Lil_Sol sin reise til barn nr 2 (født)❤️

36+3
Diabetesdagbok dag 4

Grenseverdi fastende: mindre enn 5,3
Grenseverdi etter måltid: mindre enn 6,7

Fastende: 5,6
2t etter frokost: 8,0
Spiste ett müslirundstykke med Fløtemysost og 2 brødskiver (grovt brød) med salami, mayones og agurk. Drakk en iskaffe UTEN fra Tine.

Asså… Den ENESTE forskjellen fra frokost i dag VS i går er to ting: jeg spiste tidligere på morgenen, og jeg drakk en iskaffe. Iskaffen kan umulig ha skylden alene, fordi på tirsdag drakk jeg iskaffe OG 2dl melk i tillegg.
Fellesnevnere for høyt fastende blodsukker er at de to dagene jeg har hatt det nå, har jeg målt tidligere på morgenen enn jeg pleier.

Jeg gir meg ende over, aner ikke om jeg skal le eller grine. Mentalt klar til selve fødsel er jeg heller ikke, men mulig jeg må begynne å forberede meg om de tenker igangsetting i uke 38! Noe de sikkert gjør HVIS jeg blir satt på insulin fra mandag av.

Jeg blir gal:dance018

Før middag: 4,1
2t etter middag: 4,8
Spiste hjemmelagd lapskaus til middag og drakk vann til.

Tanker: Akkurat nå er jeg bare generelt irritert, men skal prøve å gjøre som jordmor sa og nyte siste tiden nå, og spise vanlig variert men selvsagt ta hensyn.

Antall målinger over grenseverdi hittil: 6!!! Målte i går kveld etter kveldsmat, 7,1.

Last edited:
36+2
Diabetesdagbok dag 3

Fastende: 4,7
2t etter frokost: 5,9
Spiste ett müslirundstykke med Fløtemysost og 2 brødskiver (grovt brød) med salami, mayones og agurk. Drakk vann og en kopp te (suketter som søtning)

Før middag: ikke målt
2t etter middag: 7,0
Samboer lagde Toro jegergryte med ekstra grønnsaker i og reinsdyrskav. Spiste en porsjon av det og 3 grove brødskiver til med bare smør. Tipper det ble en brødskive for mye, og har ikke vært aktiv etter middag heller.

Tanker: Har husket å spise mellommåltid i dag, om enn det bare ble en yoghurt. Vurderer å måle etter kveldsmat også bare fordi, men får se hvor lenge jeg har tenkt til å sitte oppe. Tenker jeg finner meg en yoghurt nå i alle fall.

Merkelig at jeg kan spise 3 brød-ting til frokost, men ikke middag. Jeg klarer ikke å akseptere at jeg ikke skjønner dette her :hilarious: Spent på resten av uka.

Antall målinger over grenseverdi hittil: 3
Veldig vanlig at man tåler karbohydrater dårligere utover dagen. Jeg spiste akkurat det samme til frokost og lunsj, men måtte en periode sette insulin til lunsj men ikke frokost feks.
Spiser man greit med fett kan det også "demme" litt opp for karbohydratene, altså man tåler mer av de :)

Og... stress, hvor godt man har sovet, mosjon dagen før osv teller også inn. Men er ekstremt krevende å plages med regulering av blodsukker :Heartred

Når mine målinger var som dine ble jeg satt på en lav dose langtidsvirkende insulin på dagen, og det var nok. Men da var jeg i uke 10, så litt annerledes ;)
Uansett er du snart i mål!

Veldig vanlig at man tåler karbohydrater dårligere utover dagen. Jeg spiste akkurat det samme til frokost og lunsj, men måtte en periode sette insulin til lunsj men ikke frokost feks.
Spiser man greit med fett kan det også "demme" litt opp for karbohydratene, altså man tåler mer av de :)
Og... stress, hvor godt man har sovet, mosjon dagen før osv teller også inn. Men er ekstremt krevende å plages med regulering av blodsukker :Heartred

Når mine målinger var som dine ble jeg satt på en lav dose langtidsvirkende insulin på dagen, og det var nok. Men da var jeg i uke 10, så litt annerledes ;)
Uansett er du snart i mål!

