Hvor lenge brukte du vogna?

Jenta mi er 3 år. Har vi med vogn vil hun sitte i den istedet for å gå. Jeg tolker denne tråden til å handle om slike situasjoner. For om vi ikke har med vogn så går hun selv uten problemer, og hun kan fint gå "skikkelig" også, altså ved min side uten tull. F.eks. når vi går ved vei eller har det travelt. Vogn gjør jenta mi uvillig til å bruke sin egen kropp. Det handler ikke om at hun er sliten, men at hun synes det er gøy å kjøre vogn. Og da skal det mye til å få henne ut av den. Jeg kjører ikke, men vogn er vi ferdige med. Blir hun sliten på tur så får hun sitte på skuldrene til far. Om vogna hindrer barnets utfoldelse så er det et problem, som det da er for vår del. Men man kan jo ikke vite hvem som faktisk har god grunn til å bruke vogn, og hvem som ikke har det.
 
Men hvorfor har man sånn en trang til at barna skal bli store? Hva er galt med at en fem åring hviler i vogn i 15 minutter? Vil det bety for den fem åringen at når han bli vokse så vil han ikke orke å gå?
Jeg har det ikke travelt med å få barna fort store, de blir store fort nok uansett. Jeg er veldig glad for at barnehagen her ikke går 10 km med mine barn, da er det godt de får hvilt i blant. Her bruker de sånn dobbel vogn :)

Hvorfor la store unger (5 åringer er virkelig det i mine øyne) bli behandlet som små babyer....?
Handler ikke om at jeg har en trang for at barna skal bli så fort store, men at jeg lar barna vokse opp i naturlig tempo ;) jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal behandle barna som babyer så lenge...
 
Hvorfor la store unger (5 åringer er virkelig det i mine øyne) bli behandlet som små babyer....?
Handler ikke om at jeg har en trang for at barna skal bli så fort store, men at jeg lar barna vokse opp i naturlig tempo ;) jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal behandle barna som babyer så lenge...

Du kan jo så klart gjøre hva du selv ønsker med dine barn, jeg synes ikke fem år er store barn. De er barn ja, ikke små, ikke babyer, men ikke store. Har ikke sett noen som behandler femåringer som babyer,
Men de har ganske like behov som en på tre år, de blir også slitene av å gå langt, de blir trøtte, noen av de trenger kanskje en hvil i løpet av dagen, en ekstra kos og kanskje litt ro. Jeg kjenner ingen som bruker vogn konsekvent til en på fem, men at den blir dratt frem om man skal gå veldig langt som barnet ikke orker ser jeg ikke noe galt med, men helt sikkert da mye bedre å holde seg hjemme slik at andre ikke lurer så fælt på hvorfor den ungen sitter i vogn ;)
Min treåring er forresten ikke baby, behandler han ikke som baby, men bruker vogn. Er det bare babyer som bruker vogn? For i ett annet innlegg skrev du at tre år er vogn godkjent.
Nå var det kun babyer som brukte det... Jeg har det ikke travelt med at mine barn blir store jeg, jeg følger dens behov og retter meg etter det. :)
 
Last edited:
Vi skal selge den nå. Minsta er 3,5 år. Sov i den frem til for noen mnd siden. Det siste året har vi kun brukt den til soving og parkbesøk. Det er utrolig praktisk da. Lurer på hvor vi skal gjøre av alle tingene uten :p
 
Du kan jo så klart gjøre hva du selv ønsker med dine barn, jeg synes ikke fem år er store barn. De er barn ja, ikke små, ikke babyer, men ikke store. Har ikke sett noen som behandler femåringer som babyer,
Men de har ganske like behov som en på tre år, de blir også slitene av å gå langt, de blir trøtte, noen av de trenger kanskje en hvil i løpet av dagen, en ekstra kos og kanskje litt ro. Jeg kjenner ingen som bruker vogn konsekvent til en på fem, men at den blir dratt frem om man skal gå veldig langt som barnet ikke orker ser jeg ikke noe galt med, men helt sikkert da mye bedre å holde seg hjemme slik at andre ikke lurer så fælt på hvorfor den ungen sitter i vogn ;)
Min treåring er forresten ikke baby, behandler han ikke som baby, men bruker vogn. Er det bare babyer som bruker vogn? For i ett annet innlegg skrev du at tre år er vogn godkjent.
Nå var det kun babyer som brukte det... Jeg har det ikke travelt med at mine barn blir store jeg, jeg følger dens behov og retter meg etter det. :)

