Hvor trygt er det for barna i barnehage?

Camilla I

Glad i forumet
Tiden går veldig fort, min pike er 10 måneders gammel og begynner snart i barnehagen. Hun reiser seg opp, prøver å gå smått langs møbler og tar i munn alt hun får tak i. Jeg passer VELDIG på at hun ikke ramler og det er det jeg rekker i løpet av dagen, ikke noe annet. Jeg får ikke lage mat til meg selv fordi det ikke er tid, men det er helt ok og jeg klager ikke. Jeg legger henne i sprinkelsenga når jeg skal på do eller hvis jeg må gjøre noe. Det er viktig for meg at hun ikke ramler bakover eller på sida fra høyden sin og generelt ikke skader seg. Samtidig prøver jeg å passe på at hun ikke tar i munn det som ikke egner seg for det.
Og så tenker jeg på hvordan det blir i barnehagen. Jeg syns at det er mer enn nok å passe på henne, altså å passe på et barn, men i bh er det flere barn per en medarbeider. Hvordan fungerer det? Jeg håper at det ikke antas normalt at barna ramler og slår hode? Jeg skjønner at barn må lære, men ikke via slo hode((
Jeg har merket at personell gjør ingenting når barna tar hva som helst i munn ute på tur. Hva syns dere om det?
 
Hun kommer til å falle og slå seg i bhg. Det er ingen ansatte som går etter et barn hele dagen og tar imot hvis hun faller, med mindre de er helt i nærheten og rekker å strekke ut en hånd. Det høres slitsomt ut at hele dagen din handler om å passe på at hun ikke faller..
 
Høres ut som hun har godt av å komme seg i barnehage, og du få tenke på litt annet i løpet av dagen. Barn trenger å utforske ting, stort sett går det veldig bra, men noen skrubbsår og blåmerker må du kanskje regne med.
 
Det hørtes fryktelig slitsomt ut for både deg og barnet for å være ærlig. Barn faller og slår seg. Jeg snakket med hs ang dette og de sa at så lenge hun faller fra sin egen høyde tåler de såpass. Det er hvis de faller ned fra senga/stellebord osv det kan bli skummelt.
Syntes du skulle prøve å senke skuldrene litt, hilsen en som også har ei tulle på 10mnd. Å ja hun faller, å ja hun putter alt hun kommer over i munnen.. Men jeg har sørget for å barnesikre det skumle i huset og ryddet vekk det hun ikke skal putte i munnen. Å ja jeg kan fint gå på do uten å ta med lille, men hun kommer som regel krabbende/gående etter rimelig fort når jeg forlater rommet :)
Pust med magen, de tåler mye mer enn du tror :)
P.s: har også jobbet mange år i bhg :)
 
Jeg forstår bekymringen din, men samtidig tror jeg det er viktig å prøve å slappe av (selv om det nok er lettere sagt enn gjort).

Her ble det en hel del knall og fall da sønnen begynte å gå da han var11 måneder. Han falt flere ganger hjemme og også da han etter hvert begynte i barnehagen.

Jeg tror det er uungåelig at de små faller iblant i barnehagen. Det hører rett og slett med. Jeg håper du klarer å slappe av når hun begynner i barnehagen, slik at du slipper en konstant bekymring.
 
Last edited:
Du hørtes ut som en grusom dame en venn av meg wr daglig kontakt med i barnehagen (hun leverer og henter). Hun damen er virkelig fæl!

Måten barn lærer å bli kjent med ting på er ved å putte de i munnen. Å falle og slå seg er en del av oppveksten. Tviler sterkt på at det finnes et eneste barn som aldri har falt.

Tror det bare er sunt for både deg og barnet ditt at hun kommer i barnehagen. Husk at det er en voksen per x antall barn i barnehagen - de kan ikke bruke hele arbeidsdagen sin på å passe på ett barn hele tiden og la de andre være uten oppsyn.
 
Du hørtes ut som en grusom dame en venn av meg wr daglig kontakt med i barnehagen (hun leverer og henter). Hun damen er virkelig fæl!

Måten barn lærer å bli kjent med ting på er ved å putte de i munnen. Å falle og slå seg er en del av oppveksten. Tviler sterkt på at det finnes et eneste barn som aldri har falt.

