Hvor lenge brukte du vogna?

Vår mini blir 3 år i november, og vi bruker vognen innimellom enda :-)

Vet ikke hvordan folk bor i forhold til bhg, men de færreste har bhg som nærmeste nabo. Er det bedre å kjøre bil og sykle til bhg enn å bruke vogn? Jeg vet du ikke skrev det andre innlegget til meg, men siden dette er en åpen tråd for alle tar jeg meg friheten til å delta i samtalen.

Nei, men som sagt ungen min går storsett til/hjem fra bhg (og andre steder vi skal). Hun er ikke mer glad i å bli spent fast i en sykkel enn i en vogn. Det er det samme i mine øyne ;)

Vogna er totalt overflødig hos oss, men skjønner den er veldig viktig hos andre i tidsklemma (evt slitne/trøtte unger, for lang vei osv.).

Men over her står det langt å gå. At det kan ta lang tid er noe helt annet
Da leser du skjevt med vilje, for jeg var absolutt ikke den første til å nevne at det ville ta lang tid ;)

Våre slutta å sitte i vogn ved 2,5-3 års alder. Følte de var store nok til å gå selv da :)

Nr.1 brukte vogn til soving til han var ca. 2.5år, og av og til på lengre turer til han var 3år. Men ikke alltid vi hadde vogn med. Vogna ble lite brukt etter at han var 2år.

Nr. 2 brukte vogn til soving til hun var 2 år, prøvde å få henne til å sove i den i 2-3 mnder etter det men hun ville ikke så da ga vi opp:p også ble den brukt av og til på lengre turer til hun var 2,5år men da ble den pakka helt bort. Vogna ble egentlig lite brukt etter hun var 18mnder, pga at hun ville gå selv.

Men vi hadde med vogn til begge to da vi var i syden for 2 år siden, da var de 2 og 3år, hadde da med en trille og en paraplytrille. Rett og slett fordi man går langt om kveldene og da er barna slitne, pluss at jeg er redd for å miste de :p

Og i fjor da snuppa var 3 og lillemann 4år hadde vi med en paraplytrille, var ment for snuppa men de bytta litt på å bruke den. Lillemann på 4år ble ofte sliten av all gåinga om kvelden, og da bytta vi litt så han fikk hvilt seg så fikk snuppa gå litt. Men er glad vi hadde den med! :) lettere å holde styr på de når de sitter i vogna :p ikke barebare med to små som kun er 11mnder mellom.

Blir nok sikkert å bruke vogn ca like lenge til lillesøster i magen! :)

Han sover i vogn i barnehagen, ellers har vi knapt brukt vogn siden han var 1,5. Hadde med til legoland i sommer, men han hadde ikke tid til å sitte der.

Min fyller 3 år om 2 mnd, og bruker litt trille her i utlandet. Veldig varmt og jeg syntes det er lettere når vi går ute i masse trafikk. Hjemme bruker vi det sjeldent.

Men gidder ikke å bry meg så mye om hva andre gjør. Det må folk styre som de vil :)

Er faktisk lettere å ha kontroll på barnet i en vogn/går fortere når man har dårlig tid etc. :)

Det jeg ikke forstår er hvorfor man skal mene noe om andre menneskers vognbruk sånn i det hele tatt. folk har vel sine grunner til det enten de bruker vogn lenge eller slutter tidlig med det

Det jeg ikke forstår er hvorfor man skal mene noe om andre menneskers vognbruk sånn i det hele tatt. folk har vel sine grunner til det enten de bruker vogn lenge eller slutter tidlig med det

Når et førskolebarn sitter i vogn vil det fort kunne føre til "mobbing" fra andre jevnaldrende barn. Dette ser vi ofte i barnehage. Dette er en av grunnene til at jeg har tenkt mye over det - fordi jeg har sett andre barns reaksjon på det. Det meste klarer såklart vi voksne å "berge" men barna vil likevel se på dette barnet som veldig barnslig/baby

