?Kates dagbok?

OK jeg er med fra onsdag da min mann skal oppereres da kan jeg spise sundt og hva jeg vil, min mann må nok holde seg til most mat litt fremover[8D]

Hm..tørr jeg å si det da...har gått opp til eh 66 kilo etter all den usunne maten i sommer, ikke greit å være på ferie med min tvillingsøster...masse usunt der[;)]

Så det betyr at jeg vil ta av 6-8 kilo, tilbake til utgangspunktet, men av erfaring så funker det best for meg å slanke meg på høstparten når pollensesongen er ove og jeg har mer overskudd.

Så skjerpings pågår her, må jo komme meg tilbake til klærne jeg har i skapet som jeg brukte før graviditeten.[:)]

Henger meg forsiktig med jeg. [:)][:)][:)]

Så bra jenter! Noen fler?

Jeg gikk på vekten idag etter sommeren, og det er fortsatt 7 kilo jeg skal ned før jeg er fornøyd.
Men det skal jeg klare.

Da fortsetter vi her inne, og veier oss vær mandag[:)]

Lykke til!

Mine medslankere: HVOR ER DERE!!!!!!????

Er det ingen som er noe særlig motivert lenger?

ORIGINAL: ElinR

starter slankinga mandag 31.aug, men jeg vil veie meg på fredagene[8D][;)] vil ned 10 kg

Så bra[:)]

noen som har oppskrift på en god slankesuppe?? må være en grønnsakssuppe, er vegetarianer

ja faktisk, men må lete etter den....
Legge rden ut når jeg har funnet den, og har tid[;)]

noen som har oppskrift på en god slankesuppe?? må være en grønnsakssuppe, er vegetarianer

Jeg har lagt inn en oppskrift på en veldig god tomatsuppe som hjelper meg veldig på veg med forbrenningen.

Ellers så har jeg oppskrift på forbrenningssuppe også.
Skal se om jeg for tid til å legge den ut her, litt mye å henge fingra i fortiden[;)]

Potet- og purresuppe:
4 pers.

1 1/2 liter buljong (vann+grønnsaksbuljongterning)
4 poteter
1 purreløk
1 løk
1 gulrot
salt og pepper
1 eggeplomme

Poteter og grønnaker renses og skjæres i små biter.
Kok grønnsakene møre i buljongen i 10-15 min.
Mos grønnsakene til en glatt suppe med stavmikser eller kjøkkenmaskin.
Kok suppen opp, ta av litt suppe og rør inn eggeplommen. Slå deretter dette tilbake i suppen, men la det ikke koke, for da skiller suppen seg. Server suppen med finsnittet purre på toppen, og ferskt grovt brød.

Andre varianter:
Bytt ut purren med 200 g frisk brokkoli, blomkål eller sjampinjong.
Ta gjerne noen baconbiter i suppen.
Bytt ut purren med 200 g rødbeter, rå eller på glass.
Varier med andre typer buljong

Grønnsakssuppe med linser:
4 pers.

3 gulrøtter
1 stilk stangselleri
1/2 purre
1/2 boks hermetiske tomater
7 dl vann
1 terning grønnsaksbuljong
80 g røde linser
1 ts tørket basilikum
1/2 ts tørket timian
2 ss finhakket persille
1/2 ts salt
1/2 ts pepper

Skrell og skjør gulrøttene i strimler, purre og selleri i skiver.
Skyll linsene. Kok opp vann, hermetiske tomater og buljongterning. Tilsett grønnsakene og la alt småkoke et par minutter.
Tilsett linsene, og kok videre i 10 min.
Krydre suppen med basilikum og timian, smak til med salt og pepper. Strø over finhakket persille før servering.
Server med grovt rundstykke

Tips:
Linser er tørkede belgfrukter og finnes i flere varianrer og farger. De trenger ikke vannes ut før koking, men skyll dem før bruk. koketiden kan variere fra type til type.

De sultnes trøstesuppe:
4 pers.

100 g gulrøtter
50 g sellerirot
100 g kålrot
1 blomkålhode ca. 200g
1 purre
1 liter buljong (vann+terning)
Hakket persille

Skrell grønnsakene og skjær dem i strimler eller biter. Skyll blomkålen og del den i små buketter. Skyll purren og skjær den i strimler. La buljongenkoke opp i en kjele. Legg i rotfrukter, blomkål og purre. La alt koke sammen til grønnsakene så vidt er møre. ca. 10 min. Strø over hakket persille.

