Lillafrosk dagbok ❤️ Fjerde er kommet ❤️

Den siste tabellen sier vel bare hvor mange embryo som hadde delt seg som de skulle de ulike dagene, og gjennomsnittlig fragmentering. På en amerikansk side sa de noe om at fragmentering ble målt på en skala fra 1 til 4.

Mulig de ikke registrerte noe på dag fire og det er derfor det bare står 2 i den kolonnen på første dag? Og på dag 5 ser det ut som om et embryo har blitt blastocyst. Kanskje de andre tre var litt tregere og det er derfor det ikke er oppført noe mer i den kolonnen? De må vel ha blitt blastocyst de også om de faktisk ble fryst ned.

Tipper blastom betyr blastomere (
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Blastomere), men uklart hvorfor det plutselig bare er 2 påført den kolonnen på dag fire.

Fragm er nok fragmentering

Tenkte også det betydde fragmentering, men jeg skjønner ikke hva tallene betyr :p
Og ja, tenkte meg kanskje det gjaldt celledeling e.l., men tallene gav meg ikke så mye info der :p

Tenkte også det betydde fragmentering, men jeg skjønner ikke hva tallene betyr :p
Og ja, tenkte meg kanskje det gjaldt celledeling e.l., men tallene gav meg ikke så mye info der :p
Er vel hvor mange celler embryoet er delt i på de ulike dagene. Og noen steder er 1 lite fragmentering og 4 mye. Andre steder er det motsatt. Men tipper nok 2 der betyr litt, men ikke veldig mye, fragmentering.

Ble litt redd for å se på min journal når den kommer nå. Tenk om embryoene jeg har satt inn har masse fragmentering? Et av Google-treffene sa noe om at det kunne ha sammenheng med kromosomfeil.

Den siste tabellen sier vel bare hvor mange embryo som hadde delt seg som de skulle de ulike dagene, og gjennomsnittlig fragmentering. På en amerikansk side sa de noe om at fragmentering ble målt på en skala fra 1 til 4.

Mulig de ikke registrerte noe på dag fire og det er derfor det bare står 2 i den kolonnen på første dag? Og på dag 5 ser det ut som om et embryo har blitt blastocyst. Kanskje de andre tre var litt tregere og det er derfor det ikke er oppført noe mer i den kolonnen? De må vel ha blitt blastocyst de også om de faktisk ble fryst ned.

Ja, alle fire ble jo fryst, og var blitt blastoer; men tror ikke de har vært OVERIVRIGE på å fylle ut; det er vel til enhver tid flere sett embryoer å følge med på, og notere, og sånt.. så fyller vel bare ut det de anser som nødvendig.

Er vel hvor mange celler embryoet er delt i på de ulike dagene. Og noen steder er 1 lite fragmentering og 4 mye. Andre steder er det motsatt. Men tipper nok 2 der betyr litt, men ikke veldig mye, fragmentering.

Ble litt redd for å se på min journal når den kommer nå. Tenk om embryoene jeg har satt inn har masse fragmentering? Et av Google-treffene sa noe om at det kunne ha sammenheng med kromosomfeil.

Jo, men da skjønner jeg ikke tallene heller; for da er det jo 4 - 8 - 2 ???
Men mulig den siste er bare feilført, at de f.eks har skrevet fragmenteringen to ganger, og dermed ble det feil. Bare ét av eggene ble dokumentert som blastocyst da, så.. ja. Litt pussig journalføring.

Ser på fragmentering nå, og ser ut til at grad 1 er mindre enn 5%. Grad 3 er i alle fall under 40%, og grad 4 er over 40% - og bare å kaste; disse blir visst sjeldent blastocyster i utgangspunktet.
Også ble noe med 20% nevnt, så jeg antar at grad 2 er 5-20% da, og grad 3 20-40%.

I så fall et ganske vidt spenn.
Fant bare én litt usikker kilde på dette, da. Men grad 2 slår meg i alle fall som et helt greit resultat, med ok sjanser for å bli bra. Og det stemmer jo forøvrig sånn sett; for 2 av dem har jo allerede blitt babyer (jeg er straks 29 uker på vei, så da er det jo uansett blitt en baby :p )

Jo, men da skjønner jeg ikke tallene heller; for da er det jo 4 - 8 - 2 ???
Men mulig den siste er bare feilført, at de f.eks har skrevet fragmenteringen to ganger, og dermed ble det feil. Bare ét av eggene ble dokumentert som blastocyst da, så.. ja. Litt pussig journalføring.
Eller kanskje det bare er automatisk fylt ut med 2 når et embryo først har begynt å dele seg ? Det som står på dag fire gir iallefall ingen mening.

