Hvor trygt er det for barna i barnehage?

Hva er helikopterforelder?)
Ang. stoler, jeg har tre stoler i stua, det er mest en hun er bort i. Har dere forresten stoler for voksne der barna oppholder seg? Jeg har merket at spisestolen også velter hvis hun tar på spisebretten og drar mot seg.
Også tenker jeg hvordan jeg kan dekke skarpe hjorner ved oppvarmingsgreia som er festet til veggen, hvis jeg tar på de som kan tas på hjorner på bordet så tar hun bare de bort, noen som har funnet noe bedre?)

Helikopterforeldre er foreldre som "hoovrer" over barna som et helikopter. ;)

Mener du panelovn? Vi har kjøpt slike på IKEA som vi bruker på tv-benken og hjørnene av spisebordet:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90115092/
Kanskje de fungerer på ovnen, hvis de tåler varmen? Ellers må du sette opp en grind, eller sette noe foran som hindrer henne i å krabbe bort dit, evt. ta den av veggen hvis den ikke er i bruk.

Stoler som kan veltes bør flyttes, eller du må i det minste passe på at hun ikke får det over seg.
Vi hadde aldri noe problem med våre spisestoler, eller hans to stoler.

Har du vurdert sånn?:
831221df38e5881b0b77e0ff6a5ab7f5.jpg

Det hjalp vår sønn mye da han skulle opp og stå/gå. :) Edit: Gud bedre, det bildet ble stort. :p
 
Last edited:
Jeg merker jeg blir oppgitt, du lager ett putebarn, som aldri kommer til å klare noe selv, bli usikker og redd.

La barn være barn, i bhg har de det mye sikrere enn deg hjemme, alt er barnesikret.

Men ja, de detter, krabber, biter, sleiker og gjør alt mulig rart i bhg, under trygge rammer.

Gjør de ikke det, lærer de heller ikke.

Skal du nekte barnet ditt å klatre i ett tre, fordi det er farlig? Gjorde de ikke det som barn? Det er ikke farlig, så lenge det er under oppsyn.

Selv kom jeg fo rå hente mini i bhg, og i toppen av ett tre på ca 3 (?) m satt det to gutter, jeg sier ifra til ene bgh tanta, oja, nei det er helt vanlig det. De stressa ikke en meter med det!
Takk for det ;) Samtidig er det alltid stor reel risiko med høyden, ikke sant?
 
Apropo å skade seg.. Min gutt på 12 år har hatt 3 armbrudd hvor armen har stått i 90 grader feilstilling (6 operasjoner på dette) satt inn skruer og pinner. Knekt finger, og nå hofteoperert forrige mnd, da hoften hans har begynt å skli ut. Han ELSKER fotball, og det er lite av dagen han ikke bruker på en fotball bane. Sånn er det med aktive barn. Jeg kan ikke nekte han å drive med idrett. Man må la de få holde på. Det er sundt. Som legen sa på sykehuset, bedre dette enn at han sitter inne pakket inn i plast.
Oj :)
 
Helikopterforeldre er foreldre som "hoovrer" over barna som et helikopter. ;)

Mener du panelovn? Vi har kjøpt slike på IKEA som vi bruker på tv-benken og hjørnene av spisebordet:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90115092/
Kanskje de fungerer på ovnen, hvis de tåler varmen? Ellers må du sette opp en grind, eller sette noe foran som hindrer henne i å krabbe bort dit, evt. ta den av veggen hvis den ikke er i bruk.

Stoler som kan veltes bør flyttes, eller du må i det minste passe på at hun ikke får det over seg.
Vi hadde aldri noe problem med våre spisestoler, eller hans to stoler.

Har du vurdert sånn?:
831221df38e5881b0b77e0ff6a5ab7f5.jpg

Det hjalp vår sønn mye da han skulle opp og stå/gå. :) Edit: Gud bedre, det bildet ble stort. :p
Jeg kjenner til de kantbeskytterne fra Ikea, har i alle fall sett på de på butikken, men det er lett å fjerne de bort tror jeg. Jeg kjøpte noe annet på butikk i går og venter på pakka til uka så får jeg se om de vil fungere.
Ovnen er i bruk, men ikke mye, men kantene er skarpe((( jeg skal prøve å sikre de kantene først)
Gåvogn har vi, vi har to, den ene som likner på din (hvor kjøpte du den forresten, den ser interessant ut!) og den andre som er noe enklere ligger på hylla ennå.
 
