Lil_Sol sin reise til barn nr 2 (født)❤️

Spennende! Da skal jeg få handla det til neste PP om det ikke på magisk vis skulle gå nå :shy:
Håper du slipper å kjøpe noen Salvie-te og at spiren sitter denne pp❤️

PP 9 - CD 25
Dette er tidenes berg-og-dalbane innlegg, men det ender godt jeg lover.

Ingen EL enda.

Legen var det heller ikke mye hjelp i.. H*n mener at vi ikke har prøvd «lenge nok» fordi jeg har vært under mye stress i en periode. Jeg skal altså bare senke skuldrene, ikke tenke sånn på det. Har jo blitt gravid før uten noe hjelpemidler! Legge beina høyt og slappe av, var rådene jeg fikk. Ja, og trening da fordi det reduserer stresshormoner.

Jeg skjønner det ikke var ment å komme ut så enkelt, det presiserte også legen. Allikevel sitter jeg igjen med ingenting. Det er 9 år siden jeg fødte, 10 år siden jeg sist var gravid. Det er også den eneste gangen jeg har vært gravid, og well i have been around, for å si det sånn.

At jeg må akseptere at dette er bare sånn syklusen min er, er greit. Er jeg ikke gravid innen april tar jeg kontakt igjen. Neste syklus blir vel ikke før i mars uansett.. Nei, sånn som jeg syter. Håper dere holder ut, eventuelt kjenner dere igjen og vet dere ikke er alene.

«Du er frisk». Javel. Jeg går jo ut i fra det da gyn ikke har funnet noe, til tross for blodprøvene jeg aldri fikk svar på. Annet enn at hormoner var i orden.

Hva skal jeg si? Eller rettere sagt, hva skal jeg føle? Hvorfor får vi det ikke til? Hvorfor tar det sånn tid? Hvor lang blir ventetiden? Det er så liten vits i å sitte og gruble over dette her, og ja det kan godt være at det ikke hjelper å tenke så mye på det, men jeg klarer ikke alltid å la være. Jeg skulle virkelig ønske jeg tok ut spiralen i 2021. Skulle ønske jeg ikke så på tallet 30 som skremmende. Trodde ikke at jeg ikke ble gravid før fylte 30. nå har jeg ikke fylt enda, men gjør det om 6 måneder. Rekker vel tre ordentlige prøveperioder innen det.

Kjenner på en frykt for alt jeg kanskje ikke rekker å oppleve? Det er så urasjonelt som det kan bli, jeg blir 30 ikke 90. Har alltid syntes det er vanskelig at tiden og livet ganske så enkelt går videre uavhengig av om man er klar eller ikke, rakk alt man ønsket og drømte om, eller ikke. Tankene forplanter seg skikkelig og en dag snart skal jeg gå ned trappa til kjelleren, kjenne litt på følelsene som er der nede også skal jeg gå opp igjen med nytt mot.

Mange har prøvd lengre enn meg, mange opplever å få beskjed om at de er ufrivillig barnløse uten en god grunn eller forklaring. Jeg unner ingen det, å måtte akseptere at noe ikke kan forklares. Jeg bør være takknemlig, og puste med magen. Og det skal jeg. Det gjør jeg, og bare ved å ha skrevet ned alle disse tankene og avsporingene, så føler jeg meg litt lettere.

En dag! En vakker dag om det så snør svære kjerringer, regner eller sola skinner, så står jeg på badet med buksa på knærne og positiv test i hånda. Nå skal jeg slenge beina på bordet og puste ut. Kanskje litt yoga fremover, det anses vel som trening det og? :happy:

God helg, vi skal faen meg klare det!:Heartred

Kan ikke legen bare skrive ut Letrozol? :wideyed::sorry: Vettu hva.. be om henvisning til gyn!

