Hvor mye har du lagt på deg?

34+0 nå og har gått opp ca 20 kg :hilarious: gikk opp typ 35 kg med førstemann TIL TROSS FOR hyperemesis. Så noen kropper tar til seg bare alt som blir stappa inn, selvom matinntaket ikke skulle tilsi at man spiser så jævla mye.
Dette har jeg også fått forklart av jordmor og lege (jeg er også overvektig i utgangspunktet, men nogenlunde greit trent), at hormonene avgjør hva kroppen tar til seg av kalorier og hvordan kroppen bruker kaloriene den får. Så jeg har slått meg til ro med at sånn er min kropp, og så lenge jeg spiser nogenlunde sunt får vekta bare være.
Perfekt blodsukker og blodtrykk osv, forholdsvis grei og enkel fødsel første gang. Så det meste går bra :)

ja, er det ikke rart! Jeg hadde hyperemesis med den første, la likevel på meg 22kg... kroppen gjør som den vil uansett:hilarious:
 
Jeg har holdt meg lenge rundt det samme, stresser ikke og “passer” ikke på hva jeg spiser men baby liker ikke sukker så “sjokolademagen” forsvinner. Jeg har rast ned under amming med de første så trenger egentlig dette ekstra laget med fett :p
Sniker
Hvordan vet man at babyen ikke liker noe?
 
Uke 35. Gått fra 70 til 90 kg men føler meg ikke ekstremt tung når jeg beveger meg. Vanskelig å finne klær som er behagelige da men hm har mye fint så har shoppet litt! Alltid lagt på meg ca 20 kg, men blir nok mer denne gangen... Jaja. Godt å høre at vi er flere!
 
Var helt ubekymret for dette med vekt før inntil nylig da jeg plutselig bikket 18 kg på forrige kontroll ( da uke 36).. med utgangspunkt på 60 kg og 160 cm (KMI på 23) skulle jeg ifølge tabellen Max opp 16 kg, så nå er jeg litt småstresset.. leser om «komplikasjoner under fødel», fare for senere overvekt hos baby osv... Samtidig har jeg fått vann i kroppen/ ødem grad 1 og samboer mener jeg kun har lagt på meg rundt magen.. 1.graviditet så har ingenting å sammenligne med, men jeg har stort sett unnet meg det jeg har hatt lyst på samtidig som jeg har vært moderat aktiv...( selv om korona satt en brems på aktivitets nivået nå i våres). nå er jeg redd for å gå opp ytterligere, samtidig blir det helt feil å skulle slanke seg i uke 37/38 som jeg er i nå.. hva tenker dere? Kan ekstra vann i kroppen bidra til å gjøre utslag på de ekstra kiloene?
 
Vann bidrar til vekt ja.
 
Var helt ubekymret for dette med vekt før inntil nylig da jeg plutselig bikket 18 kg på forrige kontroll ( da uke 36).. med utgangspunkt på 60 kg og 160 cm (KMI på 23) skulle jeg ifølge tabellen Max opp 16 kg, så nå er jeg litt småstresset.. leser om «komplikasjoner under fødel», fare for senere overvekt hos baby osv... Samtidig har jeg fått vann i kroppen/ ødem grad 1 og samboer mener jeg kun har lagt på meg rundt magen.. 1.graviditet så har ingenting å sammenligne med, men jeg har stort sett unnet meg det jeg har hatt lyst på samtidig som jeg har vært moderat aktiv...( selv om korona satt en brems på aktivitets nivået nå i våres). nå er jeg redd for å gå opp ytterligere, samtidig blir det helt feil å skulle slanke seg i uke 37/38 som jeg er i nå.. hva tenker dere? Kan ekstra vann i kroppen bidra til å gjøre utslag på de ekstra kiloene?
Vann veier en del :)
 
Står stille her :( maks opp 3 kg muligens 0 fra før (var ikke på vekta før første kontroll da jeg var 9-10 uker og 73kg) fortsatt rundt 73 kg nå og 35 uker i morra
 
