Inspirert av tråd om barn og joggebukser i barnehage... ansatte i barnehage med joggebukse?

Barnehage er på mange måter et serviceyrke. Det er en tjeneste som blir betalt for. Jeg forventer faktisk av de jeg jobber med at de kler seg representativt på jobb. Om du som ansatt i barnehage tenker at det er samme hva du har på deg og du stiller opp på jobb uten og omtrent ha børstet håret og stelt deg mener jeg faktisk at du rakker ned på deg selv og hele profesjonen din. Men så klart joggebukse kan være så mangt, er jo sikkert noen fine og.

Jeg er lærer, ikke i barnehage. Poenget mitt er at joggebukse ikke trenger bety at man ikke er presentabel, hvorfor trekkes ugreid og ustelt inn i en diskusjon rundt joggebukse? Kan da fint gå med en joggebukse og ellers være velstelt og ren.

Når det gjelder det med barnehage som serviceyrke tenker jeg det er i grenseland i beste fall, da det har en samfunnsfunksjon og mangeårig utdanning med pedagogikk rettet mot barna, det er ikke slik at man jobber for foreldrene. Statlige retningslinjer og diverse, er ikke heelt inne der, men syns det er stor forskjell på bhg og andre serviceyrker.

Jeg bare spør fordi en kollega av meg ofte gikk med kort tunika og hvit bomullstights. Den tunikaen sluttet over rumpa, og tightsene var så gjennomsiktig at man kunne se hvorvidt hun var barbert eller ikke :eek: Det synes jeg var helt forferdelig, fordi det tydet jo nesten på at hun ikke var skikket til å ta vare på seg selv, når hun kledde seg på en så uheldig måte. Hun kunne likegodt gått med tynnstrømpebukse liksom...
Men treningstights er ofte litt tettere, det er jo sikkert veldig behagelig. Jeg elsker og gå i slike tights, men har ikke funnet noen jeg er trygg på ikke er gjennomsiktig enda, så foreløpig holder jeg meg til turbukser :p

Haha, så fælt! Har sett folk med treningstights som ble gjennomsiktig også, så jeg ville ikke stolt på det personlig, utenom på trim. Er vanskelig å skulle si ifra da, men nesten verre ikke å gjøre det :p

Jeg er lærer, ikke i barnehage. Poenget mitt er at joggebukse ikke trenger bety at man ikke er presentabel, hvorfor trekkes ugreid og ustelt inn i en diskusjon rundt joggebukse? Kan da fint gå med en joggebukse og ellers være velstelt og ren.

Når det gjelder det med barnehage som serviceyrke tenker jeg det er i grenseland i beste fall, da det har en samfunnsfunksjon og mangeårig utdanning med pedagogikk rettet mot barna, det er ikke slik at man jobber for foreldrene. Statlige retningslinjer og diverse, er ikke heelt inne der, men syns det er stor forskjell på bhg og andre serviceyrker.

Finnes mange serviceyrker som har en samfunnsfunksjon, service betyr ikke automatisk lav utdanning, elendig betalt og salg av en vare. Service er et smil, service er å være imøtekommende, service er å være hyggelig.
Jobber man med mennesker så er man i ett serviceyrke, alle egner seg ikke til å jobbe med mennesker ofte er det da servicen de personene mangler. Å yte service er ikke en negativ ting som drar ned statusen av ett yrke.

Og jeg synes ikke joggebuksen hører hjemme på jobb uansett yrke. Den hører hjemme på sofaen :)

Finnes mange serviceyrker som har en samfunnsfunksjon, service betyr ikke automatisk lav utdanning, elendig betalt og salg av en vare. Service er et smil, service er å være imøtekommende, service er å være hyggelig.
Jobber man med mennesker så er man i ett serviceyrke, alle egner seg ikke til å jobbe med mennesker ofte er det da servicen de personene mangler. Å yte service er ikke en negativ ting som drar ned statusen av ett yrke.

Og jeg synes ikke joggebuksen hører hjemme på jobb uansett yrke. Den hører hjemme på sofaen :)

Har ikke sagt noe om status eller kritikk av serviceyrker, jeg. Jeg syns bare at skole, barnehage, sykepleie og den typen yrker skiller seg fra andre serviceyrker. Og da sier jeg ikke at man ikke skal være blid og prøve å være imøtekommende, men det er ikke bestandig det er verken rett eller mulig å føye føreldrene på samme måte som man ville ha strukket seg lengre for å gjøre et salg i et anner serviceyrke.