Nei, det ville h*n ikke.. Mente jeg er så godt utredet og siden gyn på volvat sier jeg er helt fin, så ble det med samtalen, og intet mer… Er til å grine av. Får vurdere volvat igjen da, gyn ville i alle fall hjelpe meg. Det koster skjorta, men.. :shy:
Koster ikke mye om du får henvisning :Heartred Jeg fikk Letrozol uten å spørre om det i 2019 da jeg hadde lange sykluser. Og vi hadde ikke prøvd lenge en gang! Var i pp1! Ingen utredning, annet enn at han tok UL og alt var bra. Dette var privat gyn med offentlig avtale. Håper det ordner seg for deg :Heartred

Eh, etter 1 år med prøving, så skal dere da kunne bli henvist videre..?? Jeg ville faktisk gått rett til privat klinikk (FERTILITETSKLINIKK, ikke vanlig gyn), og fått tatt utredning der og da. De kan også skrive henvisning til det offentlige, så hvis dere ymter frempå at dere ønsker henvisning til IVF, så kan dere nok få det. Eller i det minste noe å prøve i mellomtiden, hvis de mener at dere burde prøve litt til. (Ofte slipper man ny utredning osv offentlig da, så.)

Det koster vel ca 3000 å ta utredningen privat,MEN; da får man gjerne gjort alt (sædprøve, undersøkelse av livmor osv) på én dag. Personlig synes jeg det var verdt det. Jeg har prøvd å gå offentlig, da tok det 6 mnd fra legens henvisning til gyn, til hun hadde alt klart til å sende henvisningen til IVF liksom. (Ble heldigvis gravid selv et par uker før hun ringte).

Eh, etter 1 år med prøving, så skal dere da kunne bli henvist videre..?? Jeg ville faktisk gått rett til privat klinikk (FERTILITETSKLINIKK, ikke vanlig gyn), og fått tatt utredning der og da. De kan også skrive henvisning til det offentlige, så hvis dere ymter frempå at dere ønsker henvisning til IVF, så kan dere nok få det. Eller i det minste noe å prøve i mellomtiden, hvis de mener at dere burde prøve litt til. (Ofte slipper man ny utredning osv offentlig da, så.)

Det koster vel ca 3000 å ta utredningen privat,MEN; da får man gjerne gjort alt (sædprøve, undersøkelse av livmor osv) på én dag. Personlig synes jeg det var verdt det. Jeg har prøvd å gå offentlig, da tok det 6 mnd fra legens henvisning til gyn, til hun hadde alt klart til å sende henvisningen til IVF liksom. (Ble heldigvis gravid selv et par uker før hun ringte).
Ja, det var det jeg også trodde, men legen mente at pga jeg jobbet så mye et par mnd, så «prøvde vi ikke ordentlig» de månedene :rolleyes: det merkes at de fleste pasientene på legekontoret, er 70+..

Jeg tenker 3000kr for alt i en smekk på fertilitetsklinikk er 100% verdt det, så det skal jeg absolutt se på! Skal nevne det for sambo også, og om de attpåtil kan henvise videre til offentlig er det jo bare fint. Evt om vi velger å fortsette privat. Og om man legger til at en time hos gyn på volvat for ikke medlemmer havner på hvertfall 2000kr, så er det jo mye man får for de 3000kr! Er så glad jeg har dere fine damer her, jeg har følt meg så dum og bare utålmodig, og en slags «utgift» for samfunnet bare fordi jeg ønsker meg et barn til..

Jeg føler sånn med deg :Heartred Syns det er dumt at det skal være slik at man ender opp med å gå privat for å få den hjelpen man egentlig har krav på... Og hva skjer med at legen bare ugyldiggjør noen perioder med prøving? Det syns jeg var veldig spesielt.. Jeg og endte opp med å gå privat utredning da vi prøvde på første mann, hadde ikke god nok tålmodighet til å vente på at året skulle passere. Syns det er vanskelig å prøve mnd etter mnd og ikke se snurten av en positiv test.. Men når dere i tillegg har rundet året med prøving syns jeg henvisningen til utredning burde blitt sendt. Det kan jo fort ta litt tid få en time og i det offentlige..

