Hvor mye har du gått opp i vekt?

har gått opp ca 9-10kg, 27+3
Startvekt 63 kg.
Jordmor var "sint" på meg og spurte om jeg har kost meg litt for mye. Hun ba meg kutte ut smoothie og frukt og gå over til bær, og passe på å ikke spise for mye.

Har vært skikkelig bekymret og tenkt alt for mye på vekt på grunn av dette. Tørr nesten ikke spise og har (kanskje litt underbevisst) kuttet ut frokost i det siste. Jeg pleide ikke spise frokost før graviditeten, så jeg føler vell at det er derfor jeg legger på meg så mye.

Venner og familie derimot sier at det ikke synes i det hele tatt.
Og når jeg leser dette virker det jo ikke som at jeg har gått VOLDSOMT mye opp..

Jeg er skikkelig bekymret nå og går og stresser over alt jeg spiser og klarer ikke kose meg med noe.

Men deilig å lese at det er flere som legger på seg en del, litt mindre stress da for at det skal være gale for baby :Heartpink
Jordmor sa jeg kunne forvente 10kg til.
Det er lov å bytte jordmor hvis du synes det blir vanskelig å gå til henne. God klem :Heartred
Jeg synes det virker som hun veldig opphengt i vekt. Mulig det er villet politikk alså, men det er ikke særlig hjelpsomt å overfokusere på den måten.
Lukk ørene, og spis i vanlige mengder som du ville ha gjort hvis du ikke var gravid.
 
Kjenner jeg blir skikkelig sint på den jordmora di!:mad: Som du ser så er det flere av oss som har lagt på seg så «mye» før 3. trimester, og ut i fra alt jeg har lest så er det normalt. Alle plasser hvor en leser står det at en ikke skal slanke seg i graviditeten og det med god grunn! Tenk på ammetiden og tiden etter fødsel, svært mange trenger noen ekstra kilo da pga amminga som tærer. Nå vet jeg hverken bmien din eller høyden din, men med startvekt på 63 så høres det ut som du var ganske normalvektig før graviditeten, og en kan da forvente å legge på seg 16kg til slutt. Mer og mindre er også normalt fordi alle er forskjellig skrudd sammen!

Beklager, men måtte bare få blåst dette ut! Blir så provosert av at fagfolk skal kommentere slike ting. Vekt har alltid vært et svært sårt tema hos meg og har brukt lang tid på å venne meg til denne vektoppgangen.

Gravidtiden skal liksom være en fin tid og en tid vi kan kose oss med god samvittighet. Ikke en tid hvor en konstant må passe på kaloriene i det man spiser. Jeg hadde fortsatt med å spise en god frokost og drikket fruktsmoothien!
Frukt er bra, sunt og godt:happy:


Takk for sint innlegg :Heartred
Før jeg ble fortalt dette hos jordmor tror ikke jeg at jeg har vært mer fornøyd med kroppen min i mitt voksne liv, enn denne tiden! Det å gå med et liv der inne og å bli større i takt med det livet er så fint!

Men det ble plutselig veldig sårt å skulle tenke over alt jeg spiser. Det eneste jeg vil er jo å gjøre det beste for den lille! Men å lese disse innleggene her inne må jeg si hjelper på den negative tankegangen.
Jeg skal prøve mitt beste å ikke bry meg for mye, men det blir jo fort sånn at jeg ikke har lyst til å dukke opp hos jordmor og veie veldig mye... Slanking skal jeg definitivt holde meg unna!!
 
94,3 kg idag - opp akkurat 10kg og jeg er 27+0:)
Opp 3 kg på 4 uker, så har et håp om at jeg holder meg under 100kg da:angelic:
 
Sniker fra Novemberforumet. Jeg har gått opp ca 10 kg og er i uke 34. Siden jeg er ganske overvektig fra før er det anbefalt at jeg ikke går opp mer enn 9kg så har allerede gått litt over grensen der. Har også følt at jordmor har kjeftet på meg ang disse tingene, og jeg begynte også å tenke litt mye på vekt en stund. Men man skal ikke slanke seg som gravid, og det er viktig å huske på dere! Jeg prøver heller å tenke på at jeg har et variert kosthold og får i meg det jeg trenger.
 