Hovedpoenget var nå uansett joggebuksa, og heldigvis er det ingen, verken sjef, elever, kollegaer eller foreldre (eller meg selv) som syns eller har ytret at det er ugreit at jeg går med joggebukse av og til og ellers er både velstelt og blid. Jeg anser egentlig meg selv som ferdig med denne diskusjonen nå, kjenner jeg ble mest sliten av den...

Så enig med deg, :)

Spurte gubben hva han tenkte og han bare så dumt på meg og lurte på hvorfor i alle dager han skulle bry seg hva se ansatte hadde på seg i barnehagen så lenge de gjorde jobben sin og at de ikke kom i klær som såvidt dekket rompen og/eller var gjennomsiktig. Kunne ikke brydd meg mindre selv hva de ansatte går med så lenge de tar vare på barna og ikke bryr seg og å bli skitne på klærene fordi de er for fine

Bryr meg ikke om de ansatte har joggebukse eller annet tøy, så lenge de ser velstelte ut (mener man kan se velstelt i joggebukse (altså dusjet, gredd hår, rent tøy uten flekker og hull)) og gjør en god jobb med barnet :)

I helsevesenet har man ofte på eget jobbtøy. Kunne kanskje vært noe for bhg også? Ikke nødvendigvis hvitt tøy, men litt løse bukser, med t skjorte/piquet og ulike typer yttertøy etter behov? Da slapp ansatte å bruke eget tøy (kan tenke meg de er oppi en del gris) og de er sikret komfortabelt og funksjonelt tøy ift jobb :)

Bryr meg ikke om de ansatte har joggebukse eller annet tøy, så lenge de ser velstelte ut (mener man kan se velstelt i joggebukse (altså dusjet, gredd hår, rent tøy uten flekker og hull)) og gjør en god jobb med barnet :)

I helsevesenet har man ofte på eget jobbtøy. Kunne kanskje vært noe for bhg også? Ikke nødvendigvis hvitt tøy, men litt løse bukser, med t skjorte/piquet og ulike typer yttertøy etter behov? Da slapp ansatte å bruke eget tøy (kan tenke meg de er oppi en del gris) og de er sikret komfortabelt og funksjonelt tøy ift jobb :)
Det var ingen dum tanke:)

Jeg reagerte en gang på klærne til den ene ansatte i barnehagen. Det var over 25 grader og sol, men jeg syns ikke det passer seg å sitte og sole seg i bare bh/bikini og lårkort stram shorts! Så ikke veldig profesjonelt ut!

Har aldri reflektert over det. Jeg elsker joggebukser så hadde nok brukt det selv om det ikke var sagt noe annet. Gutten har i stort sett bare joggebukser i bhg :P

Har aldri tenkt på hva de ansatte har på seg. Om de vil gå i one piece, kjole eller jeans spiller ingen rolle for meg så lenge mini har det bra :)

Litt morsomt å se at antrekket vi barnehageansatte velger å gå i på jobb engasjerer i så stor grad :)

Jeg arbeider i en kjede som eier private barnehager over hele landet og de har visse retningslinjer som først og fremst går ut på at vi skal se presantable ut; unngå dype utringninger og korte shorts/skjørt, samt at klærne skal være hele, rene og se greie ut. Det er ikke forbud mot joggebukser, men de skrev i en mail nylig at joggebukser var så mye mer enn de vide, grå med strikk nede og det er jeg enig i. Jeg synes disse retningslinjene er helt på sin plass og ikke på noen måte urimelige.

Personlig går jeg i det meste, alt etter årstid, vær og program. Det kan tilsi myk dongeri og t-skjorte én dag, turbukse og fleece en annen og kjole med tykk strømpebukse en tredje. Jeg klarer like fint å være på gulvet og å gå på møter enten jeg er ikledd det ene eller det andre :)

Jeg må innrømme at tanken på at foreldre legger såpass mye i hvorvidt jeg går i joggebukse eller jeans på avdelingen ikke har slått meg.

