Mammalivet med et lite hjerteplaster

11+2 og i morgen tenker jeg at jeg henter ut albyl-e. Resepten ligger klar, og selv om legene har sagt fra uke 12 (som i 12+0) så starter jeg noen dager før. Jeg ble kjempestressa i dag av å lese om andre i samme situasjon som har begynt tidligere, og fikk en sånn panikkfølelse av at lille kommer til å dø fordi jeg begynner så sent. Det er jo selvsagt bare tull, men sånn er det med hodet nå. Og legen som skrev planen vet jeg sa mellom uke 10 og 12, så jeg skjønner ikke hvorfor de har operert med bare uke 12 nå. Nå MÅ jeg begynne med noe aktivt for å forebygge at det går galt, for jeg føler jeg har null kontroll og er generelt ganske utrygg. Dette blir nok også bare verre og verre jo lengre jeg kommer, siden det er jo nå morkaka har alt ansvaret for næringa til lille dings, og den stoler jeg ikke på gitt. Blir greit å komme i gang med tablettene. Håper ikke det er noe tull med resepten, da blir det en panikk-telefon til fastlegen som må fikse det kjapt. Lettere å få fatt på han enn legene på sykehuset i alle fall. :p

Har vært i babyshower i dag, og det var på nippet at jeg forsnakket meg noen ganger - men gikk greit. Er ikke helt klar for å fortelle det til flere, og så syns jeg uansett at et babyshower til noen andre er helt feil tidspunkt. Var en trivelig kveld da, vennegjengen der er så herlige. :) Kake ble det også, og det var bare søtkaker der så første jeg gjorde da jeg kom hjem var å finne frem brød og noe salt pålegg. Godt jeg ikke sliter med kvalme for å si det sånn. :hilarious:

Ellers roa angsten seg ned utpå dagen, og det var veldig deilig å være ute og være sosial.
 
Det er jo lov å ha en travel arbeidsdag, men i tilfeller som dine burde de lese journalen slik at de vet hva de går til.
Kjenner du noe enda?

Ja, jeg syns det - men de vet jo ikke hva tilfellet er før de har lest journalen. Tenkte jo å si fra neste gang om at det skal noteres ned, men det hjelper jo ikke om de ikke leser den nøye. :p

Tenker du på symptomer eller liv? Er ingen av delene enda nei, annet enn større pupper og noe oppblåst innimellom/større mage. Bittelitt ømme bryst nå, men en juledag i forhold til sist.
 
Ja, jeg syns det - men de vet jo ikke hva tilfellet er før de har lest journalen. Tenkte jo å si fra neste gang om at det skal noteres ned, men det hjelper jo ikke om de ikke leser den nøye. :p

Tenker du på symptomer eller liv? Er ingen av delene enda nei, annet enn større pupper og noe oppblåst innimellom/større mage. Bittelitt ømme bryst nå, men en juledag i forhold til sist.

Kunne det vært en idè å bedt legen bruke 5min på å lese de siste notatene i journalen ved neste time?
Er det lov?

Tenkte på symptomer nå først og fremst :)
Har du prøvd deg på doppleren enda igjen? :)
 
Kunne det vært en idè å bedt legen bruke 5min på å lese de siste notatene i journalen ved neste time?
Er det lov?

Tenkte på symptomer nå først og fremst :)
Har du prøvd deg på doppleren enda igjen? :)

Jeg tror jeg har lov til å kreve ganske mye. :p Kommer til å spørre neste gang om legen har lest journalen skikkelig, og så enten gå igjennom den selv skikkelig først og forklare hva jeg har behov for, eller at legen må lese den først før vi går i gang. Jeg tipper de skjønner at jeg forlanger sånt. :p Jeg ble så paff nå sist at jeg fikk ikke sagt noe egentlig

Ja, liv er jo litt i tidligste laget. :)
Nei, og siden jeg så en sprelle-dings på fredag så føler jeg ikke behov for det nå. Og vil helst ikke bruke den så mye siden de ikke vet hvor bra det er. Skal til fastlege på fredag og spørre om å få høre hjertelyd eller få en sniktitt på UL, og så er det jo en ny TUL to uker etter det igjen + jordmortime ikke lenge etter det igjen så tror jeg får hørt og sett liv ofte nok frem til jul. Og da håper jeg også at jeg begynner å kjenne liv, men det starta ganske seint sist så tør ikke håpe på noe.
 
