Jeg tenker at det viktigste er at ingen voksne snakker negativt om maten og særlig ikke sier til barnet "dette liker ikke du" som en vedtatt sannhet livet ut. At Aten smaker uventet og spesielt et par ganger, betyr ikke at man ikke liker det for all tid fremover. Det viktigste for meg er at man har en hyggelig atmosfære rundt matbordet hvor man heller kan snakke om maten med andre ord, dette smaker surt, dette er salt, denne smaken er bitter, men ikke negativt.
Jeg opplever også at det er vanlig at de minste ofte er nysgjerrige på alt, gjerne frem til 1,5 til 2 år, og her kan det oppstå litt utfordringer om det ikke har gjort det før. Min et 12 mnd så jeg har ingen erfaring med dette men kommer til å fortsette å tilby ulike typer mat, og fokusere på at ikke alt på tallerkenen nå spises, men at man gjerne kan smake på. Det er lov å ha noe som favoritt, men det skal ikke utelukke noe annet. Også tror jeg det er viktig at man ikke tilbyr annen mat, som en belønning for å nekte å spise. Da kan man heller vente til nese måltid, eller ha middagen tilgjengelig slik at barnet kanskje spiser litt likevel en time senere. 2 ulike middager fordi noen ikke liker maten er helt uaktuelt.
Det som er viktig å tenke på er at barn fra naturens side har preferanser for fet, søt og salt mat, slik at det først vil falle i smak. Videre tror jeg det er ulikt fra barn til barn hvorvidt de trenger tid på å vende seg til ulike konsistenser og type smaker. Sånn sett er nok noe medfødt og mye avhenger av hvile reaksjoner foreldrene har når barne når alderen hvor de blir mer selektive og har sterke preferanser. Jeg tror matbordet raskt kan bli en arena hvor barnet ønsker å trasse, som egentlig alle andre områder også, men riktig ernæring er viktig og jeg tror det verste man kan gjøre er å gi etter og lage barnets favorittmat når det ikke vil spise en dag. Ved mindre spesielle forhold foreligger vil de fleste barn spise når de blir sultne nok.
For å sette det litt på spissen, det er særdeles få barn som ikke har på bilbelte selv om skriker og nekter. Når det er viktig nok kan man som forelder være tydelig. Nå blir det ikke heeelt sammenlignbart, for jeg er imot å tvinge barn til spise, det blir ikke riktig pedagogikk.
Vi hadde mye utfordringer med introduksjon av fast føde, han ville helst ha pupp og ellers bare 1 til 2 skjeer av et eller annet. Det varte nesten to måneder og da han var nærmere 8 mnd la jeg om og fant ut at mitt barn ønsker å styre maten selv og spise selv. Dette var mitt barn da, og jeg sier ikke at det er riktig for alle for alle barn er forskjellige. Jeg er spent på hvordan det blir når han når en evt fase hvor han blir mer selektiv.
Samtidig synes jeg også det er interessant at jeg kjenner to ulike familier hvor forelderene hele tiden har fortalt barna at "det er ikke noe som heter å ikke like maten" og barna deres spiser alt, og da mener jeg alt. Mens de jeg kejnner hvor det er mye fokus og dill med at barna ikke liker mat, har barn som er kjempekresne. Det sies jo også at man kan lære seg å like alt ved å smake det nok ganger. Så konklusjonen dette lange innlegget, er at jeg tror noe er medfødt men at det meste kan ordne seg med tida. Og noen tilfeller er det blitt slik fordi barne ikke blir utfordret nok på smaker og fokuset er for mye på hva barnet ikke liker, og at barnet får lov til å ikke smake. For det mener jeg bestemt, det er helt greit at man ikke er like glad i alt, men man skal smake en bitteliten bit av alt som serveres
Edit: dette med at man "må" smake på alt mener jeg ikke gjelder for de alle minste, under 3-4 år. Men er man kresen må man på et tidspunkt vende seg til at man må utfordres på nye ting. Så kan man jo skylle munnen med vann etterpå da