Eller kanskje det bare er automatisk fylt ut med 2 når et embryo først har begynt å dele seg ? Det som står på dag fire gir iallefall ingen mening.

Nei, også er vel én oppført som "blastocyst 20", og kun den... Men tror det er noe rar journalføring i alle fall :p

Håper de er raskere, men leste at det kunne ta "opp til to uker"..
Høres helt håpløst ut. Og en sak for bunadsgeriljaen.

Spennede med journalen da. Be om hjelp til å tolke den?

Høres helt håpløst ut. Og en sak for bunadsgeriljaen.

Spennede med journalen da. Be om hjelp til å tolke den?

Ja, altså, jeg håper jo det tar kortere tid. I mitt hode burde det jo bare ta noen dager, men... Hender seg det offentlige "glimter" til...!

Begynner å surre seg godt sammen, den tolkingen nå. Eneste er bare at jeg er litt skuffet over at de ikke har gradering på eggene i journalen her. :P

Jepp!!
Nå er det egentlig bare å pakke fødebag og føding igjen. Litt tidlig enda da, men håper på bare 8 uker til! (Maks 12, da.)

Tenk det, om 2 mnd så er lillemor her kanskje❤️

Tenk det, om 2 mnd så er lillemor her kanskje❤️

Jeg håper på 2 mnd, men blir vel fort nesten 2,5 :p

Moro nok, jeg har meldt meg på et hestekurs i starten av oktober (da er baby 2-2,5 mnd), også blir det bryllup og navnefest i slutten av oktober (baby 3 mnd). Blir HEKTISK..!!

Jeg håper på 2 mnd, men blir vel fort nesten 2,5 :p

Moro nok, jeg har meldt meg på et hestekurs i starten av oktober (da er baby 2-2,5 mnd), også blir det bryllup og navnefest i slutten av oktober (baby 3 mnd). Blir HEKTISK..!!
Du kommer ikke til å kjede deg iallefall:p

Du kommer ikke til å kjede deg iallefall:p
Rekker jeg ikke nå heller, timene ila dagen forsvinner så fort, og jeg får ikke gjort halvparten av det jeg tenker engang. :P Skulle begynne rydde ut av rommet jeg skal rive, og rake hagen, men... Var og tok profylaksesprøyten kl 14 ish, og ikke hjemme før kvart over fire. Så bleier, bake wraps.. plutselig nesten halv seks, og jeg skulle levere noe til mamma. Kjørte bort dit, børstet hesten "min", og leverte ting.. plutselig nesten halv sju. Hjem, ordne middag.. spise kl 19. Fikk henne AKKURAT i seng nå.
Og nå er dagen over. Og jeg er så sliten og trøtt.. Også hadde jeg en ekstrem utmattelse-dag i går, som egentlig henger litt igjen i dag også, så kunne nesten lagt meg. Men spise ferdig middagen min, og se Adresse Liverpool :p

Rekker jeg ikke nå heller, timene ila dagen forsvinner så fort, og jeg får ikke gjort halvparten av det jeg tenker engang. :p Skulle begynne rydde ut av rommet jeg skal rive, og rake hagen, men... Var og tok profylaksesprøyten kl 14 ish, og ikke hjemme før kvart over fire. Så bleier, bake wraps.. plutselig nesten halv seks, og jeg skulle levere noe til mamma. Kjørte bort dit, børstet hesten "min", og leverte ting.. plutselig nesten halv sju. Hjem, ordne middag.. spise kl 19. Fikk henne AKKURAT i seng nå.
Og nå er dagen over. Og jeg er så sliten og trøtt.. Også hadde jeg en ekstrem utmattelse-dag i går, som egentlig henger litt igjen i dag også, så kunne nesten lagt meg. Men spise ferdig middagen min, og se Adresse Liverpool :p

Er klar til adresse Liverpool jeg og:D

Ja, er jo hektisk med en liten go'skatt hjemme også høygravid, og masse annet som skal gjøres. Skjønner du blir sliten og er liten tid til overs❤️

Back
Topp