Mai jentenes skravletråd..

Jeg er ikke religiøs. Hun er svært aktiv i en lokal menighet.
Jeg har ikke noe i mot at andre har en tro og en religion de tilhører. Det er helt greit for meg, og jeg respekterer det veldig. Jeg syns det er spennende å høre om skikker og ritualer, og kan masse om ulike religioner. Jeg tror bare ikke på noen høyere makt selv. Siden jeg behandler andre med respekt forventer jeg også å bli behandlet med respekt tilbake. Jeg har aldri snakket nedlatende til noen om deres religion eller tro. Dessverre har jeg opplevd noen ganger at folk ikke klarer å akseptere at jeg ikke tror.
Jeg håper bare jeg kan få en livssynsnøytral svangerskapsoppfølging.

Ikke vær så forutinntatt! Jordmor er nok en varm og fin person! Du dømmer på bakgrunn av religion, ikke faglighet!
 
Ikke vær så forutinntatt! Jordmor er nok en varm og fin person! Du dømmer på bakgrunn av religion, ikke faglighet!

Beklager, hun var ikke varm og fin. Jeg hadde virkelig håpet at hun var det. Gikk dit med et åpent sinn. Fikk ikke et eneste smil gjennom hele konsultasjonen. Masse leksjoner i hvordan jeg burde spise sunnere, tenke på å kanskje trene litt. Kun basert på bmi. Vel, jeg både spiser sunt og trener masse. Muskler veier mer enn fett.
Jeg ønsker ikke dulling og masse «touchy feely», men et lite «gratulerer» hadde vært hyggelig.
Det var rett og slett bare ikke god kjemi.

Var spent på om hun kom til å informere om om at jeg med min alder har tilbud om KUB. Det gjorde hun ikke.
 
Beklager, hun var ikke varm og fin. Jeg hadde virkelig håpet at hun var det. Gikk dit med et åpent sinn. Fikk ikke et eneste smil gjennom hele konsultasjonen. Masse leksjoner i hvordan jeg burde spise sunnere, tenke på å kanskje trene litt. Kun basert på bmi. Vel, jeg både spiser sunt og trener masse. Muskler veier mer enn fett.
Jeg ønsker ikke dulling og masse «touchy feely», men et lite «gratulerer» hadde vært hyggelig.
Det var rett og slett bare ikke god kjemi.

Var spent på om hun kom til å informere om om at jeg med min alder har tilbud om KUB. Det gjorde hun ikke.

Men da var hun er dårlig jordmor for deg pga kvalifikasjonene sine, ikke pga religion!!
 
Men da var hun er dårlig jordmor for deg pga kvalifikasjonene sine, ikke pga religion!!

Hun er sikkert flink og passer for noen, men hun er ikke den riktige jordmoren for meg. Rett og slett dårlig kjemi. Stemmer at det ikke har med religion å gjøre direkte, men jeg er glad jeg slapp å ta opp at vi ønsker fosterdiagnostikk. Det må være lov til å innrømme at man syns noen samtaleemner er vanskelige å ta opp.
 
Hun er sikkert flink og passer for noen, men hun er ikke den riktige jordmoren for meg. Rett og slett dårlig kjemi. Stemmer at det ikke har med religion å gjøre direkte, men jeg er glad jeg slapp å ta opp at vi ønsker fosterdiagnostikk. Det må være lov til å innrømme at man syns noen samtaleemner er vanskelige å ta opp.

Jeg tenker at hun har valgt et yrke som sikkert gir henne personlige utfordringer, men hun kan ikke reservere seg fra deler av jobben. Hun skal kunne snakke om det pasienten ønsker, og også ta opp ting som kanskje strider mot hennes tro. At du synes det er vanskelig å ta opp ting basert på hva du tenker om henne og hennes tro, det er jo ditt problem. Da ligger jo utfordringen hos deg. Jeg jobber i helsevesenet selv, men mellom kl 8-16, så er jeg på jobb, med mest mulig profesjonalitet med meg! Jeg er bevisst hvem jeg er i jobben min i møte med mennesker, det forventer jeg jaggu meg av alle og enhver andre også.
 
Jeg tenker at hun har valgt et yrke som sikkert gir henne personlige utfordringer, men hun kan ikke reservere seg fra deler av jobben. Hun skal kunne snakke om det pasienten ønsker, og også ta opp ting som kanskje strider mot hennes tro. At du synes det er vanskelig å ta opp ting basert på hva du tenker om henne og hennes tro, det er jo ditt problem. Da ligger jo utfordringen hos deg. Jeg jobber i helsevesenet selv, men mellom kl 8-16, så er jeg på jobb, med mest mulig profesjonalitet med meg! Jeg er bevisst hvem jeg er i jobben min i møte med mennesker, det forventer jeg jaggu meg av alle og enhver andre også.