Hvis du ikke forsto min første kommentar om babyer så var det bare jeg som "snudde" din kommentar om hvorfor barna ABSOLUTT skulle bli store så fort ;) som et motsvar fordi jeg mener at du overdriver. Derfor overdrev jeg mine meninger! ;)

Men jeg står fortsatt for at en 5 åring ikke har noe å gjøre i vogn (sett bort ifra barn med spesielle behov naturligvis).... Min 5 åring hadde aldri i livet godtatt det heller. Han både sykler og går LANGE avstander uten å klage. Blir han sliten så tar vi oss en pause (men d har han svært sjeldent sagt)..
 
Skjønner ikke helt den koblingen om at bruker man ikke vogn så går man ikke mye. Min har elsket å gå,han har aldri likt å sitte i vogn.
Han var vandt med fra naturbhg å gå et stykke hver dag også, ville ikke sitte i vogn der heller.
Vi har tatt det i hans tempo når vi er ute og går.
 
Innen de var 2.5 år ble den fryktelig lite brukt. Så har som regel solgt vognene innen de er 3 år. Da er den støvsamler mer enn noe annet så :)
 
Eldste: 2,5 år (sov i vogn til han var 3, men da kun soving)
Nest Eldste: 3,5 år.
Mini og junior bruker vogn enda, men regner med de greier seg uten mellom 2,5-3,5 år de også :)
 
Vår er 3 år og bruker enda vogn.

Skjønner ikke helt hvorfor det skal være så galt?

Hvis hun skal gå selv hele veien til barnehagen vil det ta 30-40 min, tid vi ikke har om morgenen. Da triller vi så tar det bare 15 min.

Hun sover også i vogn på dagen.

På ferie, bytur etc hvor det blir veldig mye gåing så bruker vi også vogn. Synes det er helt naturlig at hun blir sliten og behøver hvile innimellom da.

Synes det er mer rart at folk med 2/3-åringer aldri har behov for vogn enn at man bruker det. :p

Men hvorfor ikke bruke 30-40
min da? Viktigste er at de går selv, ikke vårt tidspress i hverdagen.
 
Etter hun lærte å gå som 13-14 mnd, så har den ikke blitt særlig mye brukt.

Hun vil helst gå, og jeg er opptatt av at hun skal gå/løpe/lukte/oppdage så mye som mulig.

Ja det tar mye lengre tid enn å putte henne i bhg å rase avgårde, men det er ikke et alternativ. Da får vi heller bruke ekstra tid.

Det skal sies at jeg sykler mye da, da det er det eneste fremkomstmiddel jeg bruker.
 
Men hvorfor ikke bruke 30-40
min da? Viktigste er at de går selv, ikke vårt tidspress i hverdagen.

Ja, viktig å dra barna opp klokken 05 om morgen for å rekke å levere til 07 i barnehagen for å rekke jobben, enda bedre er å levere ett barn som er utslitt etter å ha gått flere km før andre har stått opp om morgen.
Vi som bruker vogn vi binder fast ungen, lar de aldri bruke beina, utforske å se verden. Vi har de bare i vogn vi ;) Ja nå ble jeg litt usaklig, men alle har faktisk ikke flere timer på morgen for å levere barn i barnehagen, de fleste har en jobb.
Og jeg synes ikke noe om å slite ut ett barn før klokken 07 om morgen fordi andre mener noe om å bruke vogn på barn. Jeg har ingen tro på at barn ned i 18 måneder alder orker å gå 5-10 km hver vei til barnehage, ha full dag i barnehagen og samtidig orke å være med familien sin etter barnehagen. Vogn er ett fremkomstmiddel, og det bruker vi til det er lagd for. Har ingen hast med at barna mine skal bli voksene jeg. Følger dems tempo og tar hensyn til dems behov :) Vil de gå så går de, vil de sitte då sitter de!
 
