Hvor trygt er det for barna i barnehage?

Barna får sove når de trenger det. Hun får hjelp til alt hun trenger hjelp til, riktig stimuli av voksne og andre barn, tilpassede trygge omgivelser, riktige utfordringer, og gode rutiner. :)
En som jobber i bhg har veldig mange roller i løpet av en dag, og jobben består av mye mer enn det man ser med det blotte øyet.
En bhg-ansatt observerer konstant, og få ting i bhg er kun det de ser ut til å være ved første øyekast.
Alle sekvensene i løpet av dagen er planlagt med barnas beste i tankene, og utifra en pedagogisk grunntanke.
På bildet her kan du se et eksempel på pensum for ett fag i ett semester første året på barnehagelærerutdannelsen.
Det gir et ganske godt bilde av hvor mye en barnehagelærer kan. ;)
Du kan også lese her: http://www.udir.no/laring-og-trivse...ammeplan-for-barnehagens-innhold-og-oppgaver/
Denne skal alle barnehager følge. :)
Oj, det var litt mye å lese. Jeg trodde at man nærmest ikke trenger utdanning for å jobbe i bh, heg tok feil.
 
I en barnehage er det rutiner for å gå igjennom sikkerheten. Både overordnet sikring av møbler og leker, som feks skarpe kanter, møbler som kan velte, små leker som kan puttes i munnen osv. Men også daglig vurderinger av alle situasjoner. Der det oppholder seg små barn under 3 år skal det ikke være leker under en viss størrelse mtp kveldningsfare.

Ang å spise på alt, så er det bra for immunforsvaret. Nyeste forskning på allergier viser til at de med allergier har mangler av bakterier i tarmene. Det er ikke bare bakterier og virus barna skal utsettes for, men ulike mikrorganismer i naturen. Vi fjerner oss mer og mer fra et naturlig miljø og har det alt for rent. De mener det er derfor flere og flere er allergiske, mtp prøver tatt av allergiske barn. Å smake på ting ute er veldig bra. Barnelege som er spesialist på allergier sa til meg at unger skal sitte å spise sand fra sandkassen;)

Har du sett hvordan barn faller? De knekker som regel i knærne, lander med rompa først. Og ellers er de helt myke i kroppen nå de faller og derfor slår seg sjelden hardt når de faller. Hodet går som regel sist i bakken og de "ruller" på kroppen først. Noen barn har en tendens til å slå hodet mye, dette har med barnets motorikk å gjøre. Det kan du eventuelt ta en sjekk på. Kanskje du engster det unødig, eller kanskje du har et barn det er helt fair å fortelle personalet om trenger litt ekstra oppfølging til kroppskontrollen er bedre.

De har ikke muligheten til å stå rett ved alle barn hele tiden. Men det gjør som regel ikke foreldre heller. Hva om du hadde hatt tvillinger på 7 mnd som nettopp har reist seg og en unge på 1,5-2 år som er "overalt"? Krabber de opp på bordet, eller står i nærheten der det er en skarp kant, så går man bort. Men ikke hver gang barnet reiser seg ved noe. Jeg ville tatt opp denne måten å følge med barnet ditt på med helsesøster. Ikke fordi det gjør noe om du alltid står klar for å ta i mot. Men om du er overbeskyttende i flere ting KAN det påvirket barnet.

For å være helt ærlig blir jeg blitt bekymret for hvordan du påvirker barnet ditt. Tåler du ikke at hun griser litt når hun skal spise? En ting er om hun bare leker og griser med maten, men man må godta at barn søler litt mens de øver på å spise selv. De må få prøve og øve. Småbarn lærer mye ved å kjenne på ulike ting, ulike konsistenser i mat feks. Det er en del av spiseopplevelsen og å bli kjent med ulik mat de skal vennes til. I tillegg til den taktile sansen bruker barna smakssansen til å utforske alle ting, derfor spiser de på alt. Dette må de få lov til. Kanskje du skal lese deg litt opp på småbarns utvikling og læring. Evt høre på helsestasjonen om de har noen foreldrekurs.

Og kanskje du bør ta en prat med barnehagen for å vite hva som egentlig foregår i en barnehage. De fleste barnehager har forbud mot kaffedrikking, så nei det er vel en av de arbeidsstedene det drikkes minst kaffe. De skal ivareta sikkerheten til barna. Men de skal også la de utforske, oppleve og lære.
 
Last edited:
Det er viktig for immunforsvaret at de får være i ikke-sterile miljøer og utforske med munnen. Vi har hund hjemme og jeg vasker ikke lekene selv om de ligger på gulvet der hunden vår går for eksempel. Min (er bare 6 mnd) tygger på alt han kommer over. Passer såklart på at det ikke er noe _farlig_, altså, lar han ikke slikke på bensin liksom, men bord, stoler, gulvet etc er ikke noe problem.

