Mai 2021

:Heartpink tja... vet egentlig ikke hvor mye man skal henge seg opp i dette med embryogradering. Vet du er inn i alt mulig rart når det gjelder litteratur, du har kanskje sett artikklene som handler om at blastogradering blir i praksis ganske subjektivt? Lite enighet mellom klinikker og embryolog... og dette blir tross alt bare gjetting

Synes du som høster embryo gjør det fornuftigste du kan :Heartpink det virker ikke som galskap fra mitt synspunkt iaf! Men er lov å være fortvilet også. Tror det er viktig å holde samtalen gående med seg selv i denne prosessen

Jeg vet det med grading. AA kan være en taper, og BC kan være en vinner.
Den fornuftige delen av meg sier det også.

Likevel hadde vært artig å ha fått flere gode embryoer på de tre stimrunder jeg har hatt så langt. Man sier at en burde hatt 2-3 gode embryoer per planlagt barn. Med gode menes det PGS normale. Nå tester vi ikke her. Hvor mange ikke testede trenger jeg? 4? 6? 10? Og hvor lang tid kommer det til å ta meg for å samle på de, når det er stadig noe i veien? Og sette de inn? Og se hvordan det går? Jeg er så redd at tiden bare flyr avgårde. Og så den jobben. Den gir og den tar. Gir mulighet å betale for behandling. Tar verdifull tid.

Men som du riktig påpeker, det er mest samtale med meg selv. Koselig når noen svarer da også :)

For å gi deg et blikk inn i tankegangen min - sist forsøk hadde vi 3 blasto, men ingen som var god nok til å fryse ned og jeg var overstimulert, så alle måtte kastes. Har tenkt og lest en del om temaet med gradering siden

Tror embryologene skal kunne se f eks hvis blasto har mye ufriske/døende celler som kanskje betyr at sjansen for kromosomfeil er stor. Skjønner da at det gir mening å ikke bruke den til innsett. Når det gjelder blasto som har stortsett friske celler men har kanskje ikke rukket å bli veldig mange celler eller stor nok ennå, så tenker jeg at det blir vanskeligere å vurdere. Kanskje tar det noen ekstra dager for en laverekvalitet blasto å komme ut fra zona og feste seg, men det må være innenfor? Er tross alt mange som ikke får positiv test før IKM selv med naturlig graviditet

Interessert i å høre dine tanker hvis du har noe å dele. Men har virkelig troa på at også ikke perfekte blasto kan bli til vakre liv :Heartblue:Heartpink

Å ja da. Jeg vet ganske godt at det er komplisert. Og at man aldri vet 100%. Vi bare antar med rimelig grad av sikkerhet.

Er med i FB gruppa My Perfect Mosaic Embryo. Der er det masse nydelige bilder av barna som har blitt til ut av embryoene som var ved testing bekreftet med avvik. Altså ikke helt "abnormals", men delvis. Naturen har fikset :)
Liker å lese der for å holde motet oppe.

Synd. Hadde vært artig å se deg og Litjmora gravid. På en måte bekreftelse på at det kan gå bra for meg også.
Skal du prøve igjen snart da? August?

Her hos meg står nå juni-forsøk i fare.
Dette mai-uttaket gjorde at mensen kom ei uke før fristen. Og alle mine planer med stims og fryseforsøk for resten av året er ødelagt pga kollisjoner med jobb, ferier og sånt.
Må sette meg ned og planlegge på nytt det som planlegges kan.

Og det hadde vært ok om jeg fikk noen topp embryoer på frys. Fikk vite at det eneste embryo som var igjen var 3BB - ikke helt bra, bare greit. Snakk om kaste bort tiden, penger, og ødelegge for framtidige forsøk!
Skuffet... :(

Ja, jeg håper mensen kommer så fort jeg slutter på progesteron. Dersom den oppfører seg normalt så vil jeg forhåpentligvis starte nytt forsøk i begynnelsen av august, tenker jeg.

Jeg er heller ikke sikker på om det er riktig å henge seg opp i embryogradering. Jeg fikk én 4AA og er glad for det, men det hjalp ikke meg noe som helst ettersom den ikke festet seg.
Uansett så forstår jeg godt at du tenker at det er mye penger ut av vinduet. For det ER dyrt å gå privat. Jeg har en helt alminnelig inntekt, er enslig og ingen å dele utgiftene med så jeg har satt meg ett tak på 3 forsøk. Helt jævlig å tenke på det nå, så det prøver jeg bare å skyve unna.

Håper virkelig det klaffer slik at du får tatt noen forsøk snart selv om mensen har klussa det til. Skjønner det er vanskelig når det er så mye logistikk som skal stemme.