Tror det bare er sunt for både deg og barnet ditt at hun kommer i barnehagen. Husk at det er en voksen per x antall barn i barnehagen - de kan ikke bruke hele arbeidsdagen sin på å passe på ett barn hele tiden og la de andre være uten oppsyn.


Jeg anser det som en smule drøyt å skrive at hun høres ut som en "grusom dame". Godt over snittet overbeskyttende, ja, men "grusom"?

Ut over dette er jeg enig i de andre synspunktene dine: barn bør få rom for å utforske litt på egenhånd.
 
Jeg anser det som en smule drøyt å skrive at hun høres ut som en "grusom dame". Overbeskyttende, ja, men "grusom"?

Ut over dette er jeg enig i de andre synspunktene dine: barn bør få rom for å utforske litt på egenhånd.
Ser først nå at det kan tolkes som om jeg kaller trådstarteren for grusom, noe som overhodet ikke var meningen! Så det beklager jeg. Det var en beskrivelse av moren i barnehagen. Takk for at du poengterte det!
 
Ser først nå at det kan tolkes som om jeg kaller trådstarteren for grusom, noe som overhodet ikke var meningen! Så det beklager jeg. Det var en beskrivelse av moren i barnehagen. Takk for at du poengterte det!

Hehe, jeg skjønner. Da ble det brått noe annet:p
 
Takk jentene for tilbakemeldinger. Jeg er veldig skuffa(((((
Man kan aldri garantere at fall her og fall der ikke lager problemer i fremtiden, hodepine, dårlig syn osv..(((((((
Er jeg alene her med de bekymringene? Jeg syns at det er blant annet ikke normalt at alle tar i munn samme leke f eks, de vaskes kanskje en gang per halvt år(((
 
Last edited:
Takk jentene for tilbakemeldinger. Jeg er veldig skuffa(((((
Man kan aldri garantere at fall her og fall der ikke lager problemer i fremtiden, hodepine, dårlig syn osv..(((((((
Er jeg alene her med de bekymringene? Jeg syns at det er blant annet ikke normalt at alle tar i munn samme leke f eks, de vaskes kanskje en gang per halvt år(((


Hei :) jeg kan forstå deler av bekymringene dine, men jeg tror du må øve på å la barnet utforske litt. Jeg har selv jobbet i barnehage og klart vi følger med og har oversikt , men man kan ikke garantere at barnet ikke faller. Barna er bedre rustet til fall enn det vi voksne er, da de er mykere. Og selv om barnet faller vil det ikke nødvendigvis treffe med hodet. At de får utforske er også viktig i forhold til motorikken :) og ja, de spiser på samme leker og de blir syke, men det kan man ikke unngå. De bygger opp immunforsvaret slik at de blir bedre rustet til neste runde :) du må bli utslitt kjære deg! Spis mat og lek med barnet ditt , det går bra ! :)
 
Jeg skjønner dine bekymringer. Ikke for å gjøre det værre for deg men min sønn ble dyttet så han mistet en tann i bhg stakkar, men det var en voksen i rommet og lite de kunne gjort noe med.

Men, de små må jo passes på så de ikke kan skade seg alvorlig. Men det er også viktig at de lærer kunsten å falle, å lande riktig å ta seg for, dette er noe de trenger til senere da de setter opp farten og utforsker mer.

Senk skuldrene, følg med men litt fall og knall blir det nok desverre.
 
Det er en viktig del av utviklingen at hun lærer ved å falle! For å forklare meg kortest mulig skal jeg gi deg et eksempel: Hun har blitt skolebarn, og voksne har hindret den naturlige leken og utforskingen hennes, hindret utviklingen av koordinasjonsevne, og videreutviklingen av instinktene hennes hele tiden frem til nå. Hun er endelig mer overlatt til seg selv, og ser andre barn klatre. Hun klatret derfor helt uten sikkerhet høyt opp på et berg fordi hun ikke har forstått faren ved fall. Skjønner du hvor jeg skal nå?

I tillegg til å ha jobbet med barn i mange år, så er jeg klatreinstruktør for barn. Det er så viktig at de får falle, ikke bli tatt imot, ellers ødelegger vi den naturlige frykten for å falle! Det er helt essensielt faktisk!