Jeg er enig med deg i at dette er og burde være idealet i alle yrker, at personlig overbevisning ikke skal prege profesjonen. Og det er absolutt noe vi burde forvente! Men jeg syns kanskje det kan virke litt naivt å tenke at alle klarer dette. Jeg kan forstå at det kan være vanskelig for FruT å ta opp når hun vet at dette kan stride imot livssynet til jordmoren, og at jordmor derfor kan være uenig i fosterdiagnostikk. Det er ikke sikkert denne jordmoren hadde hatt noe problemer med å være profesjonell i denne situasjonen, kanskje er hun veldig dyktig.

Poenget mitt er at det finnes personer der ute som ønsker å reservere seg mot deler av yrket sitt, på grunn av tro og livssyn. Som lar livssynet sitt prege profesjonen. Det finnes jo lærere som underviser skjevt om religion i KRLE, basert på sin egen overbevisning, selv om faget skal være objektivt og at religioner derfor skal fremstilles på like premisser. Det er også eksempler på leger som ønsker å reservere seg fra å henvise til abort og å sette inn spiral fordi dette strider imot deres tro.
 
Ja, jeg har kanskje noe å jobbe med. For nå kommer jeg nok til å løse det ved å bytte jordmor. Heldigvis har jeg det privilegiet.
Det var ikke meningen at dette skulle ende opp i en diskusjon om religion. Håper vi heller kan snakke om noe annet.
 
Ja, jeg har kanskje noe å jobbe med. For nå kommer jeg nok til å løse det ved å bytte jordmor. Heldigvis har jeg det privilegiet.
Det var ikke meningen at dette skulle ende opp i en diskusjon om religion. Håper vi heller kan snakke om noe annet.

Du må ikke føle sånn på det. Det er lov til å ytre bekymring, dette er jo stedet for nettopp det! :happy: Forstår veldig godt at det i utgangspunktet er vanskelig å snakke om temaer som fosterdiagnostikk og at det også føles sårere når du kjenner til jordmors livssyn. Det er lov å bekymre seg. Og profesjonsetikk er et veldig spennende tema å diskutere:woot:
 
Ser det er mange av dere som ha en rød boks det det står "it's gonna be May 2019". Hvordan får man det? #nybegynner :angelic:
 
Ser det er mange av dere som ha en rød boks det det står "it's gonna be May 2019". Hvordan får man det? #nybegynner :angelic:
Det er at vi har tilgang til skjult forum :) Når du oppfyller kravene kan du også be om tilgang :) Ligger festet innlegg øverst her inne :)
 
Nå sitter jeg i senga, klokka er tre på natta, får ikke sove på grunn av kvalmen og prøver å få i meg et polarbrød [emoji23]
Tidsfordrivet ble å lese gjennom hele skravletråden!
 
Nå sitter jeg i senga, klokka er tre på natta, får ikke sove på grunn av kvalmen og prøver å få i meg et polarbrød [emoji23]
Tidsfordrivet ble å lese gjennom hele skravletråden!
Og jeg våknet 4.30nog fikk ikke sove igjen. Rett inn på babyverden og lese litt, da går tiden fortere :smiley-bounce022
 
Gleder meg sånn til den virkelig trygge tiden begynner. Disse månedene her har vært pyton! Livredd for at babyen sitt hjerte har sluttet å slå etter så mange skriver om MA. :nailbiting: Blir så godt å kjenne liv og virkelig føle seg ordentlig gravid, og ikke som man har hatt omgangssyke 6 uker i strekk :shifty: (uoops mer syting enn skravling:hilarious:)
 
Sovnet av på sofaen, det var godt å sove litt! Nå er jeg enda trøtt, og kunne nok ha sovet enda mer :p
 
Har foreløpig kun 10 innlegg så det kan jo ta litt tid. Føler at jeg må spamme alt av innlegg for å komme opp i 50 :woot:
Hmm...jaja, får håpe jeg finner på noe å skrive før svangerskapet er over så jeg får bli med :joyful:
Gå inn på "Våre leker" i forumtråden så kan det få innlegg der hvis du oppdaterer litt hver dag :happy: De kravene som er bestemt er for at ikke alle skal kunne ha tilgang til skjult så man kan skrive litt mer personlige ting der, og da må det være krav til aktivitet :happy:
 
Gå inn på "Våre leker" i forumtråden så kan det få innlegg der hvis du oppdaterer litt hver dag :happy: De kravene som er bestemt er for at ikke alle skal kunne ha tilgang til skjult så man kan skrive litt mer personlige ting der, og da må det være krav til aktivitet :happy:

Skjønner. Det er jo bra at det stilles krav ;)
Får gjøre noe sånt ja :happy:
 
Back
Topp