Lil_Sol sin reise til barn nr 2 (født)❤️

38+1
Svangerskapskontroll

Jordmor er ikke helt fornøyd med at jeg ikke har gått opp i vekt siden november, selv om det har en naturlig forklaring og at det ser ut som at lillemor får det hun trenger (vekstkontroller bekrefter det). Hun ønsket at jeg skulle si høyt til legen på fredag som kommer (vekstkontroll på sykehuset) at jeg ikke har gått opp siden november, at diabetesen er vanskeligere igjen og at det var snakk på insulin fra uke 37 men pga det var så kort tid igjen så lot vi det være.
Siden november har jeg gått opp 1 kg, gått ned igjen, for å så ha gått opp en kg og nå ned igjen. Altså har jeg ikke gått opp mer enn 6-7 kg fra startvekt.

Jeg kommer og til å si til legen at jeg føler at svar fra diabetessykepleier har vært veldig vage, og heller ikke sykepleieren kan komme med noen svar på hvorfor målinger er så svingende og tilfeldige som de er. Jeg har jo «safet» med å spise 4 stk rugsprø, 2 dl melk og innimellom en iskaffe mocca uten fra Tine til frokost en lang periode, og aldri målt over 5,*noe* to timer senere, men for to dager siden og i går målte jeg 6,0 og 6,1. Ja, det er innafor grensen på 6,7, men det er jo likevel i nærheten av grenseland.. Ønsker å vite hva de tenker fremover, og at de skal forstå hvor tungt det er for meg å ikke vite konkret hva som skjer. Jeg HATER å ikke få skikkelig svar på ting.

Om de tenker igangsetting på termindato (gitt at jeg ikke føder før det) så sa jordmor at hun kunne strippe meg dagen før i håp om å få gå i spontan fødsel da det er å foretrekke, men det er da kun om de vil unngå overtid og om det lar deg gjøre å strippe meg da, det får vi nå se på. Vi har og snakket om eventuell overtidskontroll dersom det blir det. Alt i alt en veldig fin jordmortime, symfysemål er rett på streken, hodet er festet og fikk bekreftet at joda, hun kan fint flytte ryggen selv om det er festet! Og det merker jeg jo. Hun må gjerne beholde den på venstre side nå da :love7
Jeg er fortsatt ikke lei eller utålmodig av selve svangerskapet, det at det tar minst 40 uker er nå en gang sånn det er, men den her diabetesen… den kan du få gratis av meg:dead: Tenker at det kanskje hadde vært enklere å håndtere det om jeg ikke ble så overlatt til meg selv i begynnelsen!

Ble lenger enn jeg hadde tenkt, men guriland det er litt mye nå, og energinivået er helt på bånn. På tide å prioritere meg selv og baby nå foran alt annet. :Heartpink

Så fin jordmor ❤️ Er nok lurt å være tydelig på hvor mye diabetesen påvirker psyken og da og tydelig vekten. Håper du får noen flere svar på fredag. Høres virkelig tøft ut dette med diabetesen ❤️

Så fin jordmor ❤️ Er nok lurt å være tydelig på hvor mye diabetesen påvirker psyken og da og tydelig vekten. Håper du får noen flere svar på fredag. Høres virkelig tøft ut dette med diabetesen ❤️
Tenker jeg skal være det, skal spørre hva jeg skal prioritere - spise mer vanlig og variert og gi f i høye målinger eller fortsette å styre kosten etter målinger.. Jeg må sikkert snakke med diabetessykepleier igjen også, men da håper jeg legen kanskje kan ta en telefon ned til diabetesfolka og bare høre hva de tenker ut ifra hvordan ting er.. Slitsomt når de ikke ser ut til å kommunisere sammen og jeg sitter igjen som et spørsmålstegn hver gang :dead: At oppfølgingen har liggi på mine skuldre er ikke greit.. Tusen takk for omtanken:Heartpink Det er litt tøft i dag, også blir det bedre i morgen og på fredag når jeg får være tydelig på hva dette gjør med meg

Jaaa, gleder meg til hun er her! :love7
Hadde du insulin da? For det er det jeg har fått høre her at hvis det er insulin da blir man satt i gang! Spent på kontroll på fredag:shy:
Nei, jeg klarte å styre såpass kun med metformin og kosthold. Selv om jeg syns jeg hadde en del målinger som var høye,var det likevel ok. Jeg er spent på dine vegne!

