Inspirert av tråd om barn og joggebukser i barnehage... ansatte i barnehage med joggebukse?

Haha..nei de kan gå i hva de vil for min del.
Jeg jobber selv som lærer...går ofte i joggebukse på jobb.
Har aldri falt meg inn at noen skulle bry seg om hva jeg har på meg så lenge jeg er ren og pen
Men jeg bor i nord da...kanskje litt annen kleskultur her...vi er ikke så jålete her

Dette er HV jeg mener med slaskete joggebukser og som ikke er ønskelig at man bruker der jeg jobber

Mange jobber har kleskoder, skjønner ikke hvorfor det da skal være et problem at man har det i bhg også
Vis vedlegget 184153
For min del kunne disse buksene blitt forbudt :p

Jeg vil faktisk si at hadde min lærer (da jeg gikk på skolen; 10 år siden) gått i joggebukse, ville nok ikke mange tatt læreren seriøst.
Gym lærer er jo okey, i og med at de hadde alle klasser på skolen i gym, men ikke en gang de gikk i joggebukse de dagene de ikke hadde gym/trening.

Jeg personlig går ikke på butikken i joggebukse (altså slik college bukse som avbildet lengere oppe) det ser ikke pent ut, rett og slett :p

Men klart, vær sin smak.

Har selv jobbet i bhg, og der var ikke lov med slike joggebukser, men turklær er noe annet.
Vi hadde en lærer som møtte opp i sykkelbukse, det ble litt klager på han.

Haha..nei de kan gå i hva de vil for min del.
Jeg jobber selv som lærer...går ofte i joggebukse på jobb.
Har aldri falt meg inn at noen skulle bry seg om hva jeg har på meg så lenge jeg er ren og pen
Men jeg bor i nord da...kanskje litt annen kleskultur her...vi er ikke så jålete her
Får dere lov til å gå i joggebukse? :o
Det hadde jeg faktisk klaget på.

Vel som forelder blir jeg faktisk skeptisk til de som kler seg for pent på jobb i barnehage. Det er lett å se hvem som er aktive med barna og ikke. De personene som er glad i å være i bevegelse og ute i all slags klær, kler seg deretter også. En joggebukse passer seg ikke på et kontor. Men en penbukse passer seg heller ikke krabbende på kne i skogen. Det finnes mellomting. Men skal jeg velge personal for mitt barn ut fra hva de har på seg, og velge mellom den styggeste formen for joggebukse (den vide med strikk nede) og en penbukse - ja da har jeg jobbet såpass lenge i bhg til å vite at da velger jeg hun med joggebukse ;)

Jeg er pedleder på småbarnsavdeling, og jeg går i akkurat det jeg føler meg komfortabel i! :) Om det er jeans den ene dagen og "joggebukse" den andre dagen spiller ingen rolle (anførselstegn da svært få jogger i disse buksene, og i mitt hode heter det godbukser), og skal vel heller ikke ha noen betydning for foreldre/barna eller andre ansatte. Altså.. Har dere prøvd å sitte på gulvet i 8t med mensenmage og oppblåsthet eller? Da snakker vi tortur :p
Nå går det faktisk an å se sporty og velstelt ut i godbukser også. Mange av disse buksene er tettsittende nede ved leggen, og sitter godt på oppe i livet. Så det trenger ikke å se ut som man har lånt Aladdins bukser altså.. Bare ta denne buksen fra BikBok feks (se vedlagt bilde).
Det viktigste er at vi er der sammen med barna. Jeg blir fort litt oppblåst når jeg bruker stramme jeans for lenge, og da gjør det vondt å sitte. Det gjør vondt å leve, faktisk... Da er det mye bedre at jeg ser litt "jalla" ut da, så lenge jeg er der for barnas beste :)

Når M begynner i barnehagen i august, så kunne jeg faktisk ikke brydd meg mindre om hva de ansatte har på seg. Så lenge de ikke går rundt nakene, så gidder jeg ikke å bruke energien min på det, så lenge de tar godt vare på min dyrebare skatt :)

Vis vedlegget 184274

Den var fin :) Synes så absolutt man ser fin ut i en sånn bukse!

Syns det er veldig interessant å lese igjennom denne tråden her, det er så mye sterke meninger her. Veldig spesielt at flere barnehager faktisk har kleskoder som forbyr joggebukser, jeg finner det underlig i og med at joggebukser er så utseendemessig nærliggende som turbukser. På sommeren er det noen ganger litt for varmt for vanlige turbukser, da er joggebuksene ofte en luftigere variant. Jeg bruker forsåvidt også kort shorts de varmeste dagene, men det har ikke vært aktuelt verken denne sommeren eller den forrige da... Jeg er veldig glad for at foreldrene i barnehagene jeg har jobbet i aldri har uttrykt misnøye over det vi har kledd oss i. Jeg har faktisk ved noen tilfeller vært ekstremt lite passende kledd i bhg pga uheldige omstendigheter, men likevel ingen misnøye.

