Juliskravla - sommer!

Her i huset er der vel.... Muligens ingen som har gyldige pass. Jentene har ikke pass. Det har de aldri hatt. Eldstemann fikk i 2018, men da var han så ung at det bare var gyldig i 3 år, og jeg tror jeg muligens ikke har oppdatet mitt siden.... Jo. Mitt må også være fra den turen i 2018, for ellers var det fra 2007 da vi skulle på bryllupsreise. Jeg og mannen var på tur i nov 2019 også så ja. Vi to har bok gyldige pass. Ingen av ungene.

Men så var vi uansett bare en svipptur over svenskegrensa da.

Dytter denne hit inn, for litt tankespinn rundt det som ikke akkurat gjelder årets spiste grønnsaker, og ripsbuske-kaoset, men resten.

Skuffet over å finne flere av plantene mine sånn etter ferien, satt jeg og snakket med mannen. Vi er, etter mitt ønske, bortreist 3-3,5 uke i juli/hver sommer. Det gjør det litt håpløst å drive med slikt.

Jeg lurer på å bare gi opp, sier jeg. Altså. Heller kjøpe grønnsaker. Billigere det. Vis vedlegget 385699

Mannen kvitterer med å begynne å snakke om å gjøre grunnarbeide i høst og dette opp et drivhus neste år.

Jeg vet ikke. Det har vært drømmen i mange år. Men i år har jeg rett og slett tenkt en del på å slutte å så grønnsaker. Nøye med meg litt blomster.

Må ha en tenke, snakke, runde.

(for på dagens handletur, som inkluderte å kjøpe 5 liter bensin til gressklipperen, og finne at pumpe prisen var 22,79 for både diesel og bensin, så fylte jeg like godt bilen også. Og kom til å tenke på hva jeg hørte i går fra en slektning med elbil. I juni mnd før de dro på ferie ladet de for 50 kr. I juli på ferie med campingvogn og hurtiglading selvsagt en annen pris. Men 50 kr på en måned. Det koster meg ca 50 kr i diesel en dag til og fra jobb.
Så jeg satt og tenkte på at pengene til drivhus kunne heller vært brukt på å bytte ene bilen i en elbil. Kom hjem og sier til mannen at med den pumpeprisen fylte jeg bilen også. Og nevner den "misunnelig på de 50 kr på en mnd" uten å egentlig legge noe mer i det.
Tar du jobben med det, skal du få selge ene bilen og kjøpe en elbil, sier han.

Så utav det blå så skal jeg 1) få drivhus i hagen neste år og 2) "få" en elbil???
Nå ja, jeg aner ikke helt hvor jeg begynner med jobben med å selge den bilen da. Eller hvilken bil. Eller noe. Eller hvilket drivhus. Hvilket gulv. Hvor stort.

Tenke og snakke!!!!)

Men. Det som det enda er svakt liv i er flyttet opp på den mildeste verandaen med mest ly for vind, pottet opp i større potte med god jord, og skal få tlc de neste ukene så godt jeg klarer (det skal regne ra i kveld av....) så får vi se om det blir noe chili på meg. Jeg har jo heldigvis et par tomatplanter som står på verandaen som har stått der hele sommeren og de ser ut til å ha det bra. Så noe tomater blir det. Og epler for første gang. Rips i massevis, om jeg bare orker plukke det.

For, ehh. Elbil? Jeg har fulgt med på elbilforum i sikkert et par år, jeg hadde på et tidspunkt så skremmende god oversikt over kommende modeller og når de kommer at en skulle tro jeg jobbet med det (men neida, jeg bare leste og fulgte og studerte nye et regneark fra en som virkelig, virkelig styrer med det der) og leste tester opp og ned i mente. Men, nei, vi skal jo ikke ha elbil enda, vi skal ikke bytte bil, det trodde jeg at jeg og mannen sånn logisk sett var enige om, selv om følelsene mine har lyst på elbil så sier logikken at det skal jeg ikke, to nedbetalte biler på diesel som skal "brukes opp".

Men, så slang han den der oppgaven til meg? Er det reelt? min oppgave? Alltid han som har valgt bil, jeg eier ikke egentlig interesse for biler, og pleier bare si "en rød" sånn på spøk. For tidligere så har en samtale kunne gå sånn "-Xx har ny bil. -Å? Hva slags da? -En blå en".
Og dessuten liker jeg rødt, så sånn på spøk sier jeg det, og mannen presterte å gjenta den da vi skulle kjøpe vår første bil og fikk et noe flakkende blikk fra selgeren... de hadde vel BARE svarte biler omtrent ;) Vi kjøper altså bruktbiler.

