Mammapolitiet?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
Selvfølgelig så er det OK å si ifra om ting som går på liv og død! For eks feilsikring i bil og shaken baby. Da er det faktisk snakk om liv og død. Jeg har vel ikke noe sted i denne tråden sagt at det ikke var ok! Ingen vits i noe rolleyes smiley bare for å poengtere det :) vær litt voksen da :)

Sinlac ble tross alt anbefalt av legen min. Den inneholder ikke noe som er farlig for barnet mitt :) da hadde de ikke solgt det i butikkhyllene. Barnemat er veldig strengt.

De våtservietter jeg bruker er godkjent av astma og allergiforbundet.

Tidlig barnehagestart kommer an på barnet. Vi trengte omtrent ikke å være der de tre innføringsdagene fordi hun storkoste seg. Hun var 11 mnd. Det gikk kjempefint og har vært helt uproblematisk :)

Dette er ikke noen kommentar på hva du velger og ikke velger, sinlac vet jeg ikke hva er en gang - men det er mye de selger i butikkhyllene som kan være farlig, altså ;) Det at noe finnes i butikker, selv barneutstyrsbutikker, er ikke noen garanti for at det er trygt. Dessverre.

Ja jeg kan virke agressiv når jeg skriver. Men i virkeligheten er jeg en liten pusekatt med problemer med å si ifra om det meste. Men har fått beskjed om å skjerpe meg så jeg ikke blir tråkket på hele tiden. Ett sted må man da teste det ut. Hehe.

Der er vi nok veldig forskjellige, for jeg ser ikke helt poenget med å teste det ut heller jeg da.
Men bedre her enn til folk på gata...

Der er vi nok veldig forskjellige, for jeg ser ikke helt poenget med å teste det ut heller jeg da.
Men bedre her enn til folk på gata...
Ja det var tanken min. Hehe. Flere i min familie er agressiv og brå når de snakker. Så har gjort alt for å ikke bli som dem men endte omvendt. Hehe. Hvis der neon gang passer seg sånn at jeg sier ifra om pledd over vognen så kommer jeg nok til å gå bort og opplyse pent og rolig om farene. Hvis de hører meg da siden der har en tendens til å bare pipe når jeg snakker med folk jeg ikke kjenner. Bedre med tlf og her inne.

Selvfølgelig vil det alltid være forskjellige meninger og oppfatninger. Poenget er at man må respektere at andre velger å gjøre ting på en annen måte enn en selv, uten å føle behovet for å kritisere dem for å sette seg selv i er bedre lys.

Om jeg velger å være strengere rundt leggetid og det innebærer litt gråting, så trenger ikke folk kritisere meg for det når det faktisk fins forskning på at det ikke er skadelig ;-) da har jeg tatt det valget ut i fra hvordan jeg kjenner mitt barn. Da trenger jeg ikke å få slengt etter meg at jeg er en barnemishandler etter barneloven ;-)

Og om jeg velger å gi sinlac etter legenes anbefaling så gjør jeg det :-)

Om jeg velger å bruke våtservietter så gjør jeg det :-)

Og alt dette gjør jeg også med god samvittighet fordi jeg vet at det ikke er skadelig for barnet mitt på noen måte :-)
Ja du skjønner ikke hva jeg mener...

Mammapolitiet er i mine øyne de mødrene som arresterer andre mødre når de gjør noe som de mener er feil. De som skal fortelle andre mødre hvordan de skal gjøre ting med sitt barn fordi det fungere tross alt med deres eget. De som ikke evner å sette seg inn i andres situasjon og som derfor ikke respekterer valgene andre tar. De som spiller på samvittigheten til andre mødre, og på den måten skal sette seg selv i bedre lys og samtidig få andre til å føle seg som en dårlig mamma.