Ikke sant.. føler veldig at det er «hvilken retning blåser det i dag» og er enig med jordmor og Dia sykepleier å se an hvordan det går den uka her ved å spise litt variert :happy: Heldigvis har man vekstkontroller, for jeg har ikke lagt noe særlig på meg siden september egentlig. Lillemor legger på seg som hun skal og er «bare» 8% over gjennomsnittet, og har med andre ord heller ikke skutt i været ang vekt, men fulgt kurven sin helt fint :happy: så ikke vet jeg, må jobbe litt med å akseptere at jeg ikke helt skjønner de greiene her:hilarious: Får vel svar ang insulin/ikke insulin på mandag ser jeg for meg:happy:

Selv på insulin hsr målingene mine vært vesentlig mer svingende enn dine, og fått to fine babyer rundt 3,2/3,3kg i uke 38. Uten noen behov for ekstra hjelp etterpå (fine målinger på baby av blodsukker etter fødsel, sjekkes tre ganger på de).
Noen høye målinger innimellom under utprøving bruker å være greit, er om man går rundt med høyt konstant de er mer bekymret for :)

Selv på insulin hsr målingene mine vært vesentlig mer svingende enn dine, og fått to fine babyer rundt 3,2/3,3kg i uke 38. Uten noen behov for ekstra hjelp etterpå (fine målinger på baby av blodsukker etter fødsel, sjekkes tre ganger på de).
Noen høye målinger innimellom under utprøving bruker å være greit, er om man går rundt med høyt konstant de er mer bekymret for :)
Jeg er ikke så bekymret for henne siden hun ikke ligger så mye over gjennomsnittet, men blir sliten av dette her, for har jo prøvd å skjønne meg på det siden jeg begynte med det i uke 27.. men får se på mandag. Tror jeg bare må spise, måle, også ikke tenke mer på det for en periode :smiley-ashamed004

Jeg er ikke så bekymret for henne siden hun ikke ligger så mye over gjennomsnittet, men blir sliten av dette her, for har jo prøvd å skjønne meg på det siden jeg begynte med det i uke 27.. men får se på mandag. Tror jeg bare må spise, måle, også ikke tenke mer på det for en periode :smiley-ashamed004
Er utrolig slitsomt det svangerskapsdiabetes greiene, husker det fra jeg hadde det selv... forhåpentligvis slipper du unna etter fødsel, og i mellomtiden så sender jeg deg masse styrke, you got this!! Synes du har vært SÅ flink hele veien. Bare spis og mål nå du, for en periode, også tar de jo godt vare på deg på sykehuset ❤️

36+4
Diabetesdagbok dag 5

Fastende: 3,9
2t etter frokost: 8,4
Lavt fastende, som jeg tipper er fordi jeg målte når jeg pleier, altså før jeg spiser. Og i dag ble det sen frokost fordi jeg la meg igjen etter å ha fått eldste på skolen. Spiste ingenting før jeg la meg igjen og dermed regnes det jo fremdeles som fastende. Har heller ikke fått beskjed om å måle til noe gitt tidspunkt eller at det skal måles med en gang beina treffer gulvet. Frokosten bestod av det samme i dag som ellers, men i morgen får jeg vel gå tilbake til rugsprø og gi f i brødmat.

2t etter middag: 6,3
Middag i dag var 1 stk hamburger med salat, bacon, ost, litt grovere burgerbrød enn sist, litt bbq saus og det var det.

Tanker: orker ikke tenke på det.. glad for at hamburger gikk fint i dag da, og at fastende er som det skal. Får holde meg til rugsprø de neste dagene.. Som mellommåltid har jeg spist yoplait 0% med musli i. Er 100% sikker på at om jeg måler etter det er det for høyt.. Se om jeg får sjekket det i morgen eller søndag.