Er i uke 25 og gått opp 2-3 kg av de 6 kg jeg gikk ned i starten så nærmer meg startvekten :)siden jeg nå får i meg mer mat (og kos :rolleyes:) og er i mindre bevegelse (hei, bekken)så vil jeg tro vekta vil øke jevnt og trutt fremover :angelic:
 
har gått opp ca 9-10kg, 27+3
Startvekt 63 kg.
Jordmor var "sint" på meg og spurte om jeg har kost meg litt for mye. Hun ba meg kutte ut smoothie og frukt og gå over til bær, og passe på å ikke spise for mye.

Har vært skikkelig bekymret og tenkt alt for mye på vekt på grunn av dette. Tørr nesten ikke spise og har (kanskje litt underbevisst) kuttet ut frokost i det siste. Jeg pleide ikke spise frokost før graviditeten, så jeg føler vell at det er derfor jeg legger på meg så mye.

Venner og familie derimot sier at det ikke synes i det hele tatt.
Og når jeg leser dette virker det jo ikke som at jeg har gått VOLDSOMT mye opp..

Jeg er skikkelig bekymret nå og går og stresser over alt jeg spiser og klarer ikke kose meg med noe.

Men deilig å lese at det er flere som legger på seg en del, litt mindre stress da for at det skal være gale for baby :Heartpink
Jordmor sa jeg kunne forvente 10kg til.
Jøss, for en jordmor. Hadde jeg aldri godtatt.
 
25+4 og jeg er opp 8 kg, min jordmor var veldig fornøyd med da jeg var på kontroll nå :joyful: Føler det går veldig i rykk og napp, men nå har jeg hatt et godt vekthopp. Spiser stort sett som før med unntak av et lite ekstra mellommåltid de dagene jeg er ekstra sulten.
 
25+6, opp 12 kg. Tipper jeg ender på ca 25 kg, for de forrige svangerskapene endte på 22 og 23 kilo. Denne gangen ligger jeg nok an til litt mer..
 
26+0 i dag og er akkurat på startvekt igjen...har et ønske om å gå opp endel pga tidligere erfaringer..føler amming går bedre om man har litt "å gå på"...så håper på ca 0.5 kilo opp hver uke fremover...
 
Jeg veier meg hver fredags morgen (etter dobesøk, og naken). På kun én uke, har jeg lagt på meg 3 (!!!) Kg. Jeg har ikke spist mer enn vanlig, og heller ikke vært i besøk (kaker og den slags...).
Heller ingen vann i kroppen.

Er dette tegn på svangerskapsdiabetes?
 
Jeg veier meg hver fredags morgen (etter dobesøk, og naken). På kun én uke, har jeg lagt på meg 3 (!!!) Kg. Jeg har ikke spist mer enn vanlig, og heller ikke vært i besøk (kaker og den slags...).
Heller ingen vann i kroppen.

Er dette tegn på svangerskapsdiabetes?
Det kan være et tegn på det ja. Du har ikke noe hodepine eller noen flere indikasjoner? Kan bare ta en tlf til legevakta så får de sjekket blodtrykk og urinprøve. Greit å utelukke i hvert fall :)
 
Det kan være et tegn på det ja. Du har ikke noe hodepine eller noen flere indikasjoner? Kan bare ta en tlf til legevakta så får de sjekket blodtrykk og urinprøve. Greit å utelukke i hvert fall :)

Sliter litt med hodepine og soppinfeksjoner. Har JM-time om to uker.
 
Hvis det er svangerskapsforgiftning så er to uker litt lenge å vente kanskje?
Er ikke for å skremme, men hadde tatt en tur på legevakta for sikkerhets skyld i hvert fall

Jeg måtte inn på kalenderen å sjekke nå :facepalm: Er to uker til ultralyd. Men JM-time på førstkommende mandag :dance011 Så da vil det vel gå fint, tror du ikke?
 
Jeg måtte inn på kalenderen å sjekke nå :facepalm: Er to uker til ultralyd. Men JM-time på førstkommende mandag :dance011 Så da vil det vel gå fint, tror du ikke?
Det jeg kan svare er det legen sa til meg for en mnd siden var etter jeg hadde hatt hodepine i ei uke i strekk så måtte jeg asap ned på legevakta å måle dette, ikke snakk om å vente. Alt var fint heldigvis.
Mulig jeg overreagerer, men kan vell ikke skade å bare ta en telefon ned å høre hva de tenker i hvert fall?
 
Back
Topp