Inspirert av tråd om barn og joggebukser i barnehage... ansatte i barnehage med joggebukse?

Glad vi har uniformer i min jobb, så slipper man å bekymre seg over hva folk mener om jobbantrekket :p

Glad vi har uniformer i min jobb, så slipper man å bekymre seg over hva folk mener om jobbantrekket :p

Men man kan mene mye om uniformen ikke er velstelt også;)
Jeg snakker til mine kollegaer om de går sluskete i uniformen :)
Går man i uniform synes jeg det er enda viktigere å se velstelt ut, da representerer man jo arbeidsgiver utad :)

Men man kan mene mye om uniformen ikke er velstelt også;)
Jeg snakker til mine kollegaer om de går sluskete i uniformen :)
Går man i uniform synes jeg det er enda viktigere å se velstelt ut, da representerer man jo arbeidsgiver utad :)
Våre uniformer ser ikke akkurat fine ut :p får ikke gjort så mye med det. Utvaskete og merkelig i fasongen siden det er unisex. Føler meg faktisk mer vel i en joggebukse enn i uniformen. Heldigvis ikke så mange som ser meg i den :p

Mange som ikke egner seg til å jobbe i barnehage, men tror ikke det har noe med klærne å gjøre, selv om klær sier mye om en person.
De som jobber i barnehagen til mine barn og mine venner som er utdannet barnehagelærere kler seg alle i vanlige klær og unngår joggebuksa.
De kler seg normalt for å være profesjonelle, som du sier klær sier mye om en person.
Alle leker masse med barn, og de fleste er flinke med barna :)
Og ja jeg tenker mitt om personer som går rundt i en slaskete joggebukse på jobb, de tar ikke jeg mye alvorlig. Det finnes en fin mellomting mellom stivpyntet og joggebukse :)
Kleskoder på jobb burde alle hatt :)
Hadde en person dukket opp i joggebukse på ett jobbintervju hadde jeg aldri ansatt den personen :)
Igjen - poenget mitt var ikke mellomtingen. Det var ytterpunktene. Les hva jeg skriver før du kommenterer :)

Haha ja men jeg mener, slask, det er jo et forferdelig ord å bli kalt på bakgrunn av at man bruker joggebukse! Jeg blir faktisk litt fornærmet, så nå måtte jeg bare skrive det :p
Problemet er vel at folk ser på joggebukse som "kosete avslapningsbukse" istedenfor "aktiv fritidsklær". Jeg hadde også reagert om folk kom i pysjbukse. Men treningsbukse er mer passende enn mye annet i bhg :)
Vi løper jo ræva av oss og tar sånn ca 500 knebøy ila en dag. Bedre med treningsbukse enn ei olabukse som glir nedfor rompesprekken hver gang jeg bøyer meg :p Jeg bruker ikke sånn type joggebukse da, men har aldri tenkt det er feil.

Igjen - poenget mitt var ikke mellomtingen. Det var ytterpunktene. Les hva jeg skriver før du kommenterer :)

Jeg leser hva du skriver og jeg mener at en med joggebukse gir ikke ett inntrykk av å være aktiv med barna som du mener.
Gir heller inntrykk av en lat person som ikke gidder å kle seg før jobb, jeg hadde heller synes det var bedre å ha en som var stivpyntet til å jobbe med mine barn om man kun skal snakke om ytterpunktene. Derfor er jeg uenig med deg at en med joggebukse betyr en person som vil være på gulvet med barna og egner seg mer til å jobbe i barnehage.
Jeg mener alle arbeidsplasser som jobber med mennesker bør ha kleskode for å være mer profesjonelle. Når man snakker litt om status av yrker også, så drar ikke akkurat joggebukse opp statusen :)

Våre uniformer ser ikke akkurat fine ut :p får ikke gjort så mye med det. Utvaskete og merkelig i fasongen siden det er unisex. Føler meg faktisk mer vel i en joggebukse enn i uniformen. Heldigvis ikke så mange som ser meg i den :p

Hvordan uniformen er lagd kan ikke den som bærer den noe for, men handler om å gjøre det beste ut av situasjonen.
Jeg tar med min uniform til sydame for å sy den til meg slik at den passer(vet alle ikke har den muligheten), og jeg stryker det som er trengs, vasker den så den er ren, pusser skoene og bruker ikke hullete strømper. Mange tenker uniform å bryr seg ikke hvordan man ser ut i den, men det er like viktig å fremstå som profesjonell i uniform også.
Dette handler litt om stolthet for yrke sitt, jeg er veldig stolt av mitt og det tror jeg uniformen jeg bærer viser :)

de ansatte i barnehagen kan gå i AKKURAT det de vil for meg :-D

Hun ene vikaren ifjor var pierca i hele fjeset ,masse tatoos og skalle-tights.Hun var utdanna innen dans og drama og barna digga henne.