Tror mange ikke har bruk for vogn fordi de heller kjører bil. For de av oss som ikke kjører bil er vognen en stor nødvendighet ;)
Tror jeg også. Hvis noen tror at en 3-åring kan gå langt, så har de en annen definisjon av langt enn jeg har. Begge mine nektet å sitte i vogn mer da de fylte 3 år. Jeg skulle gjerne hatt vognen lengre, for vi ble mye mer avhengig av bilkjøring uten vogn. Både fordi småbarn ikke går uendelig langt, og for å få med alt pikkpakket.
 
Sluttet å trille henne høsten før hun fylte 2, men sover fremdeles i vogn i bhg (2,5 år nå).
 
Ja, viktig å dra barna opp klokken 05 om morgen for å rekke å levere til 07 i barnehagen for å rekke jobben, enda bedre er å levere ett barn som er utslitt etter å ha gått flere km før andre har stått opp om morgen.
Vi som bruker vogn vi binder fast ungen, lar de aldri bruke beina, utforske å se verden. Vi har de bare i vogn vi ;) Ja nå ble jeg litt usaklig, men alle har faktisk ikke flere timer på morgen for å levere barn i barnehagen, de fleste har en jobb.
Og jeg synes ikke noe om å slite ut ett barn før klokken 07 om morgen fordi andre mener noe om å bruke vogn på barn. Jeg har ingen tro på at barn ned i 18 måneder alder orker å gå 5-10 km hver vei til barnehage, ha full dag i barnehagen og samtidig orke å være med familien sin etter barnehagen. Vogn er ett fremkomstmiddel, og det bruker vi til det er lagd for. Har ingen hast med at barna mine skal bli voksene jeg. Følger dems tempo og tar hensyn til dems behov :) Vil de gå så går de, vil de sitte då sitter de!
Blir like usaklig kjenner jeg når du antyder at vi som ikke har vogn sliter ut barna, ikke bruker beina, har hast med at de blir store osv.
Hva er vitsen med å si sånne ting? Det blir bare utrolig usaklig.
 
Blir like usaklig kjenner jeg når du antyder at vi som ikke har vogn sliter ut barna, ikke bruker beina, har hast med at de blir store osv.
Hva er vitsen med å si sånne ting? Det blir bare utrolig usaklig.

Jeg er ikke glad i slike tråder der man setter foreldre i bås å dømmer fordi man ikke vil gjøre som seg selv. Her antydes det i denne tråden at de som bruker vogn ikke har ett behov, ikke lar barna gå og nekter barna å utforske. Og man klarer samtidig ikke å sette seg inn i at hverdagen er ikke lik for noen, barna er også forskjellige. Og om man må pakke bort vogn før to årsalderen for da er barna store så må jeg få spørre hvorfor sånn hast med å få store barn? For det er slik i vårt samfunn i dag at nå skal barna bli fort store, ikke kan de bruke smokk etter fylte to, nå ikke vogn, ikke flaske, de skal helst sitte pent med bordet å spise med kniv og gaffel osv.Og jeg tar meg selv i å lure på hvorfor foreldre haster sånn med å få barna voksne? Hvorfor ikke nyte de og ta livet med ro og gjøre ting i barnas tempo?
Og jeg antyder ingenting, jeg spør!
Mine barn blir slitene av å gå 5-10 km, derfor brukes vogna når vi er på langtur. Og jeg ville ha slitt ut mitt barn om han måtte gå den strekningen uten mulighet for å slappe av mellom slagene flere ganger om dagen. Jeg har faktisk ingen tro på at foreldre til små barn setter bort vogna om de må gå så langt hver dag, da tror jeg bilen blir flittig brukt ;) Så ingen antydning jeg tror bare definisjonen på langt er forskjellig.
 
Så lenge som hun sov i den i barnehagen. Men vi brukte trille lenge. Både når vi var i Dubai når hun var 4 år og når vi var i Disney World når hun var 5 år.