Fransk løksuppe:
4 pers.

4 store løk i skiver
2 fedd hvitløk
2 ts sterk sennep
2 ss olje
2 1/2 ss hvetemel
1 1/2 l kraft eller buljong
salt og pepper
4 loffskiver
100g revet lett ost

Stek hakket løk og hvitløk i litt olje til den blir gyllen. Rør i melet og spe med kraft/buljong. Tilsett sennep. Krydre med salt og pepper. Koke i 10 min. Hell den i ildfaste porsjonsskåler. legg et stykke ristet loff i hver og dryss osten over. Gratiner i ovn ved 250 grader i 10 min. Server straks.

Kantarellsuppe:
4 pers.

1 dl. tørkede kantareller, bløtlagt og avrent
1 liten purre
5 dl vann
1/2 dl soppkraft
1 terning grønnsaksbuljong
2 dl tørr hvitvin
1/2 dl finhakket persille
5 knuste einebær
1 1/2 ss hvetemel
1 dl lettmelk
1 1/2 dl matfløte
salt og pepper
2 ss tørr sherry (kan sløyfes)

Rebs og skyll purren. Skjær den i tynne ringer. Kok opp vann og soppkraft og ha i buljongterningen. Tilsett purre, vin, persille og einebær. la det småkoke i 15 min. Ha i kantarellene og la det koke 5 min til. Jevn suppen med melet, utrørt i litt av melken. Tilsett resten av melken, samt fløten. La det surre i 5 min. Smak til med salt og pepper, og eventuelt litt sherry.

ORIGINAL: Ivara

Potet- og purresuppe

7-8 poteter
2 store purre
1 løk
1 l. grønsaksbuljong
timian
paprikapulver
1 laurbærblad
2-3 dl. lettmelk
1/2 ts. salt

Skrell potetene og rens og skyll purren godt mellom bladene. Skrell løken. Skjær alt i skiver og kok dem i buljongen til potetene er møre, ca. 15 min. La laubærbladet, timian og paprika koke med. Visp suppen litt før du tilsetter melk, og smak til med salt. Vanlig salt kan erstattes med urtesalt eller hvitløkssalt (jeg anbefaler herbamare urtesalt fra helsekost). Suppen må ikke koke etter at du har hatt i melken.

-------------------------

Spinatsuppe

2 pakker (a 250g) fersk spinat (frossen funker også og er mer lettvint til hverdags. Tines i romtemp før du klemmer ut vannet.)
1 løk i skiver
6 dl grønnsak- eller hønsebuljong
4 dl melk
50 g smør
2 ss hvetemel
nykvernet pepper og Maldon havsalt

Vask spinaten, fjern de grove stilkene og hakk bladene. Surr løken i smeltet smør til den blir blank. Tilsett spinaten og surr den til den faller sammen under omrøring. Rør inn hvetemelet. Tilsett buljongen under forsiktig omrøring. Kok opop og la det tykne litt. Hell i melken og tilsett krydder. Trekk under lokk i ca 20 minutter til spinaten er mør. Kjør blandingen i en kjøkkenmaskin til den er glatt. Kok opp suppen på nytt.

Her har Ivara et par suppe oppskrifter også...

Twinanne sin tomatsuppe:

ORIGINAL: twinanne

Hm...hemligheten bak min vektnedgang denne uken bortsett fra all trimmen er rett og slett min fabellaktige tomatsuppe kan spise så mye jeg vil[8D]

Lager halv porsjon av det jeg skriver her, men den kan fryses så det er bare å lage diger porsjon.

TOMATSUPPE

4 ss olivenolje
1 hel hvitløk (jeg bruker hvitløkspulver etter smak)
10 bokser hermetiske knuste tomater
1 stor vanlig gul løk
4 terninger buljong (høns/kjøtt/grønnsak - kjøtt girlitt kraftigere smak)
1 ss sukker
Masse basilikum (helst frisk, men 1 ss tørr gjør susen)

Mos løken fullstendig i kjøkkenmaskinen eller hakk den så fin du kan
skrell alle feddene fra hvitløken
Gyldne dette i oljen i en passe kasserolle - NB ikke for sterk varme - skal ikke bli brun!
Hell oppi knuste tomater
litt vann + buljongterningene
så sukker

La dette stå og småputre lenge g vel - helst 1 time, men gjerne mer, bare tilsett vann etter hvert så det ikke lir for tjukt og setter seg fast i gryten.

