Hvor lenge brukte du vogna?

Ja, viktig å dra barna opp klokken 05 om morgen for å rekke å levere til 07 i barnehagen for å rekke jobben, enda bedre er å levere ett barn som er utslitt etter å ha gått flere km før andre har stått opp om morgen.
Vi som bruker vogn vi binder fast ungen, lar de aldri bruke beina, utforske å se verden. Vi har de bare i vogn vi ;) Ja nå ble jeg litt usaklig, men alle har faktisk ikke flere timer på morgen for å levere barn i barnehagen, de fleste har en jobb.
Og jeg synes ikke noe om å slite ut ett barn før klokken 07 om morgen fordi andre mener noe om å bruke vogn på barn. Jeg har ingen tro på at barn ned i 18 måneder alder orker å gå 5-10 km hver vei til barnehage, ha full dag i barnehagen og samtidig orke å være med familien sin etter barnehagen. Vogn er ett fremkomstmiddel, og det bruker vi til det er lagd for. Har ingen hast med at barna mine skal bli voksene jeg. Følger dems tempo og tar hensyn til dems behov :) Vil de gå så går de, vil de sitte då sitter de!

Det var da voldsomt. Men om ungen blir sliten så er jo det noe fullstendig annet.

Jeg tvinger ikke et barn som ikke vil sitte i en vogn til å gjøre det. Så enkelt er det.
 
Du om det. Jeg vekker ikke mitt barn tidliger enn høyst nødvendig kun fortid hun skal måtte gå selv om morgenen. 1km er langt å gå for en 3-åring, og da må vi starte før 07. Altså må hun vekkes 05.30. Helt uaktuelt og ikke noe du behøver å synse noe om.

Ungen min er enda liten og kan fint kose seg i vogna mens vi går til bhg.


Det stod ingenting om at ungen ble sliten av å gå til bhg, det stod kun at det tok lang tid.

Dette er er forum hvor man mener det man vil, til opplysning. Tåler man ikke andres meninger bør man finne på noe annet :)
 
etter å ha lest gjennom alt for mange kommentarer, hehe. er min konklusjon at noen bruker vogn mens andre bruker bil. og at det er stort sett dem som trenger vogn som fremkomstmiddel (les: ikke kjører) som bruker vogna lenger. så er dette egentlig noe vits å krangle over?
 
Mener dere at 1km er langt å gå for en 3-åring? Da skjønner jeg man bruker vogn hvertfall
Det kommer kanskje litt an på situasjonen? Min 3-åring kan fint gå ganske mye lenger enn 1 kilometer, men det tar gjerne tid. Noe som selvsagt er greit om vi er på vei til byen, går en tur for å kose oss osv. Hadde vi derimot hatt behov for å gå den kilometeren til barnehagen før jeg skulle rukket jobb kl 7.30, hadde det blitt noe helt annet - og jeg hadde ikke hatt mulighet til å la han rusle, utforske og gå i sitt eget tempo...
 
Tråden handlet ikke om barnet ville eller ikke ville sitte i vogn. Den handlet om at ts synes barn over tre år er for store til å bruke vogn og kunne ikke forstå hvorfor noen gjorde det. Derfor mitt spørsmål, hvorfor så hast med å få barna store;)
Jeg skriver jo gang på gang at følg barna, da skjønner jeg ikke helt hva du er uenig i..

Kan du lese første innlegg en gang til?? Jeg skriver at jeg synes barn idag sitter i vogn for lenge.. Videre trekker jeg fram at jeg synes 4-5 åringer er for gamle til vogn! Igjen - 4 og 5 åringer!! Dette med treåringer har jeg ikke sagt i hele tatt så hvor dette tallet er tatt fra vet ikke jeg?! Har full forestående for at ikke alle er lik min sønn - for selv ol jeg skriver at vogna vår ikke er brukt etter 2 år så betyr ikke det at jeg mener at alle bør slutte da .. Det har jeg heller aldri sagt... Det er STOR forskjell på en 3 åring og 5 åring
 
Mener dere at 1km er langt å gå for en 3-åring? Da skjønner jeg man bruker vogn hvertfall

Synes du det er nødvendig å dra opp barnet 05 for å rekke barnehagen fordi man har prinsipp mot at barn som er to år skal gå? Jeg er ganske sikker på at mitt barn ville blitt sliten av å gå den strekningen hver dag, ikke fordi 1 km er langt men fordi barnet måtte opp grytidlig fordi man må rekke det. Så jo 1 km kan være langt og det bør ikke være så langt ;)
 
Kan du lese første innlegg en gang til?? Jeg skriver at jeg synes barn idag sitter i vogn for lenge.. Videre trekker jeg fram at jeg synes 4-5 åringer er for gamle til vogn! Igjen - 4 og 5 åringer!! Dette med treåringer har jeg ikke sagt i hele tatt så hvor dette tallet er tatt fra vet ikke jeg?! Har full forestående for at ikke alle er lik min sønn - for selv ol jeg skriver at vogna vår ikke er brukt etter 2 år så betyr ikke det at jeg mener at alle bør slutte da .. Det har jeg heller aldri sagt... Det er STOR forskjell på en 3 åring og 5 åring

Er ikke fireåringer over tre år? Jeg skriver jo at du synes barn OVER tre år er for store for vogn ;)
 
Det kommer kanskje litt an på situasjonen? Min 3-åring kan fint gå ganske mye lenger enn 1 kilometer, men det tar gjerne tid. Noe som selvsagt er greit om vi er på vei til byen, går en tur for å kose oss osv. Hadde vi derimot hatt behov for å gå den kilometeren til barnehagen før jeg skulle rukket jobb kl 7.30, hadde det blitt noe helt annet - og jeg hadde ikke hatt mulighet til å la han rusle, utforske og gå i sitt eget tempo...
Men over her står det langt å gå. At det kan ta lang tid er noe helt annet
 
Synes du det er nødvendig å dra opp barnet 05 for å rekke barnehagen fordi man har prinsipp mot at barn som er to år skal gå? Jeg er ganske sikker på at mitt barn ville blitt sliten av å gå den strekningen hver dag, ikke fordi 1 km er langt men fordi barnet måtte opp grytidlig fordi man må rekke det. Så jo 1 km kan være langt og det bør ikke være så langt ;)
Sa jeg det?nei, jeg reagerte på at noen synes det et langt!
 