Eks.
- All mat skal helst lages fra bunnen av.
- Våtservietter skal absolutt ikke brukes annet enn når man er ute på tur.
- Hvis barnet har melkeallergi, for Guds skyld ikke gi ungen tapetlimet sinlac.
- hvis du lar barnet ditt gråte i søvn uavhengig av om du er den som best kan avgjøre hvorfor babyen gråter, så er du en samvittighetsløs og kald mamma.
- hvis du sender ungen din i barnehagen når du selv har fri, da er det feil.
- hvis ungen begynner for tidlig i barnehagen så er det feil.
- hvis man ønsker at barnet ikke skal være enebarn, så er det feil
- hvis man drikker et glass rødvin etter at barnet har lagt seg, så er det feil

Jeg kunne holdt på i en evighet.

Det er utrolig hvor mye man kritiserer hverandre for de valgene man tar, istedenfor å respektere det.

Enig!

Jeg må være den eneste her inne som aldri har hørt om mammapolitiet og ikke har noen tanker om det

Jeg sier det slik at mor KJENNER sitt barn best, men det betyr fortsatt ikke at mor alltid VET best. Er desverre mange som er uopplyste, og ser jeg noe sier jeg i fra (på nett, vel og merke. I virkeligheten er jeg feig). Har aldri tenkt på meg selv som mammapoliti av den grunn, men ser i følge definisjonene her inne at andre kan ha sett meg slik.

Jeg har en negativ oppfatning av ordet mammapoliti. Jeg tenker at det er dem som ikke klarer å holde seg saklig i diskusjoner om barneoppdragelse og kan komme med kommentarer som "du skulle ikke hatt barn fordi du ikke lager barnemat fra bunnen. JEG gjør det, og da må alle andre også gjøre det". Å si ifra er en ting, og det er helt greit synes jeg, men å bli frekk og hakke på andre synes jeg ikke er greit og de som gjør det omtaler jeg som mammapoliti.

Men dette gjelder småting, ikke liv og død. Når det gjelder bilsikring og teppe over vogn feks synes jeg alle er pliktig å si ifra (på en ordentlig måte). Men det er desverre mange som ikke er så flink å ordlegge seg og heller velger å hytte med fingeren og komme med stygge utsagn. Kjefter noen på meg blir jeg sint tilbake, en naturlig reaksjon for de fleste mennesker. Og derfor tror jeg mange diskusjoner bunner i at folk beskytter seg bak stygge kommentarer når de føler seg angrepet.

Hadde vi alle valgt våre ord med omhu, tror jeg ikke begrepet mammapoliti hadde fantes i det hele tatt. :)

Last edited:
Dette er ikke noen kommentar på hva du velger og ikke velger, sinlac vet jeg ikke hva er en gang - men det er mye de selger i butikkhyllene som kan være farlig, altså ;) Det at noe finnes i butikker, selv barneutstyrsbutikker, er ikke noen garanti for at det er trygt. Dessverre.
Ja det er nettopp det. Men fysj for et mammapoliti hvis noen prøver å si at hoppehuske og babybjørn ikke skal brukes.

Det handler vel om hvordan ting formidles. Om noen hadde kommet å sagt til meg du SKAL ikke ditt eller datt og hevet pekefingeren så hadde jeg reagert .
Tror du skal lese flere innlegg i denne tråden, vi alle er enige om at man fint kan informere og gi råd. Det handler bare om hvordan man ordlegger seg. ;)
Nei egentlig ikke. Har sagt at jeg ikke ville bruke babybjørn fordi barnet sitter feil. Har også spurt på en hyggelig måte både her og irl om de vet at teppe over vogn reduserer oksygen og at det blir varmt. Fått spydige kommentarer allikevel.

Selvfølgelig vil det alltid være forskjellige meninger og oppfatninger. Poenget er at man må respektere at andre velger å gjøre ting på en annen måte enn en selv, uten å føle behovet for å kritisere dem for å sette seg selv i er bedre lys.

Om jeg velger å være strengere rundt leggetid og det innebærer litt gråting, så trenger ikke folk kritisere meg for det når det faktisk fins forskning på at det ikke er skadelig ;-) da har jeg tatt det valget ut i fra hvordan jeg kjenner mitt barn. Da trenger jeg ikke å få slengt etter meg at jeg er en barnemishandler etter barneloven ;-)

Og om jeg velger å gi sinlac etter legenes anbefaling så gjør jeg det :-)

Om jeg velger å bruke våtservietter så gjør jeg det :-)

Og alt dette gjør jeg også med god samvittighet fordi jeg vet at det ikke er skadelig for barnet mitt på noen måte :-)

Kan ikke se at d er gitt noen kritikk til noen for hverken d som står over her eller andre ting. Men som d blir nevnt i tråden så virker d som om ting som skriver lett oppfattes som et angrep hos de som mener/gjør annerledes.

