Måtte alltid smake og vi snakket aldri negativt om maten, mamma har ikke gjort mer galt enn det myten sier alle barn spiser om de er sultene og alle barn må smake for at de skal utvikle seg.
Jeg var tynn, jeg spiste ikke. Kastet maten min i søpla på skolen, spiste litt frokost og litt til kvelds.
Jeg tror at dette med at jeg måtte smake, at vi aldri kunne si at dette liker jeg ikke og hun varmet opp maten med å tro at jeg da ville spise den å like har gjort i dag at jeg har virkelig problemer med mat. Jeg hater å spise, jeg hater virkelig å smake og jeg hater å dra bort til fremmende mennesker å spise som ikke respekterer at jeg er som jeg er og har ikke tenkt til å prøve noe nytt. Det er jeg helt ferdig med i mitt liv. Derfor gjør jeg stikk motsatt enn det min mor gjorde, barna må ikke smake, de må ikke spise den maten som er laget og de får det de liker.
Barna mine er forskjellige. Jeg har en som er lik meg, og to som spiser det meste.
Jeg kan ikke si noe om hvorfor barn i 1,5 års alderen begynner å være selektive, jeg var det lenge før også mitt barn var det. Men det jeg kan se for meg er at i den alderen begynner de å spise mer som oss, slutt på grøt, morsmelk osv.
Du må selvfølgelig gjøre det som du mener er best og passer for ditt barn, men jeg synes fortsatt det er veldig dømmende å si at det er foreldrene som gjør feil når man har kresene barn.
Jeg har gjort likt med alle mine barn, kun 1 som er kresen
Og jeg synes det er dømmende at du nærmest mener jeg kommer til å ødelegge for barnet mitt dersom jeg oppfordrer til å smake på alt som er til middag, selv om det er lov å ikke foretrekke den maten.
Nå har forskningen vist at det faktisk skal være mulig å lære å like mye forskjellig mat selv om man er født kresen. Likevel gir kanskje ikke forskning et helt nyansert bilde som presenterer alle variabler, og det vil alltid finnes unntak, de som trives best med å spise få matvarer og ikke prøve nye ting. Det har jeg forståelse for. Likevel tror jeg at det er mulig å hvertfall forsøke å legge til rette for at at barnet er vant til å utfordre seg på ny og ukjent mat.
Og igjen, dersom jeg oppdager at barnet mitt er spesielt fremmed for å spise variert og ulikt slik at det å legge opp til et måltid hvor man spiser ny mat ikke er hensiktsmessig, så vil jeg nok finne ut om det finnes andre måter å tilpasse matsituasjonen for barnet på.
Men, å hevde at det ikke er noe å gjøre som foreldre for å legge til rette for et variert kosthold og et sunt forhold til mat, det synes jeg blir litt snevert og også feil fastslå som dømmende.
Jeg vil ikke at noen med et kresen barn skal tenke at jeg nå sier at alt rundt matbordet er feil heller. Kanskje trenger et barn lenger tid enn et annet. At man er 10 år og spiser svært lite variert mat betyr ikke at det må være sånn for resten av livet, det betyr heller ikke at man skal fastslå at sånn er barnet og sånn vil det alltid være. Som forelder synes jeg det er spennende å finne ny informasjon om ulike temaer og diskutere rundt dette for å bli klokere. Kanskje skal jeg ta lærdom av deg og innføre at det faktisk er lov å si at man ikke liker maten? Eventuelt at akkurat dette var ikke så godt i dag?
Barnet mitt snakker jo ikke enda, men jeg skal ha det i bakhodet når vi kommer dit. Hvordan er det best at både han og jeg snakker om matopplevelsen?
Men jeg står altså fast ved at jeg ønsker en matkultur hvor man smaker på og tester ut ny mat og det som ikke er favorittmat. Så må jeg såklart se an barna mine og hvordan de reagerer positivt eller negativt på dette?