Hvilken dekningsgrad velger du?

De har foreldrepenge chat på NAV. Den er veldig grei. Men de svarer veldig generelt

ja prøvde meg på denne chatten forrige uke, men ja signerer - de svarer meget generelt. jeg prøvde å spørre et spørsmål vedrørende ulønnet permisjon - men da ble jeg henvist til en annen chat.

nå har jeg sittet å regnet litt. om jeg har regnet riktig så mister jeg, om jeg kan bruke det uttrykket, kroner 4500,- på å velge 80% mot dagens lønn, i måneden. på årsbasis blir det 14000 mindre ved 80 enn ved 100 på meg. synes dette var veldig mye.. kan jeg ha regnet feil.....

jeg lurer også veldig på dette med ferie. har en uke ferie fra 2014 som jeg har søkt over til 2015. mon tro om den kan søkes over til 2016 med 2015 ferien... dette er kanskje noe jeg må spørre sjefen om til uken..

ja prøvde meg på denne chatten forrige uke, men ja signerer - de svarer meget generelt. jeg prøvde å spørre et spørsmål vedrørende ulønnet permisjon - men da ble jeg henvist til en annen chat.

nå har jeg sittet å regnet litt. om jeg har regnet riktig så mister jeg, om jeg kan bruke det uttrykket, kroner 4500,- på å velge 80% mot dagens lønn, i måneden. på årsbasis blir det 14000 mindre ved 80 enn ved 100 på meg. synes dette var veldig mye.. kan jeg ha regnet feil.....

jeg lurer også veldig på dette med ferie. har en uke ferie fra 2014 som jeg har søkt over til 2015. mon tro om den kan søkes over til 2016 med 2015 ferien... dette er kanskje noe jeg må spørre sjefen om til uken..

Du regner da fra bruttolønn ikkesant?
Jeg regnet litt på det nå og vi taper mye, det er jo fordi vi begge har to gode lønninger. Men vi lever jo etter den lønnen også så gjeld og utgifter tilsvarer vår lønn.
Men jeg tenkte på en ting som kanskje kunne redusert tapet litt, det er jo å skatte litt mindre det året jeg går hjemme.
Jobber jeg ikke fullt så tjener jeg jo ikke like mye.
Overføring av ferie har de blitt svært strenge på, men nå er vi i permisjon og i 2015 så får vi kun lov til å ta 4 uker pluss 2 dager. Jeg har i år 7 dager fra i fjor og 25 nye dager.
Tenkte å ta ut maksferie i år, og neste år spare tre uker til sommeren å ta ut resten av ferien etter endt permisjon!
Det vil da si at jeg tar ut 20 dager etter endt permisjon og sparer 15 til sommeren 2016..
Men dette er super vannskelig!
Jeg skal ikke tilbake i fullstilling heller, blir 40% ulønnet noen år. Så vil ikke begynne med det for tidlig..

man får mange gode tanker av andre innlegg..... nå må jeg kanskje regne om på en annen måte ja... hmm.... man kan jo bli gal av mindre. hehe...
ja må kanskje forhøre meg med sjefen vedr feriereglene før jeg fastsetter noe.
planen min, som jeg ikke kan fortelle sjefen er å finne meg noe nytt også, mens jeg går i permisjon. men kan hverken planlegge eller fortelle sjefen om dette.

lett er det ikke nei.. ja regnet bruttolønn. tørr ikke tenke tanken etter skatt...hjelpes.....

Vi går nok for 80%. Termin 30.4. Kombinert med min ferie kommer vi oss da til 20 juni, og da har jeg uansett sommerferie (er lærer). Vi får 17000 mindre utbetalt totalt på dette, men de pengene hadde fort forsvunnet med ulønna perm! I min jobb er det håpløst å holde på med gradert og fram og tilbake, det fungerer ikke med vikarer osv. Jeg tar ut mine uker +min ferie fram til ca 20 januar, også tar pappa resten av permisjonen da.

ja det er en mulighet som vi ogsa har tenkt over. men flere vi har snakket med har sagt at man klarer aldri a spare disse pengene, 20 %. de fleste ender opp med a droppe permisjonen uten lonn. jeg har sparekonto, og jeg vil kanskje klare a spare enda litt til. men litt utrygt å hvilke på den også.
Ja, man må vite at man klarer å sette av de pengene. Jeg tar 100% dekning og har planer om å gradere 20% gjennom hele permisjonen i tillegg til 5 uker ferie i 2015 og 2 uker i 2016. Da havner vi i april og krysser fingrene for at vi har barnehageplass (det fungerte fint sist)

Ja man kan jo regne det opp mot hvor mye man taper på ulønnet permisjon. Har faktisk ikke regnet på drt enda men du sier noe der! Og i tillegg har man da risikoen ved å miste sykepenggrunnlag.