Sender deg noen varme tanker også håper jeg gullegget slipper snart :Heartred

Ja, det var det jeg også trodde, men legen mente at pga jeg jobbet så mye et par mnd, så «prøvde vi ikke ordentlig» de månedene :rolleyes: det merkes at de fleste pasientene på legekontoret, er 70+..

Jeg tenker 3000kr for alt i en smekk på fertilitetsklinikk er 100% verdt det, så det skal jeg absolutt se på! Skal nevne det for sambo også, og om de attpåtil kan henvise videre til offentlig er det jo bare fint. Evt om vi velger å fortsette privat. Og om man legger til at en time hos gyn på volvat for ikke medlemmer havner på hvertfall 2000kr, så er det jo mye man får for de 3000kr! Er så glad jeg har dere fine damer her, jeg har følt meg så dum og bare utålmodig, og en slags «utgift» for samfunnet bare fordi jeg ønsker meg et barn til..

Helt teit, legen min prøver helst å hjelpe meg så godt han kan, ikke betvile mine erfaringer osv. Altsååå "Jeg jobbet ikke SÅ mye at jeg ikke fikk tid til sex med gubben......"

Jeg anbefaler det i alle fall. Fertilitetsklinikker har for det første langt mer peiling på fertilitet enn enkelte gynekologer (som kanskje tar mest celleprøver og symptomlindrende behandling), og for det andre har de tid til å ta alt i en smell. Vi fikk det gjort på 2,5 timer i Trondheim, når vi likevel skulle dit. Bare avtalte med klinikken godt i forkant, slik at jeg fikk tatt blodprøvene jeg skulle ta først..
Det er selvsagt synd at man må ty privat, men jeg synes det er verdt pengene på akkurat det...! Om man har råd til hele prosessen privat så er det sikkert verdt det, det også. Tettere oppfølging og mer personlig kontakt, mer informasjon... I det offentlige blir det ofte veldig samlebånd (forståelig nok, da), og de glemmer mye informasjon.
Men, vi hører til St Olavs, og der var ikke ventetiden så lang, så... Da synes jeg egentlig det var helt greit.

PP 9 - CD 27

Først vil jeg si at jeg setter sånn pris på alle gode råd, ord og klemmer. Jeg hadde følt meg så forferdelig alene om det ikke hadde vært for dere her inne, så tusen takk for at dere tar dere tid :Heartred

Fremdeles ingen EL, og jeg er på dag 27. Jeg tok opp med samboer at jeg ønsket å heller bruke kroner hos eksperter, og selv om han føler det er litt bortkastet og styrete, så blir han med. Han tar det legen sier for god fisk, og bekymrer seg ikke veldig. Jeg forklarte at jeg er ikke nødvendigvis så bekymret, men jeg skjønner ikke hva det er vi skal vente på. Og skulle det være noe, så er det bedre at vi får hjelp NÅ, enn om enda ett år.
Med andre ord ringer jeg antakeligvis til Medicus Oslo i morgen, da det er nærmest oss. Fint at du, Lillafrosk, stadig påpeker at på slike klinikker er de eksperter innen feltet sitt, mens en vanlig gyn gjerne gjør mer «vedlikehold» og celleprøver type ting. Sambo skjønte bedre hva jeg mente, da jeg sa det samme.

Ellers har vi ikke akkurat hatt mye sex denne uka som har gått, og det er vel meg det står på. Vi får ta opp igjen tråden nå med ny giv også ser vi da om EL kanskje kommer snart. Kan vel ikke ha mens uten el, si! Glad jeg bestilte 50 strimler til. Ser for meg at det blir enda en runde med bestilling. Jeg må nesten bare fortsette å teste skal jeg finne ut av ca når el skjer når syklusen er lang. Da kan jeg neste gang ha testepause fra Cd 20-Cd 30 f.eks.

Bilde av el tester:
27B5FDAD-EF10-46B3-AA1A-DF770FC7FBED.jpeg

PP 9 - CD 28
Medicus

Ingen magisk el nå heller, men jeg har snakket med Medicus!

