Inspirasjonstråd

Jeg kjøpte en cola og en kaffe mocca da jeg var ute med venninna mi, men kjøpte ikke den vanlige store sjokoladeplata i det minste :p Det er så sjelden jeg er ute på noe sosialt, så tenker at i slike settinger er det greit ;)
Men det var godt å kjenne på at jeg ikke hadde behov for, eller særlig lyst til, å kjøpe noe for å spise hjemme igår :) Regner med det blir litt vanskeligere idag da, når jeg er litt mer hjemme og har mer tid å tenke på det :p
 
Ja nei, det gikk ikke det. Men det ble langt fra så mye det vanligvis blir. Jeg jobbet aktivt for å finne ut om det var verdt å kjøpe noe. Spurte meg selv om jeg faktisk ville ha det jeg tenkte på, og fant flere ganger ut at jeg faktisk ikke ville det. Må jobbe mer med det, men det er en god start :)

Men mindre er uansett bedre enn å spise like mye som før! :) Og kan tenke meg det var godt å kjenne på at ikke lysten etter å kjøpe noe var der hele tiden!:)
 
Hva prøver dere å gjøre istedenfor (hvis det er rom for å kunne gjøre noe annet akkurat da), når dere kjenner at søtsuget blir stort?

Jeg leste at Berit Nordstrand sa det skulle hjelpe å gå utenfor døra, og trekke pusten dypt noen ganger. Jeg har ennå ikke prøvd det selv da, synes det høres litt for utrolig ut, men kanskje jeg skal prøve om det kan ha noe for seg!

Som oftest tar jeg meg noe annet istedenfor, som frukt, grønnsaker eller smoothie :)

Jeg prøver å gå en tur om det er mulig og været er fint (men kan risikere å gå innom en butikk da, så ikke alltid det fungerer :p det kan hjelpe å snakke på telefon med ei venninne når jeg er ute og går da).

Å ta et bad bruker å hjelpe! Men ikke om barna er hjemme, for da står de utenfor og roper og banker i døra :p

Jeg hører også litt på meditasjon, gjør korte yoga-sekvenser for nybegynnere fra YouTube.

En sjelden gang orker jeg å skrive litt i ei bok, om hvordan jeg har det, om det er noe som er slitsomt eller tungt, og så føler jeg meg bedre etterpå. Jeg synes det hjelper å skrive ut følelser og om det er noen opplevelser som har vært tunge, og så blir liksom både jeg og det jeg skriver mer positivt etterhvert.

Som oftest velger jeg å spise det usunne da! :p tror jeg glemmer litt av å stoppe meg litt opp og prøve noe annet istedenfor, så skal prøve å tenke mer på alternative løsninger, slik at jeg kanskje husker på det når søtsuget oppstår.
 
Hva prøver dere å gjøre istedenfor (hvis det er rom for å kunne gjøre noe annet akkurat da), når dere kjenner at søtsuget blir stort?

Jeg leste at Berit Nordstrand sa det skulle hjelpe å gå utenfor døra, og trekke pusten dypt noen ganger. Jeg har ennå ikke prøvd det selv da, synes det høres litt for utrolig ut, men kanskje jeg skal prøve om det kan ha noe for seg!

Som oftest tar jeg meg noe annet istedenfor, som frukt, grønnsaker eller smoothie :)

Jeg prøver å gå en tur om det er mulig og været er fint (men kan risikere å gå innom en butikk da, så ikke alltid det fungerer :p det kan hjelpe å snakke på telefon med ei venninne når jeg er ute og går da).

Å ta et bad bruker å hjelpe! Men ikke om barna er hjemme, for da står de utenfor og roper og banker i døra :p

Jeg hører også litt på meditasjon, gjør korte yoga-sekvenser for nybegynnere fra YouTube.

En sjelden gang orker jeg å skrive litt i ei bok, om hvordan jeg har det, om det er noe som er slitsomt eller tungt, og så føler jeg meg bedre etterpå. Jeg synes det hjelper å skrive ut følelser og om det er noen opplevelser som har vært tunge, og så blir liksom både jeg og det jeg skriver mer positivt etterhvert.