Jeg har opplevd akkurat det som jeg nevner i eksemplet. En jente var blitt så overbeskyttet hjemme at koordinasjonsevnen var ikke tilstrekkelig utviklet til en fireåring. Hun gikk rett utfor et berg som om det var et enkelt trappetrinn. Heldigvis landet hun mykt og fikk en viktig lærepenge. Hun falt over to meter.

Men jeg må påpeke, barn har godt av å slå seg litt, ikke av å skade seg! Derfor skal vi være der å veilede dem til å prøve det som ikke er farlig. Det er ikke farlig å utforske ting i lav høyde, det er viktig. Både du og barnet ditt har godt av bhg, for beklager at jeg sier det, men dette er overhysterisk adferd.

I tillegg så er det viktig for barn å utforske med munnen. Immunisering er viktig, man kan ikke bygge opp et immunforsvar uten bakterier.

Ting kan skje i bhg, som alle andre steder, men de har ikke farlige objekter tilgjengelig for barn å putte i munnen, ig de passe på barna. Det viktigste er at de støtter barna i utviklingen og lar de teste seg selv, det er slik de utvikler seg.

Jeg anbefaler deg å lese deg opp på disse emnene hvis du føler at vi ikke støtter deg her, å prøv å tenk tilbake på din egen barndom. For jeg håper virkelig at du også fikk utforske og falle.

Må avslutte med et sitat fra en av mine favoritt-filmer:
"Hvorfor faller vi? For å lære å reise oss igjen!"
 
Takk jentene for tilbakemeldinger. Jeg er veldig skuffa(((((
Man kan aldri garantere at fall her og fall der ikke lager problemer i fremtiden, hodepine, dårlig syn osv..(((((((
Er jeg alene her med de bekymringene? Jeg syns at det er blant annet ikke normalt at alle tar i munn samme leke f eks, de vaskes kanskje en gang per halvt år(((
Jeg forstår bekymringen din, ingen tvil om det. Men når det er sagt, barn i denne alderen lærer seg veldig fort fallteknikk slik at de ikke slår hodet. Fallhøyden er heller ikke så stor at det gjør noen skade om de slår hodet 1 eller 2 ganger siden de enda er så små. Mye bedre for dem å lære dette nå, enn om når de f.eks er 3-4 år. Hs poengterte dette for meg da jeg var på 1 års kontroll. Undersøkelser viser at 3-4 åringer i dag gjerne slår seg mer av et fall i dag enn for 30 år nettopp fordi vi vil gjøre barnet en "tjeneste" med å ta dem i mot når de faller. Hun anbefalte meg derfor bare å la lille få holde på. Nå tar han seg for når han ramler, og han reiser seg rett opp igjen :)

Angående å putte ting i munnen så er det måten barnet blir kjent med verden på. Helt normal utvikling med andre ord. På en småbarnsavdeling i bhg har de ingen gjenstander tilgjengelig for barnet som enten kan settes i halsen eller gjøre skade på barnet :) lekene blir vasket med jevne mellomrom for at de ikke skal spre eventuell smitte :) send gjerne pm om du vil prate mer om dette.
 
Jeg gruet meg spesielt til det å putte ting i munnen, men min gitt detter og slår seg hjemme daglig. han er 16 mnd:) jeg leker med han og han elsker at jeg skal løpe etter å ta han, da hender det at det går litt for fort og han snubler. Men sjeldent han gråter :) han får lov til å putte ting som leker osv i munnen for det er sånn de utforsker. Barn tåler veldig mye og et fall når de står på beina selv går som regel helt fint :) min er visst den mest aktive omtrent på AVD så her har BHG funnet han oppå bordet og sittende fast under er bord. Han klatra på toppen av sklia når han var 13 MDN og bare kunne krabbe :( så jeg veit utrolig godt hvordan det er å være bekymret. Men jeg har lært meg å slappe mer av i forholdt til dette og det tror jeg du vil også:)
 
Jeg sov dårlig om natta(( Men kan jeg spørre hva gjør personell i bh?? Drikker kaffe??
Med å ta i munn mener jeg stoler, bord, leker, alt som er rundt og leker som leker andre barn med.
HUFF(((((
 