Vi er hvertfall heldige med terminen kontra barnehageplass :)

Jeg har også begynt å tenke på dette. Sist gang ville vi tapt nesten 20.000kr på om vi valgte 80% fremfor 100%.

Skal se på det i helgen hva som er best.. Og hvordan vi skal fordele alt sammen:)

Heller mot 80% selv om vi taper på det. det utgjør ca 1200kr i måneden før skatt grovt regnet. Men da får vi lang tid hjemme og siden vi utvider med ferie og sambo er lærer så burde det gå uten permisjon uten lønn. Må regne litt nærmere da. Har forresten termin 30.4 så det er jo greit også sånn sett. :)

Har ikke råd til å ta 80%, og da absolutt ikke råd til ulønnet permisjon etter, pappaen har heller ikke råd til å gå ulønnet! Har ikke mye feriepenger opptjent, så kan ikke ta ut mye ferie, og det samme gjelder pappaen.... Spent på hvor vi skal hente pengene eller plassere mini fra mars til august.... Kanskje snike han inn i en barnehage hver dag så han kan gli inn i mengden :p

Hvordan vet man hvor mye man får, når man tar 100% og 80 ? Skjønner ingenting av det. Men er usikker på hva vi gjør selv

Jeg forstår deg - for det er litt misvisende. Selvom det sies å
Være 100 prosent så er det faktisk ikke 100 prosent slik du får per dags dato ved å være i jobb. Det er noe mindre.
For å få nøyaktig sum anbefales nav sin utrekningskalkulator :) du plotter bare inn din og mannen din sin årslønn for de tre siste årene - velger dekningsgrad og den regner ut for deg :)

Her blir det 100%. Mannen vil tape vannvittig mye om han kun får 80% av lønnen.

Men taper man mindre ved ulønnet permisjon, framfor 80%? Man vil jo uansett miste månedslønn den tiden man er hjemme ulønnet... Hvis jeg får utbetalt rundt 20 000 kr måneden, er det større tap å miste lønn noen måneder? Eller?

Og hvordan regner man når mannen har timebetalt????

Må han forresten stå registrert i arbeidstaker register for å få foreldrepenger? Vet ikke om han er det som eneste ansatte i sjefens enkeltmannsforetak?

Men taper man mindre ved ulønnet permisjon, framfor 80%? Man vil jo uansett miste månedslønn den tiden man er hjemme ulønnet... Hvis jeg får utbetalt rundt 20 000 kr måneden, er det større tap å miste lønn noen måneder? Eller?

Og hvordan regner man når mannen har timebetalt????

Må han forresten stå registrert i arbeidstaker register for å få foreldrepenger? Vet ikke om han er det som eneste ansatte i sjefens enkeltmannsforetak?
For min del taper jeg 1000 kr så det er ikke noe å snakke om

For min del taper jeg 1000 kr så det er ikke noe å snakke om
Regnet ut forskjellen her.
Total forskjell vil utgjøre rundt 10 000 kr.
Men da får vi også 10 uker lenger hjemme.
10 uker er jo da ca to månedslønner vi vil miste. Og 10 000 kr er jo under halvparten av en månedslønn for meg.

Eller tenker jeg helt feil nå??? :-)

Kanskje et dumt spørsmål, men vanskelig og forstå alt det her :P Hvis vi velger og ta 80% så vil ikke dette gå utover samboers lønn før han evt skal ut sine 8uker? :)

Kanskje et dumt spørsmål, men vanskelig og forstå alt det her :P Hvis vi velger og ta 80% så vil ikke dette gå utover samboers lønn før han evt skal ut sine 8uker? :)

Han har 10 uker :D
Nei, får ikke redusert lønn før han selv er i permisjon :)

her blir d 100%..... mn må finne ut hvordan jeg gjør med ferie... For må forlenge med ferie...

Back
Topp