Som oftest velger jeg å spise det usunne da! :p tror jeg glemmer litt av å stoppe meg litt opp og prøve noe annet istedenfor, så skal prøve å tenke mer på alternative løsninger, slik at jeg kanskje husker på det når søtsuget oppstår.
Litt samme som du sier,;
Gå en tur, finne på noe annet. Har jeg gidda til det kan jeg kanskje få gjort noe husarbeid når jeg er i suget :hilarious:

Også kjenner jeg på det, prøver å tolke hva kroppen min egentlig ønsker å fortelle meg..
Vi har masse tørka frukt i huset, det er søtt nok til å dempe søtsuget litt.
Det er jo både kaloririkt og søtt, men jeg spiser mindre og velger å tenke at det er sunnere :)

Skulle ønske vi hadde badekar :rolleyes:
 
Men mindre er uansett bedre enn å spise like mye som før! :) Og kan tenke meg det var godt å kjenne på at ikke lysten etter å kjøpe noe var der hele tiden!:)

Ja, det var det :)
Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har kjøpt meg smågodt fra europris og så kjent på at det egentlig ikke er godt. Men jeg har spist det meste av det likevel :(
 
Hva prøver dere å gjøre istedenfor (hvis det er rom for å kunne gjøre noe annet akkurat da), når dere kjenner at søtsuget blir stort?

Jeg leste at Berit Nordstrand sa det skulle hjelpe å gå utenfor døra, og trekke pusten dypt noen ganger. Jeg har ennå ikke prøvd det selv da, synes det høres litt for utrolig ut, men kanskje jeg skal prøve om det kan ha noe for seg!

Som oftest tar jeg meg noe annet istedenfor, som frukt, grønnsaker eller smoothie :)

Jeg prøver å gå en tur om det er mulig og været er fint (men kan risikere å gå innom en butikk da, så ikke alltid det fungerer :p det kan hjelpe å snakke på telefon med ei venninne når jeg er ute og går da).

Å ta et bad bruker å hjelpe! Men ikke om barna er hjemme, for da står de utenfor og roper og banker i døra :p

Jeg hører også litt på meditasjon, gjør korte yoga-sekvenser for nybegynnere fra YouTube.

En sjelden gang orker jeg å skrive litt i ei bok, om hvordan jeg har det, om det er noe som er slitsomt eller tungt, og så føler jeg meg bedre etterpå. Jeg synes det hjelper å skrive ut følelser og om det er noen opplevelser som har vært tunge, og så blir liksom både jeg og det jeg skriver mer positivt etterhvert.

Som oftest velger jeg å spise det usunne da! :p tror jeg glemmer litt av å stoppe meg litt opp og prøve noe annet istedenfor, så skal prøve å tenke mer på alternative løsninger, slik at jeg kanskje husker på det når søtsuget oppstår.

For meg gjør trening til at søtsuget minsker. Derfor er det så surt at jeg har for lite energi til å trene for tiden :p
 
For meg gjør trening til at søtsuget minsker. Derfor er det så surt at jeg har for lite energi til å trene for tiden :p

Ja, trening hjelper veldig for min del også! :) men det er ganske lenge siden jeg har prioritert det... har veldig lyst til å begynne igjen, men er litt redd for å bli støttemedlem igjen hvis jeg melder meg inn på treningsstudio (som så mange ganger før):p

Idag ble det en ordentlig lørdag! Så jeg starter på nytt igjen i morgen ;)
 
Ja, trening hjelper veldig for min del også! :) men det er ganske lenge siden jeg har prioritert det... har veldig lyst til å begynne igjen, men er litt redd for å bli støttemedlem igjen hvis jeg melder meg inn på treningsstudio (som så mange ganger før):p

Idag ble det en ordentlig lørdag! Så jeg starter på nytt igjen i morgen ;)

Jeg trener hjemme :)
Har en treningsvideo, og så finnes det mange fine på YouTube. For tiden (når jeg klarer) så blir det 30 min aerobic fra video på xboxen, og deretter 2 fra YouTube som er rett over 7 min. De på 7 min er 7 øvelser på 1 min hver. Svigermor bruker dem og, og hun merker godt at hun går ned :)
 
Ja, trening hjelper veldig for min del også! :) men det er ganske lenge siden jeg har prioritert det... har veldig lyst til å begynne igjen, men er litt redd for å bli støttemedlem igjen hvis jeg melder meg inn på treningsstudio (som så mange ganger før):p

