Juniskravling:D

God morgen. Idag er min elskade sterke og modige jente 7 år:) jeg er evig takknemlig for at jeg har fått henne og for den hun er:Heartred nå skall hun få frukost i sengen :)
Så er det kosedag på kongeparken. Kake og gaver blir når me har komt hjem. Ønsker alle dere en super fin søndag :)

Satser på det.

Ikke meldt mer regn, det stoppet etter den bygen, men jeg leste om impregnering av teltet og det virket ikke helt overkommelig.....?

Det står vaskes først, nixwax tech wash, logisk det, men altså.... Jeg kan jo ikke putte det der i maskina. Kan forsøke å ha det på og spyle av med med hageslangen, men, er det noe poeng? Og spraye? Teltet er høyere enn meg, det er 3,5 m bredt og 6 langt og 2 meter høyt. Det lar deg ikke akkurat gjøre å impregnere? Spraye så langt som en når, eller bare droppe det?

Aner ikke jeg, bare leste et sted at det er lurt, men tror det vsr helsport eller noe sånn. De lager sånne telt som man ligger i, ikke står. Som et mulig å vaske i en balje og hengt til tørk og spraye hele greia.

Heng over flere snorer så det henger luftig står det. Vel. Hallo, jeg tror stativet ville knekke sammen jeg..... Det er ikke bittelite dette teltet her.... Det veier en del. (dog. Av de 20 kg så er stengene en god del altså. Men om det dynkes i såpevann? Da blir det et enormt makkverk å henge opp og tømme (fast gulv, sveiset fast og det er dønn vanntett plast)

I nixvax sin video sier de det e nok å skylle det. De viser at de skyller med vannekanne. Så jeg ville bare spylt over med hageslange. De sier også at det kan impregners når det er vått. Så da kan du spaye med impregnering rett etterpå.
Lekker det i en søm kan du bruke seam sealer.

Seam sealer er nok det jeg trenger ha, for jeg har brukt de siste par timene, aka etter at alle i teltet var våkne så vi gikk inn, med å ligge i senga og varme meg på mannen og lese om impregnering. Og teltet oppfører seg fint impregnert, altså, vannet samler seg i større dråper og sånn, så det er nok ikke det det trenger, enda, hvilket er fint siden det å spraye oppå et 2 meter høyt telt er "litt" krevende. Jeg kan ta det ned selvsagt, men da er der ikke utspent og vanskelig å treffe over alt.

Men det er i alle fall et sted i en søm det lekker.

Så jeg har forsøkt å finne ut om jeg kan få seam sealer på xxl eller intersport eller noe sånn, så jeg slipper bestille det, for det er ikke så lenge til ferien.... Men ikke blitt helt klok på det, så ejg skal sjekke hva som er i det lille rep-settet for telt som jeg har, men tror det bare er til hull, lapp og lim. Men fant ikke slikt på nettsidene til sportsbutikkene så må evt fysisk lete litt. Eller bestille.

God morgen. Idag er min elskade sterke og modige jente 7 år:) jeg er evig takknemlig for at jeg har fått henne og for den hun er:Heartred nå skall hun få frukost i sengen :)
Så er det kosedag på kongeparken. Kake og gaver blir når me har komt hjem. Ønsker alle dere en super fin søndag :)

Gratulerer.

Høres ut som dere får en flott dag.

I nixvax sin video sier de det e nok å skylle det. De viser at de skyller med vannekanne. Så jeg ville bare spylt over med hageslange. De sier også at det kan impregners når det er vått. Så da kan du spaye med impregnering rett etterpå.
Lekker det i en søm kan du bruke seam sealer.

Men har du link til den videoen? Sånn for en annen gang skulle jeg gjerne sett den. Jeg har sett en video av en som vasket teltet sitt i et 10 liters bøtte.... Jeg.... Kan nok få det i badekaret, men det blir knalltungt. Spyle med hageslangen er mer overkommelig ja, men fortsatt krevende å spraye hele teltet. Tror vi trenger flere flasker også. Det er stort.

Du virker som du har god peiling på dette så jeg suger gjerne til meg tips. Jeg er helt nybegynner, kjøpte teltet i august 19 og har brukt det mest i hagen, pinse 20 og 21 og noen dager sommer 20. Planen er en ukes tid sommer 21 også..

