det sånn selv. Unngår å gå dit hvis jeg ikke må. Min datter har altid vært stor og begynte å stagnere i vektoppgangen i høst. Fikk da ny helsesøster for tredje gang og da også beskjed om at min datter var overvektig for første gang. De er jaggu forskjellige også da. Det lot jeg i hvert fall gå inn det ene ører og ut det andre. Ifølge hjemmevekta har hu gått opp 900 gram på 10 mnd. Så klager hu Na blir jeg sint. Jeg har ikke slanket min datter, men hu har begynt å gå, begynt å spise mindre og vært syk i hele vinter.

Kanskje man heller skal gi et råd på en skikkelig måte å ikke komme med idiotiske utsagn som jeg overlevde 4 år med null søvn hva gjør man ikke for barnet sitt og alle som ikke gjør som jeg mener er rett er dårlig mødre.
Jeg ser mer av de rådene enn de som tar gode råd opp i feil mening og som kritikk. Ingen her har sagt man ikke skal gi råd, si sin mening osv
Men det er måten ting blir sagt på som noen reagerer på.
Og jeg må si at synsingen til bv damer som legger frem sine råd som dette lærer jeg ingenting av, de bare provoserer ;) Så vil man at andre skal lære av sin kunnskap så er det nok lurt å legge det frem på en annen måte.
Det er her jeg så enig i! En ting er å være uenig, men synes man skal tenke seg litt om hvordan man ordlegger seg.

Hehe. Har det sånn selv. Unngår å gå dit hvis jeg ikke må. Min datter har altid vært stor og begynte å stagnere i vektoppgangen i høst. Fikk da ny helsesøster for tredje gang og da også beskjed om at min datter var overvektig for første gang. De er jaggu forskjellige også da. Det lot jeg i hvert fall gå inn det ene ører og ut det andre. Ifølge hjemmevekta har hu gått opp 900 gram på 10 mnd. Så klager hu Na blir jeg sint. Jeg har ikke slanket min datter, men hu har begynt å gå, begynt å spise mindre og vært syk i hele vinter.

Ja der sier du noe... HS sa noe om det også til meg, skjønner du... at vi ikke burde gi henne så mye mat. Ehhh... man slanker vel strengt tatt ikke en 7 mnd gammel baby for pokker... det var en av de tingene som gikk rett inn og rett ut igjen :P Ifølge grafen lå hun over gjennomsnittet både i vekt og høyde fra hun ble født da...

Merkelig hvordan en mor kan vite best selv når det gjelder feks bilsikkerhet, sukkerinntak og kjemikalier. Akkurat som om noen barn tåler frontkollisjon, for mye sukker og hormonforstyrrende stoffer bedre enn andre barn :rolleyes: Der er vel forskjellen mellom fakta og synsing. Og noen ting er tydeligvis lov å synes om, mens andre ting må dokumenteres grundig. Hvor er dokumentasjonen på at sinlac, våtservietter og tidlig barnehagestart er ok?

Nei dette blir for dumt.

Min oppfatning av "mammapoliti" er de som mener at deres måte å gjøre ting på er eneste rette måten og som dømmer og kritiserer andre for å gjøre ting annerledes. Mener det er forskjell på å gi velmenende råd (for det er vel ingen av oss som kan absolutt alt fra før) og å rett ut kritisere andre for sine valg og insinuere at man er dårlige mødre om man ikke gjør alt "etter boka".

Back
Topp