Jeg tror jeg har lov til å kreve ganske mye. :p Kommer til å spørre neste gang om legen har lest journalen skikkelig, og så enten gå igjennom den selv skikkelig først og forklare hva jeg har behov for, eller at legen må lese den først før vi går i gang. Jeg tipper de skjønner at jeg forlanger sånt. :p Jeg ble så paff nå sist at jeg fikk ikke sagt noe egentlig

Ja, liv er jo litt i tidligste laget. :)
Nei, og siden jeg så en sprelle-dings på fredag så føler jeg ikke behov for det nå. Og vil helst ikke bruke den så mye siden de ikke vet hvor bra det er. Skal til fastlege på fredag og spørre om å få høre hjertelyd eller få en sniktitt på UL, og så er det jo en ny TUL to uker etter det igjen + jordmortime ikke lenge etter det igjen så tror jeg får hørt og sett liv ofte nok frem til jul. Og da håper jeg også at jeg begynner å kjenne liv, men det starta ganske seint sist så tør ikke håpe på noe.


Ja, det er jo det minste du kan forlange :p

Aha, jeg skjønner :) Er det bedre å kombinere jordmor og lege?
Er så mange forskjellige meninger. Hvor føler du at du mottar best behandling?
 
Ja, det er jo det minste du kan forlange :p

Aha, jeg skjønner :) Er det bedre å kombinere jordmor og lege?
Er så mange forskjellige meninger. Hvor føler du at du mottar best behandling?

Vet ikke helt enda, jeg har bare vært hos jordmor en gang så må ha en runde til før jeg bestemmer meg for hva jeg syns om henne+ prøve ut fastlegen min på svangerskapskontroll. Har ikke vært hos han enda, blir første time på fredag. Bytta til han i vår også så er "fersk" som min lege. :p Jeg heller litt mot å ta de fleste hos lege, for jeg har vel mer behov for å bli trygga på det medisinske - og jeg har godt inntrykk av han. Eneste er at han har det jo litt mer travelt enn jordmor, men samtidig så føler jeg meg tryggere på det medisinske der. Og han har ul apparat så kanskje jeg får noen ekstra snik-titter. :angelic:
 
Godt alt så fint ut på UL frøken! Håper du er heldigere med legen neste gang :)
 
Vet ikke helt enda, jeg har bare vært hos jordmor en gang så må ha en runde til før jeg bestemmer meg for hva jeg syns om henne+ prøve ut fastlegen min på svangerskapskontroll. Har ikke vært hos han enda, blir første time på fredag. Bytta til han i vår også så er "fersk" som min lege. :p Jeg heller litt mot å ta de fleste hos lege, for jeg har vel mer behov for å bli trygga på det medisinske - og jeg har godt inntrykk av han. Eneste er at han har det jo litt mer travelt enn jordmor, men samtidig så føler jeg meg tryggere på det medisinske der. Og han har ul apparat så kanskje jeg får noen ekstra snik-titter. :angelic:

Det er jo bra da :D
 
Godt alt så fint ut på UL frøken! Håper du er heldigere med legen neste gang :)

Takk. :) Satser på det, vil helst ha en av de to første jeg hadde, men får se da. :) Kjipt det ikke er en slags fastlegeordning der. :p En kan si mye om den ordningen, men det ER bedre å ha en fast lege å forholde seg til i mange tilfeller.

Det er jo bra da :D

Ja, ikke sant. :)
 
Takk. :) Satser på det, vil helst ha en av de to første jeg hadde, men får se da. :) Kjipt det ikke er en slags fastlegeordning der. :p En kan si mye om den ordningen, men det ER bedre å ha en fast lege å forholde seg til i mange tilfeller.