Tenker jeg skal være det, skal spørre hva jeg skal prioritere - spise mer vanlig og variert og gi f i høye målinger eller fortsette å styre kosten etter målinger.. Jeg må sikkert snakke med diabetessykepleier igjen også, men da håper jeg legen kanskje kan ta en telefon ned til diabetesfolka og bare høre hva de tenker ut ifra hvordan ting er.. Slitsomt når de ikke ser ut til å kommunisere sammen og jeg sitter igjen som et spørsmålstegn hver gang :dead: At oppfølgingen har liggi på mine skuldre er ikke greit.. Tusen takk for omtanken:Heartpink Det er litt tøft i dag, også blir det bedre i morgen og på fredag når jeg får være tydelig på hva dette gjør med meg
Skjønner det så godt at det er vanskelig å føle at man må stå i vurderingen alene, spesielt når man har så lite erfaring med det. Håper de vil kommunisere mer med hverandre nå ❤️ Kjedelig at det er dette som skal gjøre innspurten vanskelig når man utenom det egentlig kjenner på god tålmodighet og har det fint..

Svangerskapsdiabetes er virkelig slitsomt :depressed: Jeg synes det var lettere å ha kontroll da jeg var kostholdsregulert(barn nr 3), enn da jeg gikk på insulin(barn nr 5). Guri malla så mange følinger jeg hadde på slutten :gen113Men tenk det, snart er du i mååål :happy093 Vanskelig å skjønne, da jeg synes du nettopp ble gravid!

38+1
Svangerskapskontroll

Jordmor er ikke helt fornøyd med at jeg ikke har gått opp i vekt siden november, selv om det har en naturlig forklaring og at det ser ut som at lillemor får det hun trenger (vekstkontroller bekrefter det). Hun ønsket at jeg skulle si høyt til legen på fredag som kommer (vekstkontroll på sykehuset) at jeg ikke har gått opp siden november, at diabetesen er vanskeligere igjen og at det var snakk på insulin fra uke 37 men pga det var så kort tid igjen så lot vi det være.
Siden november har jeg gått opp 1 kg, gått ned igjen, for å så ha gått opp en kg og nå ned igjen. Altså har jeg ikke gått opp mer enn 6-7 kg fra startvekt.

Jeg kommer og til å si til legen at jeg føler at svar fra diabetessykepleier har vært veldig vage, og heller ikke sykepleieren kan komme med noen svar på hvorfor målinger er så svingende og tilfeldige som de er. Jeg har jo «safet» med å spise 4 stk rugsprø, 2 dl melk og innimellom en iskaffe mocca uten fra Tine til frokost en lang periode, og aldri målt over 5,*noe* to timer senere, men for to dager siden og i går målte jeg 6,0 og 6,1. Ja, det er innafor grensen på 6,7, men det er jo likevel i nærheten av grenseland.. Ønsker å vite hva de tenker fremover, og at de skal forstå hvor tungt det er for meg å ikke vite konkret hva som skjer. Jeg HATER å ikke få skikkelig svar på ting.

Om de tenker igangsetting på termindato (gitt at jeg ikke føder før det) så sa jordmor at hun kunne strippe meg dagen før i håp om å få gå i spontan fødsel da det er å foretrekke, men det er da kun om de vil unngå overtid og om det lar deg gjøre å strippe meg da, det får vi nå se på. Vi har og snakket om eventuell overtidskontroll dersom det blir det. Alt i alt en veldig fin jordmortime, symfysemål er rett på streken, hodet er festet og fikk bekreftet at joda, hun kan fint flytte ryggen selv om det er festet! Og det merker jeg jo. Hun må gjerne beholde den på venstre side nå da :love7
Jeg er fortsatt ikke lei eller utålmodig av selve svangerskapet, det at det tar minst 40 uker er nå en gang sånn det er, men den her diabetesen… den kan du få gratis av meg:dead: Tenker at det kanskje hadde vært enklere å håndtere det om jeg ikke ble så overlatt til meg selv i begynnelsen!

