️Gravidoppdatering️
Graviduke: 40+0
Termin: 7 mars 2024
Dager til termin: 3 ! Shit
Prosent fullført: 98,9%
Trimester: Tredje trimester
Neste JM/legetime: jordmor 5/3, sykehus 7/3.
Kjønn: jente
Sykemeldt: Nei, nå er jeg i permisjon
Symptomer/plager/humør: Ikke vært like plaget av halsbrann denne uken som har gått! Har klart meg uten Novaluzid i fire eller fem dager nå. Mulig jeg må ta en før jeg legger meg i kveld, men det går. Ellers er det symfysen som er absolutt verst, jeg sliter med å gå de første minuttene etter jeg står opp/reiser meg opp fra sittende/liggende stilling og det gjør grisevondt å snu seg om natta.
Cravings: Nei, nå ser jeg bare frem til å spise hva jeg vil egentlig! Gleder meg til spekemat!
Vekt: har ikke veid meg siden forrige kontroll hos jordmor, men jeg blir ikke overrasket om jeg har gått opp en kg nå. Det er helt i orden om jeg har gjort det, for å si det sånn.
Utstyr/mangler: nå mangler virkelig ingenting!
Bevegelse: aktiv! Blir fort urolig om hun er rolig.
Kynnere: ja, har kynnere hver dag som ikke leder til noe
Leie: hodet er festet og ellers snur hun en del på seg likevel.
Tanker om fødsel: Jeg tror det skal gå fint, men jeg gruer meg jo til det blir vondt. Ønsker ikke å få smertestillende som kan ende i at fødsel stopper opp, jeg vil gjerne bare føde ferdig egentlig. Det er en utrolig rå opplevelse, men jeg er ikke av de som vil føde hundre ganger til fordi det er en kul opplevelse. Det er greit det altså, og jeg skjønner det, men dette er mer en nødvendighet for meg. Det må jo fødes og hører til i gravid-pakka! Begynner endelig å bli utålmodig, og det hjelper en del på motivasjonen til fødsel.
Generelt: Utrolig hvor stor forskjell jeg merker på energinivået og ikke minst hvor mye bedre humøret er etter jeg har spist mer brød igjen! Føles som en helt ny verden, og det er utrolig deilig. Prøver å legge vekk bekymringer og tanker som at jeg gjør feil og ikke gjør ting godt nok nå når det kommer til blodsukkeret. Noen dager er det vanskeligere enn andre.
Nå er det uansett ikke lenge igjen, veldig spent på hva de sier den 7 på sykehuset om jeg ikke føder før, noe jeg har mistet helt troen på at jeg gjør. Alle disse kynnere jeg har hver eneste dag og kveld har jeg hatt i hvertfall en uke, om ikke lenger, uten at det har gjort noe verken fra eller til, så jeg synes det er vanskelig å skulle betegne det som modningstegn. Hadde de enda gjort vondt, så greit, men de er ikke veldig merkbare, de kommer og går med samme styrke. Noen av de som har blitt fanget opp på ctg har bare vært oppi mellom 30-40, og det er jo bare murring. Kan fint ha flere etterhverandre, men igjen; sånn har det vært en stund nå, Ingen tak, ingen vondt. Blir vel ikke fødsel før i mai sikkert!
Neida, det er helt ok at hun er inne i magen enda, men hun må gjerne komme spontant ila denne uken her. Vi er mer enn klare, og vi gleder oss! Krysser fingrene for at jordmor får strippet meg på tirsdag.
Neste milepæl:
️
Komme til uke 24
️
Komme gjennom glukosebelastning
️
Vekstkontroll, lege + dia.sykepleier 4/12
️
Komme til uke 27, tredje trimester
️
3D ul
️️
Kjenne baby mer regelmessig fra uke 28
️️
Slippe insulin
️️
Vekstkontroll 32 uker
️️
Vekstkontroll 36 uker
️
Vekstkontroll 38 uker
️️
Komme til 37+1 og ikke lenger prematur baby
️ Fødsel
Skikkelig anti-klimaks å sitte oppe og vente på ny frukt i appen, bare for å få servert «en noe større vannmelon»
Krysser fingre og tær for at jeg ikke finner ut hva det står i uke 41+0