Last edited:
Gratulerer med dagen

Men har du link til den videoen? Sånn for en annen gang skulle jeg gjerne sett den. Jeg har sett en video av en som vasket teltet sitt i et 10 liters bøtte.... Jeg.... Kan nok få det i badekaret, men det blir knalltungt. Spyle med hageslangen er mer overkommelig ja, men fortsatt krevende å spraye hele teltet. Tror vi trenger flere flasker også. Det er stort.

Du virker som du har god peiling på dette så jeg suger gjerne til meg tips. Jeg er helt nybegynner, kjøpte teltet i august 19 og har brukt det mest i hagen, pinse 20 og 21 og noen dager sommer 20. Planen er en ukes tid sommer 21 også..

Her er link til nikwax videoen
https://nordicoutdoor.no/2020/08/28/slik-tar-du-vare-pa-teltet/
Seam sealer får du kanskje på en lokal sy butikk også https://www.billigcamping.no/shop/yachticon-soemforsegler-39301p.html?CookieConsentChanged=1
Mulig det følger med i reperasjonssettet til teltet også

Det fulgte ikke med teltet nei.

Og jeg klarte å bestille feil da vi ødela en stang i fjor, jeg bestilte det som het rett merke, og rett tykkelse, men de var for korte. Så vi endte med å tape den vi hadde og erstatte strikken da,, men jeg hadde altså hatt nok med å kjøpe strikken. Ikke helt lett å skjønne.

Trolig litt dumt å kjøpe telt på obs. De selger jo ikke noe tilbehør eller fiksegreier, det må bestilles.

Gratulerer med dagen til jenta di:)

Nydeleg med sol og så er det kald vind som ødelegger bading og kos. Men neste uke er det håp for oss her vest også:D

Nydeleg med sol og så er det kald vind som ødelegger bading og kos. Men neste uke er det håp for oss her vest også:D

Det er sånn her også. Det er fin sol og kaldt. Men fra onsdag skal det visst vippe over 20.
Passer perfekt med eldste som skal på speidertur med telt fra torsdag. I fjor regnet det på turen deres.

Det er sånn her også. Det er fin sol og kaldt. Men fra onsdag skal det visst vippe over 20.
Passer perfekt med eldste som skal på speidertur med telt fra torsdag. I fjor regnet det på turen deres.

Her er det speidertur i slutten av juli:) Eg er i jobb igjen, så kan ikkje delta på den.

Her er det speidertur i slutten av juli:) Eg er i jobb igjen, så kan ikkje delta på den.
Her er det før jeg tar feire, men jeg skulle uabsett ikke deltatt. Utenom at de inviterer familiene på besøk lørdags kvelden. Vi får høre om han vil vi skal komme.

Her er det før jeg tar feire, men jeg skulle uabsett ikke deltatt. Utenom at de inviterer familiene på besøk lørdags kvelden. Vi får høre om han vil vi skal komme.

Eg er speiderleder, så skulle deltatt på landsleir i starten av juli.

Eg er speiderleder, så skulle deltatt på landsleir i starten av juli.
Det er jo selvsagt annerledes ja. Speiderne er vel ca den eneste av ungenes aktiviteter vi ikke har vært involvert i. Har ikke frilufts - bakgrunnen og kan reelt sett ikke helt stå inne for den religiøse biten heller, forkynne - delen av det. (Særlig en historie som kom opp her lokalt som ga meg litt bakoversveis, men der er person-kjemi, ikke speideren generelt)

Det er jo selvsagt annerledes ja. Speiderne er vel ca den eneste av ungenes aktiviteter vi ikke har vært involvert i. Har ikke frilufts - bakgrunnen og kan reelt sett ikke helt stå inne for den religiøse biten heller, forkynne - delen av det. (Særlig en historie som kom opp her lokalt som ga meg litt bakoversveis, men der er person-kjemi, ikke speideren generelt)

Me forkynner ingenting. Eineste plass Gud nevnes er speiderbønna vår, om eg huske rett. Norges speiderforbund har blitt nøytralt.

Back
Topp