Hvor lenge brukte du vogna?

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Hvor lenge var barnevogna i bruk?
Jeg må ærlig innrømme at jeg synes barn idag ofte bruker vogn litt for lenge (synes ikke at barn på 4-5 behøver å sitte i vogn - klarer fint å gå).. Her ble den pakket helt vekk sommeren etter han fylte 2 år, altså 2 år og 2 mnd. Men det siste halve året tror jeg ikke den ble brukt til særlig mye annet enn å sove i på dagtid.
 
Eldste sov på dagen helt til han var 3,5 så vi måtte ha med den helt til da.
 
Så lenge de sover på dagtid er det greit å ha vogn tenker nå jeg da. Har bekjente som alltid må være hjemme/ha seng tilgjengelig midt på dag og da begrenser det seg veldig hva de kan finne på i løpet av en dag.. men så lenge de er ferdig med dupper og ellers er oppegående, friske barn ser jeg ikke poenget i å bruke vogn når de er eldre enn 3 nei.
 
Kommer nok helt an på ungen vil jeg tro. Vår jente slutta med vogn når hun var 2,5 år ca. Da ville hun heller løpe rundt selv..og hvilte heller ikke lenger da.
 
Hun sluttet med vogn da hun var 2,5 år men i og med at vi liker å gå mange lange turer har joggervogna blitt brukt frem til hun fylte 4 1/2 år da hun ikke orker å gå så langt I lengden som oss
 
Til sommeren hun var 3. Måtte bruke den til bhg da jeg ikke kjører bil i hverdagen og måtte rekke jobben. Men brukte den ene og alene som transportmiddel til og fra bhg og når vi skulle reise langt med ulike transportmidler. Også har vi hatt den med de gangene vi har visst at det har blitt mye gåing, som f.eks legoland og dyreparken i fjor da hun var 3, i tilfelle hun ble sliten.

Syns det ser meget rart ut med store barn i vogn, samtidig som jeg vet at det finnes ulike usynlige grunner for at enkelte sitter i vogn når de er store. Så av den grunn holder jeg meg for god til å mene så mye om andre (selv om jeg også gjør det når jeg vet at en mor dyrker "babyen" på 4,5 år med tåteflaske og vogn).
 
Hær var hun 3,5år da vi sluttet helt med den. Ble bare brukt til og fra barnehagen noen dager da. Ikke alle dager jeg hadde tålmodighet til å bruke 2timer hjem fra barnehagen, så da ble vognen brukt..
 
Her ble sportsvogna pakka bort når jenta va 2år og 9 mnd, men vært lite brukt d siste halvåret da... trilla bruke ho innimellom enda, 3år 1mnd. E greit om ho ikke e helt i slag på handling og på lange spasertura, men om 1-1,5mnd så blir d slutt på vognbruk på ho når ho blir storesøster ;)
 
Tenker det kan være greit med en vogn om du skal gå langt og de er små hvis ikke kan de gå selv :)
 
Vår er 3 år og bruker enda vogn.

Skjønner ikke helt hvorfor det skal være så galt?

Hvis hun skal gå selv hele veien til barnehagen vil det ta 30-40 min, tid vi ikke har om morgenen. Da triller vi så tar det bare 15 min.

Hun sover også i vogn på dagen.

På ferie, bytur etc hvor det blir veldig mye gåing så bruker vi også vogn. Synes det er helt naturlig at hun blir sliten og behøver hvile innimellom da.

Synes det er mer rart at folk med 2/3-åringer aldri har behov for vogn enn at man bruker det. :p
 
Vår er 3 år og bruker enda vogn.

Skjønner ikke helt hvorfor det skal være så galt?

Hvis hun skal gå selv hele veien til barnehagen vil det ta 30-40 min, tid vi ikke har om morgenen. Da triller vi så tar det bare 15 min.

Hun sover også i vogn på dagen.

På ferie, bytur etc hvor det blir veldig mye gåing så bruker vi også vogn. Synes det er helt naturlig at hun blir sliten og behøver hvile innimellom da.

Synes det er mer rart at folk med 2/3-åringer aldri har behov for vogn enn at man bruker det. :p
Tror mange ikke har bruk for vogn fordi de heller kjører bil. For de av oss som ikke kjører bil er vognen en stor nødvendighet ;)
 
Mellom 2 og 3 år ble vogna brukt ganske lite, for vi gikk ikke så mye på sånne turer at vi hadde behov for vogn, og vogna holdt på å falle fra hverandre uansett, den var så gammel. Så arvet vi en sportsvogn, men ble ikke så mye brukt den heller. Husker ikke helt når det var stopp, men brukte vel vogna litt til hun var rundt 3.
 
Vi har fortsatt vogna stående i gangen men bruker den bare hvis vi skal gå litt lengre turer, her er han 2,5 år og han sover ikke på dagen lenger heller :D
 
Storesøster er to år og fire måneder, og vogn/trille blir bare brukt til soving og transportetapper - f.eks til/fra barnehagen. Ellers vil hun helst gå selv, og skal vi gå lengre turer bruker vi bæretøy når hun blir sliten.
 
Skjønner ikke hvorfor folk har det så travelt med å få barna store jeg?
Her brukes vogn når vi skal på langtur, vår treåring blir sliten i beina, trenger litt hvile og jeg har ingen hast med å få barna så store. Tre år er da ikke store barn?
Og de som ikke har brukt for vogn når ungene er to år må bruke beina utrolig lite tror jeg.
 
