Klagetråd

Her har vi styrt klar av omgangssyke så langt (bank i bordet), men i går oppdaget vi barnemark på et av barna. :dead:
Så da var det bare å bruke hele dagen på vask av bad, sengetøy og håndklær..

Har begynt på jerntilskudd... Skal ta 60mg, så kjøpte en tilfeldig sort med riktig dosering. Fikk beskjed at jordmor å ta de på tom mage og "så langt unna måltid som mulig", så jeg har tatt dem før jeg legger meg. Det gir jeg opp, jeg blir så forbaska kvalm på morgenen. Kasta opp i morrest av vann :sad010 her får litt jern være bedre enn ingenting, de blir tatt med mat heretter

Har begynt på jerntilskudd... Skal ta 60mg, så kjøpte en tilfeldig sort med riktig dosering. Fikk beskjed at jordmor å ta de på tom mage og "så langt unna måltid som mulig", så jeg har tatt dem før jeg legger meg. Det gir jeg opp, jeg blir så forbaska kvalm på morgenen. Kasta opp i morrest av vann :sad010 her får litt jern være bedre enn ingenting, de blir tatt med mat heretter
Ta de med noe med c-vitamin. Det hjelper på opptaket. Ikke noe gøy å kaste opp...

Bare unngå å ta den sammen med melk/meieriprodukter, så går det sikkert helt fint. Jeg tåler ikke heller jern på tom mage. C-vitamin hjelper på opptaket (f.eks. en kiwi), som en annen tipset.

Så forbaska! :( Håper dere rekker bli ferdige før eventuelt besøk / julaften osv…
Ja rakk akuratt juleaften, før jeg begynte å spy natt til første juledag, lenge til jeg spiser pinnekjøtt igjen for å si det sånn... :hilarious:Er endelig bedre symptomfri på 48t kjedelig å gå glipp av alle juleselskapene. Men fikk heldigvis nyte lillejuleaften og juleaften før jeg fikk det :facepalm:

Ta det på tom mage?? Jeg har alltid fått beskjed å ta det til mat, men unngå melkeprodukter til. Heller drikker glass juice eller spise kiwi som er rik på c vitamin som øker opptaket.

Ta det på tom mage?? Jeg har alltid fått beskjed å ta det til mat, men unngå melkeprodukter til. Heller drikker glass juice eller spise kiwi som er rik på c vitamin som øker opptaket.
Ja, står på tilskuddene også at de burde tas utenom måltider. Det er visstnok ikke bare melk som hemmer opptaket, men også fiber etc. Men det kan jeg ikke bry meg om nå. Nå tar jeg dem 30 min før mat, det er det beste jeg får til! Alternativet er at jeg ikke tar noe jerntilskudd, så da får dette være godt nok :happy:

Jeg er i dag 23+0, så er veldig takknemlig for å nå denne milepælen, men i går sto jeg foran speilet og så på meg selv og den nye kroppen min..
Det å se magen vokse er hyggelig, men jeg så brystene mine.. Pupper jeg alltid har vært veldig fornøyd med, og nå er de over 1 størrelse større +++, det er en synlig forskjell på de, og de bare ser ikke ut som mine bryst lenger. Akkurat det syntes jeg var overraskende tungt. De likner ikke i det hele tatt på puppene jeg hadde før. Noen andre som har opplevd å kjenne på det samme? Å ikke kjenne igjen sin egen kropp..

Jeg er i dag 23+0, så er veldig takknemlig for å nå denne milepælen, men i går sto jeg foran speilet og så på meg selv og den nye kroppen min..
Det å se magen vokse er hyggelig, men jeg så brystene mine.. Pupper jeg alltid har vært veldig fornøyd med, og nå er de over 1 størrelse større +++, det er en synlig forskjell på de, og de bare ser ikke ut som mine bryst lenger. Akkurat det syntes jeg var overraskende tungt. De likner ikke i det hele tatt på puppene jeg hadde før. Noen andre som har opplevd å kjenne på det samme? Å ikke kjenne igjen sin egen kropp..
Kjenner meg veldig godt igjen her.. Jeg har såvidt fått mage, men har gått opp 7 kg. Jeg har et anstrengt forhold til kroppen min fra før og jeg føler meg bare skikkelig tjukk og ekkel... Synes alle andre kan se flotte ut med "et par ekstra kilo", men på meg synes jeg bare det ser helt dust ut. Jeg kjenner ikke igjen min egen kropp og synes det er skikkelig vanskelig.

