Tiden flyr i godt selskap.
10 dager siden sist oppdatering, og Johannes har passert 6 uker, vært på 6 ukerskontroll på helsestasjon og fått sin første vaksine. Det var i går vi var der, så han var 6 uker og 1 dag. På mandag var jeg hos legen, på dagen 6 uker etter fødselen, så nå har vi begge unnagjort etterkontrollene.
Min fikk jeg ikke så veldig mye ut av egentlig, annet enn at jeg fikk sjekket at blodtrykket så fint ut, blodprosenten likeså og at resten måtte vi bare se han. Han sjekka ikke noe der stingene har vært, og han virka litt på ustø grunn ang. temaet.
Siden jeg er smertefri og pr nå ikke har noe plager så tar jeg bare tiden til hjelp mtp bekkenbunnen og de heller manglende musklene der (kniper og kniper, har til og med en knipe-app
), og så får jeg time hos en gyn. etterhvert for å sjekke hvordan tilstanden er hos noen som kan det. Jeg er uansett ikke komfortabel med GU hos fastlegen, jeg er litt rar der. Jeg skal jo få innkalling fra sykehuset etterhvert, for ene legen som sjekka meg etter fødselen ville ha meg inn for å sjekke "noe" hun så på ultralyd. Hun mistenker litt rar form på livmora eller noe sånt, så kan ev. ta opp ting da. Hun sa om ca tre måneders tid mener jeg. Har ikke fått noe innkalling enda. Og så må jeg uansett følge med den cysta som jeg egentlig skulle få fjernet i fjor høst. Regner med vi avventer operasjon der til neste år. Ikke aktuelt med det første i alle fall.
6 ukerskontrollen til Johannes gikk også bra. Han ser ut til å ha lagt seg på 15 percentilen (jeg tror det var den gule linja jeg så på skjermen til HS), og han går jevnt og trutt opp i vekt. De måler ikke lengde på 6 ukerskontrollen her, så vi tok målbåndet fatt. Han var 51 når han ble født, og nå er han rett under 58 cm. Strukket seg endel.
Lang og smal type, ikke lik mammaen som er kort og rund.
Jeg er forresten glad vi hadde mye klær i størrelse 50, hatt endel lekkasjer og gulpinger, og han har bare nettopp vokst ut av den størrelsen. Vaksina smattet han i seg med liv og lyst, og ble sur da det var tomt, og han var våken og gliste og sjarmerte HS. Tok opp det at han har en favorittside, det er ikke så ille at han aldri legger seg den veien selv, men er ganske utprega. Hun spurte om jeg ville ha henvisning til fysioterapeut, og det takket jeg ja til. Bedre å få litt veiledning tenker jeg, enn å risikere skeiv hodeform eller at han får vondt.
Legen fikk lyttet på han og sjekket ca alt hun skulle. Da hun skulle sjekke refleksene snudde humøret hans, og han ble sinna og knyttet hendene godt. Hun fikk sjekket i fotsålen, men ikke i håndflatene. Etter en runde amming så fikk hun sjekka i i alle fall den ene hånda, den andre var han ikke så villig til å åpne. Når jeg derimot prøvde etterpå så var han litt mer villig.
Han virker ikke å ha reagert på vaksina til nå, så jeg håper vi slipper bivirkninger der. Ellers går ting bra. Jeg har hatt en stri natt, og det var selvsagt natt til i går. Det var varmt, Johannes ville spise hver time frem til kl 2 før han slokna, og nabohunden stod ute i hundegården og ula jevnt og trutt natta gjennom. Ble ikke mange timene søvn på meg, og det endte med at vi forsov oss litt. Timen på helsestasjon var halv 11, jeg våkna kl 10 og vi har et kvarters kjøring. Å komme seg ut døra med en liten en på et kvarter er ikke nødvendigvis så enkelt. Heldigvis sov han seg igjennom stellet, bilturen og frem til han skulle på vekta. Jeg sovna av igjen etter ammingen i halv 8-8 tida nemlig ...
Det har vært ei stor endring siste uka, Johannes er nå mye mer våken og "med", jeg får svar når jeg prater med han og han følger med på omgivelsene rund seg. Har nok tatt det første utviklingsspranget, eller er ca midt i det (i følge appen er han midt i det mtp alder, men han virker å være ferdig med det egentlig - appen går ut fra termindato og ikke fødselsdato). Vi har vært heldige der og har ikke merka det så mye, var et par dager han var litt mer sutrete og urolig, men minimalt i forhold til hva det kan være.
Djibus, ble lang oppdatering.
Ellers så har vi kjøpt babygym i dag, og det ble en spinndyr en - men mammaen ville ha den.
Det ble
denne.
De hadde tilbud på en annen en, men den var ikke like spennende Den manglet også bilder/stimuli i sidene, og jeg er litt opptatt av at det ikke bare skal henge ting over babyen, men være litt rundt på veggene også. Og så er det jo gøy at den kan varieres litt, og forhåpentligvis varer lengre.