Er ikke fireåringer over tre år? Jeg skriver jo at du synes barn OVER tre år er for store for vogn ;)

Det skjer mye mellom 3 og 4 år også..så det er stor forskjell på over barn på 3 år og1 mnd sitter i vogn og 1 på over 4...
 
Det skjer mye mellom 3 og 4 år også..så det er stor forskjell på over barn på 3 år og1 mnd sitter i vogn og 1 på over 4...

Hva din definisjon på 4 år er spiller ingen rolle. Blir litt dumt at en på 3 år og 9 måneder kan sitte i vogn men ikke en på 4 år?
Poenget er jo at vi alle er forskjellige, alle har forskjellige behov og ingen har noe med om man bruker vogn til en på 5 eller ikke til en på to.
 
Men hvorfor ikke bruke 30-40
min da? Viktigste er at de går selv, ikke vårt tidspress i hverdagen.
Fordi de fleste ikke har 30-40 minutter til å gå på til bhg, ha en hyggelig avskjed og komme på jobb? For vår del ville det medført et større tidspress å kreve gange til bhg før 3 års alderen.

Men med sykkel sitter vel barnet fast og forflytter seg raskt passivt? Tilsvarer vel det samme som vognbruk ;)
 
Det var da voldsomt. Men om ungen blir sliten så er jo det noe fullstendig annet.

Jeg tvinger ikke et barn som ikke vil sitte i en vogn til å gjøre det. Så enkelt er det.
Jeg ville heller ikke tvunget ungen min til å sitte i vogna. Men siden hun nå liker å sitte i den så velger jeg å utnytte det når vi skal noen sted og har det litt travelt. For det blir dessverre litt travelt i hverdagen innimellom, og da slipper jeg å stresse på henne fordi hun ikke går fort nok. Hun går helt fint hjem igjen, og da er jeg like glad for at jeg har vogna til alt pikkpakket vårt. :)

Nå skal det sies at vi går 1km i oppoverbakke til jobb/bhg, jeg blir jammen meg sliten jeg også av den turen tidlig om morgenen. :p Hjem løper hun ned alle bakkene :) Hun kan fint gå 3-4 km på fjelltur når vi er i fjellet, så det er ikke snakk om hvor langt hun KAN gå.
 
Brukte den ikke etter to år annet enn til soving.
 
Mener dere at 1km er langt å gå for en 3-åring? Da skjønner jeg man bruker vogn hvertfall
1km i ren oppoverbakke kl 07 om morgenen synes jeg er langt å gå. Dette er før frokost, man er trøtt og har lavt energinivå. Det blir ingen koselig tur til bhg og bra start på dagen for oss på den måten. ;)

Det fungerer for oss, så da skal det vel ikke være et problem for noen andre i grunnen?

Jentungen kan fint gå til bhg, hun kan også gå 3 timer på fjellet når vi er på tur. :) Men nå var det snakk om å transportere fra A til B uten problemer, da velger vi vogn mens hun enda er liten. :)
 
Fordi de fleste ikke har 30-40 minutter til å gå på til bhg, ha en hyggelig avskjed og komme på jobb? For vår del ville det medført et større tidspress å kreve gange til bhg før 3 års alderen.

Men med sykkel sitter vel barnet fast og forflytter seg raskt passivt? Tilsvarer vel det samme som vognbruk ;)

Når var dette til hun som skrev innlegget, ikke alle på hele BV. Tviler på at alle her inne har like lang vei til bhg. Det ville i såfall vært fantastisk ;)

Jeg synes helt ærlig at 30 min om morgenen ikke er lang tid, men men.

Det var snakk om bil, derfor nevnte jeg sykkel ;)
 
Når var dette til hun som skrev innlegget, ikke alle på hele BV. Tviler på at alle her inne har like lang vei til bhg. Det ville i såfall vært fantastisk ;)

Jeg synes helt ærlig at 30 min om morgenen ikke er lang tid, men men.

Det var snakk om bil, derfor nevnte jeg sykkel ;)

Vet ikke hvordan folk bor i forhold til bhg, men de færreste har bhg som nærmeste nabo. Er det bedre å kjøre bil og sykle til bhg enn å bruke vogn? Jeg vet du ikke skrev det andre innlegget til meg, men siden dette er en åpen tråd for alle tar jeg meg friheten til å delta i samtalen.
 
etter å ha lest gjennom alt for mange kommentarer, hehe. er min konklusjon at noen bruker vogn mens andre bruker bil. og at det er stort sett dem som trenger vogn som fremkomstmiddel (les: ikke kjører) som bruker vogna lenger. så er dette egentlig noe vits å krangle over?
Helt enig. Et tredje alternativ som er mye brukt i bygda mi er sykkelsete/sykkelvogn.
 
Back
Topp