Noe som også gjør det å ha god oversikt over hvilke elbiler med og rekkevidde og plass til en familie på 5 som kommer i 2022 og 2023 en anelse lite relevant...

Og, ehh. Ikke kan jeg selge en bil heller. Dvs, jeg kan to løsninger. Levere den i innbytte, fordrer at man kjøper bil av forhandler. Eller ringe min bror, som alltid kjøper og selger bilene sine privat, og tidvis nesten på sparket.
Jeg er en anelse usikker på hvilken bil han mener jeg skulle byttet, men trolig den eldste, da snakker vi om en 2008- modell Toyota avensis stasjonsvogn, med noe rust og en del riper i lakken. (var noe med en unge og en stein...) Det er en bil med mye god bruksverdi igjen, men meget mulig ikke så mye salgsverdi.

Ikke vet jeg helt om han MENTE det heller, har bedt om at vi tar en prat om det, men ungen unger hengende rundt oss, så det går bli på senga, jeg vil legge meg.

For det ble brått langt mer skummelt dersom det er reelt å faktisk GJØRE det. Enn å bare lese om det og drømme om dengang når.

Men altså, mannen var visst helt i flytsonene for å få alt mulig gjort i dag. For han skaffet seg ny kantrimmer i går, så han har tatt kanter undt i hele hagen, og kjøpte hekksaks også med en tanke om å gå løs på hekken, men den hekken er grensa mellom oss og naboen, så en prat med naboen er alltid lurt i så måte. Han vil ta tak i det å få byttet vinduene huset, ta en prat med pappa om han kan hjelpe ham eller om vi må hyre inn noen (Jeg mener på huske pappa ikke vil gjøre slikt selv, men jeg har ne onkel som jobber som snekker sånn delvis, som byttet verandadør for oss for noen år siden.
Og han vil begynne grunnarbeidet for å bygge drivhus i hagen, noe han vel lovet meg i vitners nærvær for sånn ca 10 år siden.
Under frokosten snakket han ivei om ukesmenyer og fisk 1-2 ganger i uka, og unger som skal hjelpe til med matlaging og struktur og orden ut av en annen verden, så vel, vi får se hvor lenge denne iveren hans varer. Det er ikke helt utenkelig at vi "utsetter vinduene til sommeren 2023" og drivhusfundament til våren, at den hekken den... tja. og handler vel middag sånn 5 ganger i uka i snitt, men jeg HAR i alle fall kjøpt inn hjertefiskekaker som vi kan ha på mandag, så har vi en med fisk den uka i alle fall!

Her i huset er der vel.... Muligens ingen som har gyldige pass. Jentene har ikke pass. Det har de aldri hatt. Eldstemann fikk i 2018, men da var han så ung at det bare var gyldig i 3 år, og jeg tror jeg muligens ikke har oppdatet mitt siden.... Jo. Mitt må også være fra den turen i 2018, for ellers var det fra 2007 da vi skulle på bryllupsreise. Jeg og mannen var på tur i nov 2019 også så ja. Vi to har bok gyldige pass. Ingen av ungene.
Hehe.. vi dro på ferie hele gjengen i 2019. Men passene til ungene hadde nå akkurat gått ut. Hun som var 2 hadde bare gyldighet på 2 år, og hun som da var 9, på 3år... Så, ingen av de var gyldige lenger nå..
Ikke at vi egentlig hadde noe spesielle planer, annet enn at gubben antagelig skal på kongress til vinteren..

Hehe.. vi dro på ferie hele gjengen i 2019. Men passene til ungene hadde nå akkurat gått ut. Hun som var 2 hadde bare gyldighet på 2 år, og hun som da var 9, på 3år... Så, ingen av de var gyldige lenger nå..
Ikke at vi egentlig hadde noe spesielle planer, annet enn at gubben antagelig skal på kongress til vinteren..
Vi har absolutt ingen planer som gjør at vi trenger pass så jeg har ikke sett behovet for å skaffe det. Yngste ville fått et med 3 års varighet, de to eldste 5 år. Men ingen vet om de kommer til å trenge pass de neste 3-5 årene. Så da avventer jeg til jeg vet om det er sannsynlig at det trengs

Vi har absolutt ingen planer som gjør at vi trenger pass så jeg har ikke sett behovet for å skaffe det. Yngste ville fått et med 3 års varighet, de to eldste 5 år. Men ingen vet om de kommer til å trenge pass de neste 3-5 årene. Så da avventer jeg til jeg vet om det er sannsynlig at det trengs

Sikkert lurt. Jeg visste at vi voksne og babyen MEST sannsynlig trenger pass til vinteren, så da oppdaterte vi bare de andre to ungene sitt også. Blir nok definitivt å ta utenlandsferie med dem også innen de neste årene, så.