Min driver og lærer seg å krabbe, og det får han styre som han vil. Hender han dunker hodet når han blir for ivrig og triller rundt, men på sikt vil han lære hvordan unngå det :) Det skal _alvorlige_ hodetraumer til før det kan ende med å påvirke syn etc, da snakker vi bilulykke i for dårlig bilsete og slike ting. For DET er farlig. Gnage på møblene i BHG og falle sin egen høyde er ikke det :)

Og min på 6 mnd spiser mat selv. Joda, blir avokado bak øret og egg på gulvet. Men jeg vasker da bare over. Veldig fint for både motorikk og matopplevelse at de får spise og prøve selv :)
 
I en barnehage er det rutiner for å gå igjennom sikkerheten. Både overordnet sikring av møbler og leker, som feks skarpe kanter, møbler som kan velte, små leker som kan puttes i munnen osv. Men også daglig vurderinger av alle situasjoner. Der det oppholder seg små barn under 3 år skal det ikke være leker under en viss størrelse mtp kveldningsfare.

Ang å spise på alt, så er det bra for immunforsvaret. Nyeste forskning på allergier viser til at de med allergier har mangler av bakterier i tarmene. Det er ikke bare bakterier og virus barna skal utsettes for, men ulike mikrorganismer i naturen. Vi fjerner oss mer og mer fra et naturlig miljø og har det alt for rent. De mener det er derfor flere og flere er allergiske, mtp prøver tatt av allergiske barn. Å smake på ting ute er veldig bra. Barnelege som er spesialist på allergier sa til meg at unger skal sitte å spise sand fra sandkassen;)

Har du sett hvordan barn faller? De knekker som regel i knærne, lander med rompa først. Og ellers er de helt myke i kroppen nå de faller og derfor slår seg sjelden hardt når de faller. Hodet går som regel sist i bakken og de "ruller" på kroppen først. Noen barn har en tendens til å slå hodet mye, dette har med barnets motorikk å gjøre. Det kan du eventuelt ta en sjekk på. Kanskje du engster det unødig, eller kanskje du har et barn det er helt fair å fortelle personalet om trenger litt ekstra oppfølging til kroppskontrollen er bedre.

De har ikke muligheten til å stå rett ved alle barn hele tiden. Men det gjør som regel ikke foreldre heller. Hva om du hadde hatt tvillinger på 7 mnd som nettopp har reist seg og en unge på 1,5-2 år som er "overalt"? Krabber de opp på bordet, eller står i nærheten der det er en skarp kant, så går man bort. Men ikke hver gang barnet reiser seg ved noe. Jeg ville tatt opp denne måten å følge med barnet ditt på med helsesøster. Ikke fordi det gjør noe om du alltid står klar for å ta i mot. Men om du er overbeskyttende i flere ting KAN det påvirket barnet.

For å være helt ærlig blir jeg blitt bekymret for hvordan du påvirker barnet ditt. Tåler du ikke at hun griser litt når hun skal spise? En ting er om hun bare leker og griser med maten, men man må godta at barn søler litt mens de øver på å spise selv. De må få prøve og øve. Småbarn lærer mye ved å kjenne på ulike ting, ulike konsistenser i mat feks. Det er en del av spiseopplevelsen og å bli kjent med ulik mat de skal vennes til. I tillegg til den taktile sansen bruker barna smakssansen til å utforske alle ting, derfor spiser de på alt. Dette må de få lov til. Kanskje du skal lese deg litt opp på småbarns utvikling og læring. Evt høre på helsestasjonen om de har noen foreldrekurs.

Og kanskje du bør ta en prat med barnehagen for å vite hva som egentlig foregår i en barnehage. De fleste barnehager har forbud mot kaffedrikking, så nei det er vel en av de arbeidsstedene det drikkes minst kaffe. De skal ivareta sikkerheten til barna. Men de skal også la de utforske, oppleve og lære.
Hei og takk skal du ha. Jeg ville gjerne at du svarer meg her. Takket være deg ammer jeg ungen min fortsatt og bruker selvfølgelig ikke mme, stor takk til deg! Sand fra sandkassen kan være blandet med katte- eller hundeavføring forresten ;) Jeg tåler at hun griser ja ;) jeg foreslår henne litt fingermat, men det meste spytes ut og jeg krabber under stolen og samler he he ;) og det er ingenting som irriterer meg i forhold til hennes oppførsel ;) jeg håper at jeg påvirker henne godt. Jeg skal forresten ikke avvenne henne fra nattamming, hun får lov til å spise så mye hun vil og jeg klarer meg godt ved å stå opp flere ganger om natta, nå voknet hun opp, jeg skal til henne for å amme tredje gang etter hun sovnet ;)
 