Det verste jeg har gjort var etter en operasjon, da var jeg nødt til å bruke sports-bh i lang tid etterpå. Så kom varmen, og jeg hadde vannkrig med barna. Verken jeg eller barna tenkte over min hvite singlett, men når jeg ble søkkevåt og alt ble gjennomsiktig, og jeg manglet skiftetøy, så forventet jeg faktisk reaksjoner. Men alle syns bare det var gøy at alt av personalet hadde kastet seg med i en enorm vannkrig med barna, ingen negative kommentarer, flaks :p
Nå er det ikke nødvendig å kommentere hvor upassende det var og hvor sint dere ville vært hvis det var deres barnehage jeg hadde jobbet i, fordi dette gjorde jeg altså ikke med vilje, og ingen barn ble traumatisert av det heller.

Nå legger jeg ved noen bilder her, dere som sier det er slaskete med joggebukser, mener dere virkelig at dette ser slaskete ut??

Må bare tilføye at definisjonen på slask er en som er lat, skitten og/eller rotete...
Et plagg som i utganspunktet er utviklet for og egnet til trening bør da ikke hovedsakelig assosieres med latskap og skitne folk, da har ting gått litt over styr mener jeg.
Uansett om det brukes til kos og til å slappe av hjemme, så gjør det ingen til slask.

Vis vedlegget 184276 Vis vedlegget 184277 Vis vedlegget 184278

Må bare si at jeg digget det siste avsnittet ditt ;)

Synes tøyet du har tatt frem bilder av ser kjempeflott og praktisk ut! (Både i bhg og ellers). Men nå er jo jeg en av de som var for joggebukser!

Det jeg synes er litt interessant (hvis der riktig ord?) i denne diskusjonen, er at jogggebusken får så hard kritikk av enkelte. Joggebukse er så mangt som flere har vist eksempler på. Joggebukse må ikke være stor, vid, utvasket, hullete og flekkete. Det finnes mange fine varianter, og med en fin/matchende overdel, nydusjet og ordnet hår (evt. sminke om man bruker det), så ser man jo flott ut! Hvorfor skal det være regler om at det ikke er lov? Er jo mye annet tøy (som etter min mening) burde stå på den listen. Selv er jeg ikke glad i nagler og dødningsskaller, men så langt har jeg ikke sett det på listene til de som har kleskode. Og hva med slitte olabukser, kanskje også hullete? Er det liksom noe bedre? Eller hva med skikkelig umoderne tøy, som er utvasket og har mistet fasongen? Utfra min mening, så er det MYE som er "verre" enn joggebukse (jeg synes ikke joggebukse er så ille).

Men takk for at denne tråden kom, jeg har nå bestilt meg et par nye joggebukser og skal bestille flere :D

Vil også nevne at vi får ikke klær av kommunen, vi bruker klær vi har kjøpt privat. I måneden får vi 60-70kr i klesgodtgjørelse. Da sier det vel seg selv at jeg ikke har så fryktelig lyst til å ta på meg de fineste buksene mine på jobb hver dag, så da blir det joggebukser innimellom. Skjønner ikke hva som er problemet. Jeg ser ikke ustelt ut, det kommer helt an på hva man kombinerer buksa med og hva man gjør ellers med utseende. Jeg ser absolutt ikke uproff ut, og tror heller det at folk er veldig forutinntatte når de hører ordet "joggebukse".
Er glad foreldrene her ikke er så pirkete at de må kommentere hva de ansatte har på seg.

Vil også nevne at vi får ikke klær av kommunen, vi bruker klær vi har kjøpt privat. I måneden får vi 60-70kr i klesgodtgjørelse. Da sier det vel seg selv at jeg ikke har så fryktelig lyst til å ta på meg de fineste buksene mine på jobb hver dag, så da blir det joggebukser innimellom. Skjønner ikke hva som er problemet. Jeg ser ikke ustelt ut, det kommer helt an på hva man kombinerer buksa med og hva man gjør ellers med utseende. Jeg ser absolutt ikke uproff ut, og tror heller det at folk er veldig forutinntatte når de hører ordet "joggebukse".
Er glad foreldrene her ikke er så pirkete at de må kommentere hva de ansatte har på seg.

Vi får ikke klesgodtgjørelse, men uteklær av kommunen. Dvs vinterdress og oljeregnklær. Jeg vil heller ikke bruke dyre klær på jobb :-)

Vi får ingenting i klesgodtgjersle.
Man trenger da ikke bruke sine fineste klær selv om man ikke bruker joggebukse

Å jeg ser ingen som kommenterer det til de ansatte,man må få lov å ha en mening om det når det blir spurt.