Men d er ikke angrep. D er ikke kritikk. Alle bør få dele sitt og sine meninger, ikke bare noen. D er likevel ikke kritikk av noen for d.

Kan ikke se at d er gitt noen kritikk til noen for hverken d som står over her eller andre ting. Men som d blir nevnt i tråden så virker d som om ting som skriver lett oppfattes som et angrep hos de som mener/gjør annerledes.

Men d er ikke angrep. D er ikke kritikk. Alle bør få dele sitt og sine meninger, ikke bare noen. D er likevel ikke kritikk av noen for d.
Når noen skriver: "skjønner ikke hvordan dere klarer det jeg, hjertet mitt blør. " . Er ikke det en form for kritikk?

Jeg har holdt på å rive av pledd av vogner flere ganger så er vel litt mammapoliti selv. Men fy så kjappe enkelte mennesker er. Så har ikke fått dratt av noen enda. Men det var noen som tok det av etter at jeg så veldig på dem. Føler det er nesten bare jeg som ikke bruker det ( av de jeg ser når jeg er ute). Og ble sett stygt på i fjor fordi jeg hadde tatt på min datter sommerklær i 20 varmegrader, hennes barn hadde på seg parkeres.

Kan være grunn til foreldre lar barn gå tildekket i solen, jeg gjør det fordi jeg ikke vett hudtypen på babyen min og blir super lett brent selv og det er også farlig:/

Jeg mener at ordet mammapolitiet blir brukt om de som mener godt, men sliter med å ordlegge seg. De gjør da dette på en måte som blir nedlatende, sårende eller provoserende. Og da blir det konflikt istedenfor at en er til hjelp og gir råd eller støtte. De har også en klar formening om hva fasiten for mammaer er , noe som er skummelt , i og med at alle barn og familier er forskjellige.

Når noen skriver: "skjønner ikke hvordan dere klarer det jeg, hjertet mitt blør. " . Er ikke det en form for kritikk?
Jo det er det. Men det er ei anna du har hoppa i strupen på som overhodet ikke ga noe kritikk.

Jo det er det. Men det er ei anna du har hoppa i strupen på som overhodet ikke ga noe kritikk.
for meg var det kritikk ;) Og jeg tenker det kan være de du har " på en vennlig måte" sagt ifra det til har tolket det på en annen måte enn deg også . Folk er forskjellige og tolker på andre måter enn deg.

for meg var det kritikk ;) Og jeg tenker det kan være de du har " på en vennlig måte" sagt ifra det til har tolket det på en annen måte enn deg også . Folk er forskjellige og tolker på andre måter enn deg.
Egen tolkning må man ta på egen kappe.

Egen tolkning må man ta på egen kappe.
Alt er jo egen tolkning da. Hvordan du ser på en ting er DIN tolkning, hvordan jeg ser på en ting er MIN tolkning . Er vel heller sjeldent det finnes noe fasit på ting. Og det er vel her mammapolitiet kommer inn. De tror de sitter på fasiten :)

Alt er jo egen tolkning da. Hvordan du ser på en ting er DIN tolkning, hvordan jeg ser på en ting er MIN tolkning . Er vel heller sjeldent det finnes noe fasit på ting. Og det er vel her mammapolitiet kommer inn. De tror de sitter på fasiten :)
Da er det jo like mye dama med teppe over vognen som mener hun har fasiten ;)
Jeg bare tenker at når en person tydelig sier at hun ikke kritiserer noen men bare ønsker å spre kunnskap eller bare formidler hva hun ikke vil med barnet sitt så må man ta det for det. Ellers kan man jo aldri si noen ting fordi det KAN tolkes feil :) Blir litt håpløst :p

Back
Topp