Ellers vil jeg takke for alle oppløftende og oppmuntrende ord :Heartpink Setter veldig pris på støtten deres og det går ikke ubemerket hen selv om jeg ikke svarer nøyaktig det innlegget:Heartpink

36+5
Diabetesdagbok dag 6

Fastende: 4,3
2t etter frokost: 5,6
Frokosten i dag bestod av 2 rugsprø med fløtemysost og 2 rugsprø med mayones og salami, og en iskaffe uten fra Tine
(Grilstad sin ferske salami, tror jeg egenhendig snart har holdt de med lønn det svangerskapet her :smiley-ashamed004 ).

Som mellommåltid den uka her har jeg spist yoplait 0% med musli i, og i dag fikk jeg målt 2t etter jeg hadde spist det, og lå da på 5,1. Da fortsetter jeg å spise det som mellommåltid.

Før middag: ikke målt, men målte 5,1 ikke lenge før vi spiste.
2 timer etter middag: 4,9
Spiste butterchicken og hadde oppi revet gulerot, også spiste jeg to rugsprø til.. Ble mett nok, kunne ikke spise hele porsjonen pga jeg kjente at det er det samme som å stå og be om å få halsbrann.

Tanker: Fornøyd med dagens målinger, men det viser jo at skal jeg ha målinger gjennom hele dagen som er så fine som dette her, så må jeg leve strengt. Ikke spise noen form for brød, fordi så fort jeg spiser mer enn ett rundstykke eller EI skive, så skyter det til været. Vet ikke med deg, men jeg blir ikke mett av en brødskive til frokost.. Mengder spiller jo og en rolle. Har også holdt meg unna appelsin den uka her, rett og slett pga halsbrann. Gaviscon var ikke noe særlig verken på smak eller konsistens, så prøver det jeg kan for å slippe å ta det.

I morgen er det morsdag og vi skal spise hos svigers. Spent på hvordan målingene blir etter middag der, og jeg kommer til å unne meg EN fastelavensbolle, antakelig enten rett etter middag eller 2t etter så jeg får målt først. Gleder meg til at måltidene ikke styres sånn etter klokka:whacky011
Har og fått kjempefin morsdagsgave av guttene på forskudd i dag, et heeelt nytt teppe til meg:Heartpink og to proteinbarer! Så da er lørdagskvelden reddet:hilarious:

Fortsatt god helg til dere alle! :Heartpink

36+6
Diabetesdagbok dag 7

Frokost var i dag 3 stk rugsprø med mayones og salami, 1 yoplait yoghurt med fruktmüsli, 2 dl melk og en iskaffe uten. At det gikk fint med så ‘mye’ melk innabords hadde jeg ikke trodd.

Etter middag: 5,9
Middag var langtidsstekt kotelett, en halv potet og ca 3SS kålrotstappe. Etter jeg hadde målt unnet jeg meg en fastelavensbolle med vaniljekrem. Ikke målt etter den da jeg og i kveld var innom føden en tur fordi jeg syns det har vært rolig gjennom hele dagen. Alt så heldigvis fint ut.

Tanker: tja, jeg ser jo at når jeg lever så strengt som dette, så går det fint med blodsukkeret og da føles det litt unødvendig å skulle sette insulin i ei uke for å så kanskje bli satt i gang, men spørsmålet blir jo da om jeg skal leve så strengt i potensielt 4 uker til uten insulin… :confused013
Problemet er ikke lenger å ikke spise godteri eller unngå mat med mye sukker i, det har jeg ikke noe problem med. Det er vanskeligere at jeg ikke bare kan spise brødskiver til frokost liksom.
Oh well! Jeg overlater spørsmålet til ekspertene, slenger beina på bordet og slapper av. Så får vi se i morgen da hvordan det blir.

Ellers kan jeg melde om at jeg til tider har halsbrann fra en helt annen verden enn denne, gjerne kombinert med sure oppstøt. Og smertene i ribbeina er så sykt vondt at jeg har nesten ikke ord. Likevel må lillemor gjerne bare bli inne til hun er klar, hodet er nå festet, så i teorien kan vel ting skje når som helst sikkert. Spennende! Håper alle dere fine damer har blitt gjort stas på i dag.

