Dytter denne hit inn, for litt tankespinn rundt det som ikke akkurat gjelder årets spiste grønnsaker, og ripsbuske-kaoset, men resten.
Skuffet over å finne flere av plantene mine sånn etter ferien, satt jeg og snakket med mannen. Vi er, etter mitt ønske, bortreist 3-3,5 uke i juli/hver sommer. Det gjør det litt håpløst å drive med slikt.
Jeg lurer på å bare gi opp, sier jeg. Altså. Heller kjøpe grønnsaker. Billigere det.
Vis vedlegget 385699
Mannen kvitterer med å begynne å snakke om å gjøre grunnarbeide i høst og dette opp et drivhus neste år.
Jeg vet ikke. Det har vært drømmen i mange år. Men i år har jeg rett og slett tenkt en del på å slutte å så grønnsaker. Nøye med meg litt blomster.
Må ha en tenke, snakke, runde.
(for på dagens handletur, som inkluderte å kjøpe 5 liter bensin til gressklipperen, og finne at pumpe prisen var 22,79 for både diesel og bensin, så fylte jeg like godt bilen også. Og kom til å tenke på hva jeg hørte i går fra en slektning med elbil. I juni mnd før de dro på ferie ladet de for 50 kr. I juli på ferie med campingvogn og hurtiglading selvsagt en annen pris. Men 50 kr på en måned. Det koster meg ca 50 kr i diesel en dag til og fra jobb.
Så jeg satt og tenkte på at pengene til drivhus kunne heller vært brukt på å bytte ene bilen i en elbil. Kom hjem og sier til mannen at med den pumpeprisen fylte jeg bilen også. Og nevner den "misunnelig på de 50 kr på en mnd" uten å egentlig legge noe mer i det.
Tar du jobben med det, skal du få selge ene bilen og kjøpe en elbil, sier han.
Så utav det blå så skal jeg 1) få drivhus i hagen neste år og 2) "få" en elbil???
Nå ja, jeg aner ikke helt hvor jeg begynner med jobben med å selge den bilen da. Eller hvilken bil. Eller noe. Eller hvilket drivhus. Hvilket gulv. Hvor stort.
Tenke og snakke!!!!)
Men. Det som det enda er svakt liv i er flyttet opp på den mildeste verandaen med mest ly for vind, pottet opp i større potte med god jord, og skal få tlc de neste ukene så godt jeg klarer (det skal regne ra i kveld av....) så får vi se om det blir noe chili på meg. Jeg har jo heldigvis et par tomatplanter som står på verandaen som har stått der hele sommeren og de ser ut til å ha det bra. Så noe tomater blir det. Og epler for første gang. Rips i massevis, om jeg bare orker plukke det.
For, ehh. Elbil? Jeg har fulgt med på elbilforum i sikkert et par år, jeg hadde på et tidspunkt så skremmende god oversikt over kommende modeller og når de kommer at en skulle tro jeg jobbet med det (men neida, jeg bare leste og fulgte og studerte nye et regneark fra en som virkelig, virkelig styrer med det der) og leste tester opp og ned i mente. Men, nei, vi skal jo ikke ha elbil enda, vi skal ikke bytte bil, det trodde jeg at jeg og mannen sånn logisk sett var enige om, selv om følelsene mine har lyst på elbil så sier logikken at det skal jeg ikke, to nedbetalte biler på diesel som skal "brukes opp".
Men, så slang han den der oppgaven til meg? Er det reelt? min oppgave? Alltid han som har valgt bil, jeg eier ikke egentlig interesse for biler, og pleier bare si "en rød" sånn på spøk. For tidligere så har en samtale kunne gå sånn "-Xx har ny bil. -Å? Hva slags da? -En blå en".
Og dessuten liker jeg rødt, så sånn på spøk sier jeg det, og mannen presterte å gjenta den da vi skulle kjøpe vår første bil og fikk et noe flakkende blikk fra selgeren... de hadde vel BARE svarte biler omtrent

Vi kjøper altså bruktbiler.
Noe som også gjør det å ha god oversikt over hvilke elbiler med og rekkevidde og plass til en familie på 5 som kommer i 2022 og 2023 en anelse lite relevant...
Og, ehh. Ikke kan jeg selge en bil heller. Dvs, jeg kan to løsninger. Levere den i innbytte, fordrer at man kjøper bil av forhandler. Eller ringe min bror, som alltid kjøper og selger bilene sine privat, og tidvis nesten på sparket.
Jeg er en anelse usikker på hvilken bil han mener jeg skulle byttet, men trolig den eldste, da snakker vi om en 2008- modell Toyota avensis stasjonsvogn, med noe rust og en del riper i lakken. (var noe med en unge og en stein...) Det er en bil med mye god bruksverdi igjen, men meget mulig ikke så mye salgsverdi.
Ikke vet jeg helt om han MENTE det heller, har bedt om at vi tar en prat om det, men ungen unger hengende rundt oss, så det går bli på senga, jeg vil legge meg.
For det ble brått langt mer skummelt dersom det er reelt å faktisk GJØRE det. Enn å bare lese om det og drømme om dengang når.
Men altså, mannen var visst helt i flytsonene for å få alt mulig gjort i dag. For han skaffet seg ny kantrimmer i går, så han har tatt kanter undt i hele hagen, og kjøpte hekksaks også med en tanke om å gå løs på hekken, men den hekken er grensa mellom oss og naboen, så en prat med naboen er alltid lurt i så måte. Han vil ta tak i det å få byttet vinduene huset, ta en prat med pappa om han kan hjelpe ham eller om vi må hyre inn noen (Jeg mener på huske pappa ikke vil gjøre slikt selv, men jeg har ne onkel som jobber som snekker sånn delvis, som byttet verandadør for oss for noen år siden.
Og han vil begynne grunnarbeidet for å bygge drivhus i hagen, noe han vel lovet meg i vitners nærvær for sånn ca 10 år siden.
Under frokosten snakket han ivei om ukesmenyer og fisk 1-2 ganger i uka, og unger som skal hjelpe til med matlaging og struktur og orden ut av en annen verden, så vel, vi får se hvor lenge denne iveren hans varer. Det er ikke helt utenkelig at vi "utsetter vinduene til sommeren 2023" og drivhusfundament til våren, at den hekken den... tja. og handler vel middag sånn 5 ganger i uka i snitt, men jeg HAR i alle fall kjøpt inn hjertefiskekaker som vi kan ha på mandag, så har vi en med fisk den uka i alle fall!