Hei og takk skal du ha. Jeg ville gjerne at du svarer meg her. Takket være deg ammer jeg ungen min fortsatt og bruker selvfølgelig ikke mme, stor takk til deg! Sand fra sandkassen kan være blandet med katte- eller hundeavføring forresten ;) Jeg tåler at hun griser ja ;) jeg foreslår henne litt fingermat, men det meste spytes ut og jeg krabber under stolen og samler he he ;) og det er ingenting som irriterer meg i forhold til hennes oppførsel ;) jeg håper at jeg påvirker henne godt. Jeg skal forresten ikke avvenne henne fra nattamming, hun får lov til å spise så mye hun vil og jeg klarer meg godt ved å stå opp flere ganger om natta, nå voknet hun opp, jeg skal til henne for å amme tredje gang etter hun sovnet ;)

Ja kattebæsj er ikke farlig:) det er bare ekkelt. Hun sa sand med kattebæsj ;) toxo er kun farlig for gravide eller de med svært svekket imunforsvar.

Nei det høres ut som du gjør alt for henne. Men la henne prøve ut litt på egenhånd også. Om noen få uker har hun litt bedre kontroll og du kan ta sjansen på at hun faller uten at hun skader seg alvorlig :)
 
Min datter har alltid hatt dårlig balanse, og hun har slått seg mye! Men hun lærte veldig tidlig å passe på hodet sitt, og hun var sterk i kroppen. En jevnaldret jente stod tidlig, og hadde ikke dårlig balanse. Men hun slo seg mye mer enn min datter da hun først falt, for hun lærte ikke like fort å passe hodet sitt. Hun ble stiv i kroppen og falt merkelig, hun hadde jo ingen erfaring.
Men det er hardt når de lærer! Jeg har måttet beherske meg kraftig. Helst ville jeg ha på henne hjelm inne, for det kan se temmelig brutalt ut til tider. Men de må lære på en eller annen måte :)
 
Ja kattebæsj er ikke farlig:) det er bare ekkelt. Hun sa sand med kattebæsj ;) toxo er kun farlig for gravide eller de med svært svekket imunforsvar.

Nei det høres ut som du gjør alt for henne. Men la henne prøve ut litt på egenhånd også. Om noen få uker har hun litt bedre kontroll og du kan ta sjansen på at hun faller uten at hun skader seg alvorlig :)
Takk for det :)
 
Min datter har alltid hatt dårlig balanse, og hun har slått seg mye! Men hun lærte veldig tidlig å passe på hodet sitt, og hun var sterk i kroppen. En jevnaldret jente stod tidlig, og hadde ikke dårlig balanse. Men hun slo seg mye mer enn min datter da hun først falt, for hun lærte ikke like fort å passe hodet sitt. Hun ble stiv i kroppen og falt merkelig, hun hadde jo ingen erfaring.
Men det er hardt når de lærer! Jeg har måttet beherske meg kraftig. Helst ville jeg ha på henne hjelm inne, for det kan se temmelig brutalt ut til tider. Men de må lære på en eller annen måte :)
Hjelm!! Det var ikke bare meg som tenkte på det!! Selges hjelm for de små?)))
 
Jeg trodde det kalles omsorg og ikke angst ;) he he. Jeg skjønner godt det du skriver og forsøker å venne meg til at jeg må tillate henne å utforske verden på en hardere måte, men det er sååå vondt å høre når hun slår seg!(((

Omsorg er også å forstå hva som er naturlig for et barn, og at barnet må gjennom å få blåmerker, skrubbsår, hjertesorg, og andre knall og fall.
Alle gode foreldre synes det er fælt å høre på/se at barnet sitt har vondt, og det betyr ikke at man ikke skal trøste, men at man noen ganger må la dem falle, for å lære. ;)
De fleste gruer seg også til barnehagestart, men av litt andre grunner.

Det blir en angst når man forestiller seg at barnet vil få det fælt i bhg, eller ikke klarer å tro på at barnet har det bra, til tross for at det ikke er noen indikasjoner om noe annet.
Det samme gjelder om man går etter barnet og syr puter under armene på det.
Jeg forstår at du vil det beste for barnet ditt. :)
 
Kanskje det. Vil vi kanskje få plass der vi vil? Påvirker besøk i bh på om vi får plass der eller ikke?