Takk for det ;) Samtidig er det alltid stor reel risiko med høyden, ikke sant?
http://forskning.no/barn-og-ungdom-...utdanning/2013/06/barna-har-godt-av-risikolek

http://www.aftenposten.no/meninger/...-til-a-vurdere-og-handtere-risiko-71722b.html

Det er alltid en risiko for at noe farlig kan skje, uansett, men man må veie for og imot hva barna trenger, og hva de lærer på tross av risikoen. :)

Linkene jeg sendte kan hjelpe til med å sette ting litt i perspektiv. Doktorgradsavhandlingen til hun i den nederste linken er verdt en titt, om man har tid og interesse. :)
 
Det er liksom det det vil si å være mamma. Å la barna utforske, å falle å slå seg. Så er vi der til å plukke dem opp å trøste dem. Blåse på og sette på plaster :) Eller som i mitt tilfelle ringe ambulansen hehe!
Det er fint at du har sånn holdning til det som skjer. Jeg skulle bebreide meg fælt og (ikke minst) alle rund og selvfølgelig tenke at det kunne forebygges(((
 
Jeg kjenner til de kantbeskytterne fra Ikea, har i alle fall sett på de på butikken, men det er lett å fjerne de bort tror jeg. Jeg kjøpte noe annet på butikk i går og venter på pakka til uka så får jeg se om de vil fungere.
Ovnen er i bruk, men ikke mye, men kantene er skarpe((( jeg skal prøve å sikre de kantene først)
Gåvogn har vi, vi har to, den ene som likner på din (hvor kjøpte du den forresten, den ser interessant ut!) og den andre som er noe enklere ligger på hylla ennå.

De sitter veldig godt de beskytterne. Vi har en gutt som peller på ALT, og demonterer det som kan demonteres.
Etter en stund blir de tingene som er der hele tiden uinteressante. :)

Vi kjøpte vår brukt, men de har solgt dem på Toys 'r' us vet jeg.
https://no.letgo.com/nb/i/vtec-leke_356f5c90-e0ee-484c-9482-4b3636e2ff8f

Den er veldig grei, for den har 2 nivåer man kan stille inn håndtaket på, og man kan låse hjulene. Man kan også ta av toppen og bare bruke "aktivitetsbordet." :)
 
http://forskning.no/barn-og-ungdom-...utdanning/2013/06/barna-har-godt-av-risikolek

http://www.aftenposten.no/meninger/...-til-a-vurdere-og-handtere-risiko-71722b.html

Det er alltid en risiko for at noe farlig kan skje, uansett, men man må veie for og imot hva barna trenger, og hva de lærer på tross av risikoen. :)

Linkene jeg sendte kan hjelpe til med å sette ting litt i perspektiv. Doktorgradsavhandlingen til hun i den nederste linken er verdt en titt, om man har tid og interesse. :)
Jeg har tid og interesse, takk skal du ha, jeg skal lese de i morra! Takk for god hjelp!
 
Det er fint at du har sånn holdning til det som skjer. Jeg skulle bebreide meg fælt og (ikke minst) alle rund og selvfølgelig tenke at det kunne forebygges(((

Men livet kan ikke forebygges, og ja, man bebreider seg selv i etterkant når ting skjer, men så må man gå i seg selv og se at det faktisk er sånn livet er. Tenk på din egen barndom; var det noen som gikk etter deg og passet på deg 24:7? ;)
 
De sitter veldig godt de beskytterne. Vi har en gutt som peller på ALT, og demonterer det som kan demonteres.
Etter en stund blir de tingene som er der hele tiden uinteressante. :)

Vi kjøpte vår brukt, men de har solgt dem på Toys 'r' us vet jeg.
https://no.letgo.com/nb/i/vtec-leke_356f5c90-e0ee-484c-9482-4b3636e2ff8f

Den er veldig grei, for den har 2 nivåer man kan stille inn håndtaket på, og man kan låse hjulene. Man kan også ta av toppen og bare bruke "aktivitetsbordet." :)
Sitter de godt fra Ikea? Da skal jeg bestille de og! Takk for tips!
Dere har bedre leke må jeg si, vi har enklere den her, man kan ikke låse julene, det er kun ett nivå for håndtajet og det er ikke spesifikk aktivitetsbord ;)
 
Jeg har tid og interesse, takk skal du ha, jeg skal lese de i morra! Takk for god hjelp!

Bare hyggelig! :)
Hun har en egen blogg her:
https://ellenbeatehansensandseter.com/

Jeg forstår at det er vanskelig å skulle endre tankemåten ens, og det ER vondt for alle foreldre å se barna ha det vondt, men du kommer til å slite deg ut om du skal gå og bekymre deg hele tiden og bebreide deg selv for hvert knall og fall.
Det blir lettere ettersom hun blir eldre og får mer kontroll på kroppen, men det må hun få lære seg gjennom å prøve.
Dette klarer du! ;)
 
Men livet kan ikke forebygges, og ja, man bebreider seg selv i etterkant når ting skjer, men så må man gå i seg selv og se at det faktisk er sånn livet er. Tenk på din egen barndom; var det noen som gikk etter deg og passet på deg 24:7? ;)
Jeg hadde inntrykk av at jeg ble passet veldig godt og mye. Jeg trodde at det var normalt jeg ;)
 
Sitter de godt fra Ikea? Da skal jeg bestille de og! Takk for tips!
Dere har bedre leke må jeg si, vi har enklere den her, man kan ikke låse julene, det er kun ett nivå for håndtajet og det er ikke spesifikk aktivitetsbord ;)

Ja, de har overlevd nesten ett år her foreløpig ihvertfall. :)

Se om du finner den brukt, eller på Ebay f.eks. :) Lykke til videre!
 