Jeg er pedleder på småbarnsavdeling, og jeg går i akkurat det jeg føler meg komfortabel i! :) Om det er jeans den ene dagen og "joggebukse" den andre dagen spiller ingen rolle (anførselstegn da svært få jogger i disse buksene, og i mitt hode heter det godbukser), og skal vel heller ikke ha noen betydning for foreldre/barna eller andre ansatte. Altså.. Har dere prøvd å sitte på gulvet i 8t med mensenmage og oppblåsthet eller? Da snakker vi tortur :p
Nå går det faktisk an å se sporty og velstelt ut i godbukser også. Mange av disse buksene er tettsittende nede ved leggen, og sitter godt på oppe i livet. Så det trenger ikke å se ut som man har lånt Aladdins bukser altså.. Bare ta denne buksen fra BikBok feks (se vedlagt bilde).
Det viktigste er at vi er der sammen med barna. Jeg blir fort litt oppblåst når jeg bruker stramme jeans for lenge, og da gjør det vondt å sitte. Det gjør vondt å leve, faktisk... Da er det mye bedre at jeg ser litt "jalla" ut da, så lenge jeg er der for barnas beste :)

Når M begynner i barnehagen i august, så kunne jeg faktisk ikke brydd meg mindre om hva de ansatte har på seg. Så lenge de ikke går rundt nakene, så gidder jeg ikke å bruke energien min på det, så lenge de tar godt vare på min dyrebare skatt :)

image.jpeg

I barnehagen? Nei, det er ikke er serviceyrke, det er et omsorgsyrke/pedagogisk yrke. Man selger ingenting. Når jeg føler for det, så går jeg også på jobb i joggebukse (lærer). Om noen måtte mene noe om det, så ville jeg nok kjenne på trangen til å himle med øynene og spørre om det påvirker min evne til å utføre jobben min. I serviceyrker hvor man selger tjenester eller varer, er det logisk at det er litt mer fokus på å fremstå som ekstra innbydende og stilig. I noen yrker må man bruke uniform, mens i andre holder det å være normalt anstendig og velstelt. Hva folk ellers liker å gå med får være opp til dem, men syns det er provoserende når man skal dømme andre ut fra en eller annen standard man har satt for seg selv.

Jeg vil faktisk si at hadde min lærer (da jeg gikk på skolen; 10 år siden) gått i joggebukse, ville nok ikke mange tatt læreren seriøst.
Gym lærer er jo okey, i og med at de hadde alle klasser på skolen i gym, men ikke en gang de gikk i joggebukse de dagene de ikke hadde gym/trening.

Jeg personlig går ikke på butikken i joggebukse (altså slik college bukse som avbildet lengere oppe) det ser ikke pent ut, rett og slett :p

Men klart, vær sin smak.

Har selv jobbet i bhg, og der var ikke lov med slike joggebukser, men turklær er noe annet.

Haha, så fælt! Har sett folk med treningstights som ble gjennomsiktig også, så jeg ville ikke stolt på det personlig, utenom på trim. Er vanskelig å skulle si ifra da, men nesten verre ikke å gjøre det :p
Ja jeg følte hun var så blind på seg selv at jeg ikke visste hva jeg skulle si, og jeg er av den typen som alltid sier ifra når noen har noe imellom tennene eller har smekken åpen :p

Syns det er veldig interessant å lese igjennom denne tråden her, det er så mye sterke meninger her. Veldig spesielt at flere barnehager faktisk har kleskoder som forbyr joggebukser, jeg finner det underlig i og med at joggebukser er så utseendemessig nærliggende som turbukser. På sommeren er det noen ganger litt for varmt for vanlige turbukser, da er joggebuksene ofte en luftigere variant. Jeg bruker forsåvidt også kort shorts de varmeste dagene, men det har ikke vært aktuelt verken denne sommeren eller den forrige da... Jeg er veldig glad for at foreldrene i barnehagene jeg har jobbet i aldri har uttrykt misnøye over det vi har kledd oss i. Jeg har faktisk ved noen tilfeller vært ekstremt lite passende kledd i bhg pga uheldige omstendigheter, men likevel ingen misnøye.

