Hvilken dekningsgrad velger du?

Pluss kontantstøtten da. Barn født før 1 sept har jo krav på barnehageplass i august. Dvs at aprilbaby med 1 års dag har ca tre måneder uten barnehage ( Mai juni og juli ) og dermed også krav på kontantstøtte for disse tre månedene. Drar man permisjonen ut med den ferie eller ulønnet permisjon - vil man kanskje klare det ut til juni/juli måned og samtidig få kontantstøtte som er 6000,- i Mnd b
Kontantstøtte kan man søke om ja..!

Jeg skrev feil, som du leser over, rettet det opp igjen. Skal være barnetrygd. Denne er på 970,- i måneden og alle får den automatisk fra den måneden barnet blir født til det fyller 18 år. Sånnsett får man jo nesten 12000,- i året.

Lest en del rundt på nett og kontantstøtte er jo også noe som må tas med i betraktning. Den må søkes om men er jo relativt høy, 6000,- i måneden. Den kan jo være grei å se frem til hvis man velger 80 prosent dekning og har litt lite penger.

Ja for da får du på 59 uker bortimot 13-14000 kroner i tillegg. Planen vår er å spare disse pengene til barnet blir større men det første året må disse kunne brukes ettersom man er hjemmeværende.

Om permisjonen ender i feks juni måned ( totalt ink ferie og far) så fyller jo barnet ett år i april og barnehage får man i august ( om man ikke er heldig å får før) vi ønsker å starte i august. Da får man også kontantstøtte i tre måneder og dette tilsvarer 18000,-

Dette lå jeg og søkte på i natt. Hehehehe. Herregud det kverner godt i hodet mitt skal dere tro. Jeg vet ikke, men er så usikker på dette med ulønnet permisjon. Synes det er en risiko og ta!!!!

Men så må jeg prøve å veie ulempene ved 80 prosent opp mot det igjen da. Ulempene er jo da tapet av penger men gir jo også mindre i feriepenger neste år. Noe annet jeg må huske på?

Ps far vil være hjemme de ukene vi får kontantstøtte fant jeg ut av nå - sånn nesten alle disse ukene hvertfall.

Dette lå jeg og søkte på i natt. Hehehehe. Herregud det kverner godt i hodet mitt skal dere tro. Jeg vet ikke, men er så usikker på dette med ulønnet permisjon. Synes det er en risiko og ta!!!!

Men så må jeg prøve å veie ulempene ved 80 prosent opp mot det igjen da. Ulempene er jo da tapet av penger men gir jo også mindre i feriepenger neste år. Noe annet jeg må huske på?

Ps far vil være hjemme de ukene vi får kontantstøtte fant jeg ut av nå - sånn nesten alle disse ukene hvertfall.
Tror ikke det er så mye mer - du har nok tenkt på det meste.. vi har det veldig lettvindt egentlig, for hvis det kniper med penger kan sambo jobbe litt over så har vi plutselig 10-20 000 pluss... jeg bestemmer meg ikke enda om jeg skal ha ulønnet, for ser an ang bhgplass og hva jeg ønsker.. har ikke vært syk de årene jeg har jobbet hittil, så antar jeg kan klare å jobbe og opparb meg rett på sykepenger etter fødsel.. og hvis jeg får problemer av fødselen går jrg jo rett i sykemelding igjen etter permisjon.. regner med her at far tar sine 10 uker rett etter min perm, og jeg evnt tar ulønna perm til sommern dersom vi ikke får bhg plass..

Jeg tok 80% sist og gjør det samme nå. Vi taper kanskje noen tusenlapper på årsbasis, men jeg synes ikke det er verdt å miste sykepengerettighetene for de få lappene det dreier seg om. Man kan aldri vite selv om jeg så og si aldri er syk ;-)

Nå har jeg vært på linsj date med jentene og de alle sier at man skal gå for 100 prosent med ulønnet permisjon. Det ble begrunnet i at det er kun 14 dager å opparbeide seg rettigheten igjen og man klarer å karre seg på jobb i 14 dager for å bygge opp rettigheten. Sant nok. Og hva er sannsynligheten for å bli syk. Har jo ikke vært syk tidligere så hvorfor nå. Skulle noe skje etter fødsel tar jeg det da i god tid før ulønnet perm. Og man sparer jo pengene som man kan leve på i ulønnet perm dersom man blir syk. Vi som tsper ca 24000 kan bruke disse pengene på ferie også.

