Jeg tror det i stor grad er medfødt. Fordi vi har to jenter som er helt motsetninger av hverandre. Og vi voksne spiser mye forskjellig og masse grønnsaker. Men vår eldste har vært kresen hele livet. Hun nektet noe annet enn melk til hun var godt over 7 mnd, og ville da ikke ha noe annet enn smoothie på klemmepose, alt annet knep hun munnen igjen for. Gradvis begynte hun å like mer og spiser nå alt av yoghurt, ost, kjøttpålegg, fisk, kylling, kjøttboller, pesto (hun elsker pesto), pasta, epler, bær, druer. Havre-polarbrød er brød-favoritten. Hun er 4. Nekter løkbiter i maten og alt av grønnsaker som ikke er helt most... så sauser og supper går bra så lenge det ikke finnes biter av løk i
Yngste er deretter en alteter som liker alt hun får. Ennå ikke 7 måneder men spiser flere typer grøt, alle typer middagsmat (inkludert hjemmelaget indisk), smoothier, osv. Alt hun får smake på rett og slett.
Så det er helt tydelig medfødt, akkurat som de er forskjellige på endel andre måter.
Foreldre som har født altetende barn kan nok fort tenke at de har vært kjempeflinke til å få barna til å spise mye forskjellig, men forskning viser at det i stor grad er medfødt. Det har noe med hvordan man oppfatter bitre smaker, som det er mye av i grønnsaker. Det styres av et bestemt gen.
Jeg var som vår eldste selv. Veldig kresen som liten, men det gikk seg gradvis til. Så det kan godt tenkes genene er fra meg. Det som funker best med vår eldste (og som funket på meg også) er å bare ignorere det, ikke mase/styre med det. Tilby/sette fram mat, men ikke tvinge til å spise noe de ikke vil selv.