Var helt ubekymret for dette med vekt før inntil nylig da jeg plutselig bikket 18 kg på forrige kontroll ( da uke 36).. med utgangspunkt på 60 kg og 160 cm (KMI på 23) skulle jeg ifølge tabellen Max opp 16 kg, så nå er jeg litt småstresset.. leser om «komplikasjoner under fødel», fare for senere overvekt hos baby osv... Samtidig har jeg fått vann i kroppen/ ødem grad 1 og samboer mener jeg kun har lagt på meg rundt magen.. 1.graviditet så har ingenting å sammenligne med, men jeg har stort sett unnet meg det jeg har hatt lyst på samtidig som jeg har vært moderat aktiv...( selv om korona satt en brems på aktivitets nivået nå i våres). nå er jeg redd for å gå opp ytterligere, samtidig blir det helt feil å skulle slanke seg i uke 37/38 som jeg er i nå.. hva tenker dere? Kan ekstra vann i kroppen bidra til å gjøre utslag på de ekstra kiloene?
Det er ingen fasit når det gjelder vekt. Synes det er fryktelig dumt at d står at man bør gå opp mellom 12-16kg... Første svangerskap trente jeg 3-4gang i uka å spise sunt, la på meg da 27,5 kg totalt, å hadde da en del vann (startvekt varv64kg å 166 høy hos meg) ... Verken lege eller jordmor reagerte på det så lenge jeg var aktiv å spiste sånn passe sunt. Nå på graviditet nr 2 har jeg fått trent MYE MINDRE, spiser fortsatt passe sunt men har unnet meg litt mere av det jeg har hatt lyst på pga kvalme å mindre matlyst i perioder, denne gangen har jeg gått opp 17,5 kg (uke 37). Er fortsatt ikke bekymret, å tror om man stresser veldig over det trekker kroppen enda mere vann. Bare den siste 1,5 siste uka før termin la jeg på meg 3 KG sist gang!!! Hos meg sist målte de blodtrykk oftere på slutten pga så mye vann, for å følge med om det kunne utvikle seg til svangerskapsforgiftning, men jeg fikk ikke det, urinprøvene var noemal og hadde heller ingen hodepine, kun at hendene dovnet bort av å til.
 
Jeg synes ikke 18 kg er så mye mer enn 16 kg for å si det sånn 2 kg fra eller til når man ammer osv og ingen vet hvor mye av vekta som er vann!!! Hadde lagt på meg 20 kg til uke 35 og nå i uke 38 har vekta gått ned ca 0,5 kg men har økende ødemer! Dvs at jeg egentlig har gått ned mer de siste ukene ettersom det øker med vann i kroppen.... blir spennende å se hvor mye som sitter igjen etter de første ukene
 
16.2 har det blitt nå. Har i motsetning til forrige svangerskap vært ekstremt fysen. Kombinert med bekkenløsning som har gjort med stillesittende, så er ikke det en særlig god match, hehe. Håper at jeg akkurat som sist raser ned av ammingen :angelic:
 
25 kg her. Sist var det 40! Ungen kom ut på 5 kg. Ingen kjent svangerskapsdiabetes hverken da eller nå. Legger visst på meg mye, lager tydeligvis store barn og får myyyye melk. Sånn er jeg.

Spiser is, sjokolade og potetgull etc. men ikke mer enn jeg vanligvis gjør og beveger meg omtrent like mye, så burde ikke ha noe å si. Har veldig stabil vekt ellers! Spiser generelt sunn, variert og hjemmelaget mat også.
 