Mye å tenke på !

Nå har jeg vært på linsj date med jentene og de alle sier at man skal gå for 100 prosent med ulønnet permisjon. Det ble begrunnet i at det er kun 14 dager å opparbeide seg rettigheten igjen og man klarer å karre seg på jobb i 14 dager for å bygge opp rettigheten. Sant nok. Og hva er sannsynligheten for å bli syk. Har jo ikke vært syk tidligere så hvorfor nå. Skulle noe skje etter fødsel tar jeg det da i god tid før ulønnet perm. Og man sparer jo pengene som man kan leve på i ulønnet perm dersom man blir syk. Vi som tsper ca 24000 kan bruke disse pengene på ferie også.

Mye å tenke på !
:-) høres ut som om du er nærmere en avgjørelse!

Hehe det skal du ikke si for sikkert! Endrer jo mening her som andre endrer sokker :arghh:

Nå har jeg fått litt informasjon fra sjefen vedr ferie til gode også. Så var det disse reglene med uttal av ferie i permisjonen.
Jeg har 6 dager fra 2014 og fem uker fra 2015. Sjefen skriver : 6 dager fra 2014 er overført til 2014 pg dersom jeg ikke benytter dem før permisjonen kan du ta den med deg videre. Vi skiller ikke lenger på opptjeningsåret. 21 dager kan avvikles under permisjonen. Restsaldo per 31.12.15 er da 10 dager.

Betyr det at jeg må ta 21 dager ut i 2015 - altså lage et brudd i permisjonen. For så å fortsette permisjonen og ta de resterende 10 dagene etter endt permisjon?

Hehe det skal du ikke si for sikkert! Endrer jo mening her som andre endrer sokker :arghh:

Nå har jeg fått litt informasjon fra sjefen vedr ferie til gode også. Så var det disse reglene med uttal av ferie i permisjonen.
Jeg har 6 dager fra 2014 og fem uker fra 2015. Sjefen skriver : 6 dager fra 2014 er overført til 2014 pg dersom jeg ikke benytter dem før permisjonen kan du ta den med deg videre. Vi skiller ikke lenger på opptjeningsåret. 21 dager kan avvikles under permisjonen. Restsaldo per 31.12.15 er da 10 dager.

Betyr det at jeg må ta 21 dager ut i 2015 - altså lage et brudd i permisjonen. For så å fortsette permisjonen og ta de resterende 10 dagene etter endt permisjon?
Tror det.. dette er sånt jeg tenkte å spørre nav om.. de har visst en chat.. men står ingenting om det på nett som jeg har funnet og jordmor kunne ikke si hun hadde hørt noe om det..

Kan ringe inn i morgen jeg da - så kan du ta chatten ;-) så sammenligner vi! Hehe.

Da må man jo kanskje legge dette bruddet til sommerferien for ytelsen stopper vel når man tar ferien. Og da kan man legge det til den perioden man vil motta feriepenger.

Kan ringe inn i morgen jeg da - så kan du ta chatten ;-) så sammenligner vi! Hehe.

Da må man jo kanskje legge dette bruddet til sommerferien for ytelsen stopper vel når man tar ferien. Og da kan man legge det til den perioden man vil motta feriepenger.
Ja, altså.. kommer jobben til å utbetale til deg i hele perioden? Det gjør den med meg, så sånn sett går nok alt som normalt tror jeg.. er de som får pengene inn fra nav..

ohoi så komplisert!
jeg trodde at å velge 80% ville bety kortere permisjon å mer penger jeg.. men sånn er det visst ikke?:s

på en måte glad jeg slepper å tenke på det da jeg går skole så får engangsstønad.. (ikke at det er noe å juble over men)

Hehe nei det er nok ikke noe å juble over sånn sett - men du slipper dwt andre styret. !!!!

ohoi så komplisert!
jeg trodde at å velge 80% ville bety kortere permisjon å mer penger jeg.. men sånn er det visst ikke?:s

på en måte glad jeg slepper å tenke på det da jeg går skole så får engangsstønad.. (ikke at det er noe å juble over men)
Litt komplisert ja..mye å tenke på.. men er da tross alt heldige som får penger og kan være hjemme! Det må vi ikke glemme!

Back
Topp