Når jeg var innom den avd i september grunnet OHSS ved AHUS fikk jeg alltid samme legen. Det var veldig betryggende for hun visste jo hva og hvorfor jeg var der. Håper vi får det samme om jeg nå ender opp på Rikshospitalet da vi må ha et par UL ekstra grunnet hjertet til samboer.
 
Når jeg var innom den avd i september grunnet OHSS ved AHUS fikk jeg alltid samme legen. Det var veldig betryggende for hun visste jo hva og hvorfor jeg var der. Håper vi får det samme om jeg nå ender opp på Rikshospitalet da vi må ha et par UL ekstra grunnet hjertet til samboer.

Så bra. Håper du får det på riksen og, for det er så greit at de har satt seg inn i situasjonen. Særlig når det er i veldig sårbare situasjoner, og ting som er vanskelig å måtte forklare gang på gang. Her er det visst vanskelig å få den samme pga turnus og tull, men syns ikke det burde være sååå vanskelig. :shifty: Snakka med ei venninne i dag som følges opp pga noe annet, og hun hadde vel testa ut ca alle legene der nå. Ny for hver gang omtrent.

Dog, så lenge de har satt seg inn i journalen så går det ganske greit. Veldig ugreit når de helt tydelig ikke har lest seg opp på saken. :confused:
 
Så bra. Håper du får det på riksen og, for det er så greit at de har satt seg inn i situasjonen. Særlig når det er i veldig sårbare situasjoner, og ting som er vanskelig å måtte forklare gang på gang. Her er det visst vanskelig å få den samme pga turnus og tull, men syns ikke det burde være sååå vanskelig. :shifty: Snakka med ei venninne i dag som følges opp pga noe annet, og hun hadde vel testa ut ca alle legene der nå. Ny for hver gang omtrent.

Dog, så lenge de har satt seg inn i journalen så går det ganske greit. Veldig ugreit når de helt tydelig ikke har lest seg opp på saken. :confused:

Lese journalen burde de i hvertfall gjøre..
 
Lese journalen burde de i hvertfall gjøre..

Trodde det var minstekravet, men tydeligvis ikke denne gangen. Mulig han hadde lest den, men ikke godt nok så han huska feil. Han ble i alle fall veldig satt ut av at jeg protesterte på at det var mitt 3. svangerskap. :p Blanda det kanskje med at det var tredje gangen jeg var der, for det stemmer jo. Surrehue. Spørs om han hadde jobba ei lang uke, var tross alt fredag. :hilarious:

Satser på det er et engangstilfelle, og leger kan jo ha dårlige dager på jobben og.
 
11+3, ikke mange dagene igjen til 12+0 nå. Mannen fikk hentet ut resepten på albyl-e i dag, så da slipper jeg å ut og kjøre i dag. Passer meg fint. :) Så da starter jeg med det i dag.

Litt nedtelling:
1.svangerskapskontroll: 4 dager
Jordmorsamtale: 30 dager
TUL nr 3: 18 dager
12 uker: 4 dager
OUL: 6 uker og 4 dager.
2.trimester: 13 dager

Det går fremover. :)
 
Så fantastisk at alt stod bra til og tenk at du straks er 12 fullgåtte uker! :) Dette kommer til å gå bra ❤️
 
Så fantastisk at alt stod bra til og tenk at du straks er 12 fullgåtte uker! :) Dette kommer til å gå bra ❤️

Håper det. Svangerskap er aaaaalt for lange. Heldigvis blir jeg nok satt i gang før termin, så kuttes jo ned med litt i alle fall. :p

Så bra at du får kommet i gang nå :Heartred

Ja, det blir bra!