Gratulerer med morsdagen alle sammen, en ekstra tanke og varm klem til de som synes denne dagen er skikkelig dritt:Heartpink

36+6
Diabetesdagbok dag 7

Frokost var i dag 3 stk rugsprø med mayones og salami, 1 yoplait yoghurt med fruktmüsli, 2 dl melk og en iskaffe uten. At det gikk fint med så ‘mye’ melk innabords hadde jeg ikke trodd.

Etter middag: 5,9
Middag var langtidsstekt kotelett, en halv potet og ca 3SS kålrotstappe. Etter jeg hadde målt unnet jeg meg en fastelavensbolle med vaniljekrem. Ikke målt etter den da jeg og i kveld var innom føden en tur fordi jeg syns det har vært rolig gjennom hele dagen. Alt så heldigvis fint ut.

Tanker: tja, jeg ser jo at når jeg lever så strengt som dette, så går det fint med blodsukkeret og da føles det litt unødvendig å skulle sette insulin i ei uke for å så kanskje bli satt i gang, men spørsmålet blir jo da om jeg skal leve så strengt i potensielt 4 uker til uten insulin… :confused013
Problemet er ikke lenger å ikke spise godteri eller unngå mat med mye sukker i, det har jeg ikke noe problem med. Det er vanskeligere at jeg ikke bare kan spise brødskiver til frokost liksom.
Oh well! Jeg overlater spørsmålet til ekspertene, slenger beina på bordet og slapper av. Så får vi se i morgen da hvordan det blir.

Ellers kan jeg melde om at jeg til tider har halsbrann fra en helt annen verden enn denne, gjerne kombinert med sure oppstøt. Og smertene i ribbeina er så sykt vondt at jeg har nesten ikke ord. Likevel må lillemor gjerne bare bli inne til hun er klar, hodet er nå festet, så i teorien kan vel ting skje når som helst sikkert. Spennende! Håper alle dere fine damer har blitt gjort stas på i dag.

Gratulerer med morsdagen alle sammen, en ekstra tanke og varm klem til de som synes denne dagen er skikkelig dritt:Heartpink

Vet ikke helt hva du reagerer på og ikke, men dette brødet selges på rema 1000; proteinbrød fra nærbakst
( https://www.facebook.com/photo.php/?photo_id=208802086287638 )
Det har lite karbohydrater hvert fall, spiste det når jeg gikk på lavkarbo og jeg klarer meg ikke uten brød, spesielt til frokost :shy: kanskje det kunne testes ut?

Svangerskapsdiabetes er tøft å stå I... men fy søren for en jobb du gjør ❤️ glad du koste deg med den bolla idag uten å måle! Vel unt!

Vet ikke helt hva du reagerer på og ikke, men dette brødet selges på rema 1000; proteinbrød fra nærbakst
( https://www.facebook.com/photo.php/?photo_id=208802086287638 )
Det har lite karbohydrater hvert fall, spiste det når jeg gikk på lavkarbo og jeg klarer meg ikke uten brød, spesielt til frokost :shy: kanskje det kunne testes ut?

Svangerskapsdiabetes er tøft å stå I... men fy søren for en jobb du gjør ❤️ glad du koste deg med den bolla idag uten å måle! Vel unt!
Kan absolutt testes! Jeg drømmer jo om å tygge i ferskt brød :hilarious: jeg vet ikke hva i brødet jeg reagerer på heller, men there is only one way to find out:hilarious:

Tusen takk! Er veldig glad for at jeg tok meg ei bolle, det var latterlig godt:shy: Om noen timer kommer «dommen»! Spent!

Kan absolutt testes! Jeg drømmer jo om å tygge i ferskt brød :hilarious: jeg vet ikke hva i brødet jeg reagerer på heller, men there is only one way to find out:hilarious:

Tusen takk! Er veldig glad for at jeg tok meg ei bolle, det var latterlig godt:shy: Om noen timer kommer «dommen»! Spent!