Man går så langt og så lenge at trilla var til stor hjelp.
 
Jeg er ikke glad i slike tråder der man setter foreldre i bås å dømmer fordi man ikke vil gjøre som seg selv. Her antydes det i denne tråden at de som bruker vogn ikke har ett behov, ikke lar barna gå og nekter barna å utforske. Og man klarer samtidig ikke å sette seg inn i at hverdagen er ikke lik for noen, barna er også forskjellige. Og om man må pakke bort vogn før to årsalderen for da er barna store så må jeg få spørre hvorfor sånn hast med å få store barn? For det er slik i vårt samfunn i dag at nå skal barna bli fort store, ikke kan de bruke smokk etter fylte to, nå ikke vogn, ikke flaske, de skal helst sitte pent med bordet å spise med kniv og gaffel osv.Og jeg tar meg selv i å lure på hvorfor foreldre haster sånn med å få barna voksne? Hvorfor ikke nyte de og ta livet med ro og gjøre ting i barnas tempo?
Og jeg antyder ingenting, jeg spør!
Mine barn blir slitene av å gå 5-10 km, derfor brukes vogna når vi er på langtur. Og jeg ville ha slitt ut mitt barn om han måtte gå den strekningen uten mulighet for å slappe av mellom slagene flere ganger om dagen. Jeg har faktisk ingen tro på at foreldre til små barn setter bort vogna om de må gå så langt hver dag, da tror jeg bilen blir flittig brukt ;) Så ingen antydning jeg tror bare definisjonen på langt er forskjellig.
Men kjære deg, nok en gang.! Det handler ikke om å få store barn fort. Om min skulle brukt vogna måtte jeg tvunget han nedi, satt på selen og hatt en illsint unge. Å det gjør jeg faktisk ikke mot barnet mitt.
 
Vår eldste sluttet å sove på dagen sommeren før han ble 3 år (i november). Etter det brukte vi vogn veldig sjelden. Men litt etter at han ble 3 år var vi to uker i syden, og DA var jeg ekstremt glad for at vi lånte med oss ei trille! Det ble jammen mye gåing og slitne ben.
Lillebror blir 3 år i oktober og har akkurat sluttet med dagsoving. Men om vi vet at det blir mye gåing, eller mye pikk pakk (f.eks på Hunderfossen, handletur, lang gåtur osv), blir vognen enda med. Det tipper jeg den blir en stund fremover. Det tar hvertfall en stund før vi kvitter oss med den vogna.
Et vennepar av oss hadde med jevngammel unge til Danmark med oss ei uke i sommer. De droppet vogn, fordi de ikke hadde brukt det på veldig lenge. Men det ble jo endel farting hit og tid og til og fra, så han lånte jammen meg vogna vår litt også (vi hadde helgardert oss med vogn OG bæresele!).
Poenget er vel at barn, foreldre og situasjoner er forskjellige?
 
Men kjære deg, nok en gang.! Det handler ikke om å få store barn fort. Om min skulle brukt vogna måtte jeg tvunget han nedi, satt på selen og hatt en illsint unge. Å det gjør jeg faktisk ikke mot barnet mitt.

Tråden handlet ikke om barnet ville eller ikke ville sitte i vogn. Den handlet om at ts synes barn over tre år er for store til å bruke vogn og kunne ikke forstå hvorfor noen gjorde det. Derfor mitt spørsmål, hvorfor så hast med å få barna store;)
Jeg skriver jo gang på gang at følg barna, da skjønner jeg ikke helt hva du er uenig i..
 
Men hvorfor ikke bruke 30-40
min da? Viktigste er at de går selv, ikke vårt tidspress i hverdagen.
Du om det. Jeg vekker ikke mitt barn tidliger enn høyst nødvendig kun fortid hun skal måtte gå selv om morgenen. 1km er langt å gå for en 3-åring, og da må vi starte før 07. Altså må hun vekkes 05.30. Helt uaktuelt og ikke noe du behøver å synse noe om.

Ungen min er enda liten og kan fint kose seg i vogna mens vi går til bhg.
 
Back
Topp