Hvor mye har du lagt på deg?

Her har det spilla inn at unga ikke tålte melk ;) da ble det litt andre spisevaner på mamma, men drakk fortsatt cola, spiste godteri og chips liksom? men forsvant rett og slett.


Årh, nå måtte jeg hente cola og chips:hilarious::hilarious:

Jeg spiste KUN junk, drakk cola og spiste is og chips hver dag. Jeg gikk ned 5 kg mer enn jeg skulle(mer enn startvektq...) var helt krise, veide 41kg på det laveste. Babyen sugte av alt jeg hadde å gå på. Og jeg la på meg 22kg... så her er jordmor opptatt av at jeg legger godt på meg. Hadde slitt hadde jeg kun lagt på meg 10kg...
 
Uke 39 nå... Og lagt på meg 16kg nå...
 
Har gått fort ned med å amme med begge barna. Har hatt 15 kg til overs etter de første 6 ukene, og de har gått bort av seg selv innen et halvår.... veide 73,5 før første graviditet, 86 etter fødsel og 69 kg 6 mnd etter fødselen. Så opp til 92 kg igjen i sv skap, deretter 69 kg etter 6 mnd. Åt sikkert 100 g sjokolade om dagen nesten hele ammeperioden + ellers sunn norsk mat og MYE skummetmelk (istedenfor vann nesten). Oppe i 90 igjen nå i uke 38. Fikk mange kommentarer om at jeg krympet fort og ikke måtte slanke meg, men gjorde absolutt ikke det... glemmer fort noen måltider også i nyfødtperipden pga at man er så fokusert på babyen.
 
Jeg har gått opp 16 kg dette svangerskapet. Husker ikke hvor mye jeg la på meg sist, men jeg tror det var noe lignende.

Forrige gang tok det meg i underkant av et år å gå ned til startvekt, men jeg vet ikke om det var amming eller livsstil som var hovedfaktoren. Følte ikke at jeg raste ned i vekt, men heller ikke at jeg måtte jobbe hardt for det. Denne gangen har jeg lyst til å begynne å trene når kroppen har kommet seg litt, både for å føle meg bedre utseendemessig, men mest for energinivået og helsen sin del:) Så håper jeg at det ikke tar lengre tid denne gangen:p
 
Uke 38+4 i dag. Vekta viser 3 kg mindre enn startvekt før fødsel.

Ved forrige svangerskap var vel vekta ned 10-15kg rett før fødsel i uke 36.
 
38+4 og har gått opp 16 kg:bag:Jaja, får håpe jeg får av det meste for helsen som skyld. Så mye vekt på min lave kropp kan ikke være bra.
 
Minner om at vektoppgang i svangerskap er og skal være svært individuelt :) er man normalvektig før svangerskap skal man i teorien gå opp minimum 12 kg (vekt av baby og alt som hører svangerskap til). Går man opp mindre så får baby uansett all næring den trenger, men da har du i teorien gått ned i vekt i løpet av svangerskapet. Går du opp mye mer - gjør absolutt ingenting så lenge du vet med deg selv at du har spist næringsrikt. Tynne går ofte mye mer opp i vekt enn normalvektige og overvektige. men å «spise for to» kan bli til litt av en jobb etter svangerskapet for noen.
 
Gått opp ca 20 kg. Gjorde det sist gang også, så satser på at jeg blir kvitt det igjen denne gangen og.
 
Gått opp 25 kg nå ca. MYE vann i kroppen også.
Gikk opp 35-40 sist.
Sånn er kroppen min, den tar til seg alt. Fikk barn på 3,2 kg til termin sist, så håper på samme nå :angelic:
Orker ikke bekymre meg for vekta mer. Brukt så mye krefter på å spise sunt osv, likevel går jeg opp.
 
Gått opp 25 kg nå ca. MYE vann i kroppen også.
Gikk opp 35-40 sist.
Sånn er kroppen min, den tar til seg alt. Fikk barn på 3,2 kg til termin sist, så håper på samme nå :angelic:
Orker ikke bekymre meg for vekta mer. Brukt så mye krefter på å spise sunt osv, likevel går jeg opp.


Det nytter ikke å telle kalorier. Jeg tror at kroppen tar til seg det den trenger for å takle fødsel og barsel, også ordner den liksom opp selv. Jeg gikk fra 45-67kg. Mye vann, men svangerskapsforgiftningen tok knekken på meg i slutten. Ungen veide 3.8kg... jeg er mer opphengt i vekten pga jeg får så vondt i rygg og bekken når jeg legger på meg så mye på relativt kort tid...

Jeg spiser hva jeg vil, når jeg vil. Så får jeg heller tenke på kaloriene hvis kiloene ikke skulle gå av av seg selv:hilarious:
 
Det nytter ikke å telle kalorier. Jeg tror at kroppen tar til seg det den trenger for å takle fødsel og barsel, også ordner den liksom opp selv. Jeg gikk fra 45-67kg. Mye vann, men svangerskapsforgiftningen tok knekken på meg i slutten. Ungen veide 3.8kg... jeg er mer opphengt i vekten pga jeg får så vondt i rygg og bekken når jeg legger på meg så mye på relativt kort tid...

