Hvor åpne er dere om graviditeten?

Frøken_

Forelsket i forumet
Aprilspirene 2023
Har dere fortalt det til noen enda? Eventuelt når gjør dere det?

Vi ble gravide gjennom ivf, så hele familien og alle på jobb visste når innsett og testdag var. Vi fortalte det til familien den dagen vi tok test og jeg har fortalt til de på jobb denne uken som har vært. Er 5+1 i dag. Litt redd for at jeg har sakt det for tidlig, med tanke på at det fortsatt kan gå galt, men vi krysser alt vi har! :Heartbigred

Last edited:
De to gangene det endte i tidlig sa for oss så sa vi det nesten med engang til de nærmeste også gikk det galt, men angrer ikke på st vi fortalte det tidlig for det var godt med den støtten i ettertid :Heartred Denne gangen ser det tilsynelatende ut for at det skal gå bra så min bestevenninne vet det, også tenker vi å fortelle til nærmeste familie etter vi har vært på tidligultralyd 13.09 :D

Vi har omtrent samme historie som Trima over her ser jeg :)
Vi fortalte tidlig i vinter - den endte i SA få dager senere, og så i påsken etter positiv test, men den endte i kjemisk.
Nå er vi kommet til 6+2 men nå er det kun søstra til mannen som vet noe, resten skal få vite det enten etter TUL eller uke 12 :D
For oss var det riktig å si det tidlig da, men nå ønsker vi å være mer sikker først, for å spare oss mentalt rett og slett <3

De to gangene det endte i tidlig sa for oss så sa vi det nesten med engang til de nærmeste også gikk det galt, men angrer ikke på st vi fortalte det tidlig for det var godt med den støtten i ettertid :Heartred Denne gangen ser det tilsynelatende ut for at det skal gå bra så min bestevenninne vet det, også tenker vi å fortelle til nærmeste familie etter vi har vært på tidligultralyd 13.09 :D
Hvor langt på vei er du?

Jeg har også gjort IVF, og siden jeg måtte reise til Danmark for innsett er det en del som vet tidspunktet. Jeg har derfor måttet fortelle en del om postiv test, og det er noen flere som må få vite det også. På en måte syns jeg det er ganske kjipt, fordi jeg har mistet to ganger og derfor er veldig stressa i denne første fasen. På den andre siden hater jeg å lyve, så det er fint at det i alle fall et noen som vet og som jeg kan være åpen med. Og så kommer jeg jo til å trenge støtte hvis det blir en ny MA, så det er nødvendig at noen vet i alle fall.

Ønsket p holde det hemmelig to uke 12, men samboer klarer ikke å holde kjeft, hahah! Så hans nærmeste kompiser vet (og har visst omtrent siden positiv test). Jeg har ikke sagt noe til venninner, men fortalte svigers igår og mine foreldre blir så snart vi får det til. 8+6 nå.

Har ikke fortalt det til mannen min enda, en unnskyldning jeg bruker er at han er offshore på jobb å dette er best å si når han er kommet hjem, men egentlig gruer jeg meg til reaksjon hannes. Dette er nr 3, uplanlagt og han var så ferdig etter to gutter
:bag:

Last edited:
Har sagt det til mine nærmeste venninner og deres menn (vi harvet utrolig nært forhold, de vet at vi har prøvd og ville uansett sagt det om det gikk galt) og har sagt det til en nabo som også prøver- vi har begge termin i april, hun tidlig og jeg sent. Pluss en kollega som også vet jeg prøver. Så blir det å si det til besteforeldre etter TUL, og sjefen. Venter nok med «resten» etter det. Har en venninne og søster som jeg vet mener at jeg ikke bør få flere barn, så venter i det lengste med dem.