Ja, det er jo ikke så lett å vite akkurat hva, men melk gikk hvert fall fint da! :hilarious: verdt et forsøk, hvis ikke får du fryse det ned å spise det senere, jeg synes brødet er veldig godt hvert fall!:D bonus med færre karbohydrater! :hilarious:

Haha, det tror jeg så på!❤️ Er godt du ikke har mange ukene igjen, men de kan bli lange om en ikke har det godt ❤️ trodde en nesten ble satt igang rundt uke 38-39 uansett om en bruker insulin eller ikke med dia?

Ja, det er jo ikke så lett å vite akkurat hva, men melk gikk hvert fall fint da! :hilarious: verdt et forsøk, hvis ikke får du fryse det ned å spise det senere, jeg synes brødet er veldig godt hvert fall!:D bonus med færre karbohydrater! :hilarious:

Haha, det tror jeg så på!❤️ Er godt du ikke har mange ukene igjen, men de kan bli lange om en ikke har det godt ❤️ trodde en nesten ble satt igang rundt uke 38-39 uansett om en bruker insulin eller ikke med dia?
Det går også an! Muslistykker ligger hvertfall i fryseren enda, gleder meg til å mumse dem :Heartpink :hilarious:
Absolutt! Tenker jeg trenger ikke å gå tilbake til gamle vaner og spise 1-2 plater sjokkis i uka:angelic:

De kan bli lange om jeg skal leve så strengt, men jeg får nesten bare se hva som skjer!
Tror de ser an vekst på baby også før de setter i gang. Ved vekstkontroll i januar spurte jeg legen når de evt tenker igangsettelse om hun fortsetter å følge kurven sin og ikke ligger mer over enn hun gjør, og da var svaret klart «7 mars!» :smiley-ashamed004 så tror jeg får gå til termin om jeg ikke skal på insulin og hun ikke plutselig skyter i været ang vekst. Får jeg insulin derimot såå har de jo sagt man blir satt i gang i uke 38/39. Er ganske spent!

Det går også an! Muslistykker ligger hvertfall i fryseren enda, gleder meg til å mumse dem :Heartpink :hilarious:
Absolutt! Tenker jeg trenger ikke å gå tilbake til gamle vaner og spise 1-2 plater sjokkis i uka:angelic:

De kan bli lange om jeg skal leve så strengt, men jeg får nesten bare se hva som skjer!
Tror de ser an vekst på baby også før de setter i gang. Ved vekstkontroll i januar spurte jeg legen når de evt tenker igangsettelse om hun fortsetter å følge kurven sin og ikke ligger mer over enn hun gjør, og da var svaret klart «7 mars!» :smiley-ashamed004 så tror jeg får gå til termin om jeg ikke skal på insulin og hun ikke plutselig skyter i været ang vekst. Får jeg insulin derimot såå har de jo sagt man blir satt i gang i uke 38/39. Er ganske spent!

Mmm, tenk så mye digg som venter og hva de vil smake etter litt tid uten:hungry: nei, det er jo fordelen med det her, får jo en goood del sunnere matvaner, hadde hvert fall jeg fått :hilarious:

Ahhh, skjønner! Håper selvfølgelig du slipper insulin, nå er du jo kommet til uke 37 I morra (sykt!!!) Så blir forhåpentligvis ikke mer enn 3 uker til nå uansett ❤️ blir veldig spennende å følge med fremover :shy:

⭐Gravidoppdatering⭐

Graviduke:
37+0

Termin: 7 mars 2024

Dager til termin: 24 :bag:

Prosent fullført: 91,5%

Trimester: Tredje trimester

Neste JM/legetime: jordmor 20/2, sykehus 23/2

Kjønn: jente :Heartpink

Sykemeldt: 100%

Symptomer/plager/humør: Halsbrann og sure oppstøt, vondt bekken og vondt i ribbein! Ellers er jeg ved godt mot, men kjenner humøret daler ila dagen når jeg blir sliten. Noe jeg blir av ingenting. Blir fort «brukt opp», rett og slett.

Cravings: nei, egentlig ingen nå. Lyst til å kunne spise hva jeg vil, når jeg vil.

Vekt: har nok ikke gått opp noe mer ila denne uken her, fortsatt 7kg totalt opp.