Må bare si at jeg digget det siste avsnittet ditt ;)

Synes tøyet du har tatt frem bilder av ser kjempeflott og praktisk ut! (Både i bhg og ellers). Men nå er jo jeg en av de som var for joggebukser!
Haha ja men jeg mener, slask, det er jo et forferdelig ord å bli kalt på bakgrunn av at man bruker joggebukse! Jeg blir faktisk litt fornærmet, så nå måtte jeg bare skrive det :p

Vel som forelder blir jeg faktisk skeptisk til de som kler seg for pent på jobb i barnehage. Det er lett å se hvem som er aktive med barna og ikke. De personene som er glad i å være i bevegelse og ute i all slags klær, kler seg deretter også. En joggebukse passer seg ikke på et kontor. Men en penbukse passer seg heller ikke krabbende på kne i skogen. Det finnes mellomting. Men skal jeg velge personal for mitt barn ut fra hva de har på seg, og velge mellom den styggeste formen for joggebukse (den vide med strikk nede) og en penbukse - ja da har jeg jobbet såpass lenge i bhg til å vite at da velger jeg hun med joggebukse ;)

Her er jeg faktisk uenig med deg, pent i tøyet betyr ikke at de ikke kan leke med barna. Man kan fint krabbe rundt på gulvet i en pen bukse, tøyet mitt har aldri hindrer meg i å leke med barn. Jeg er til og med i skogen med barna i bunad.
Men det finnes altså en mellomting mellom en joggebukse og den fineste buksa man har. Hva med å bruke helt vanlige klær? Jeg bruker joggebukse jeg også, men er man på jobb så vil man vel at andre skal oppfatte deg som profesjonell? Og det er ikke mye profesjonelt å gå rundt i joggebukse eller onepiece . Finnes f.eks masse bukse i stoff som er pene men like behagelige som joggebukse :)

Vi får ingenting i klesgodtgjersle.
Man trenger da ikke bruke sine fineste klær selv om man ikke bruker joggebukse

Å jeg ser ingen som kommenterer det til de ansatte,man må få lov å ha en mening om det når det blir spurt.

Alle mine dongeribukser anser jeg som fine, og utenom dem har jeg tights og joggebukser. De "styggeste" joggebuksene bruker jeg kun hjemme. Har ikke uhyrlig masse klær.

Har ikke sagt at man ikke får ha en mening, jeg er bare glad foreldrene til barna i vår barnehage ser jobben vi gjør og ikke klærne våre. Folk her inne på forum får en mene hva man vil.

Her er jeg faktisk uenig med deg, pent i tøyet betyr ikke at de ikke kan leke med barna. Man kan fint krabbe rundt på gulvet i en pen bukse, tøyet mitt har aldri hindrer meg i å leke med barn. Jeg er til og med i skogen med barna i bunad.
Men det finnes altså en mellomting mellom en joggebukse og den fineste buksa man har. Hva med å bruke helt vanlige klær? Jeg bruker joggebukse jeg også, men er man på jobb så vil man vel at andre skal oppfatte deg som profesjonell? Og det er ikke mye profesjonelt å gå rundt i joggebukse eller onepiece . Finnes f.eks masse bukse i stoff som er pene men like behagelige som joggebukse :)
Dette er min erfaring av folk som jobber i barnehage. De personene som ikke er glad i å være ute - det ser jeg gjerne gjenspeiles i klærne. Klær sier mye om en person.

Ja jeg skrev det finnes en mellomting. Men hvis jeg skulle velge mellom "kontorbrukse" og joggebukse, så er min erfaring at den med "kontorbukse" som oftest bare sitter å ser på barna og vil helst bare være inne. Finnes alltids unntak da som med alt.

Gud jeg er glad jeg ikke jobber på en skole hvor foreldre klager om læreren har på seg craft bukse istedenfor dongeri..:)

Dette er min erfaring av folk som jobber i barnehage. De personene som ikke er glad i å være ute - det ser jeg gjerne gjenspeiles i klærne. Klær sier mye om en person.

Ja jeg skrev det finnes en mellomting. Men hvis jeg skulle velge mellom "kontorbrukse" og joggebukse, så er min erfaring at den med "kontorbukse" som oftest bare sitter å ser på barna og vil helst bare være inne. Finnes alltids unntak da som med alt.

Mange som ikke egner seg til å jobbe i barnehage, men tror ikke det har noe med klærne å gjøre, selv om klær sier mye om en person.
De som jobber i barnehagen til mine barn og mine venner som er utdannet barnehagelærere kler seg alle i vanlige klær og unngår joggebuksa.
De kler seg normalt for å være profesjonelle, som du sier klær sier mye om en person.
Alle leker masse med barn, og de fleste er flinke med barna :)
Og ja jeg tenker mitt om personer som går rundt i en slaskete joggebukse på jobb, de tar ikke jeg mye alvorlig. Det finnes en fin mellomting mellom stivpyntet og joggebukse :)
Kleskoder på jobb burde alle hatt :)
Hadde en person dukket opp i joggebukse på ett jobbintervju hadde jeg aldri ansatt den personen :)

Last edited:
Back
Topp