Det er vanskelig å få en helt ny kropp helt plutselig, det tenker jeg vi er mange som kjenner på :Heartred jeg er evig takknemlig for at kroppen min kan være gravid etter to år med prøving og ivf for å komme hit, men klarer ikke legge bort at kroppen min er ugjenkjennelig.

Har det litt på samme viset, men det er puppene jeg liker bedre når jeg er gravid/ammer. De er ganske små, så syns de blir fine når de blir litt større. Er ikke snakk om veeeldig mye, men nok.

Magen og resten av kroppen derimot føles rar og klumpete... Trives ikke i kroppen som gravid, likevel gjør jeg dette for 4.gang.

Tror jeg har fått en slags bekkenløsning :arghh: Det er sååå vondt!! Klarer nesten ikke gå når det virkelig slår til…. Det sitter liksom bak, på høyre side av halebeinet. Hva kan man gjøre med dette??:confused004 Kjenner jeg blir veldig redd for at det skal være sånn her i 4 mnd til, og om det skal bli verre :dead:

Tror jeg har fått en slags bekkenløsning :arghh: Det er sååå vondt!! Klarer nesten ikke gå når det virkelig slår til…. Det sitter liksom bak, på høyre side av halebeinet. Hva kan man gjøre med dette??:confused004 Kjenner jeg blir veldig redd for at det skal være sånn her i 4 mnd til, og om det skal bli verre :dead:
Leit å høre! Jeg kan definitivt relatere til dette. Jeg går selv til Bekken og Barn i Oslo, og de har mange forskjellige tjenester ut i fra ditt behov og ønske.

Min fysioterapeut sa til meg at bekkenproblemer i løpet av svangerskapet kommer ikke til å gå over eller blir så voldsomt mye bedre, MEN de aller aller fleste er helt fine etter barnet er ute. Det fine med timene vi har sammen er at hun får lindret en del av de såre, ømme og betente områdene, og jeg kjenner meg veldig lett når jeg drar derfra. Hun har også anbefalt en hel del tøyeøvelser, og på nettsiden deres kan man også laste ned div. øvelser man trygt kan gjøre hjemme. Ellers anbefaler hun gravid yoga. Dette vet jeg SATS tilbyr på noen avdelinger. Dette må du likevel kjenne etter selv om du klarer/orker.
Til meg fortalte hun også at mange (lange) turer (jeg har hund), mye stillesitting av gangen og å stå lenge av gangen er dumt. Selv synes jeg dette er vanskelig å balansere, men du må føle deg frem. Kom deg til en fagperson med smertene dine. Ikke ha mer vondt enn «nødvendig». ♥️♥️♥️♥️ Masse lykke til fra en som jobber med akkurat det samme.

Åh, min kjæreste kjøpte også et bekkenbelte til meg, og så fort jeg tok det på forsvant en del av den sviende smerten jeg kjenner på. Kanskje verdt et forsøk?
Tidligere gravide venner av meg har også sagt at bekkenet oppleves bedre mot slutten av graviditeten når barnet har festet seg. Bekkenet kjennes da visstnok mer stabilt ut. Får håpe de har rett i dette.

Leit å høre! Jeg kan definitivt relatere til dette. Jeg går selv til Bekken og Barn i Oslo, og de har mange forskjellige tjenester ut i fra ditt behov og ønske.