Uff :( så utrolig synd!
Bra du ser positivt på det. Neste forsøk blir det baby! :Heartred

Jeg groer meg til i morgen, har bestemt at jeg skal teste meg hjemme pga jeg rekker ikke innom Riksen på fredag, skal ta blodprøver hos legen min og da tar det lenge tid før jeg får svar.

Åååååh! Hvordan er magefølelsen din? Jeg skal krysse alt jeg har for deg :Heartred Altfor få positive tester her inne.

Jeg var helt sikker på at jeg kom til å teste negativt så jeg ble ikke overrasket. Felte selvfølgelig noen tårer siden resultatet på kort og brutal måte markerte en avslutning på forøket, men noe sjokk var det ikke. Jeg skal uansett ta blodprøve på klinikken i morgen, og så får jeg høre hva de sier.

Ja, jeg håper mensen kommer så fort jeg slutter på progesteron. Dersom den oppfører seg normalt så vil jeg forhåpentligvis starte nytt forsøk i begynnelsen av august, tenker jeg.

Jeg er heller ikke sikker på om det er riktig å henge seg opp i embryogradering. Jeg fikk én 4AA og er glad for det, men det hjalp ikke meg noe som helst ettersom den ikke festet seg.
Uansett så forstår jeg godt at du tenker at det er mye penger ut av vinduet. For det ER dyrt å gå privat. Jeg har en helt alminnelig inntekt, er enslig og ingen å dele utgiftene med så jeg har satt meg ett tak på 3 forsøk. Helt jævlig å tenke på det nå, så det prøver jeg bare å skyve unna.

Håper virkelig det klaffer slik at du får tatt noen forsøk snart selv om mensen har klussa det til. Skjønner det er vanskelig når det er så mye logistikk som skal stemme.

Ja. Den logistikken. Alt såg så perfekt ut på kalenderen! Innsett i juni. Hvis ikke gravid, "sykle" mer i august. Nå henger begge i veeeldig tynnt tråd.

Ja-ja... Vi alle vet jo hvordan det er. I en av FB gruppene la ut en dame et bilde i dag. Ung dame. Dattera demers er blitt til på 7.forsøk! Sju-en-de!!!

En klinikk jeg følger med på FB også viste bildet. Etter 4 år, 7 forsøk, mista 3 ganger, 1161 sprøyter ble det success for et par. Jeg bare redd jeg har ikke så mange år igjen. Har bare 1, maks 2.

Jeg har testet negativt og blitt en del av mai-gruppens dystre statistikk :(

Klinikkens testdato er i morgen, men jeg har hatt en sterkt magefølelse på at det ikke har festet seg, spesielt etter den tullete blødningen jeg fikk i helgen. Tok derfor en test i går for å være forberedt på svaret på blodprøven. Har sjelden sett en blankere test. Jeg regner derfor dette forsøket som "ikke gravid" og forbereder meg på nytt forsøk etter ferien. Kjipt, men det går i grunnen fint. Tror likevel jeg kommer til å stresse ganske mye mer ved neste forsøk, og det gruer jeg meg til. Denne gangen har det egentlig gått veldig greit.

Noen som veit hvordan mensen oppfører seg etter forsøk som ikke har endt i graviditet?

Uff, det var trist å høre! :Heartred:Heartred Krysser fingrene for neste forsøk!!

Jeg gruer meg til testdag på fredag, testen var helt blendahvit i dag, så mistet troen på at det blir noe.

Uff, det var trist å høre! :Heartred:Heartred Krysser fingrene for neste forsøk!!

Jeg gruer meg til testdag på fredag, testen var helt blendahvit i dag, så mistet troen på at det blir noe.

Ja, samme som meg da! :( :HeartredJeg testet også to dager før ordinær testdato. Vi kan vel strengt tatt ikke være hundre prosent sikre på at vi ikke er gravide før etter blodprøven, men for meg er jeg dessverre rimelig sikker.

Du satte også inn 5-dagers? :)

Ja, samme som meg da! :( :HeartredJeg testet også to dager før ordinær testdato. Vi kan vel strengt tatt ikke være hundre prosent sikre på at vi ikke er gravide før etter blodprøven, men for meg er jeg dessverre rimelig sikker.

Du satte også inn 5-dagers? :)

5-dagers ja. Det er sant, får bare vente å se. Dagene blir så lange med all denne ventingen.:wacky:

5-dagers ja. Det er sant, får bare vente å se. Dagene blir så lange med all denne ventingen.:wacky:

Ja, nå skal det bli veldig godt få tatt blodprøven og sette et punktum for dette forsøket. Jeg tør jo ikke slutte på progesteron før klinikken sier det er greit, men ser frem til å leve normalt frem mot neste forsøk :)

Åååååh! Hvordan er magefølelsen din? Jeg skal krysse alt jeg har for deg :Heartred Altfor få positive tester her inne.

