Inspirasjonstråd

En tråd i 'Sunn livsstil/slanking/trening' startet av Trebarnsmor_i_nord, 21 Mai 2019.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Trebarnsmor<3 Flørter med forumet

    En annen ting er at jeg er veldig mye plaget med hodepine og migrene, så av og til kan jeg spise sukker bare for at jeg vet det kan «lette på trykket». Jeg vet at å unngå sukker kan gjøre plagene mindre, men jeg vet også at jeg først må gjennom en periode hvor hodepinen vil eskalere veldig, og jeg sliter med å klare å gå inn i en slik periode, når jeg allerede er så plaget.
     
  2. Lilth Elsker forumet Vi som prøver :) Himmelbarn Assistert-jentene

    Så bra at du har tenkte ordentlig på dette :)

    Jeg har litt søte, men sunnere alternativer tilgjengelig når jeg trenger en pick-me up.
    Et glass melk med to teskjeer oboy er f.eks bedre enn en sjokolade.
    Tørket ananas er veldig søtt og godt.
    Rosiner hvis du liker det.

    Mellombarene til eldorado med kokos er veldig gode og inneholder ihvertfall litt annet, + at det er bare 99kcal i en.

    Når det er følelser så prøver jeg å skrive ned hva som plager meg, snakke med mannen. Finne en løsning på problemet mitt.
    Det er godt å ha noen å prate med :)

    Kan godt være du trenger det energihoppet, men finn helst noe med litt mer næringsriktig sammensetning :)
     
  3. Sylvanas Forumet er livet Himmelbarn Sommerfuglene 2017

    Jeg sliter med akkurat det samme, så jeg satser på at, du finner ut av det slik at jeg kan kopiere det :D
    Men jeg kan komme med noen tips. Kroppen vil ha sukker, så å kutte ut sukker tvert er ekstremt vanskelig. Kutt heller ned gradvis. Prøv å utsett inntaket. Om du har mulighet til det så ta deg en kjapp tur. Se om du kan utsette inntak av, sukker til etter turen. Distrahert deg selv.
     
  4. Trebarnsmor<3 Flørter med forumet

    Takk for gode tips! O’boy er noe som er lett å lage, som jeg liker, men egentlig aldri bruker å drikke. Jeg er veldig glad i vannmelon, men i det siste har alle vi har kjøpt vært stygge på smak :p
     
  5. Trebarnsmor<3 Flørter med forumet

    Hehe :D
    Ja, merker også at det er vanskelig å kutt ut all sukker. Skal prøve å utsette, og kanskje først ta meg noe som er litt sunnere! :)

    Idag har jeg veid meg igjen! Jeg har gått ned tre kilo i februar, og selv om jeg ikke har klart å gjøre en særlig innsats etter det, så ligger jeg fortsatt på det jeg hadde gått ned til da, så jeg har ikke gått opp igjen til startvekta i det minste :) har også fått målt midja nå.
     
    • Liker Liker x 1
  6. Trebarnsmor<3 Flørter med forumet

    Jeg har lyst å sette meg et mål om å gå ned 6 kg frem til 1.juli! Jeg veier nå 92 kg. Tenker dere at det er realistisk, eller er det for rask nedgang? Hovedmålet mitt er egentlig å føle at jeg har energi, at jeg ikke skal ha så sterkt søtsug, og at jeg tar vare på helsa mi, men vekt og midje er noe målbart som kan motivere meg, og jeg vil veldig gjerne inn i mine gamle, fine klær :D

    Dette er et langt innlegg som jeg ikke forventer at dere skal orke å lese :p Jeg har skrevet det mest for meg selv, for å ha et sted jeg kan lese det på nytt og på nytt, og så kan det jo kanskje hende det kan være et tips som fungerer for andre. Hva som fungerer for hver enkelt vil jo variere, og for alt jeg vet, vil ikke det her heller fungere for meg, men jeg er villig til å gi det et forsøk! :)

    Midjemålet mitt er ca.100 cm (må lese meg litt opp på hvordan jeg måler det ordentlig, vet ikke om jeg har forstått måten å måle det på riktig)