Damen som tok tlf var veldig hyggelig, og vi har fått time midt i februar. Jeg syns på en måte det er lenge til, samtidig er det vel akkurat tidsnok med tanke på at jeg fremdeles ikke har fått el og bør være ferdig med mens innen timen. Jeg skal også ta blodprøver på Cd 1/2 eller 3, og dette får jeg gjort her jeg bor. Så da er det bare å be til høyere makter om at el kommer ila denne uken eller tidlig neste uke! Og det er det litt håp for, da jeg snart bikker Cd 30 si.

Sambo har fått time samme dag til å sjekke kvalitet, og jeg tenker at han pent skal få være med inn på min undersøkelse. Det er lærerikt og helt sikkert ikke dumt at han får se hvor mye vi kvinner må gjennom og hvor mye som faktisk har en innvirkning på om alt er i orden..

Jeg er fornøyd med å ha fått time, og er klar for litt fortgang i sakene! Det morsomste hadde vært om jeg aldri får mens fordi jeg er gravid og kan avbestille timen, men det skal vel mye babystøv til for at nettopp det skjer:hilarious:

Ha en fin mandag :Heartred

PP 9 - CD 28
Medicus

Ingen magisk el nå heller, men jeg har snakket med Medicus!

Damen som tok tlf var veldig hyggelig, og vi har fått time midt i februar. Jeg syns på en måte det er lenge til, samtidig er det vel akkurat tidsnok med tanke på at jeg fremdeles ikke har fått el og bør være ferdig med mens innen timen. Jeg skal også ta blodprøver på Cd 1/2 eller 3, og dette får jeg gjort her jeg bor. Så da er det bare å be til høyere makter om at el kommer ila denne uken eller tidlig neste uke! Og det er det litt håp for, da jeg snart bikker Cd 30 si.

Sambo har fått time samme dag til å sjekke kvalitet, og jeg tenker at han pent skal få være med inn på min undersøkelse. Det er lærerikt og helt sikkert ikke dumt at han får se hvor mye vi kvinner må gjennom og hvor mye som faktisk har en innvirkning på om alt er i orden..

Jeg er fornøyd med å ha fått time, og er klar for litt fortgang i sakene! Det morsomste hadde vært om jeg aldri får mens fordi jeg er gravid og kan avbestille timen, men det skal vel mye babystøv til for at nettopp det skjer:hilarious:

Ha en fin mandag :Heartred
Om du blir gravid, så hadde jo det vært best!
Men, om du ikke har fått eggløsning til første februar, er det da evt aktuelt å be om resept på provera e.l., sånn at du vet du får mens før timen..?
For du har vel hatt sykluser som har vært ganske lange også..? O.o

Om du blir gravid, så hadde jo det vært best!
Men, om du ikke har fått eggløsning til første februar, er det da evt aktuelt å be om resept på provera e.l., sånn at du vet du får mens før timen..?
For du har vel hatt sykluser som har vært ganske lange også..? o_O
Må jo være lov å be om det, men da tror jeg kanskje jeg ringer gyn på volvat direkte :shy: er den ikke kommet innen1 feb må jeg bare få det.. begynner å få det travelt! Og ja, dette kan fort bli en 60-dagers:arghh:

Må jo være lov å be om det, men da tror jeg kanskje jeg ringer gyn på volvat direkte :shy: er den ikke kommet innen1 feb må jeg bare få det.. begynner å få det travelt! Og ja, dette kan fort bli en 60-dagers:arghh:

Ja, var det jeg tenkte? Forhåpentligvis får du EL ganske snart da..! Veldig greit om du kan være ferdig med mens - men ikke ha fått EL riktig enda, på undersøkelsen.

Ja, var det jeg tenkte? Forhåpentligvis får du EL ganske snart da..! Veldig greit om du kan være ferdig med mens - men ikke ha fått EL riktig enda, på undersøkelsen.
Det tenker jeg også! Det er også greit å få unna mens slik at jeg får tatt blodprøvene før undersøkelsen også, det hadde vært gull! Mulig jeg har primolut liggende faktisk, men gjør kanskje ikke samme nytten?

Back
Topp