Siden de fleste her er med videre fra uke 23 tenkte jeg at jeg kan oppdatere med "siste nytt" på utredning for skillevegg-fronten. Beklager på forhånd for langt innlegg.
Fikk tlf fra KK nå, og legen var først (som forventa) litt negativ til videre utredning. Som da jeg var inne til timen, så er det tydlige at ho har bestemt seg for en konklusjon på forhånd, og velger argumentasjonene som passer med den, og ser bort fra alle ting som peker i annen retning. I dag var det imidlertid ikke privat-Annemennemone-sårbar-etter-MA som svarte på telefonen, men jurist-Annemennemone som har tenkt mye på dette den siste måneden. Jeg sa derfor rett ut at jeg selvsagt respekterer konklusjonen de måtte lande på, men at jeg forventer at den er velbegrunna og at argumentasjonsrekken er logisk - noe jeg ikke synes den er per nå.
Jeg sa videre at ho ikke kan bruke et notat fra en hysteroskopi i 2017 som viste normal livmor (hysteroskopien ble dagjort for å fjerne en abortrest, ikke for undersøkelse av livmores ellers) for å bortforklare at ho gjorde unormale funn i mai 2020 av en mulig skillevegg. Enten har jo ikke skilleveggen blitt oppdaga i 2017, eller så er det noe nytt (kanskje en ny rest, polypp, hva vet jeg?) der. Ho var jo tydlige på at ho så noe på sin UL og vannscanning i mai. Jeg sa videre at begrunnelsen om at det "det er ikke sikkert det er noe der" ikke fremstår logisk, når ho tydlig sa på timen at "dersom du hadde kommet hit og vi hadde gjort dette funnet etter din tredje MA, så hadde du blitt sendt rett videre til hysteroskopi og muligens videre til kirurgisk, men siden du har født et barn etter det, så har du ingen rett på utredning". Da er det jo opplagt at ho mener at det er noe der! Jeg la også til at jeg ikke synes det er logisk sammenheng i argumentet om at siden jeg har hatt et vellykka svangerskap, så er det ikke behov for videre utredning. Jeg sa at skillevegg er ikke en garanti for abort, men gir en økt risiko. Det vil si at det faktisk er mulig å gjennomføre et fullgått svangerskap selv om man har skillevegg. Når jeg da har hatt tre UL som viser skillevegg og 4 MA + 1 kjemisk på den ene sida, og ett vellykka svangerskap (med støttemedisiner) på den andre sida, så synes jeg det blir kunstig å si at ett vellykka svangerskap trumfer alt det andre, uten å sjekke opp ytterligere.
Etter at vi hadde diskutert dette, så sa ho at ho ikke ville gi helt slipp på dette enda, og ta en ny runde, og at jeg muligens ville få en innkaliing til nye undersøkelser likvel
Jeg mener for øvrig at KK selvsagt har rett til å ikke utrede videre under henvsining til interne retningslinjer for antall aborter etter hverandre, men jeg synes ikke det er for mye å forlange en saklig og ærlig begrunnelse.
Jeg var stille og rolig hele samtalen, men var bestemt og tydelig. Er det lov å være litt stolt av seg selv? Jeg vet at jeg er en dyktig jurist, men det er ikke alltid like lett å være en god advokat for seg selv. I dag var jeg det.