De joggebuksene som er linka til lengre opp ,har jeg på meg fast på torsdager da jeg har svømming m psykisk utviklingshemmde ungdom og vi skal i svømmehallen. 20 min av/påkledning og taxi som skal rekkes.

Hvordan uniformen er lagd kan ikke den som bærer den noe for, men handler om å gjøre det beste ut av situasjonen.
Jeg tar med min uniform til sydame for å sy den til meg slik at den passer(vet alle ikke har den muligheten), og jeg stryker det som er trengs, vasker den så den er ren, pusser skoene og bruker ikke hullete strømper. Mange tenker uniform å bryr seg ikke hvordan man ser ut i den, men det er like viktig å fremstå som profesjonell i uniform også.
Dette handler litt om stolthet for yrke sitt, jeg er veldig stolt av mitt og det tror jeg uniformen jeg bærer viser :)
Vi kan ikke ta uniformene med oss hjem, de rulleres på alle på jobb. Så jeg får ikke gjort så mye med det annet enn å ordne hår og ansikt og bytte om jeg får flekker på. Stolt av yrket mitt jeg også, men med fare for å få alle mulige slags kroppsvæsker og sunnrevne klær pga utagering er jeg glad vi har uniform selv om de ikke er fine. Jeg hadde nok ikke valgt finklær om vi hadde gått med private klær, men hadde selvfølgelig ikke gått med den styggeste joggebuksa i skapet heller.

Vi kan ikke ta uniformene med oss hjem, de rulleres på alle på jobb. Så jeg får ikke gjort så mye med det annet enn å ordne hår og ansikt og bytte om jeg får flekker på. Stolt av yrket mitt jeg også, men med fare for å få alle mulige slags kroppsvæsker og sunnrevne klær pga utagering er jeg glad vi har uniform selv om de ikke er fine. Jeg hadde nok ikke valgt finklær om vi hadde gått med private klær, men hadde selvfølgelig ikke gått med den styggeste joggebuksa i skapet heller.

Men da er de rene når dere tar de på når du kommer på jobb, handler om å gjøre det beste ut av den uniformen man har ;)
En joggebukse er ikke å gjøre det beste ut av det man har.
Hvordan inntrykk vil man få av en lege som kommer med en skrukkete frakk, full av gris og med joggebukse under frakken. En slik lege ville ikke gitt ett spesielt godt inntrykk på meg :)
Og det tror jeg de fleste er enig med meg i, eller en kaptein i fly som ikke har vasket eller strøket uniformen sin på lenge. Hadde tenkt at en slik person er ikke skikket til jobben han skal utføre. Så hva vi har på oss gir ett inntrykk av den personen :)

Men da er de rene når dere tar de på når du kommer på jobb, handler om å gjøre det beste ut av den uniformen man har ;)
En joggebukse er ikke å gjøre det beste ut av det man har.
Hvordan inntrykk vil man få av en lege som kommer med en skrukkete frakk, full av gris og med joggebukse under frakken. En slik lege ville ikke gitt ett spesielt godt inntrykk på meg :)
Og det tror jeg de fleste er enig med meg i, eller en kaptein i fly som ikke har vasket eller strøket uniformen sin på lenge. Hadde tenkt at en slik person er ikke skikket til jobben han skal utføre. Så hva vi har på oss gir ett inntrykk av den personen :)
Man er vel forskjellige. Jeg hadde nok ikke tenkt over det om legen hadde på seg en ren og hel joggebukse. Grisete og skrukkete legefrakk derimot...

Man er vel forskjellige. Jeg hadde nok ikke tenkt over det om legen hadde på seg en ren og hel joggebukse. Grisete og skrukkete legefrakk derimot...

Ja, man er forskjellige derfor er jeg veldig for kleskoder om man ikke har uniform og uniformsreglement om man har uniform.
Noen tar på joggebuksa på 17 mai å mener de er nå pyntet, mens andre har ett helt annet forhold til joggebuksa. Når jeg ser joggebukse i jobbsammenheng tenker jeg lat, uinteressert i jobben, ustelt og ja som flere over har skrevet slask.
Selv om det nødvendigvis ikke stemmer med slik personen er :)

Ja, man er forskjellige derfor er jeg veldig for kleskoder om man ikke har uniform og uniformsreglement om man har uniform.
Noen tar på joggebuksa på 17 mai å mener de er nå pyntet, mens andre har ett helt annet forhold til joggebuksa. Når jeg ser joggebukse i jobbsammenheng tenker jeg lat, uinteressert i jobben, ustelt og ja som flere over har skrevet slask.
Selv om det nødvendigvis ikke stemmer med slik personen er :)
For en dømmende holdning du har....

For en dømmende holdning du har....