Vi har fortalt til foreldrene våre og nærmeste venninner. Har også fortalt det til sjefen. Til uka skal vi på TUL, kommer til å fortelle kollegaer og søsken det da. Hadde egentlig et ønske om å vente å fortelle til kollegaer, meeeen skal på spaniatur (inkludert mye alkohol) så de hadde skjønt det uansett. Er 6+6 i dag

Vi har vært veldig åpne om prøvingen, klarte det på PP6, så vet ikke om noen har begynt å lure ennå :p
Jeg har fortalt 4 venninner, søsteren min og kjæresten hennes. Etter TUL neste uke får de kommende besteforeldrene, svigerbror og kjæresten hans vite det :D
Kjennes sikkert mer ekte ut etter det, så da kan vi sikkert bare begynne å fortelle flere venner, kollegaer og andre vi snakker ofte med, før det blir mer offentlig på sosiale medier

Har to venninner som vet og to søstre og sjefen (pga sykemelding) ellers holder vi tett til 12 ukers UL of NIPT. Min forrige gynekolog rådet meg å vente til da i hvertfall og vi gjorde det samme med de andre 3.

Har fortalt det til min søster og en venn til, ellers ville vi vente til tul. Da kommer vel nærmeste familie til å få beskjed så får vi se hva jeg gjør med jobben etter det :)

Bare noen jenter fra termingruppa mi som vet, pluss bestevenninna mi :Heartred Mamma spurte meg i går om jeg er gravid, jeg sa nei.. venter nok med foreldrene mine, broren min, svigers og svigerinner til etter en TUL. Søsteren min skal få vite det så fort som mulig, neste gang vi kan sees ansikt til ansikt :Heartred Alle andre får vite etter OUL, med mindre jeg er svær :p

Ingen foreløpig. Så for meg at jeg ville fortelle mine nærmeste det veldig raskt etter positiv test, men da jeg først fikk positiv test kjente jeg at jeg trengte at jeg og mannen har det for oss selv litt. Rekke å fordøye og tenke gjennom ting, før vi får reaksjoner og tanker og spørsmål fra andre. I tillegg så ønsker jeg å fortelle til familien samlet, og nå er det en stund til hele gjengen samles. Så mulig jeg må dele det litt opp, si det til folk enkeltvis. Det er ihvertfall noen jeg føler jeg må si det til om vi treffes på tomannshånd, ellers vil jeg føle meg som en løgner :p

Trodde egentlig vi kom til å fortelle det til flere tidlig, men til nå er det kun en venninne av meg og en kompis av mannen som vet. Men når vi først var her så har det føltes mer riktig å holde det for oss selv en stund :love017 Tror de kommende besteforeldrene kommer til å bli skikkelig overrasket! Men er litt redd for å få kommentarer på at den økonomiske situasjonen ikke er helt optimal. Hvertfall fra min bestefar, og kanskje svigerfar. Men får bare stå i det! Kanskje også derfor det har vært greit å holde det for seg selv til man er over kneika :happy: Vi blir å fortelle det til et vennepar som kommer på besøk neste helg, rett og slett fordi det er såå mye hyggeligere å kunne fortelle det irl, enn over tlf/messenger. Snart 8+5, og 15 dager til TUL/nipt. Så får besteforeldre og en del flere venner vite det etter vi har fått resultatet av testen og sett liv!

Et par venninner vet, svigermor, ledelsen på mannens jobb, ledelsen på min jobb og den jeg jobber nærmest med vet. Kjenner at jeg sikkert kunne vært åpnete denne gangen, men at det er greit å ikke være det også.

Går og vurderer om jeg bare skal si det til sjefen når han kommer fra ferie, så jeg slipper tre uker med å snike meg på do, late som jeg drikker kaffe etc etc... Vet at han bare går og venter på det (og at han faktisk blir glad på mine vegne) men samtidig er jeg redd for at han ikke greier å holde munn...

Sjefen og tre arbeidskollegaer, samt sjefen til samboer, er informert. Utover dette så er det min og samboers lille hemmelighet, frem til TUL 13/9. :Heartpink

Jeg er 9 uker i morgen. Er veldig åpen. Formen er dårlig, magen er stor. Vi ble egentlig åpen den dagen vi fant ut det var to der inne.

Back
Topp