Sikkert lurt. Jeg visste at vi voksne og babyen MEST sannsynlig trenger pass til vinteren, så da oppdaterte vi bare de andre to ungene sitt også. Blir nok definitivt å ta utenlandsferie med dem også innen de neste årene, så.
Ja, da er det jo greit.

Det lengste utland vi kommer til å ta våre er evt Sverige eller Danmark.

Ja, da er det jo greit.

Det lengste utland vi kommer til å ta våre er evt Sverige eller Danmark.
Ja, pass blir unødvendig da. :P

Etter en sommer med snitt på 10 grader, og maks ei kort uke med sol, så har jeg SKIKKELIG lyst til å komme meg vekk til sol og hoteller...

Ja, pass blir unødvendig da. :p

Etter en sommer med snitt på 10 grader, og maks ei kort uke med sol, så har jeg SKIKKELIG lyst til å komme meg vekk til sol og hoteller...
Ja, ser den. Vår familie er jo ikke helt sånn skrudd sammen. Ungene har vel aldri vært på hotell. De har aldri flydd. Turen over til charlottenberg var første tur utenlands for to av ungene.

Sett sammen sunnmøringen uvilje til å betale mye, slekt som det forutsettes at vi bruker det meste av ferien på, lite reisetrang, en mann som ikke liker varme (og aldri har vært på annen ferie enn å besøke familien før jeg begynte å dra ham noen andre steder) så ender du med vår familie. Som kjører bil til svigers, og det er ferien. Hvorpå jeg kjemper med nebb og klør for å få inn noooooooe annet.

Det kunne vært gøy å ta med ungene på en Syden - uke en gang. Mannen min er muligens litt enklere å få med enn hans far. Som rett og slett ble hjemme når samboeren og ungene dro på tur i sommer. De reiste sammen med hennes mor. For svigerfar.... Nei. Lik min mann så liker han seg i skyggen når det ikke er for varmt, og bosatt på Gjøvik har han helt fint klima der han er og ser ingen grunn til å reise noe sted.

Bosatt på Sunnmøre med familien sin rundt Mjøsa ser i alle fall min mann en grunn til å reise, men noe sydenbehov eksisterer ikke. Jeg har ikke lyst med bare ungene og meg. (og har tusen andre ting jeg heller vil bruke pengene på. Jmf tidligere innlegg er elbil og drivhus på lista. Sammen med nye vinduer i nesten hele huset....)

Men jeg elsker camping da, og ungene også og mannen synes det er helt greit, så vi prøver å få til en del av det

Vi har litt lite tiltak også. Gjennonføringsevne.

Så den praten om bil i går? "mente du det, toyotaen antar jeg?" sier jeg og han svarer "jeg anser det som for vanskelig. Å gå solgt den. Med riper og uten komplett servicehistorikk"
Så nei. Jeg skal visst ikke engasjere min bror i å selge en gammal bil for en slikk og ingenting og jeg skal nok ikke få en elbil for å kjøre til jobb.
Det ER billigere å kjøre en nedbetalt, gammel bil enn å kjøpe en elbil. Men den gamle bilen suger sykt med kostnader i 0.6 liter diesel på mila (og tur/retur jobb er knapt 3 mil) og 40 kr i bompenger pr dag fra 22. Aug.

Ja, ser den. Vår familie er jo ikke helt sånn skrudd sammen. Ungene har vel aldri vært på hotell. De har aldri flydd. Turen over til charlottenberg var første tur utenlands for to av ungene.

Sett sammen sunnmøringen uvilje til å betale mye, slekt som det forutsettes at vi bruker det meste av ferien på, lite reisetrang, en mann som ikke liker varme (og aldri har vært på annen ferie enn å besøke familien før jeg begynte å dra ham noen andre steder) så ender du med vår familie. Som kjører bil til svigers, og det er ferien. Hvorpå jeg kjemper med nebb og klør for å få inn noooooooe annet.

Det kunne vært gøy å ta med ungene på en Syden - uke en gang. Mannen min er muligens litt enklere å få med enn hans far. Som rett og slett ble hjemme når samboeren og ungene dro på tur i sommer. De reiste sammen med hennes mor. For svigerfar.... Nei. Lik min mann så liker han seg i skyggen når det ikke er for varmt, og bosatt på Gjøvik har han helt fint klima der han er og ser ingen grunn til å reise noe sted.