Utstyr/mangler: Vi mangler ingenting nå, annet enn Tripp trapp stol og nyfødtsete. Noe jeg egentlig tenkte jeg skulle vente med, men det blir nok kjøpt inn ila februar ser jeg for meg. Synes det er fint at hun kan sitte med oss også. Så kan vi kjøpe det babysettet fra hun kan sitte selv heller. Liker å tenke at vi ikke mangler noe, og jeg finner mye glede i at jeg faktisk har mulighet til å koste det selv. *samme som sist*

Bevegelse: kjenner henne mye til vanlig, men det ble en tur på føden i går. Klarer ikke slå meg til ro med at alt er bra, når jeg ikke får respons ved å dytte på henne. Alt var heldigvis kjempefint da, så hun har det bra fremdeles.

Kynnere: tror ikke det går en hel dag uten at jeg kjenner en kynner, men ingen som er vonde enda.

Leie: hodet er nå festet, ellers flytter hun ryggen litt til og fra venstre og høyre side. Ender forhåpentligvis opp på venstre side, men typisk at hun ligger med ryggen til høyre når det skal fødes. Føler jeg nesten har kjent at hodet har kommet godt ned i bekkenet ila uken, så de kynnerne har vel gjort jobben tenker jeg.

Tanker om fødsel: Tror ikke jeg helt klarer å være noe mer forberedt nå enn sist gang annet enn at jeg vet litt mer hva jeg går til. Prøver å ha en positiv innstilling til det hele. Så får vi se etter timen med diabetessykepleier om jeg skal ta insulin eller ikke.

Generelt: i dag kommer vel dommen om det blir insulin eller ikke. Jeg føler på en side at det er litt unødvendig når jeg potensielt har igjen «bare» fire uker og lillemor ikke ligger mer over gjennomsnittet enn hun gjør, men velger å la den avgjørelsen være opp til fagfolk. Kommer med en egen oppdatering senere i dag ang dette.
Utenom det er jeg så glad for at jeg ble 100% sykmeldt, det har vært til stor hjelp nå som nattesøvn ikke er det enkleste + disse andre plagene. Bare nyte siste tiden fremover nå:Heartpink

Neste milepæl:

⭐Komme til uke 24
⭐Komme gjennom glukosebelastning
⭐Vekstkontroll, lege + dia.sykepleier 4/12
⭐Komme til uke 27, tredje trimester
⭐3D ul
⭐️️ Kjenne baby mer regelmessig fra uke 28
⭐️️ Slippe insulin
⭐️️ Vekstkontroll 32 uker
⭐️️ Vekstkontroll 36 uker
⭐️ Vekstkontroll 38 uker
⭐️️ Komme til 37+1 og ikke lenger prematur baby
⭐️ Fødsel

IMG_8760.jpeg

Last edited:
37+0
Samtale med diabetessykepleier

Det blir ikke insulin :happy: De fastende målingene mine er stort sett fine (kun hatt to for høye og det kommer antakelig av at de er målt mye tidligere enn jeg vanligvis måler) og det er jo unntaksvis/tilfeldig når jeg måler høyt etter måltider. Ser jo f.eks at hvis jeg spiser 2 eller fler brødskiver, så blir måling for høy. Likevel sa hun at jeg kunne prøve å spise 1 brødskive og 2 rugsprø f.eks og se hvordan det går, og hvis jeg en helgefrokost spiser bare brødskiver og får for høy måling da, så vil ikke det velte lasset nå.

Vi var begge ganske enige i at å begynne med insulin for en uke og så bli satt i gang neste uke ikke er nødvendig, og insulinet vil ikke gjøre det enklere for meg heller siden det er litt tilfeldig når det er for høyt da. Ikke er lillemor skremmende stor heller, så da fortsetter jeg som jeg har gjort den siste tiden, og unner meg nok en god helgefrokost uten dårlig samvittighet ! Fornøyd med den avgjørelsen, og at jeg får gå til hu kommer selv :happy:

Beholder vekstkontroll den 23/2 :happy:

Ha ei fin uke folkens:Heartpink

Back
Topp