Snuppa på tre bruker fortsatt, da til barnehagen, for uten bruker vi fort 30 min på 600 meter! Det orker jeg ikke Kl 8 om morgenen ;-)
Har med trille på lange dager da i tilfelle hun skal bli utrolig sliten.
Man vet aldri hvorfor eller hvor mye eldre barn sitter i vogn så tenker ikke over det engang, hever heller et øyenbryn når jeg ser unger som er skoleklare med smokk eller tåteflaske, men vi er ikke perfekte selv og sikkert mange som reagerer på ting vi gjør

Når et førskolebarn sitter i vogn vil det fort kunne føre til "mobbing" fra andre jevnaldrende barn. Dette ser vi ofte i barnehage. Dette er en av grunnene til at jeg har tenkt mye over det - fordi jeg har sett andre barns reaksjon på det. Det meste klarer såklart vi voksne å "berge" men barna vil likevel se på dette barnet som veldig barnslig/baby

Så du mener vi alle skal rette seg etter mobberene? Bør vi kle oss som mobberene sier? Bør vi leke med de som mobberene sier? Nei her oppdrar jeg ikke barnet mitt etter hva mobberene kan finne å mobbe for. Der har vi voksene ett ansvar å lære barna våre at vi er forskjellig.
Burde jeg snudd barnet mitt fremovervendt fordi de andre barna sa det var slik babyer satt i bil?

Så du mener vi alle skal rette seg etter mobberene? Bør vi kle oss som mobberene sier? Bør vi leke med de som mobberene sier? Nei her oppdrar jeg ikke barnet mitt etter hva mobberene kan finne å mobbe for. Der har vi voksene ett ansvar å lære barna våre at vi er forskjellig.
Burde jeg snudd barnet mitt fremovervendt fordi de andre barna sa det var slik babyer satt i bil?

Nå var det en grunn til at jeg skrev "mobbing" også da.. Barn er ærlige sjeler og dette handler ikke om å føye seg etter mobberne! Men barn VIL møte reaksjoner på det fordi de aldri kunne ha tenkt seg å sitte i vogn i en alder av 5 selv (jeg skulle ha prøvd å foreslått det til mitt barn.....)

Jeg mener at mye av foreldrerollen faktisk er å lære barna hva som kan forventes av dem - og med økende alder så er det ulike forventninger. Jeg synes derfor f.eks ikke at Smokke, bleie og tåteflaske (heller) er noe som man vanlig forbinder med et barn på 5 (unntak finnes såklart). Nå vet jeg at mange sliter med å slutte med f.eks nattbleien likevel. Jeg mener da at det er viktig å snakke med barna om hva de sier/ikke sier om dette til de andre barna i barnehagen. Selv om en 5 åring ikke klarer å slutte så FORSTÅR 5 åringen at de aller fleste andre har sluttet. Derfor er ikke dette noe han/hun trenger å fortelle om i barnehage fordi det VIL få reaksjoner fra barna. Å "normalisere" enda senere bleieslutt hos de andre synes jeg ikke er løsningen heller - det handler ikke om å tilpasse seg mobberne men å faktisk lære barna om ulike forventninger!

IGJEN - dette handler ikke om barn med ulike spesielle behov som
Gjør at forventningene til alder ikke kan innfries

Nå var det en grunn til at jeg skrev "mobbing" også da.. Barn er ærlige sjeler og dette handler ikke om å føye seg etter mobberne! Men barn VIL møte reaksjoner på det fordi de aldri kunne ha tenkt seg å sitte i vogn i en alder av 5 selv (jeg skulle ha prøvd å foreslått det til mitt barn.....)

Jeg mener at mye av foreldrerollen faktisk er å lære barna hva som kan forventes av dem - og med økende alder så er det ulike forventninger. Jeg synes derfor f.eks ikke at Smokke, bleie og tåteflaske (heller) er noe som man vanlig forbinder med et barn på 5 (unntak finnes såklart). Nå vet jeg at mange sliter med å slutte med f.eks nattbleien likevel. Jeg mener da at det er viktig å snakke med barna om hva de sier/ikke sier om dette til de andre barna i barnehagen. Selv om en 5 åring ikke klarer å slutte så FORSTÅR 5 åringen at de aller fleste andre har sluttet. Derfor er ikke dette noe han/hun trenger å fortelle om i barnehage fordi det VIL få reaksjoner fra barna. Å "normalisere" enda senere bleieslutt hos de andre synes jeg ikke er løsningen heller - det handler ikke om å tilpasse seg mobberne men å faktisk lære barna om ulike forventninger!