Det er ingen fasit når det gjelder vekt. Synes det er fryktelig dumt at d står at man bør gå opp mellom 12-16kg... Første svangerskap trente jeg 3-4gang i uka å spise sunt, la på meg da 27,5 kg totalt, å hadde da en del vann (startvekt varv64kg å 166 høy hos meg) ... Verken lege eller jordmor reagerte på det så lenge jeg var aktiv å spiste sånn passe sunt. Nå på graviditet nr 2 har jeg fått trent MYE MINDRE, spiser fortsatt passe sunt men har unnet meg litt mere av det jeg har hatt lyst på pga kvalme å mindre matlyst i perioder, denne gangen har jeg gått opp 17,5 kg (uke 37). Er fortsatt ikke bekymret, å tror om man stresser veldig over det trekker kroppen enda mere vann. Bare den siste 1,5 siste uka før termin la jeg på meg 3 KG sist gang!!! Hos meg sist målte de blodtrykk oftere på slutten pga så mye vann, for å følge med om det kunne utvikle seg til svangerskapsforgiftning, men jeg fikk ikke det, urinprøvene var noemal og hadde heller ingen hodepine, kun at hendene dovnet bort av å til.
Høres veldig fornuftig ut det du sier. Så lenge både en selv og baby er frisk og en føler seg i god form burde det vel ikke være grunn til bekymring.Har visst latt det gå litt til hodet på meg... nettopp pga. Den dumme tabellen....:inpain:
 
Var helt ubekymret for dette med vekt før inntil nylig da jeg plutselig bikket 18 kg på forrige kontroll ( da uke 36).. med utgangspunkt på 60 kg og 160 cm (KMI på 23) skulle jeg ifølge tabellen Max opp 16 kg, så nå er jeg litt småstresset.. leser om «komplikasjoner under fødel», fare for senere overvekt hos baby osv... Samtidig har jeg fått vann i kroppen/ ødem grad 1 og samboer mener jeg kun har lagt på meg rundt magen.. 1.graviditet så har ingenting å sammenligne med, men jeg har stort sett unnet meg det jeg har hatt lyst på samtidig som jeg har vært moderat aktiv...( selv om korona satt en brems på aktivitets nivået nå i våres). nå er jeg redd for å gå opp ytterligere, samtidig blir det helt feil å skulle slanke seg i uke 37/38 som jeg er i nå.. hva tenker dere? Kan ekstra vann i kroppen bidra til å gjøre utslag på de ekstra kiloene?


Vann bidrar mye. Men jeg trodde 12-14kg var det man uansett burde legge på seg, så noen kilo ekstra har ingenting å si. Jeg la på meg 22kg (46kg før svangerskapet, 159cm...). Rant rett av! Ammingen ordna det:hilarious:
 
Ser at mange rapporterer at amming er rene slankekuren, men hva med dere som ikke har fått til amming?

Jeg er bare nysgjerrig, har ikke gått opp mye selv, og tenker ingenting på vekt til daglig. Veide 59 kg før graviditet (167 cm), og veide 64,5 kg på forrige kontroll for ca. en måned siden. Er nå i 37+2, og håper egentlig at jeg har gått opp litt mer på morgendagens kontroll. :)
 
Ser at mange rapporterer at amming er rene slankekuren, men hva med dere som ikke har fått til amming?

Jeg er bare nysgjerrig, har ikke gått opp mye selv, og tenker ingenting på vekt til daglig. Veide 59 kg før graviditet (167 cm), og veide 64,5 kg på forrige kontroll for ca. en måned siden. Er nå i 37+2, og håper egentlig at jeg har gått opp litt mer på morgendagens kontroll. :)


Amming hjalp ikke i det HELETATT til meg og jeg gikk opp mye sist svangerskap... Måtte gå mange mil i uka å trene hardt lenge for å få av gravidkiloene, så tror det er veldig individuelt. Har erfaring med at det funker med å amme kanskje for halvparten av de rundt meg.
 
Ser at mange rapporterer at amming er rene slankekuren, men hva med dere som ikke har fått til amming?

Jeg er bare nysgjerrig, har ikke gått opp mye selv, og tenker ingenting på vekt til daglig. Veide 59 kg før graviditet (167 cm), og veide 64,5 kg på forrige kontroll for ca. en måned siden. Er nå i 37+2, og håper egentlig at jeg har gått opp litt mer på morgendagens kontroll. :)
Her har det spilla inn at unga ikke tålte melk ;) da ble det litt andre spisevaner på mamma, men drakk fortsatt cola, spiste godteri og chips liksom? men forsvant rett og slett.
 
Back
Topp