    Jeg leste at det kunne være lurt å skrive en liten plakat om hvor man er akkurat NÅ, og hvor man er om 3-6 mnd uten endring; hvor mye man veier (enten for seg selv eller for andre), hvor mange cm man har over hofte, bryst, armer og midje, og hvordan man føler seg. Videre skal man se på hvilke unnskyldninger man har. Man skal også se på hvilke handlinger man må gjennomføre for å klare den endringen; jeg skal trene selv om jeg føler meg sliten/dårlig, jeg. Jeg velger sunne alternativer. Når jeg spiser f.eks. sjokolade har jeg full kontroll på mengde og hyppighet.

    Akkurat nå føler jeg at jeg har lite energi, jeg føler meg tung i kroppen, og har vondt i bein og bekken. Jeg føler ofte på et sug etter noe søtt, og på kveldene er jeg så sliten at jeg som regel tilbringer resten av kvelden i sofaen. Jeg gruer meg til å gå lettkledd i ferien sammen med den tynne svigerfamilien, og har vel innsett at det begrenser seg hvor mye jeg får gjort før sommeren :p men hver cm og hvert kilo er jo et steg i riktig retning, så jeg skal gjøre det jeg kan fremover :)
    Om jeg fortsetter på samme måte som nå, så vil jeg bare være enda tyngre, enda mer sliten, og kjenne enda mer på søtsug! Og jeg vil føle at det er mer håpløst å starte på en endring.

    Mine unnskyldninger: jeg er så sliten, jeg trenger energi for å klare å ha overskudd til siste del av dagen med barna, jeg fortjener det fordi... Jeg vil kose meg litt ekstra når jeg er alene, jeg har litt vondt i hodet, jeg har jo mensen, det har vært en slitsom dag på jobb, jeg er så sulten, jeg trenger det for å klare å gjøre den ekstra innsatsen for å f.eks. rydde i boden. Jeg kan unne meg noe godt en siste gang, og heller starte i morgen!
    Jeg skjønner at jeg alltid klarer å finne en unnskyldning om jeg leter lenge nok:p

    Hva jeg skal gjøre for å klare endringene:
    Gjøre det til en vane å lese det jeg har skrevet om dette før jeg tar meg den sjokoladen eller den boksen med brus. Jeg skal ha lov, men bare ta meg tid til å tenke gjennom om det er verdt det denne gangen :) Ofte har jeg egentlig følt at den umiddelbare gevinsten av å spise sjokolade, vinner over den gevinsten det vil være om noen måneder hvis jeg tar bedre valg nå.
    Jeg skal ha tilgjengelig flere litt bedre alternativer til den sjokoladen.
    Jeg skal ta meg en pause og skrive om det er følelsene som gjør at jeg får lyst på noe.
    Jeg skal unne meg mer egentid og flere pauser! Sove nok! Synes det er vanskelig å legge seg tidlig nok nå når det er lyst på kveldene!

    Hvor jeg er om 3-6 mnd: jeg har mer energi og overskudd, og er lettere i kroppen igjen. Jeg veier en del mindre da, og midja er blitt smalere. Jeg vil ha bedre helse, og føle meg «friere»! :) Og jeg vil føle mestring ved at jeg har klart å gjøre den endringen.

    Man skal helst ha plakaten så synlig som man tør, men jeg er veldig bevisst på at min eldste datter ikke skal vite at jeg ønsker endringer som bl.a. innebærer å gå ned i vekt, fordi jeg ikke vil at hun skal være opptatt av kropp. Hun er 10 år, og jeg synes allerede at hun er blitt veldig bevisst på at det er bra å være tynn, fordi hun får veldig mange positive kommentarer fra andre på at hun er så tynn osv..
     