Finhakk basilikummen og hell oppi de siste 10-15 min. Da skal ikke suppen koke mer, bare trekke.
Server med kvernet pepper på toppen.

Kan spises som forett som den er, eller som et av måltidene utenom middag.
Det er godt med brødskive med smeltet ost til eventuelt med oregano og eller hvitløk på også,

Velbekom [;)]

Da gikk jeg på vekten, og jeg har gått ned 300g den siste uken...
Merker det går litt tregere nå, men jeg er utrolig glad bare det går nedover.

Da er det klart for en ny uke, med nye utfordringer.

Stå på jenter, dette klarer vi. Og vær flinke til å skrive her inne hvis dere føler for å kalge, syte, dele noen erfaringer, fortelle hvordan det går, både oppturer og nedturer, eller rett og slett bare skravle litt...eller hvis dere har noen gode oppskrifter eller tips på lur.

Lykke til[:)]

Jeg startet delvis om onsdagen, men har ikke gått ned i vekt. Men det er jo ikke en uke engang så jeg tenker at det kommer.

Så min vekt er tilbake til det gamle - 66 kilo dvs 6-7 kilo mer enn før jeg ble gravid.

ORIGINAL: kate

INFO TIL MEDLEMMENE AV "KATES VEKTKLUBB"

Her kommer litt praktisk informasjon:

Vi veier oss hver mandag. Vi må selvsagt ikke skrive hva vi veier her inne, hvis vi ikke vil, men vi må rapportere hva vi har gått ned. Selv om man en uke har gått opp i vekt, eller står stille, ikke vær redd for å rapportere. Vi kan ALLE ha slike uker, og det er kanskje nettopp disse ukene vi trenger hverandre mest.
Skriv gjerne også i rapporten hvordan man synes uken har vært, utfordringer, hindringer, hva som har vært bra og fristelser man har stått i mot.
Dere som har en treningsplan eller mål om å røre på seg mer, skriv gjerne litt om hvordan det har gått også.
Har vi noen spørsmål, still dem gjerne her inne, kan jo hende noen av oss medlemmene kan svare. Hvis ikke kan jeg spørre gr kurslederen min.
Har dere noen tips, råd eller noen gode oppskrifter. Legg dem inn.

Uansett hvilken måte man velger å gå ned i vekt på er man velkommen her. Om man følger et spesielt program eller ikke kan vi ha glede av hverandre. Vi trenger støtten, hjelp og motivasjon alle sammen. Synes det er flott at vi damene her inne på assistert kan støtte hverandre gjennom dette. Det er jo sånn at sjansene til å bli gravid er noe større om man er normalvektig. Og det er jo en STOOOR motivasjonsfaktor.

Da bruker vi altså dagboken min til å rapportere, legge inn tips og oppskrifter, og ellers prate om det man har på hjertet når det gjelder vektnedgang. (Vi kan selvsagt snakke litt om andre ting å[:D])
Føl dere fri til å bruke dagboken min. 

Velkommen kjære medlemmer!

Husk at når man står ved målet, angrer man ikke reisens møye og besvær :o)

Melder meg inn her jeg også [:)] Får så mye mer motivasjon og viljestyrke og ha flere rundt seg som gjør det samme [:)] Veide meg i går, så er spent hva resultatet blir neste mandag [:D]

Vi kan jo først begynne med en runde hvor "medlemmene" presenterer seg, og forteller hva slags mål man har. F.eks hvor mange kilo man vil ned, når skal målet være nådd. Eller har man helt andre mål, som f.eks bare leve sunnere, trene mer osv...Hvilken måte vil dere ned i vekt på? Følger dere en bestemt diett/metode eller følger dere kun sunn fornuft?
Selv om man ikke har begynt å slanke seg, men har meldt seg på for å begynne en bestemt dato, del alikevel målsetningen deres med oss da.

Kom igjen jenter[:)]

Påmeldte er:

*Dreamer*
*Bobbo*
Aiyana
Snoopy81
t.t.h
snuppis!
twinanne
ElinR
ivfbarnet

Noen jeg har glemt, hyyyyy ut[:)]