Bosatt på Sunnmøre med familien sin rundt Mjøsa ser i alle fall min mann en grunn til å reise, men noe sydenbehov eksisterer ikke. Jeg har ikke lyst med bare ungene og meg. (og har tusen andre ting jeg heller vil bruke pengene på. Jmf tidligere innlegg er elbil og drivhus på lista. Sammen med nye vinduer i nesten hele huset....)

Men jeg elsker camping da, og ungene også og mannen synes det er helt greit, så vi prøver å få til en del av det

Din type ferie, med camping, skaper jo mye gode minner det og,da. Jeg skulle litt ønske jeg fikk det til. Å ordne i stand en sånn type ferie..men jeg er litt vel glad i det som er enkelt.
Også er jeg glad i bading og varme. Også er det litt det når vi bor så langt nord, og omtrent aldri får varme eller sol..
Både jeg og gubben har jo blitt enige om at vi EGENTLIG bor på feil sted i landet, i forhold til slik vi bor. Vi bare er stuck her, på grunn av familie og slikt. Jeg bodde halvannet år i Elverum. Det var faktisk det mest ideelle, værmessig. Og stedsmessig fint også. Liksom, man KAN kjøre til Oslo derfra, men bor ikke akkurat i noe storby. (Også bodde jeg 15 min utenfor byen). Helt perfekt for meg.
Bare, et savn av å ha familie rundt..
Jeg er introvert som fy, og får ikke lett venner. Og klarer ikke så mye folk heller. Så det er kun familien jeg greier "henge" med over lengre tid, uten at det stjeler energien min. Så både for meg og ungene, er det best å bo nært familie.
Men sett på været, så er dette her et elendig sted å bo.

Vi har litt lite tiltak også. Gjennonføringsevne.

Så den praten om bil i går? "mente du det, toyotaen antar jeg?" sier jeg og han svarer "jeg anser det som for vanskelig. Å gå solgt den. Med riper og uten komplett servicehistorikk"
Så nei. Jeg skal visst ikke engasjere min bror i å selge en gammal bil for en slikk og ingenting og jeg skal nok ikke få en elbil for å kjøre til jobb.
Det ER billigere å kjøre en nedbetalt, gammel bil enn å kjøpe en elbil. Men den gamle bilen suger sykt med kostnader i 0.6 liter diesel på mila (og tur/retur jobb er knapt 3 mil) og 40 kr i bompenger pr dag fra 22. Aug.

Her skal vi selge.. eh.. mange biler, og kjøpe ny ELbil. Men så må jeg kjøre mye frem og tilbake her, så går jo en del i drivstoff. Spesielt bilene som bruker 0,9 på mila. Bensin. Goooode biler da.
Også har vi så mange biler, at jeg vet ikke hvor mange engang....

Din type ferie, med camping, skaper jo mye gode minner det og,da. Jeg skulle litt ønske jeg fikk det til. Å ordne i stand en sånn type ferie..men jeg er litt vel glad i det som er enkelt.
Også er jeg glad i bading og varme. Også er det litt det når vi bor så langt nord, og omtrent aldri får varme eller sol..
Både jeg og gubben har jo blitt enige om at vi EGENTLIG bor på feil sted i landet, i forhold til slik vi bor. Vi bare er stuck her, på grunn av familie og slikt. Jeg bodde halvannet år i Elverum. Det var faktisk det mest ideelle, værmessig. Og stedsmessig fint også. Liksom, man KAN kjøre til Oslo derfra, men bor ikke akkurat i noe storby. (Også bodde jeg 15 min utenfor byen). Helt perfekt for meg.
Bare, et savn av å ha familie rundt..
Jeg er introvert som fy, og får ikke lett venner. Og klarer ikke så mye folk heller. Så det er kun familien jeg greier "henge" med over lengre tid, uten at det stjeler energien min. Så både for meg og ungene, er det best å bo nært familie.
Men sett på været, så er dette her et elendig sted å bo.
Utfra været så er ikke Sunnmøre heller den beste løsningen, men vi valgte det siden jeg er tettere knyttet til familien enn min mann, alternativet hadde jo vært å bosatt oss rundt Lillehammer/Gjøvik, med nærhet til hans familie, skikkelig vinter og skikkelig sommer, men da langt fra mine.
Og å dra på ferie til min familie funker ikke på samme måte. Det tenkte vi ikke på da. Men altså.

Svigermor sin ferie:være hjemme og ta mot sine barn og svigerbarn og barnebarn. Evt en tur opp til oss en gang eller to i åreet
Svigerfar med fam: en tur på hytta ei uke eller ei uke til Trøndelag og veldig gjerne ei uke uteble da i løpet av året, men mye av juli er de hjemme.