  7. Sylvanas Forumet er livet Himmelbarn Sommerfuglene 2017

    6 kg til 1.juli er mulig, men det kan bli hardere enn å satse på 500 gram i uka. Det er visstnok 500 gram i uka som er best for kroppen, uten at jeg husker hvor jeg har det fra. Men det var det de ønsket at vi skulle legge oss på da jeg gikk på livsstilsendringskurs :)
    Likevel, det kan være veldig fint med en skikkelig boost :)

    Jeg synes det høres ut som du har en fin plan. Når man ikke tenker langsiktig så vil fordelen av å spise den sjokoladen helt klart være større enn å ikke gjøre det, men etter at man spist den så kommer den dårlige samvittigheten over at man har ødelagt for seg selv igjen. Så å lage en plakat som du tenker kan kanskje være akkurat det du trenger for å komme deg over søtsugkneika :)
     
    • Liker Liker x 1
  8. Sylvanas Forumet er livet Himmelbarn Sommerfuglene 2017

    Når er veiedag for dere? Her er det fredag, og jeg er så spent på i morgen!!! Jeg har gått kjempemasse i det siste, og trent godt. Jeg har spist eller drukket noe søtt hver dag, og det kombinert med økt treningsmengde gjør at jeg godt kan gå opp i vekt selv om jeg har forbrent mye.
     
  9. Lilth Elsker forumet Vi som prøver :) Himmelbarn Assistert-jentene

    Eeeeh, 19.mai :hilarious:
    Skal til ernæringsfysiologen da :p

    Må finne meg en fast dag for måling, men tenker det holder med en i måneden.

    Å ha veiedag på fredag er lurt. Da jeg var medlem av vektklubb var det veiedag hver mandag. Ernæringsfysiologen min mener det er det teiteste som finns :p
     
  10. Sylvanas Forumet er livet Himmelbarn Sommerfuglene 2017

    Mai?

    Ja vi fikk beskjed om å veie på fredag. Det er fordi man gjerne spiser litt mer usunt i helgen for så å ta seg sammen i ukedagene, så veier man på mandag kan man miste motivasjonen helt.
    Jeg har måledag på lørdag, om jeg husker det ^^
    Min mann måler for meg, og han er på jobb når jeg står opp om morgenen. Så da ble det lørdag. Spent på om det er noen endring!
     
  11. Lilth Elsker forumet Vi som prøver :) Himmelbarn Assistert-jentene

    **juni :hilarious::hilarious:
     
  12. Sylvanas Forumet er livet Himmelbarn Sommerfuglene 2017

    Thihi ^^
    Det hørtes litt sjeldent ut med en gang i året ja ^^
     
  13. Trebarnsmor<3 Flørter med forumet

    Tror jeg skal bytte til fredager med å veie meg! :D jeg og ei venninne jobbet litt sammen med å gå ned i vekt en periode, og hun ville vi skulle ha mandag for å klare å begrense seg i helgene, så derfor har jeg bare automatisk tenkt mandag :p men jeg bruker å være flinkere i ukedagene, og mister gjerne litt motivasjon siden jeg skeier mer ut i helgene, så skal jammen meg også begynne å måle og veie meg på fredager :D her har det gått bedre idag; har spist en liten sjokolade istedenfor en stor ;)
     
    • Liker Liker x 1
  14. Trebarnsmor<3 Flørter med forumet

    Det blir spennende å høre hvordan det har gått! :) Her starter jeg å veie meg fredag i neste uke, siden jeg først nå har kommet meg litt igang..:)
     
  15. Sylvanas Forumet er livet Himmelbarn Sommerfuglene 2017

    Ja nå gruer jeg meg. Jeg er redd for å ha gå opp. Jeg tror jeg har hatt underskudd på kalorier, men samtidig så tror jeg at jeg reagerer negativt på sjokolade. Og har jeg fått muskler så veier jo det mer enn fett. Alt man skal tenke på :)
    Lykke til med den kommende uken. Håper du finner, og beholder, en god motivasjon :)
     
  16. Trebarnsmor<3 Flørter med forumet

    Jeg ser den! Men uansett hva vekta viser i morgen, så skjer det jo mye bra i og med kroppen pga de gode valgene du tar; og før eller siden blir det å vises på vekta også! :)
    Takk, jeg skal gjøre mitt beste! :)
     
