Et annet spørsmål, dersom det KUN har med genetikk å gjøre, hvordan har det seg at barn opp til 1,5-2 år ofte er svært åpne for å spise alt, men deretter blir veldig selektive og etter denne fasen har begynt å utelukke mat fra ting de ønsker å spise som de tidligere slukte av hjertens lyst? Er det da genetikk, som plutselig oppstår? Eller kan man gjøre noe i denne fasen slik at barnet ikke har innskrenket matrepertoaret til et minimum etter denne fasen?
Jeg mener ikke at du skal svare på alt dette, det er spørsmål jeg selv heller ikke synes å ha et absolutt svar på, men det er tema jeg synes det er veldig interessant å se at det finnes så mange ulike meninger om
Jeg står likevel fast ved at man kan angripe de genetiske ulikhetene barna har med henhold til ulike smaker på en slik måte at man i stor grad kan skape en positiv setting rundt måltidet, hvor barnet forstår verdien og viktigheten av å smake nye ting og utfordre seg på dette området.
Det er også viktig å huske at sterk kresenhet kan utvikle seg til en spiseforstyrrelse hos barnet. Dette ville jeg nok ha angrepet annerledes enn toåringen hvor jeg er sikker på at dette ikke er tilfellet.