Idag ble det en ordentlig lørdag! Så jeg starter på nytt igjen i morgen ;)
Sliter med sosial angst og hatt noen skikkelig dårlige opplevelser på det nærmeste (og billigste) treningssenteret, så vi har lagt akkurat det fra oss nå :bag:

Etter at jeg byttet jobb har jeg fått mye mer energi og tar meg mer spontant en gåtur og har begynt med airsoft med mannen annenhver helg.
De andre helgene er vi besøkshjem og er en del ute uansett :)

Spesielt de søndagene jeg nå blir med mannen på airsoft vil bidra positivt for meg, for det ble vanligvis en daffe og ligge på sofaen dag (gjerne med cheese doodles og godis :banghead:).

Nå skal jeg begynne å lese litt skjønnlitteratur igjen og de bøkene skitner jeg ikke til :hilarious::hilarious:
Så da blir det ikke godis eller pottis :hilarious:
 
Sliter med sosial angst og hatt noen skikkelig dårlige opplevelser på det nærmeste (og billigste) treningssenteret, så vi har lagt akkurat det fra oss nå :bag:

Etter at jeg byttet jobb har jeg fått mye mer energi og tar meg mer spontant en gåtur og har begynt med airsoft med mannen annenhver helg.
De andre helgene er vi besøkshjem og er en del ute uansett :)

Spesielt de søndagene jeg nå blir med mannen på airsoft vil bidra positivt for meg, for det ble vanligvis en daffe og ligge på sofaen dag (gjerne med cheese doodles og godis :banghead:).

Nå skal jeg begynne å lese litt skjønnlitteratur igjen og de bøkene skitner jeg ikke til :hilarious::hilarious:
Så da blir det ikke godis eller pottis :hilarious:

Så bra at dere en fast aktivitet som dere liker å holde på med, som alternativ til daffing og spising av snop på søndager! Jeg gleder meg til snøen forsvinner av fjellene, så det går an å gå tur i skogen og på fjellet; det er noe jeg liker godt!

Er egentlig også veldig glad i å lese bøker, men har nesten ikke gjort det de siste årene; føler ikke jeg har hatt tid til det etter jeg fikk de to minste så tett! Tror sannelig jeg også skal finne frem bøkene igjen; har jo lånt en hel serie hos søstra mi som jeg ikke har fått startet på ennå!:)

Jeg har prøvd strikking, har lest at det skal være bra for å ikke spise så mye unødvendig :p Jeg kommer liksom ikke lenger enn å strikke rett, og er avhengig av hjelp fra mamma når jeg gjør feil, så har ikke helt fått teken på det..
 
Jeg trener hjemme :)
Har en treningsvideo, og så finnes det mange fine på YouTube. For tiden (når jeg klarer) så blir det 30 min aerobic fra video på xboxen, og deretter 2 fra YouTube som er rett over 7 min. De på 7 min er 7 øvelser på 1 min hver. Svigermor bruker dem og, og hun merker godt at hun går ned :)

Dørstokkmila er kanskje kortere om man benytter det man allerede har hjemme!
Jeg gjør litt yoga nå, men har jo Wii fit, zumba og et annet dansespill, som ligger og støver ned, og så har jeg en rockering. Føler liksom ikke det blir helt det samme å trene hjemme, men det skyldes kanskje min egen innstilling til det, og mitt valg av aktiviteter som kan gjøres hjemme :p
 
Dørstokkmila er kanskje kortere om man benytter det man allerede har hjemme!
Jeg gjør litt yoga nå, men har jo Wii fit, zumba og et annet dansespill, som ligger og støver ned, og så har jeg en rockering. Føler liksom ikke det blir helt det samme å trene hjemme, men det skyldes kanskje min egen innstilling til det, og mitt valg av aktiviteter som kan gjøres hjemme :p

Viktig å finne noe som passer deg, men prøv gjerne ut flere ting før du slår det fra deg :)
Jeg gjorde en 7 min trening i kveld, og kjenner det allerede godt i lårene ^^
 
Denne helgen oppsummert;
Har spist godteri, men ikke mye. Målet mitt var aldri å kutte ut godteri, men kan se ut som jeg er på vei dit av meg selv. Ting smaker nemlig ikke det samme :p

Av smågodtet er det et par karameller og sjokoladebitene som har vært gode, resten har jeg spist en bit av og lat resten være.