Min fysioterapeut sa til meg at bekkenproblemer i løpet av svangerskapet kommer ikke til å gå over eller blir så voldsomt mye bedre, MEN de aller aller fleste er helt fine etter barnet er ute. Det fine med timene vi har sammen er at hun får lindret en del av de såre, ømme og betente områdene, og jeg kjenner meg veldig lett når jeg drar derfra. Hun har også anbefalt en hel del tøyeøvelser, og på nettsiden deres kan man også laste ned div. øvelser man trygt kan gjøre hjemme. Ellers anbefaler hun gravid yoga. Dette vet jeg SATS tilbyr på noen avdelinger. Dette må du likevel kjenne etter selv om du klarer/orker.
Til meg fortalte hun også at mange (lange) turer (jeg har hund), mye stillesitting av gangen og å stå lenge av gangen er dumt. Selv synes jeg dette er vanskelig å balansere, men du må føle deg frem. Kom deg til en fagperson med smertene dine. Ikke ha mer vondt enn «nødvendig». ♥️♥️♥️♥️ Masse lykke til fra en som jobber med akkurat det samme.

Åh, min kjæreste kjøpte også et bekkenbelte til meg, og så fort jeg tok det på forsvant en del av den sviende smerten jeg kjenner på. Kanskje verdt et forsøk?
Tidligere gravide venner av meg har også sagt at bekkenet oppleves bedre mot slutten av graviditeten når barnet har festet seg. Bekkenet kjennes da visstnok mer stabilt ut. Får håpe de har rett i dette.
Både fint og trasig å høre at det er flere i samme båt. :happy:
Fikk meg en legetime i dag og 100% sykemelding i ei uke. Må prøve å roe helt ned. I går klarte jeg knapt å gå. I dag kjennes det litt bedre. Klarte å hente 2-åringen i bhg, jeg gikk med museskritt:hilarious:
Har fått time hos manuell terapeut neste fredag. Litt lenge til, men har hvertfall fått time. Skal prøve meg i bassenget i mellomtiden tror jeg. Fastlegen mente det kunne være bra. Så får vi sjå:)

Så er det bare å prøve å være positiv :happy:

Det er mye som hjelper! Etter min erfaring er det viktigste å finne en balanse mellom nok bevegelse og nok hvile. Det dummeste er å bare legge seg til, det gjør det verre. Men å fks. gå masse på hardt underlag forverrer det også.
Å strekke ut, bevege seg i vann og å svømme er fine tiltak. Jeg synes også rolige turer i skogen med ulendt terreng er fint.

Ta kontakt med en fysioterapeut med ekspertise på bekken, de kan hjelpe deg med ulike øvelser du kan gjøre. Det er helt gratis i svangerskapet og en stund etter fødsel.

Et hjertesukk fra meg som er 23 uker på vei, kaster fortsatt opp flere ganger i uken, bekkenet krangler og kjenner meg allerede sprekkeferdig. Denne kroppen kjennes ikke som at den laget for å gå gravid, allikevel så er dette min 4. Graviditet :wacky: :hilarious:

Har dere erfaring med ergometersykkel? Er det greit når man har bekkenproblemer eller bør man unngå det?

Gikk gråtende hjem fra jobb i dag. Vet egentlig ikke helt hva det var jeg gråt for. Mange små ting som gikk begeret til å flyte over. La meg og sov til kl 12. Lå våken lenge før jeg orket å stå opp. Var helt tom...

Fikk litt energi etter å ha spist så skiftet på sengen vår. Skulle vært gjort før jul...

Jeg bekymrer meg over lite liv i dag... Prøver å tenke at det går opp og ned og at jeg har vært på farten i dag. Det er jo ingen vits å ringe sykehuset når jeg ikke er 22+0 engang. Er jo ingenting de kan gjøre. Krysser fingrene for at alt er i orden og at det bare er jeg som ikke har fulgt helt med i dag...

Jeg bekymrer meg over lite liv i dag... Prøver å tenke at det går opp og ned og at jeg har vært på farten i dag. Det er jo ingen vits å ringe sykehuset når jeg ikke er 22+0 engang. Er jo ingenting de kan gjøre. Krysser fingrene for at alt er i orden og at det bare er jeg som ikke har fulgt helt med i dag...
Åå, føler med deg:Heartred Frøkna her har ofte lange stilleperioder, noe som stresser meg mer enn jeg skulle ønske. Hun hadde en skikkelig turnedag med harde spark for et par dager siden, men har de siste dagene er det mer stille. Håper alt er bra med lille og at du får noen skikkelige livstegn snart :love7

Back
Topp