Det handler ikke om en dømmende holdning, men om hva slags inntrykk man gir når man er på jobb. Er man på jobb skal man utvise profesjonelle holdninger, stolthet over yrke og ikke minst statusen til yrke.
En joggebukse utstråler ikke dette, heller det motsatte. Finnes masse behagelig bukser i tøy uten at man må bruke en joggebukse på jobb.
Bruk joggebukse så mye man vil hjemme, på butikken, i hagen da tenker jeg ikke noe over det, man må skille privat og jobb :)

Jeg leser hva du skriver og jeg mener at en med joggebukse gir ikke ett inntrykk av å være aktiv med barna som du mener.
Gir heller inntrykk av en lat person som ikke gidder å kle seg før jobb, jeg hadde heller synes det var bedre å ha en som var stivpyntet til å jobbe med mine barn om man kun skal snakke om ytterpunktene. Derfor er jeg uenig med deg at en med joggebukse betyr en person som vil være på gulvet med barna og egner seg mer til å jobbe i barnehage.
Jeg mener alle arbeidsplasser som jobber med mennesker bør ha kleskode for å være mer profesjonelle. Når man snakker litt om status av yrker også, så drar ikke akkurat joggebukse opp statusen :)
Igjen som jeg skrev (hvis du leste det), det er MIN erfaring med personer jeg har jobbet med de siste 10 årene i barnehage. MIN erfaring er at de som er aktive med barna kler seg praktisk, de som kler seg stivpyntet er mindre aktive og mindre ute.

Jeg ser på joggebukse som et tøy for trening og aktivitet, du ser på det som kosebukse. Det er forskjellen.

Jeg synes joggebukse (fin) drar opp inntrykket mitt av profesjonaliteten hos barnehagepersonell i bhg til mitt barn :)

Bryr meg ikke om de ansatte har joggebukse eller annet tøy, så lenge de ser velstelte ut (mener man kan se velstelt i joggebukse (altså dusjet, gredd hår, rent tøy uten flekker og hull)) og gjør en god jobb med barnet :)

I helsevesenet har man ofte på eget jobbtøy. Kunne kanskje vært noe for bhg også? Ikke nødvendigvis hvitt tøy, men litt løse bukser, med t skjorte/piquet og ulike typer yttertøy etter behov? Da slapp ansatte å bruke eget tøy (kan tenke meg de er oppi en del gris) og de er sikret komfortabelt og funksjonelt tøy ift jobb :)

Eget arbeidstøy i bhg hadde vært lurt ja! Klærne slites utrolig fort på jobb i barnehage, og med en klesgodtgjørelse på 100kr i måneden så er det ikke mye man får :p
Går i joggebukse på jobb selv, hele vinteren bruker jeg ulljoggebukse. Fordi det er praktisk og enkelt. Blir fort varmt med ullundertøy og vanlige klær. Og å bruke tid på å skifte fra innerst til ytterst når vi skal ut/inn har jeg ikke tid til. Ellers i året bruker jeg mest "yogabukser" fra Cubus.

Om jeg hadde møtt på en bhg ansatt i møkkete joggebukse fordi de har vært ute og lekt med barna, ville jeg absolutt ikke reagert.
Har selv en jobb hvor det er fare for at klærne blir ødelagt, og om jeg hadde brukt finere klær så hadde jeg nok heller vært redd for å ødelegge klærne mine. Så da bruker jeg heller en litt sliten bukse og gjerne collegegenser.
Får ikke arbeidsklær på jobben heller.

Brukte noe av de samme klærne da jeg jobbet på besøksgård, med turer i skogen osv og det var vel ingen som gikk med noe annet enn enten arbeidsbukser eller joggebukser.

Lurer på om bønder og anleggsarbeidere også blir dømt for å ikke ha yrkesstolthet og profesjonalitet fordi de har tøy som tåler slitasje og skitt...

De jobber ikke med mennesker på den måten ;)
Må si at joggebukser er vel de som tåler minst slitasje om du skal bruke det argumentet. En joggebukse blir det store knær i, fort hull og blir fort stygg i formen. Så det er ikke ett slitesterkt plagg, men billigere å handle inn en mange andre plagg.
Det er en grunn til at mange har kleskoder på jobb, og det burde det være i barnehage/skole også.
Det finnes mange andre plagg enn akkurat joggebuksa eller dressbukse.
Man kan fortsatt gå behagelig kledd, samtidig som man ikke bruker enn joggebukse på jobb :)
Fleste barnehageansatte jeg kjenner bruker ikke joggebukse på jobb, men de bruker heller ikke dressbukser.

Og det er ingen som dømmer, jeg skriver kun hva en joggebukse utstråler. Det er det inntrykket klærne sender selv om det ikke stemmer med personen skriver jeg ;)
Du "dømmer" jo alle som går pent kledd, de gjør ikke jobben sin, leker ikke med barna å sitter kun til pynt.
Det er din holdning til de som går pent kledd, hvorfor er det mer rett enn å si at joggebuksa ikke utstråler profesjonalitet og stolthet av yrke sitt?

Last edited:
Back
Topp