IGJEN - dette handler ikke om barn med ulike spesielle behov som
Gjør at forventningene til alder ikke kan innfries

Du svarte meg ikke på om jeg burde snudd mitt barn i bilen fordi andre sa at det var bare babyer som satt bakovervendt. Burde jeg snudd han å fulgt samfunnet sine forventninger?
Jeg lærer barnet mitt at vi alle er forskjellig og at man skal ikke kommentere slik.
Du presiserer at det handler ikke om barn med spesielle behov, men ofte kan man ikke se det på barna. Er det da greit at de andre barna mobber de for å være baby? Er det ikke din jobb som foreldre å lære dine barn at vi er forskjellig? Noen sitter i vogn lenge, noen bruker sutt, noen er sengevæter allikevel så mener du at vi foreldre skal lære opp mulige mobbeofre slik at de lever opp til forventningene? Det blir veldig feil for meg, det er ikke ofrene det er noe galt med det er de som mobber. Barn skal ikke mobbe fordi et barn er andeledes uansett om man sitter i vogn, tisser på seg, sitter bakovervendt..

Du svarte meg ikke på om jeg burde snudd mitt barn i bilen fordi andre sa at det var bare babyer som satt bakovervendt. Burde jeg snudd han å fulgt samfunnet sine forventninger?
Jeg lærer barnet mitt at vi alle er forskjellig og at man skal ikke kommentere slik.
Du presiserer at det handler ikke om barn med spesielle behov, men ofte kan man ikke se det på barna. Er det da greit at de andre barna mobber de for å være baby? Er det ikke din jobb som foreldre å lære dine barn at vi er forskjellig? Noen sitter i vogn lenge, noen bruker sutt, noen er sengevæter allikevel så mener du at vi foreldre skal lære opp mulige mobbeofre slik at de lever opp til forventningene? Det blir veldig feil for meg, det er ikke ofrene det er noe galt med det er de som mobber. Barn skal ikke mobbe fordi et barn er andeledes uansett om man sitter i vogn, tisser på seg, sitter bakovervendt..

Å snu barnet er en helt annen diskusjon som kan handle om liv eller død, så den diskusjonen er HELT URELEVANT i situasjonen her og derfor har jeg ikke planer om å gå inn på det heller..

Det er IGJEN ikke snakk om mobbing men kun barn som spør/påpeker ting de ikke forstår/synes er rart.. Barn er som sagt ærlige og det handler ikke om å være slem. Men for den som har fortalt hele førskolegruppa at man bruker bleie på natta, og derfor har fått 12 spørsmål, litt frising imellom barna osv (fordi bare synes det er rart - ikke fordi de går inn for å være ekkel på noen som helst måte) - Så VIL det oppleves som ubehagelig for barnet som har fortalt at det bruker bleie.
I min barnehage (og når det gjelder min sønn) så forklarer vi såklart at alle er forskjellige og at vi ikke kommenterer hverandre, men barna stiller ærlige spørsmål fordi de ikke forstår...
Barn legger forresten godt merke til hvilke barn som har andre behov enn de selv, og erfaringsmessig så stilles det da svært sjeldent spørsmål om slike ting..

Erfaringen jeg sitter med i barnehagen er at mange foreldre idag ikke stiller krav til barna sine utifra alder.. På ett tidspunkt BØR barna slutte med smokk, tåteflaske, vogn og bleie og for barn med normalutvikling er det LENGE før skolestart! Sammenlignet med før så er mange foreldre i dag desperate etter å beholde "babyen" så fryktelig lenge, og det byr på store utfordringer når de skal mestre innen situasjoner hvor det stilles klare forventninger til atferd (førskole, skole, fritidsaktiviteter osv).

Back
Topp