Ble lenger enn jeg hadde tenkt, men guriland det er litt mye nå, og energinivået er helt på bånn. På tide å prioritere meg selv og baby nå foran alt annet. :Heartpink
Hvorfor vil de ikke strippe før det? :p
Liksom, det er greit at de gjerne ikke setter det på **planen** før da, men.. jeg har fått stripping så tidlig som uke 38 :P har ikke nødvendigvis hjulpet så veldig alltid, men; da har man jo prøvd noe. Man risikerer jo selvsagt å få maserier av det da, men.. For min del, så var det verdt risikoen for sånt :p

Hvorfor vil de ikke strippe før det? :p
Liksom, det er greit at de gjerne ikke setter det på **planen** før da, men.. jeg har fått stripping så tidlig som uke 38 :p har ikke nødvendigvis hjulpet så veldig alltid, men; da har man jo prøvd noe. Man risikerer jo selvsagt å få maserier av det da, men.. For min del, så var det verdt risikoen for sånt :p
Så lenge alt er fint ellers vil de ikke gå i gang for tidlig, men jeg mistenker at de kanskje har litt mye å gjøre for tiden:smiley-ashamed004 De tar meg inn igjen på termin om jeg ikke har født innen da for å vurdere igangsetting eller strippe meg. Usikker på om man kan strippes to ganger på rad omtrent jeg da men det ordner seg sikkert. Håper å få gå i spontan fødsel før det!:angelic:

38+4
Vekstkontroll

Lillemor har det kjempefint og følger kurven sin akkurat slik hun skal. Ca 5% over gjennomsnitt, som slettes ikke er noe å gråte i skogen over. Fornøyd med dagens målinger og legetime.

Har også fått tilbakemelding fra Dia.sykepleier om at noen målinger over grenseverdi som kommer av f.eks å ha spist grovt brød, går fint. Fått beskjed om å spise grovt brød og slappe av den siste tiden nå. Ingen insulinbehandling nå fordi det er så tett på termin, langtidsblodsukker på 23, 21 og 23 de tre siste målingene og fastende blodsukker ligger som oftest på 4-tallet. Legen på føden skrøyt også veldig av meg, og sa jeg har gjort en utrolig god jobb. Det var veldig godt å høre :Heartred Håper og at jordmora som tok ul i dag og sist er der når jeg skal føde om ikke hun som følger meg ellers er der. De er asså så gode og flinke, er så fornøyde med dem!

Nå gjelder det altså å spise grovt brød med god samvittighet, og lukke øynene for målinger i verdien de sier går bra. Ny kontroll på termindato, hvor de da skal vurdere igangsetting eller om de stripper og sender meg hjem :hilarious: Håper på at jeg går i spontan fødsel innen 7, evt den 7 før kl 11.30:hilarious:

Gleder meg til å kunne puste litt ut på matfronten! Det hjelper veldig på å få spise seg mett på brød kontra rugsprø. Betyr ikke at jeg nå skal la det skli helt ut og bade i pasta carbonara (jeg har så lyst på det), men bare det å kunne spise BRØD liksom. Lykkelig gravid:hilarious:

Så lenge alt er fint ellers vil de ikke gå i gang for tidlig, men jeg mistenker at de kanskje har litt mye å gjøre for tiden:smiley-ashamed004 De tar meg inn igjen på termin om jeg ikke har født innen da for å vurdere igangsetting eller strippe meg. Usikker på om man kan strippes to ganger på rad omtrent jeg da men det ordner seg sikkert. Håper å få gå i spontan fødsel før det!:angelic:
Joda, det kan du. :p har blitt strippet to dager på rad før, jeg, så. Ikke sikkert det er så mye å løsne på da, men kan røske litt. ;) Neida, det var bare hvis de helst HÅPET på at du skulle bli ferdig snart pga dia, så er jo stripping et ok tilbud. :p

Joda, det kan du. :p har blitt strippet to dager på rad før, jeg, så. Ikke sikkert det er så mye å løsne på da, men kan røske litt. ;) Neida, det var bare hvis de helst HÅPET på at du skulle bli ferdig snart pga dia, så er jo stripping et ok tilbud. :p
Jamen så bra, for da skal de få lov begge to :hilarious: litt spent på hvordan det er da, sikkert rart?? Håper det er modent nok til at de kan gjøre det om jeg ikke alt har født!
Er kanskje mest for min del nå at vi ikke trenger å drøye det lenger enn vi «må»… jeg blir jo bekymret/stressa/tenker for mye på det så fort jeg måler for høyt selv om jeg da har høy måling pga grovbrød som i teorien bør gå fint. Deilig med tommel opp for å spise brød! Det hjelper utrolig mye:smiley-ashamed004 Men ved stripping… er det fare for at ting da skjer relativt kjapt etterpå? Eller kan man fortsatt ha litt ok latensfase?:bag:

Krysser fingra for at ting skjer av seg selv :smug: Ååå, jeg vil også føde! Du er heldig :Heartred Bare gled deg :Heartred

Jamen så bra, for da skal de få lov begge to :hilarious: litt spent på hvordan det er da, sikkert rart?? Håper det er modent nok til at de kan gjøre det om jeg ikke alt har født!
Er kanskje mest for min del nå at vi ikke trenger å drøye det lenger enn vi «må»… jeg blir jo bekymret/stressa/tenker for mye på det så fort jeg måler for høyt selv om jeg da har høy måling pga grovbrød som i teorien bør gå fint. Deilig med tommel opp for å spise brød! Det hjelper utrolig mye:smiley-ashamed004 Men ved stripping… er det fare for at ting da skjer relativt kjapt etterpå? Eller kan man fortsatt ha litt ok latensfase?:bag:

Jeg har relativt raske fødsler, men er jo ikke snakk om å nyse ut ungen heller. Fra jeg ble strippa, til jeg fikk rier tok det mange timer.. og min "suksessoppskrift" er klyx etterpå.
Altså;
Nr2, 38+2. Lagt inn pga litt lite fostervann (skulle evt igangsettes dagen etterpå). Stripping + klyx av jordmor ca kl 20 - riene begynte vel rundt kl 03- om natta. Fødte kl 08.

Nr3, fikk stripping flere ganger, første gang i uke 38. Uke 40+5 var jeg dritlei, hadde fått stripping to ganger den uka allerede, satte klyx selv ca 21 på kvelden, fødsel startet ca kl 4 om natten, ute 9.30.

Nr4, prøvde jeg klyx to ganger. Ene ganger uten stripping, funket ikke. Funket ikke egentlig gang to heller, mener jeg å huske, men vannet gikk vel dagen etter, kl 04 om natta. Men da hadde jeg plutselig en fødsel på godt over 12 timer. :p Men var nok ikke pga klyx eller stripping at de to fødslene i midten var kortere. Min aller første fødsel varte i 11 timer fra første rie, og da var det ingen stripping e.l.. :p
Var nok bare siste som var en treging, pauset litt osv. Hadde det ikke så travelt som meg. :p

Jeg har relativt raske fødsler, men er jo ikke snakk om å nyse ut ungen heller. Fra jeg ble strippa, til jeg fikk rier tok det mange timer.. og min "suksessoppskrift" er klyx etterpå.
Altså;
Nr2, 38+2. Lagt inn pga litt lite fostervann (skulle evt igangsettes dagen etterpå). Stripping + klyx av jordmor ca kl 20 - riene begynte vel rundt kl 03- om natta. Fødte kl 08.

Nr3, fikk stripping flere ganger, første gang i uke 38. Uke 40+5 var jeg dritlei, hadde fått stripping to ganger den uka allerede, satte klyx selv ca 21 på kvelden, fødsel startet ca kl 4 om natten, ute 9.30.

Nr4, prøvde jeg klyx to ganger. Ene ganger uten stripping, funket ikke. Funket ikke egentlig gang to heller, mener jeg å huske, men vannet gikk vel dagen etter, kl 04 om natta. Men da hadde jeg plutselig en fødsel på godt over 12 timer. :p Men var nok ikke pga klyx eller stripping at de to fødslene i midten var kortere. Min aller første fødsel varte i 11 timer fra første rie, og da var det ingen stripping e.l.. :p
Var nok bare siste som var en treging, pauset litt osv. Hadde det ikke så travelt som meg. :p
Hm.. det gikk jo «bare» 5t med første fra første rie kom, ingen stripping eller klyx der :smiley-ashamed004
Vanlig at man får klyx også? For jeg må jo sikkert reise hjem etter de har strippa meg?
Herregud så mye jeg kunne spurt om, men jeg visste ikke det da så da får jeg nå spørre deg da :hilarious:

Ser jo ut som at du har fått rier ganske kjapt etter stripping likevel, jeg tenkte kanskje det tar et par døgn etter før noe skjer likevel og det kan det vel kanskje gjøre uansett? :p

⭐Gravidoppdatering⭐

Graviduke:
39+0

Termin: 7 mars 2024

Dager til termin: 10 :bag:

Prosent fullført: 96,5%

Trimester: Tredje trimester

Neste JM/legetime: ctg 1/3, jordmor 5/3, sykehus 7/3.