Jeg var helt sikker på at jeg kom til å teste negativt så jeg ble ikke overrasket. Felte selvfølgelig noen tårer siden resultatet på kort og brutal måte markerte en avslutning på forøket, men noe sjokk var det ikke. Jeg skal uansett ta blodprøve på klinikken i morgen, og så får jeg høre hva de sier.
Tusen takk :Heartred Jeg tror ikke at jeg er gravid denne gangen for å si det sånt. Hvis testen viser noe annet blir jeg veldig overrasket.

Uansett hva slags svar får du i morgen må du vite at du har gjort alt du kunne for at det skal bli en baby. Vi kan ikke kjempe mot naturen og biologi. Gi deg selv en stor klem, kost deg ekstra mye i dagene fremover, nyt sommer og så er du plutselig i gang med ny runde :Heartred

Jeg vet det med grading. AA kan være en taper, og BC kan være en vinner.
Den fornuftige delen av meg sier det også.

Likevel hadde vært artig å ha fått flere gode embryoer på de tre stimrunder jeg har hatt så langt. Man sier at en burde hatt 2-3 gode embryoer per planlagt barn. Med gode menes det PGS normale. Nå tester vi ikke her. Hvor mange ikke testede trenger jeg? 4? 6? 10? Og hvor lang tid kommer det til å ta meg for å samle på de, når det er stadig noe i veien? Og sette de inn? Og se hvordan det går? Jeg er så redd at tiden bare flyr avgårde. Og så den jobben. Den gir og den tar. Gir mulighet å betale for behandling. Tar verdifull tid.

Men som du riktig påpeker, det er mest samtale med meg selv. Koselig når noen svarer da også :)

Ønsker også at det var mulig å vite på forhånd hvor mange forsøk det trenges for å komme i mål. Føles til tider som å stirre ned i et svart hul som suger opp alt man kaster inn av tid, penger, muligheter, av og til helse… hadde på en måte blitt lettere hvis man kunne bare se slutten.

Prater med meg selv om disse hele tiden jeg og :) en kvinnes show hele dagen opp i hodet mitt

Last edited:
Jeg hadde innsett av et todagers embryo i går. Det gikk fint.
Uttaket derimot er en annen historie. Jeg har enda smerter :(

Testet negativt i dag 13dpo, dessverre. Så jeg kan settes på ikke gravid :sad010

Trist, men livet går videre. Gjordet mer vondt da jeg fikk høre at det var ingen på frys, da mistet jeg helt håpet, vet at det var feil å tenke sånn men sånn var detm
Da er det bare å vente til etter sommeren.

Masse lykke til alle sammen, håper det blir baby på alle oss ganske snart :Heartred

Testet negativt i dag 13dpo, dessverre. Så jeg kan settes på ikke gravid :sad010

Trist, men livet går videre. Gjordet mer vondt da jeg fikk høre at det var ingen på frys, da mistet jeg helt håpet, vet at det var feil å tenke sånn men sånn var detm

Masse lykke til alle sammen, håper det blir baby på alle oss ganske snart :Heartred

Det var synd, stor klem til deg :Heartred Jeg tenkte akkurat som deg når de sa at det ikke ble noen på frys.

Sommeren er over så fort vi vet ordet av det, og plutselig er du i gang igjen :Heartred

Jeg hadde innsett av et todagers embryo i går. Det gikk fint.
Uttaket derimot er en annen historie. Jeg har enda smerter :(

:Heartpink:Heartred så trist at det var/er en smertefull opplevelse. Du er utrolig tøff som stod i det. Du får dele så mye eller lite som du vil :Heartred Tar du noe medisin nå? Tok 2 paracet+1 ibux/6 timer for smertene i flere dager sist men skulle bli totalfrys... vet ikke om du blir frarådet fra det pga innsett nå?

Dette var veldig trist :Heartred Er nok som du sier... vente til etter sommer, og prøv igjen. Mye som ikke blir til ved første forsøk som er verdt å prøve igjen :Heartpink:Heartpink

Da er jeg ruger av en blastocyst! :)

Tok ut 13 egg på lørdag, 11 ble befruktet og 9 (kanskje10) klarte seg til dag 5 :woot: Føler jeg svever på en sky :woot:

Å nei, Sweetipai! Det var leit å høre :Heartred Uflaksen i denne gruppa må da snart være oppbrukt!

Jeg ble også veldig skuffet over å ikke få på frys. Jeg fikk beskjed om det ved innsett og var egentlig bare overlykkelig over å få innsett av 5-dagers så jeg reflekterte ikke så mye over det da . Nå i etterkant tenker jeg at det på en måte var en bekreftelse på at eggene mine rett og slett ikke er gode nok. Det gjør neste forsøk skremmende, men det er dessverre noe vi må gjennom igjen.

Håper du også får en fin sommer, og kanskje vi havner i samme gruppe igjen til sensommeren? :)

Back
Topp