Svigerinnene mine, den ene tilpasser seg stort sett alltid å være mest mulig hos sin mor når vi er der. Og den andre bor i området og har stort sett ikke ferie/ikke ferie begge to, så de reiser ikke noe sted i juli.

Min familie derimot: mine foreldre har campingvogn og tar løs i starten av juli og er på farten i 3-4 uker. De er pensjonister og reiser kortere turer med vogn utenom ferien også.

Min bror med fam: har også hennes familie i Sverige, og har campingvogn. Så de er også på farten 3-4 uker, inkl å treffe hennes familie.

Skulle vi truffet dem i ferien måtte vi... Ehh... Truffet dem på ferie?

Det var ikke et argument vi tenkte på da vi valgte hvor vi skulle flytte, da.

Elverum er værmessig et bedre sted ja. Vi har to år vært på camping på Flisa nå, midt mellom Elverum og Kongsvinger.
Men kan jo ikke tenke meg å flytte dit, rett og slett pga familie og nettverk. Og, ehh, ja, da måtte vi jo fortsatt reist til svigers i ferien?

Campingferie gir gode minner og opplevelser ja. Og egentlig er det jo enkelt. Men reelt sett bruker jeg mye tid på å planlegge, og nerde ang utstyr. Men det er like mye fordi jeg liker det da, jeg synes det er gøy, selve planleggingen og forberedelsene.

Man kan jo finfint reise på ferie på campingplass ved å leie hytte på plassene, og ikke måtte ha med seg alt det dilldallet vi har.

Her skal vi selge.. eh.. mange biler, og kjøpe ny ELbil. Men så må jeg kjøre mye frem og tilbake her, så går jo en del i drivstoff. Spesielt bilene som bruker 0,9 på mila. Bensin. Goooode biler da.
Også har vi så mange biler, at jeg vet ikke hvor mange engang....

Jeg har aldri solgt en eneste bil. Eller joda. Den første bilen vi hadde solgte vi forsåvidt. I form av at min svigerinne overtok den mot en liten sum.

Så hvordan selger man en 14 år gammel bil med riper i lakken og noe hakket serviceintervall de seneste årene? Var nok bedre fulgt opp fra 2008 til 2013, da var den hovedbilen vår. Men fra 2013 eller 14 så har vi hatt s max som hovedbil og dette ble da mannens til og fra jobb - bil og tilsvarende nedgradert i status. Den er jo vedlikeholdt ved behov, men ikke gjort noe med en del riper i lakken etc.

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne engang. Den er neppe verd særlig mye.

Hovedbilen er jeg ikke klar for å selge før jeg vet om vi kjører med henger på campingferie. Den er vel verd noe mer. Men den rommer med et nødskrik campingbaggasjen og det finnes ikke elbil med tilsvarende bagasjerom uten at man snakker disse ombygde varebilene.

På vei hjem fra Sørlandet , blir godt å komme hjem, har gitt ekstra penger til kengubarnet denne turen for han har jaggu måttet tåle mye fra 2-åringen.

Ang pass så har vi fikset nytt til kb i år, vi reiste mye før corona så pass er viktig å ha klart, elsker å reise. Tror det har med at æ vi aldri reiste noe annet enn til Sverige og Danmark da jeg var ung, jrg ønsker å oppleve mer av verden og vil kengubsrnet også skal få det:)

På vei hjem fra Sørlandet , blir godt å komme hjem, har gitt ekstra penger til kengubarnet denne turen for han har jaggu måttet tåle mye fra 2-åringen.

Ang pass så har vi fikset nytt til kb i år, vi reiste mye før corona så pass er viktig å ha klart, elsker å reise. Tror det har med at æ vi aldri reiste noe annet enn til Sverige og Danmark da jeg var ung, jrg ønsker å oppleve mer av verden og vil kengubsrnet også skal få det:)
Syns det er så koselig at dere har 2-åring :)

Syns det er så koselig at dere har 2-åring :)
Enig.
Men trolig tøft for kengubarnet som har vært enebarn så lenge, så skjønner behovet for å kompensere litt. Men mest av alt, herlig å høre om den toåringen.

Enig.
Men trolig tøft for kengubarnet som har vært enebarn så lenge, så skjønner behovet for å kompensere litt. Men mest av alt, herlig å høre om den toåringen.
Ja, helt klart er det tøft for han, det skjønner jeg veldig godt. Men uansett så koselig, de har jo ønsket seg ett barn til veldig lenge.

Hodet mitt spinner fortsatt rundt mulig bytte av den eldste bilen. Om det skjer vet jeg ikke. Men det hadde vært kjekt.

Back
Topp