Til sommeren hun var 3. Måtte bruke den til bhg da jeg ikke kjører bil i hverdagen og måtte rekke jobben. Men brukte den ene og alene som transportmiddel til og fra bhg og når vi skulle reise langt med ulike transportmidler. Også har vi hatt den med de gangene vi har visst at det har blitt mye gåing, som f.eks legoland og dyreparken i fjor da hun var 3, i tilfelle hun ble sliten.

Syns det ser meget rart ut med store barn i vogn, samtidig som jeg vet at det finnes ulike usynlige grunner for at enkelte sitter i vogn når de er store. Så av den grunn holder jeg meg for god til å mene så mye om andre (selv om jeg også gjør det når jeg vet at en mor dyrker "babyen" på 4,5 år med tåteflaske og vogn).

Når jeg uttaler meg om dette så er det såklart utifra folk jeg kjenner hvor barna er i stand til å gå selv (når jeg vet det). Går ikke å tenker over de jeg ser på gata fordi jeg da vet at det kan ligge andre ting bak ;)

Skjønner ikke hvorfor folk har det så travelt med å få barna store jeg?
Her brukes vogn når vi skal på langtur, vår treåring blir sliten i beina, trenger litt hvile og jeg har ingen hast med å få barna så store. Tre år er da ikke store barn?
Og de som ikke har brukt for vogn når ungene er to år må bruke beina utrolig lite tror jeg.

Hvor kommer alderen 3 fra? Jeg skrev 4-5 i hovedinnlegget og det er stor forskjell på det og 3. Når et barn klarer å dra på lang gåtue i barnehagen så klarer de fint å gå en tur med foreldrene også! Det er særlig der jeg ser kontrastene.

Vi brukte i vogna fra 1.5-2 til gåing, men det betyr på ingen måte at vi ikke bruker beina?! Men vi har en utholden gutt som springer overalt, så han har aldri klaget på å måtte gå noen plasser. Vi har tilpasset tempoet etter han slik at han har fått trening i å gå i svært ulent terreng, lange turer osv.. Har gått mest mulig siden han begynte å gå selv ved 11 mnd alder
 
Minsten er 3 år nå, og sportsvogna blir brukt på lange turer. Merker den blir mindre og mindre brukt....
 
Når jeg uttaler meg om dette så er det såklart utifra folk jeg kjenner hvor barna er i stand til å gå selv (når jeg vet det). Går ikke å tenker over de jeg ser på gata fordi jeg da vet at det kan ligge andre ting bak ;)



Hvor kommer alderen 3 fra? Jeg skrev 4-5 i hovedinnlegget og det er stor forskjell på det og 3. Når et barn klarer å dra på lang gåtue i barnehagen så klarer de fint å gå en tur med foreldrene også! Det er særlig der jeg ser kontrastene.

Vi brukte i vogna fra 1.5-2 til gåing, men det betyr på ingen måte at vi ikke bruker beina?! Men vi har en utholden gutt som springer overalt, så han har aldri klaget på å måtte gå noen plasser. Vi har tilpasset tempoet etter han slik at han har fått trening i å gå i svært ulent terreng, lange turer osv.. Har gått mest mulig siden han begynte å gå selv ved 11 mnd alder

Du skriver at dere pakket bort vogna når barnet var to, da må du jo mene at de over to er for store til vogn ;)
Vi går også ofte turer tilpasset våre barn, men vi tenker også på at våre barn går over dobbelt så langt enn oss. Når vi tar ett skritt tar de tre. Klart man blir sliten da av å gå 5-10 kilometer på tur.
Barnehagen her går i hvert fall ikke så lange turer at de sliter ut barna og de har gjerne med en vogn som barna kan ta en hvil i. Spiller ingen rolle for meg om barnet er 2-3 eller 5, er de slitene så er de slitene :)
 
Du skriver at dere pakket bort vogna når barnet var to, da må du jo mene at de over to er for store til vogn ;)
Vi går også ofte turer tilpasset våre barn, men vi tenker også på at våre barn går over dobbelt så langt enn oss. Når vi tar ett skritt tar de tre. Klart man blir sliten da av å gå 5-10 kilometer på tur.
Barnehagen her går i hvert fall ikke så lange turer at de sliter ut barna og de har gjerne med en vogn som barna kan ta en hvil i. Spiller ingen rolle for meg om barnet er 2-3 eller 5, er de slitene så er de slitene :)

Nei vi pakket bort vogna fordi gutten ikke hadde behov for vogn i hele tatt - har ikke savnet den en eneste gang og gutten har aldri spurt om den heller. Fordi om min gutt ikke hadde behov etter 2 år, betyr ikke at jeg mener at at ingen andre over 2 trenger det. Derfor skrev jeg 4-5 i hovedinnlegget også!

I forhold til barnehage så går vi i hvertfall lange turer med barna uten noe klaging. Vogn har vi heller aldri med (storbarn) - vi eier ikke vogn heller på storbarn, så det er ikke ett alternativ heller ;)
 
Tror mange ikke har bruk for vogn fordi de heller kjører bil. For de av oss som ikke kjører bil er vognen en stor nødvendighet ;)
Ja, ikke minst for å transportere alt pikkpakket vårt til/fra barnehagen.

Prøvde meg på å ha henne på ryggen i bæresela mens jeg gikk til bhg men ble helt av i armene av å bære på regntøy, parkdress og sekk. :p ;)
 
Back
Topp