Bare hyggelig! :)
Hun har en egen blogg her:
https://ellenbeatehansensandseter.com/

Jeg forstår at det er vanskelig å skulle endre tankemåten ens, og det ER vondt for alle foreldre å se barna ha det vondt, men du kommer til å slite deg ut om du skal gå og bekymre deg hele tiden og bebreide deg selv for hvert knall og fall.
Det blir lettere ettersom hun blir eldre og får mer kontroll på kroppen, men det må hun få lære seg gjennom å prøve.
Dette klarer du! ;)
Ja, jeg håper at jeg klarer det og det ikke blir noe farlig.
Det er interessant med bligfen, jeg skal ta en titt der og! Takk til deg ;)
 
Jeg hadde inntrykk av at jeg ble passet veldig godt og mye. Jeg trodde at det var normalt jeg ;)
Da er det forståelig at du tror det er normen, men utifra hva du beskriver, passer du altfor mye på datteren din, det må både være slitsomt for deg og frustrerende for henne når hun ikke får lov til å utfolde seg ordentlig og utforske verden slik alle små barn gjør. Men det er kjempebra at du er villig til å ta tak i dette og jobbe med deg selv for å gi slipp, stå på og ikke vær redd for å be helsestasjon, barnehage og andre om hjelp og råd underveis :)
 
Da er det forståelig at du tror det er normen, men utifra hva du beskriver, passer du altfor mye på datteren din, det må både være slitsomt for deg og frustrerende for henne når hun ikke får lov til å utfolde seg ordentlig og utforske verden slik alle små barn gjør. Men det er kjempebra at du er villig til å ta tak i dette og jobbe med deg selv for å gi slipp, stå på og ikke vær redd for å be helsestasjon, barnehage og andre om hjelp og råd underveis :)
Sitter med spenning nå og observerer henne og får slappe av kun når hun er i senga eller spisestol. Håper at det blir bedre og jeg takler det.
 
Har en jente på samme alder som din. I førsten løp jeg rundt over alt bare får å passe på når hun reiste seg opp på ting, men alikevell greide hun å falle. Selvom jeg var rett ved henne. Det skjedde gang på gang og tilslutt bare gav jeg opp. Nå har hun mye bedre balanse og veit hva det å falle er. Ser at hun er tydlig redd hvis hun mister balansen å setter seg ned på kne fra ståstilling.Hun faller mye mindre nå og går mye bedre!
La henne leke og utforske. Det er så utrolig viktig, tenker barnet vill bli pysette og redd for alt hvis den ikke opplever noe som er litt skummelt som å falle.
 
Oj, det var litt mye å lese. Jeg trodde at man nærmest ikke trenger utdanning for å jobbe i bh, heg tok feil.
For å jobbe som pedagogisk leder går man 3 år på høyskole, så utdanning har vi [emoji6]
Mange av assistentene er også utdannet barne-og ungdomsarbeidere, så mange har utdanning.

Jeg har ellers ikke så mye å tilføye, de andre har skrevet det jeg også tenker.

Jeg håper du klarer å legge vekk bekymringene, sånn at du ikke fører din angst over på datteren din. Det vil ikke føre til noe godt for noen av dere.
Lykke til [emoji4]
 
Hjelm!! Det var ikke bare meg som tenkte på det!! Selges hjelm for de små?)))

Ser du er blitt anbefalt å ikke bruke hjelm, og vanligvis er jeg enig i det, men en venninne av meg hadde en utfordring med vekst som gjorde at hodet var uproporsjonalt tungt en periode i barndommen. Hun fikk hjelm av legen. Det må sies at dette er ekstremt uvanlig, og aldri skal brukes uten at lege og fysio har vært inne i bildet. Hjelm som brukes mye på små kan være veldig skadelig for utviklingen. Hvis du virkelig tror hun har et problem med dette som er utenom det vanlige ville jeg bedt om henvisning til fysio :) jeg syns datteren din høres ut som om hun faller akkurat som andre barn på hennes alder, men føler jeg burde nevne det. Sånt blir normalt oppdaget på helsestasjonen lenge før foreldrene ser det, så hvis ikke du har fått kommentarer derfra er det nok ingenting å bekymre seg for :)
 
Back
Topp