Kjønn: jente :Heartpink

Sykemeldt: Nei, nå er jeg i permisjon :happy:

Symptomer/plager/humør: Halsbrann og sure oppstøt, vondt bekken og vondt i ribbein, varm.

Cravings: Nei, er ingenting jeg «må» ha nå.

Vekt: har ikke gått opp i vekt siden november… I og med at lillemor har gått opp som hun skal, vil det jo si at jeg egentlig har gått ned, da hun, livmor og morkake også veier litt. Jeg går opp og ned denne ene kiloen bare.

Utstyr/mangler: tja, vi har jo ikke sprinkelseng enda, men den blir ikke tatt i bruk med det første heller. Vi har bedside crib og det holder nå. Mangler ingenting!

Bevegelse: ja, hu er veldig aktiv generelt, og jeg kan bli fort urolig når hun er rolig.

Kynnere: ja, går ikke en dag uten

Leie: hodet er festet og ellers snur hun en del på seg likevel.

Tanker om fødsel: Jeg tror det skal gå fint, men jeg gruer meg jo til det blir vondt. Ønsker ikke å få smertestillende som kan ende i at fødsel stopper opp, jeg vil gjerne bare føde ferdig egentlig. Det er en utrolig rå opplevelse, men jeg er ikke av de som vil føde hundre ganger til fordi det er en kul opplevelse. Det er greit det altså, og jeg skjønner det, men dette er mer en nødvendighet for meg. Det må jo fødes og hører til i gravid-pakka :smiley-ashamed004

Generelt: vekstkontroll gikk helt fint, hun har det godt, og jeg spiser grovbrød til frokost med god samvittighet! Nesten, i alle fall. Jeg var innom igjen på lørdag, fordi jeg syns hun var rolig. Begynner å bli sliten av den bekymringen, gleder meg til å ha henne ute i verden så jeg kan se hun har det fint!
Jeg snakket lenge med lege på kontrollen fredag, og fikk ny time til kontroll på termindato hvor de da vurderer om de skal sette meg i gang, evt strippe meg. Avhenger litt av hvor mye de har å gjøre, og det skjønner jeg. Max overtid på meg blir da mandag 11/3 slik jeg forstod det, så håper jo hun kommer innen 7 eller at de da bare setter meg i gang.. Jeg har hele veien håpet og tenkt at hun kommer litt før termin, typ mellom 1-7 mars et sted, men jeg har jo ingen tydelige modningstegn for alt her i veden:shifty: samtidig hadde jeg ikke det sist heller, så det er vanskelig å si! Det kan skje når som helst, eller så skjer det ikke. Prøver å ikke tenke så på det, samtidig synes jeg denne utålmodige følelsen er velkommen nå, så jeg kanskje får tenkt «endelig, nå skal det fødes» :laughing002

Ellers går det fint, jeg kan oppsummere dette svangerskapet her med at det har gått veldig bra, og jeg har hatt lite plager. Gjort en kjempejobb med diabetesen, klapp på skuldra til meg for det, og utenom den har vel alt gått på skinner! Kan godt gjøre dette en gang til. Føles ikke like surrealistisk nå som med første og det håpet jeg jo litt på også. Føler mer tilknytning nå, samtidig som ting jo er litt sånn… ja, det kommer jo faktisk en baby tilslutt!

Neste milepæl:

⭐Komme til uke 24
⭐Komme gjennom glukosebelastning
⭐Vekstkontroll, lege + dia.sykepleier 4/12
⭐Komme til uke 27, tredje trimester
⭐3D ul
⭐️️ Kjenne baby mer regelmessig fra uke 28
⭐️️ Slippe insulin
⭐️️ Vekstkontroll 32 uker
⭐️️ Vekstkontroll 36 uker
⭐Vekstkontroll 38 uker
⭐️️ Komme til 37+1 og ikke lenger prematur baby
⭐️ Fødsel

IMG_8872.jpeg

Nå er du sååååå nærme målstreken altså! Blir så spennende å se når hun føler seg klar for verden ❤️

Tenk det, at hun kommer innen de neste 2 ukene :woot: :love017 så flott at du har hatt et godt svangerskap utenom den diabetesen ❤️ og helt enig med deg i det med fødsel, foretrekker tusen ganger å føde uten smertestillende i redsel for at det skal stoppe opp. Det er en helt vill mestringsfølelse etterpå, selvom det jo og er ubehagelig og ikke noe jeg kunne tenkt meg å gjort tusen ganger heller :hilarious: masse lykke til med innspurten fine du ❤️

Back
Topp