Jeg sov dårlig om natta(( Men kan jeg spørre hva gjør personell i bh?? Drikker kaffe??
Med å ta i munn mener jeg stoler, bord, leker, alt som er rundt og leker som leker andre barn med.
HUFF(((((
De kam nok få litt sykdommer det første året da de både smittes av andre og ting de evt smaker litt på, men trenger ikke være sånn, vi var heldige. De er jo som sagt laget til å gjøre nettopp dette, bli kjent med verden og bygge immunforsvar :)

Ang hva de gjør i bhg, vel, alt! Personalet i vår bhg er utrolig samkjørte. En tar imot barna og en sitter og spiser med dem om morran så starter jo turer, påkledning, aktiviteter, rydding, for ikke å snakke om å ordne krangler og trøste, sang, soving, bleieskift. Altså, jeg tror man må være laget av noe helt spesielt for å kunne overleve i bhg og vise slik glede over andres barn ;) :) :)
 
Hei :) jeg kan forstå deler av bekymringene dine, men jeg tror du må øve på å la barnet utforske litt. Jeg har selv jobbet i barnehage og klart vi følger med og har oversikt , men man kan ikke garantere at barnet ikke faller. Barna er bedre rustet til fall enn det vi voksne er, da de er mykere. Og selv om barnet faller vil det ikke nødvendigvis treffe med hodet. At de får utforske er også viktig i forhold til motorikken :) og ja, de spiser på samme leker og de blir syke, men det kan man ikke unngå. De bygger opp immunforsvaret slik at de blir bedre rustet til neste runde :) du må bli utslitt kjære deg! Spis mat og lek med barnet ditt , det går bra ! :)
Jeg er ikke utslitt i det hele tatt, hun begynte å reise seg opp kun for 3. uker siden. Men hun skulle treffe gulvet mest med hodet((((
 
Jeg skjønner dine bekymringer. Ikke for å gjøre det værre for deg men min sønn ble dyttet så han mistet en tann i bhg stakkar, men det var en voksen i rommet og lite de kunne gjort noe med.

Men, de små må jo passes på så de ikke kan skade seg alvorlig. Men det er også viktig at de lærer kunsten å falle, å lande riktig å ta seg for, dette er noe de trenger til senere da de setter opp farten og utforsker mer.

Senk skuldrene, følg med men litt fall og knall blir det nok desverre.

Mistet tann?((((((( Stakkars((( er det normalt at man mister tenner i bh? måtte dere til tannlege for å fjerne tannrester?
 
Min største har alltid vært nysgjerrig. Og begynte tidlig å stå rundt bordet. Hun falt jo en del, men skadet seg aldri de gangene hun falt :) og etter en stund med prøving så lærte hun seg til at hvis hun holdt på å falle så satt hun seg bare ned. Så barna må få prøve selv, og finne ut av det selv, er en viktig del av utviklingen til de små.
Hun har også krøpet utenfor sofaen, falt ned fra toppen av en plastikk sklie ( da slo hun løs 2 tenner ) og da satt jeg og passet på, men ett fall kan gå veldig kjapt. Men da var hun litt større, og hun lærte at sånn gjorde man ikke, ihvertfall en liten stund :p

Men hun har aldri skadet seg skikkelig i barnehagen, har kanskje kommet hjem med ett skrubbsår her eller ett blåmerke der, men det er nå når hun er større. Kom aldri hjem med det da hun gikk på småbarnsavdeling. Selv om hun klatret på bordet, ut av stolen osv.

Og det må å putte ting i munnen er helt naturlig! Det gjør jo babyer fra de er 3-4 mnd gammel. Og de har jo ingenting i barnehagen som er farlig å putte i munnen ( tenker på små deler og sånn ). Og tviler på at de små spiser så mye på bord og stoler som du skriver lengre oppe. Men leker går jo i munnen. Men det er da ikke farlig.

Alle er nok litt bekymret når barnet skal begynne i barnehagen, og det er helt normalt. Men tror du må prøve å senke skuldrene litt og prøve å slappe av. Det går mange barn i barnehagen hver dag, og det går helt fint med de ;)
 
Back
Topp