Var jaggu ikke mye bivirkninger som var lista opp under de mest vanlige, godt det da så jeg slipper å bekymre meg over det. :) Og føles veldig greit å ha kommet i gang, selv om jeg tjuvstarter i forhold til det legene her har sagt (bare med 4 dager da). Men når de på andre sykehus starter ei uke eller to tidligere enn de har sagt her, så tenker jeg det går helt fint. Håper det virker som det skal. :)
 
11+5 i dag, og nærmer seg både 12 uker og første vanlige svangerskapskontroll. Håper virkelig at legen har tid til å fyre i gang ul-apparatet. :angelic: Det kan jo ikke bare stå til pynt på kontoret hans vet jeg. :p

Går ellers ganske greit. Hadde mareritt i natt da, etterfulgt av en sær drøm om at lille dings sitt fjes vistes i mageskinnet. Sææært! :hilarious: Jeg som skulle ligge unna doppleren klarte ikke det i morges, og hjerteslagene ble funnet etter kort tid og lyttet på i ca 10 sekunder før jeg pakka den sammen igjen. Bør gjemme den egentlig, men det er jo så deilig å høre hjerteslagene frem til en kjenner bevegelse. Så er det dog det med at de ikke vet om det er eventuelle skadevirkninger etc. Derfor jeg prøver å ligge unna, men vanskelig.

Enda ikke fått svar på søknaden om svangerskapspengene, men vet jobben har fått spørsmål om det har vært lønnsøkning (og det har det, skulle vært føre var og lagt til ekstra opplysning om det også), og jeg tviler på de hadde orka å gå inntektsopplysningene i sømmene om de uansett skal gi avslag? Halmstrå, men. :p Kjenner det er et lite stressmoment frem til det er avklart. Er bare snakk om 20 % av stillingen, men det er jo litt penger det i løpet av en måned. Og ikke snakk om at jeg utfører de arbeidsoppgavene det gjelder heller, særlig siden jeg har blødd etterpå (og har ikke hatt antydning til noe blodlignende siden jeg stoppet med de oppgavene). Prøver å unngå stress da, føler nesten det hadde litt å si sist - i alle fall for psyken min. Da var det uro med jobbsituasjonen (en annen en enn i dag), dødsfall og sykdom i familie, uro rundt frivillig verv jeg hadde (mye konflikter i organisasjonen) og bare mye stress. Blødde jo også flere ganger hver uke hele første trimesteret. Denne gangen er det heldigvis mye roligere, jeg har blødd mindre (ikke blødd noe som helst *bank i bordet* siden 7+3).

Er alene hjemme for tiden, litt stusselig å ikke ha en varm mannekropp å krype inntil, eller få til å hente ved og sånt. Han kommer heldigvis hjem i morgen ettermiddag igjen. :) Har også en småpjusk hund (gamlingen som har en rygg som tidvis er vond), og jeg har ikke akkurat lyst til å dra ut på langtur med yngstehunden og la han være helt alene hjemme. Han syns ikke det er noe stas sjøl heller. Ikke at han ikke liker å være alene hjemme, men han blir kjempestressa av å ikke få være med oss på tur. Når mannen er hjemme så kan han bli med på deler av turen, eller være med opp på kontoret og slaske i sofaen der mens vi lurer oss ut.
 
Tenk at du straks er 12 uker!! Jeg synes det har gått veldig fort! Selv er jeg 23 i dag, og synes det går fort her også.

Jeg hadde også en slik drøm en natt! Kunne se konturene av hele ansiktet, og så at babyen hadde leppespalte. Veldig bisarr!
 
Tenk at du straks er 12 uker!! Jeg synes det har gått veldig fort! Selv er jeg 23 i dag, og synes det går fort her også.

Jeg hadde også en slik drøm en natt! Kunne se konturene av hele ansiktet, og så at babyen hadde leppespalte. Veldig bisarr!

Var en periode (9+0 til 10 + 0) at jeg følte jeg ikke ble mer gravid i det hele tatt og tiden gikk så sakte, nå har den gått litt fortere igjen og november har snart passert. :wideyed:

Ja, var skikkelig rart. Og så leppespalte da! Her var alt normalt tror jeg, om enn noe flat nese. :p Det er litt slitsomt om nettene, for jeg drømmer så mye, og husker skikkelig små detaljer fra drømmene også - jeg som normalt sett glemmer de rett etterpå. Sover skikkelig tungt også. Må ha på alarm på fridager for å ikke sove til langt ut på formiddagen. :rolleyes:
 
Back
Topp