Bringebær og blåbær derimot :D
Nam nam!!

Ikke beveget meg like mye som jeg ville likt. Ungen har vært sliten og sykkelen min er kaputt, så vi tok bilen til sentrum :bag:

Spist relativt jevnt hele helgen, sunt til de fleste måltider, så der er jeg fornøyd.
Jeg vil ha et kosthold der jeg kan tillate meg en burger til lunsj fordi vi er ute i byen (som vi gjorde i går), uten å freake ut.

I morgen er der mandag igjen :happy:
Hurra for rutiner og hverdag :p
 
Jeg spiser godis! Men jeg gir ikke opp, jeg skal klare å finne motivasjon til slutt!
 
Denne helgen oppsummert;
Har spist godteri, men ikke mye. Målet mitt var aldri å kutte ut godteri, men kan se ut som jeg er på vei dit av meg selv. Ting smaker nemlig ikke det samme :p

Av smågodtet er det et par karameller og sjokoladebitene som har vært gode, resten har jeg spist en bit av og lat resten være.

Bringebær og blåbær derimot :D
Nam nam!!

Ikke beveget meg like mye som jeg ville likt. Ungen har vært sliten og sykkelen min er kaputt, så vi tok bilen til sentrum :bag:

Spist relativt jevnt hele helgen, sunt til de fleste måltider, så der er jeg fornøyd.
Jeg vil ha et kosthold der jeg kan tillate meg en burger til lunsj fordi vi er ute i byen (som vi gjorde i går), uten å freake ut.

I morgen er der mandag igjen :happy:
Hurra for rutiner og hverdag :p


Så bra! :) Du kan klappe deg selv på skuldra for at du har klart deg så bra gjennom helga! :D

Jeg håper jeg også kommer dit at jeg faktisk ikke har så veldig lyst på godteri og brus, og at det ikke smaker like godt lenger.
Jeg tenker også at jeg skal kunne spise en burger o.l. av og til, det er mer det der med at «jeg må ha noe søtt» hver dag jeg ønsker å bli kvitt.
 
Minsten fikk omgangssyke, så her har det sklidd veldig ut! Ser litt mørkt på de neste dagene/ukene, frem til alle har vært gjennom det..:/ Og det er flere ting jeg har gledet meg til som skulle skje denne uka, men det spørs om det blir noe av de planene nå. Men jeg har vel ikke annet valg enn å bare brette opp ermene, og ta det som det kommer :p I det store bildet er jo tross alt omgangssyke en bagatell..En forferdelig bagatell akkurat når det står på da :p
 
Så bra! :) Du kan klappe deg selv på skuldra for at du har klart deg så bra gjennom helga! :D

Jeg håper jeg også kommer dit at jeg faktisk ikke har så veldig lyst på godteri og brus, og at det ikke smaker like godt lenger.
Jeg tenker også at jeg skal kunne spise en burger o.l. av og til, det er mer det der med at «jeg må ha noe søtt» hver dag jeg ønsker å bli kvitt.
Brus er jeg ikke glad i uansett :p
Drikker kanskje et par glass i løpet av måneden, men er avhengig av energidrikker da :hilarious:
Den vanlige jeg liker er heldigvis sukkerfri, hender jeg slår på stortromma med en av disse andre :p
I fjor spiste vi ikke godis hele januar, men laget heller dessert annenhver helg og koset oss. Tror jeg fint kan gå tilbake til det, men er mer svak for potetgull enn godis.
Nå kjøpte jeg ikke potetgull denne helgen, for jeg hadde ikke lyst på da vi var i butikken. Så da ble det ikke det denne gangen :)

Sier ikke at det er gjeldende for alle, men veldig ofte handler søtsug om lavt blodsukker og for lite næring i løpet av en dag. Vet mange også har god effekt av krom tilskudd :)

Det finnes jo en del fine oppskrifter for ting som er søtt, men gir deg mer næring :)

Dette klarer du! Er ikke sånn at alt kommer med en gang :Heartred
Jeg har tross alt jobbet med ernæringsfysiolog siden i høst og det begynner å gå seg til nå :p
 
Jeg spiser godis! Men jeg gir ikke opp, jeg skal klare å finne motivasjon til slutt!
Føler du det er noe "bedre"?
Spiser du fordi du har lyst på eller av andre grunner?