Jeg spiser hva jeg vil, når jeg vil. Så får jeg heller tenke på kaloriene hvis kiloene ikke skulle gå av av seg selv:hilarious:

Ja var det jeg fant ut også! Kaloritelling funker uten baby i magen bare :hilarious: Prøvde så lenge å være "flink" og spise knekkebrød osv. Men endte bare med at jeg spiste mye unødvendig drit i tillegg. Nå som jeg spiser normalt, altså brødskiver med egg og kaviar, makrell i tomat osv, så craver jeg (bittelitt) mindre usunt hvertfall. Kiloene kommer uansett, men jeg spiser hvertfall normalt :hilarious:

Blir mye stolpejakt på meg når han er ute og sikkert litt ekstra bevisst på maten ja :hilarious:
 
Ja var det jeg fant ut også! Kaloritelling funker uten baby i magen bare :hilarious: Prøvde så lenge å være "flink" og spise knekkebrød osv. Men endte bare med at jeg spiste mye unødvendig drit i tillegg. Nå som jeg spiser normalt, altså brødskiver med egg og kaviar, makrell i tomat osv, så craver jeg (bittelitt) mindre usunt hvertfall. Kiloene kommer uansett, men jeg spiser hvertfall normalt :hilarious:

Blir mye stolpejakt på meg når han er ute og sikkert litt ekstra bevisst på maten ja :hilarious:

jeg har prøvd forskjellige dietter(selv om jeg er veldig tynn, så har jeg slitt med magen og prøvd å tilsette/kutte ut mye forskjellig...). Jeg blir dritgretten uten brød:hilarious: når jeg prøvde meg på knekkebrød og riskaker og egg, gikk jeg rundt sulten HELE tiden. Gikk å småspiste masse mellom måltidene...
i dag har jeg hatt sjokolade til lunsj... ikke LITT dårlig samvittighet engang:cool::hilarious::hilarious:
 
jeg har prøvd forskjellige dietter(selv om jeg er veldig tynn, så har jeg slitt med magen og prøvd å tilsette/kutte ut mye forskjellig...). Jeg blir dritgretten uten brød:hilarious: når jeg prøvde meg på knekkebrød og riskaker og egg, gikk jeg rundt sulten HELE tiden. Gikk å småspiste masse mellom måltidene...
i dag har jeg hatt sjokolade til lunsj... ikke LITT dårlig samvittighet engang:cool::hilarious::hilarious:

Hahah her ble det pannekaker (ferdigstekte! Toppen av latskap) med blåbærsyltetøy og kroneis til dessert ❤️
 
Jeg har gått opp ca 12 kg fra startvekt til nå (39+3). Men gikk ned ca 5kg i starten da jeg var så kvalm og ikke klarte å spise og kun lå på sofaen (muskeltap).
 
Jeg er i uke 37+5, og har gått opp 6,7 kg. Hadde gått ned litt nå på siste kontroll, men babyen vokser som den skal. Var normalvektig i utgangspunktet, men er litt bekymret for at jeg har lagt på meg for lite. Hører om de som raser ned i vekt av amming, og er redd for å sitte igjen med en skjør og sliten kropp etter fødsel. Er det noen som har tips til kaloririke måltider eller snacks som kan passe fint i denne heten? :) Merker at matlysten definitivt ikke er på topp.
 
Jeg er i uke 37+5, og har gått opp 6,7 kg. Hadde gått ned litt nå på siste kontroll, men babyen vokser som den skal. Var normalvektig i utgangspunktet, men er litt bekymret for at jeg har lagt på meg for lite. Hører om de som raser ned i vekt av amming, og er redd for å sitte igjen med en skjør og sliten kropp etter fødsel. Er det noen som har tips til kaloririke måltider eller snacks som kan passe fint i denne heten? :) Merker at matlysten definitivt ikke er på topp.


Husk å spise masse når babyen har komt... vi skal spise ca 3000kalorier når vi ammer, 55%karbs, 35% fett og 10% proteiner.
Vanskelig å spise noe særlig i denne varmen; jeg spiser bare is og takeaway:bag:

men prøv å spise ofte:)
 
Gikk opp 10 kilo de 4 første månedene.. etter det har det stoppa helt. Gått ned 1 kilo siden mars :confused: Selv om jeg er "glad" for at det ikke har blitt så mange kilo så har det ikke vært frivillig. Har rett og slett ikke hatt penger til mat engang... Så ingen hyggelig grunn. Blir heldigvis litt bedre med penger nå som jeg får over på foreldrepenger! Er uke 37+1 :Heartred
 
Back
Topp