Det verste jeg har gjort var etter en operasjon, da var jeg nødt til å bruke sports-bh i lang tid etterpå. Så kom varmen, og jeg hadde vannkrig med barna. Verken jeg eller barna tenkte over min hvite singlett, men når jeg ble søkkevåt og alt ble gjennomsiktig, og jeg manglet skiftetøy, så forventet jeg faktisk reaksjoner. Men alle syns bare det var gøy at alt av personalet hadde kastet seg med i en enorm vannkrig med barna, ingen negative kommentarer, flaks :p
Nå er det ikke nødvendig å kommentere hvor upassende det var og hvor sint dere ville vært hvis det var deres barnehage jeg hadde jobbet i, fordi dette gjorde jeg altså ikke med vilje, og ingen barn ble traumatisert av det heller.

Nå legger jeg ved noen bilder her, dere som sier det er slaskete med joggebukser, mener dere virkelig at dette ser slaskete ut??

Må bare tilføye at definisjonen på slask er en som er lat, skitten og/eller rotete...
Et plagg som i utganspunktet er utviklet for og egnet til trening bør da ikke hovedsakelig assosieres med latskap og skitne folk, da har ting gått litt over styr mener jeg.
Uansett om det brukes til kos og til å slappe av hjemme, så gjør det ingen til slask.

image.jpg image.jpg image.jpg

Jeg reagerte en gang på klærne til den ene ansatte i barnehagen. Det var over 25 grader og sol, men jeg syns ikke det passer seg å sitte og sole seg i bare bh/bikini og lårkort stram shorts! Så ikke veldig profesjonelt ut!
Oida... det var mindre heldig og ikke noe som passer seg i mine øyne ;)

Litt morsomt å se at antrekket vi barnehageansatte velger å gå i på jobb engasjerer i så stor grad :)

Jeg arbeider i en kjede som eier private barnehager over hele landet og de har visse retningslinjer som først og fremst går ut på at vi skal se presantable ut; unngå dype utringninger og korte shorts/skjørt, samt at klærne skal være hele, rene og se greie ut. Det er ikke forbud mot joggebukser, men de skrev i en mail nylig at joggebukser var så mye mer enn de vide, grå med strikk nede og det er jeg enig i. Jeg synes disse retningslinjene er helt på sin plass og ikke på noen måte urimelige.

Personlig går jeg i det meste, alt etter årstid, vær og program. Det kan tilsi myk dongeri og t-skjorte én dag, turbukse og fleece en annen og kjole med tykk strømpebukse en tredje. Jeg klarer like fint å være på gulvet og å gå på møter enten jeg er ikledd det ene eller det andre :)

Jeg må innrømme at tanken på at foreldre legger såpass mye i hvorvidt jeg går i joggebukse eller jeans på avdelingen ikke har slått meg.

Jeg er faktisk litt fasinert over at det tydeligvis er så få plasser som har kleskoder, eller at folk ikke har hørt om at det er noe som heter kleskoder på jobb.

Jeg jobber i kommunen med psykisk utviklingshemmede og vi må følge kleskoder. Det er og varierende fra de ulike stedene hva som er akseptabelt. Som boligen jeg har jobbet i hvor vi ikke får lov til å bruke joggebukse, mens andre boliger er det helt greit. På dagsenteret jeg som jeg har hvert vikar kan vi fint bruke joggebukse, men er igjen mye strengere på lengden på overdelen, utringning og tynne/tykke stropper på singlet/topper.

Jeg er faktisk litt fasinert over at det tydeligvis er så få plasser som har kleskoder, eller at folk ikke har hørt om at det er noe som heter kleskoder på jobb.

Jeg jobber i kommunen med psykisk utviklingshemmede og vi må følge kleskoder. Det er og varierende fra de ulike stedene hva som er akseptabelt. Som boligen jeg har jobbet i hvor vi ikke får lov til å bruke joggebukse, mens andre boliger er det helt greit. På dagsenteret jeg som jeg har hvert vikar kan vi fint bruke joggebukse, men er igjen mye strengere på lengden på overdelen, utringning og tynne/tykke stropper på singlet/topper.

Enig med deg jeg altså!
Ja vi skal såklart være komfortabel i barnehage, men vi er på jobb og skal se presentabel ut også!! Jeg mener turklær er helt innafor, så da skjønner jeg ikke hvorfor ikke det kan "erstatte" joggebukser...

Back
Topp