    • Liker Liker x 1
  17. Sylvanas Forumet er livet Himmelbarn Sommerfuglene 2017

    Hmmm. Jeg er skuffet, og det er skikkelig teit! Sist fredag veide jeg meg ca 8.30. Så ble det av en eller annen grunn slik at jeg ikke spiste, så jeg veide meg igjen 11.50. Da hadde jeg gått ned 500 gram siden første veiing. Så nå veide jeg meg ca 9.30, og sammenligner meg nå med forrige ukes andre veiing. Og gjør jeg det har jeg fått ned 300 gram. Sammenligner jeg med første veiing har jeg gått ned 800 gram.
    Jeg har vært så flink til å å gå at jeg har forbrent uvant mye, og jeg tenker at jeg burde ha gått ned 2 kg. Og det er jo ren galskap!!!
    Men det blir ofte slik når jeg har gitt alt, da blir jeg ikke fornøyd uansett. Og da spiser jeg. Fader for en idiot ><
     
  18. Trebarnsmor<3 Flørter med forumet

    Jeg skjønner deg veldig godt! Har flere ganger mistet motivasjonen etter å ha opplevd lite forskjell på vekta, til tross for steinhard jobbing for å gå bed i vekt hele uka.. Det er kanskje det som er fordelen med å veie seg sjeldnere, eller aller helst bare måle istedenfor å veie seg, men så er det vanskelig å la være å veie seg også da. Forbrenninga vår påvirkes jo også av hvor vi er i syklusen, så kanskje du er på «der» hvor man lettest legger på seg. Så kanskje om du klarer å fortsette sånn som du har gjort denne uka, så vil du merke mye større forskjell neste uke, eller uka etter det :)
    Jeg ville stilt meg inn på at jeg har gått ned 800 gram da, og prøvd å si meg fornøyd med det, da det er en «sunnere» vektnedgang enn 2 kg ;)

    Jeg har hittil klart meg bra idag.. Har fri, så har spist egg og bacon (uten brød, rett og slett fordi jeg ikke er noe glad i brød, så da er det unødvendige kcal for meg) til frokost. prøver å kutte ned på karbohydrater. Er ikke noe glad i fett, så spiser generelt lite av det, og tror kroppen har godt av å få i seg litt av det. Samboeren min «trengte» cola da jeg var på butikken, så kjøpte det kun til han *klapper meg selv på skuldra*; jeg har ofte falt i den fella at hvis han skal få noe, så vil jeg også ha det :p
    Har gått en times tur i skogen, og nå holder jeg på med plenklipping. Så skal jeg gå inn og lage meg havregrøt og litt smoothie. Men så blir det biff og fløtepoteter til kvelds.....
     
  19. Sylvanas Forumet er livet Himmelbarn Sommerfuglene 2017

    Jeg hadde sikkert ikke blitt fornøyd med 2 kg heller :hilarious:
    Det funker for meg å veie meg en gang i uken, men enkelte dager så blir det bare feil uansett hva :(
    Problemet er vel at jeg veide meg 2 ganger sist fredag, så jeg vet ikke egentlig hva som blir "riktig" vektnedgang. Neste uke blir det mye mindre gåing. Denne uken er det utfordring på fitbit, og svigermor er skikkelig flink så jeg må gi alt ^^ Men neste uke skal hun på ferie, så jeg kan fokusere på å komme meg over målet på skritt og kalorier per dag :)

    Så flink du er :D
    Middagen i kveld høres god ut. Kos deg med god samvittighet :)
     
  20. Trebarnsmor<3 Flørter med forumet

    Kjenner til den, har det på samme måte; resultatene kommer liksom ikke fort nok! :p
    Hehe, skjønner at konkurranseinstinktet er på plass! :D Mamma har blitt skikkelig ivrig å gå etter at hun også har fått seg fitbit, og flere i familien har fitbit fra før, så det blir mye konkurranse når det gjelder skritt her også! :D Jeg foretrekker å være aktiv fremfor å spise sunt, så for min del er det synd at det er kostholdet som har mest å si!

    Har du klart deg greit idag, selv om du ikke var helt fornøyd med resultatet?
    Takk, det skal jeg gjøre! :)
     

Del denne siden