Hva pleier dere å spise i jula?

LittleBiii

Forumet er livet
Vi har pleid å feire annet hvert år hos mamma og svigers. Hos mamma pleier vi å ha ribbe med masse annet godt ved siden av, og hos svigers har det vært mye forskjellig, alt fra and til elgkjøtt. I år skal vi feire jul hjemme hos oss for første gang, med svigers på besøk. Usikker på hva jeg skal lage på julaften. Hva pleier dere å spise? Kanskje jeg får litt god inspirasjon? :happy:
 
Dette er jo veldig tradisjonsbasert som oftest.

Jeg og har første hjemmejula i år. Siden jeg inviterer så ble det min tradisjon. Pinnekjøtt. Dem har og fått tilbudet om også ribbe, men det var ikke nødvendig.
 
Både jeg og mannen har vokst opp med ribbe, så vi har pinnekjøtt [emoji6]
 
Pinnekjøtt på jula. En dag med kalkun. Svigermor pleier ha steik en dag.

Jeg er vant med ribbe en dag egentlig jeg da. Men det får jeg fikse i romjula heller [emoji23]
 
Her blir det pinnekjøtt. Det er det jeg er vant med og det eneste jeg liker av typisk julemat.

Ellers i jula blir det som oftest en kveitemiddag og kalkun på nyttårsaften (værtfall hjemme hos mamma og pappa. I år er første gang vi er hjemme hos oss selv).
 
Vokst opp med pinnekjøtt. I år blir det jul hos moren min med pinnekjøtt.

Har de siste årene hatt kalkun.
 
Ribbe, medisterkaker og julepølse på julaften. Kalkun på nyttårsaften. Koldtbord hos tanta mi 1. Juledag.
 
Vokst opp med skinkestek, men har spist nøttestek/vegisterkaker de siste årene :)
 
Risengrynsgrøt lillejulaften, diger porsjon slik at vi får riskrem til dessert julaften. Ribbe på julaften(var pinnekjøtt før, men jeg er lei) lutefisk 1.juledag, pinnekjøtt 2.juledag, rester 3.juledag, kveite 28, så taco/lasagne noe annet enn julemat frem til nyttårsaften hvor vi egentlig kjører pinnekjøtt(mannen er i overkant glad i pinnekjøtt) men jeg vil heller ha kalkunbryst i år, eller and.
 
Vi har både pinnekjøtt og ribbe på julaften. Mest mannen til mamma som MÅ ha ribbe, vi andre foretrekker pinnekjøtt.
 
Vi har ribbe julaften å inviterer svigermor og svigerfar.

1 juledag er vi hos svigers å spiser kalkun.

Nyttårsaften er det koldtbord hos svigers der hele slekten samles :)
 
Risengrynsgrøt på dagen og pinnekjøtt senere på julaften med riskrem etterpå er fast tradisjon i våre familier.

De andre dagene varierer det hva vi spiser alt etter hvem vi er sammen med. Stek er typisk en av dagene.
 
Grøt lille julaften. Ribbe julaften. Helstekt ørret 1. juledag. Oksestek 2. juledag. Kalkun nyttårsaften. Pinnekjøtt 1. nyttårsdag.
 
Ribbe med diverse tilbehør på julaften, hos mamma er det pinnekjøtt i tillegg. Ellers er jeg oppvokst med en dag med lammelår og ev lammesadel, og kalkun nyttårsaften. Ellers variert litt. Svigers har en dag med sodd og varierer litt ellers. Oftest kalkun nyttårsaften, men med annet tilbehør enn jeg er vant til.
 
Vokst opp med ribbe, nå varieres det med alt mulig rart
 
Ribbe, kjøttkaker av farse, kålstuing, potet, ribbekraft som saus, tyttebær, medisterpølser
 
Vi har ribbe, skinkestek, julepølse, medisterkaker, surkål, poteter og lefser
:)
 
Her er det alltid kalkun på julaften :)
Pinnekjøtt på 1 juledag :)
Litt variabelt på 2 juledag:)
 
Jeg er vokst opp med fylt svinekam hos foreldrene mine. Farmor og farfar hadde sursteik og en tante og onkel av meg hadde noe med vilt somregel elg. Mannen er oppvokst med pinnekjøtt og blir nesten litt krise hvis vi ikke har det på julaften. Så om vi er hos mine foreldre har vi pinnekjøtt 1 eller 2 dag for å glede han også. Nå er svigers døde så vi bytter på å være hos oss eller mine foreldre. Er vi hos oss bytter vi på å ha pinnekjøtt eller kalkun siden jeg ikke er så veldig glad i pinnekjøtt.
 
Back
Topp