Det bør være rom for å kose seg i livet, vi lever tross alt bare en gang (i følge meg selv) :)

Jeg klarte ikke å slutte helt, så måneden vi hadde godis stopp så lagde vi gode, men sukkerreduserte desserter annenhver helg som belønning for å ha holdt oss.
 
Brus er jeg ikke glad i uansett :p
Drikker kanskje et par glass i løpet av måneden, men er avhengig av energidrikker da :hilarious:
Den vanlige jeg liker er heldigvis sukkerfri, hender jeg slår på stortromma med en av disse andre :p
I fjor spiste vi ikke godis hele januar, men laget heller dessert annenhver helg og koset oss. Tror jeg fint kan gå tilbake til det, men er mer svak for potetgull enn godis.
Nå kjøpte jeg ikke potetgull denne helgen, for jeg hadde ikke lyst på da vi var i butikken. Så da ble det ikke det denne gangen :)

Sier ikke at det er gjeldende for alle, men veldig ofte handler søtsug om lavt blodsukker og for lite næring i løpet av en dag. Vet mange også har god effekt av krom tilskudd :)

Det finnes jo en del fine oppskrifter for ting som er søtt, men gir deg mer næring :)

Dette klarer du! Er ikke sånn at alt kommer med en gang :Heartred
Jeg har tross alt jobbet med ernæringsfysiolog siden i høst og det begynner å gå seg til nå :p

Jeg brukte nesten ikke å drikke brus før, men samboeren min er veldig glad i brus, så det har smittet over på meg :p Min største last er sjokolade, så hadde ikke det eksistert, så tror jeg at jeg hadde vært slank og stram :p

Det var godt gjort å klare å kutte ut alt! :) Jeg kunne gjøre det i perioder før, men det er noen år siden nå..
Er imponert over at du klarte å la være å kjøpe potetgull da, for det er jo så lett å tenke at man kan «kose seg ekstra» i helgene.

Er dårlig på å få i meg nok mat iløpet av en dag, så mye av problemet ligger nok der, ja. Har lenge vært tenkt å prøve krom, men har liksom ikke fått startet med det ennå, og det høres nesten litt for enkelt ut, på en måte :p men ja, jeg har jo egentlig tro på at det hjelper å få i seg nok næring, og at man ikke mangler ulike vitaminer og mineraler. Det er mer det å sette teori ut i praksis når man har lite energi og overskudd. Jeg skal kjøpe meg kromtabletter til uka! :)

Takk for det <3 Kjenner det hjelper å kunne skrive litt om temaet med dere, så man blir litt minnet på om hva som er bra å gjøre, at man har kosthold osv mer i fokus, og det føles bra å kunne dele erfaringer, «oppturer og nedturer» med dere :)

Så bra at det har hjulpet deg å gå til ernæringsfysiolog! :)
 
Føler du det er noe "bedre"?
Spiser du fordi du har lyst på eller av andre grunner?

Det bør være rom for å kose seg i livet, vi lever tross alt bare en gang (i følge meg selv) :)

Jeg klarte ikke å slutte helt, så måneden vi hadde godis stopp så lagde vi gode, men sukkerreduserte desserter annenhver helg som belønning for å ha holdt oss.

Det gikk bedre i går, men i dag gikk det helt galt. Yngste holder meg våken store deler av natten for tiden, så jeg er litt zombie. Da hjelper det med godis. Men jeg skal ikke la det knekke meg, og jeg skal starte på nytt hver dag. Og så må jeg la være å drikke o'boy eller varm sjokolade til frokost og/eller lunsj. Jeg må utsette godis. Problemet er at om jeg lar være å spise noe jeg ville ha så føler jeg at jeg gikk glipp av noe. Spesielt når jeg går flere dager på rad uten godis. Jeg må snu det på en måte. Finne et godt mantra.

Kanskje jeg skulle ha lagd sjokolademousse til neste helg. Lavkarbo, så den er med mørk sjokolade. Jeg liker ikke egentlig mørk sjokolade, men i mousse går det greit. Og det trigger ikke søtsuget like sterkt.
Hvilke desserter lagde dere?
 
Back
Topp