Nei, det bestemmes av en inntakskomité i kommunen, og det betyr ingenting om man drar på besøk eller ikke.
Men, det kan gi deg litt sjelefred, og det vil jo gagne både deg og barnet. :)
 
Hjelm!! Det var ikke bare meg som tenkte på det!! Selges hjelm for de små?)))

Ikke sett hjelm på henne, det er for det første absolutt ikke nødvendig, og det kan være direkte skadelig.
Det vil også hemme utviklingen hennes. Friske barn trenger ikke hjelm med mindre de skal sykle e.l. ;)
 
Min spiser skoene sine og forsøker å smake på mine, spiser bord, stiler, sofa, møbler, der er det kimikalier(((

Kjemikalier i seg selv er ikke farlig, og det er ingen kjemikalier i et vanlig bolighus som er farlige, annet enn flasker med vaskemidler etc, og det holder man jo innelåst eller ute av rekkevidde for barn. :)
Det gjør ingenting at hun spiser på hverken sko eller møbler. Det er bare sunt at de spiser på alt mulig, det styrker immunforsvaret. :)
 
Vel jentene, jeg har fått veldig god hjelp av dere, tusen takk skal dere ha! Og jeg må begynne med å jobbe med meg selv at det ikke er farlig, at det ikke er farlig, det er ikke farlig, ikke farlig, ikke, ikke. Herre gud, klarer jeg å høre på dunk mot parket / stol / bord og se at barnet mitt gråter og jeg kunne forebygge istedenfor å spise?
 
Last edited:
Jeg har et spørsmål, jeg har trestoler som er tunge og velter lett når hun er ustø. Skal jeg holde stol når hun er der for å kunne den stå stødig, skal jeg fjerne den eller skal hun ha den erfaring igjen? Hun fikk med stolen oppe på seg da hun falt her en gang(((
 
Jeg har et spørsmål, jeg har trestoler som er tunge og velter lett når hun er ustø. Skal jeg holde stol når hun er der for å kunne den stå stødig, skal jeg fjerne den eller skal hun ha den erfaring igjen? Hun fikk med stolen oppe på seg da hun falt her en gang(((

Sånne ting bør du fjerne, eller sørge for at hun ikke kan få over seg. Det er forskjell på å hindre reell skade, og å være helikopterforelder. ;)
Du skal fremdeles trøste henne når hun slår seg, men en del av det å være forelder, er å vite når man skal vente litt, og når man skal hjelpe til. ;)
 
Sånne ting bør du fjerne, eller sørge for at hun ikke kan få over seg. Det er forskjell på å hindre reell skade, og å være helikopterforelder. ;)
Du skal fremdeles trøste henne når hun slår seg, men en del av det å være forelder, er å vite når man skal vente litt, og når man skal hjelpe til. ;)
Hva er helikopterforelder?)
Ang. stoler, jeg har tre stoler i stua, det er mest en hun er bort i. Har dere forresten stoler for voksne der barna oppholder seg? Jeg har merket at spisestolen også velter hvis hun tar på spisebretten og drar mot seg.
Også tenker jeg hvordan jeg kan dekke skarpe hjorner ved oppvarmingsgreia som er festet til veggen, hvis jeg tar på de som kan tas på hjorner på bordet så tar hun bare de bort, noen som har funnet noe bedre?)
 
Jeg merker jeg blir oppgitt, du lager ett putebarn, som aldri kommer til å klare noe selv, bli usikker og redd.

La barn være barn, i bhg har de det mye sikrere enn deg hjemme, alt er barnesikret.

Men ja, de detter, krabber, biter, sleiker og gjør alt mulig rart i bhg, under trygge rammer.

Gjør de ikke det, lærer de heller ikke.

Skal du nekte barnet ditt å klatre i ett tre, fordi det er farlig? Gjorde de ikke det som barn? Det er ikke farlig, så lenge det er under oppsyn.

Selv kom jeg fo rå hente mini i bhg, og i toppen av ett tre på ca 3 (?) m satt det to gutter, jeg sier ifra til ene bgh tanta, oja, nei det er helt vanlig det. De stressa ikke en meter med det!
 
Apropo å skade seg.. Min gutt på 12 år har hatt 3 armbrudd hvor armen har stått i 90 grader feilstilling (6 operasjoner på dette) satt inn skruer og pinner. Knekt finger, og nå hofteoperert forrige mnd, da hoften hans har begynt å skli ut. Han ELSKER fotball, og det er lite av dagen han ikke bruker på en fotball bane. Sånn er det med aktive barn. Jeg kan ikke nekte han å drive med idrett. Man må la de få holde på. Det er sundt. Som legen sa på sykehuset, bedre dette enn at han sitter inne pakket inn i plast.
 
Back
Topp