Hva pleier dere å spise i jula?

Ribbe med diverse tilbehør på julaften, hos mamma er det pinnekjøtt i tillegg. Ellers er jeg oppvokst med en dag med lammelår og ev lammesadel, og kalkun nyttårsaften. Ellers variert litt. Svigers har en dag med sodd og varierer litt ellers. Oftest kalkun nyttårsaften, men med annet tilbehør enn jeg er vant til.

Høres ut som en fin middagsplan :happy: Kjenner jeg gleder meg ekstra til jul nå og til all den gode maten som kommer :joyful:
 
Her er det alltid kalkun på julaften :)
Pinnekjøtt på 1 juledag :)
Litt variabelt på 2 juledag:)

Høres bra ut. Her i hus er ikke de andre så glad i kalkun, så det er desverre for meg ikke noe alternativ. Men blir nok mest sannsynlig ribbe på julaften her tenker jeg :happy:
 
Vokst opp med pinnekjøtt, men stort sett har det vært ribbe itillegg siden onkel som feirer med mamma og pappa ikke spiser sau.
Mannen er vant med pinnekjøtt og tørket svineribbe som dampes som pinnekjøtt, samme tilbehør som pinnekjøtt.
Nå har han innført tørket svineribbe hos mamma og pappa også, så nå er det ikke fersk ribbe lenger.
 
Jeg er vokst opp med fylt svinekam hos foreldrene mine. Farmor og farfar hadde sursteik og en tante og onkel av meg hadde noe med vilt somregel elg. Mannen er oppvokst med pinnekjøtt og blir nesten litt krise hvis vi ikke har det på julaften. Så om vi er hos mine foreldre har vi pinnekjøtt 1 eller 2 dag for å glede han også. Nå er svigers døde så vi bytter på å være hos oss eller mine foreldre. Er vi hos oss bytter vi på å ha pinnekjøtt eller kalkun siden jeg ikke er så veldig glad i pinnekjøtt.

Høres ut som en bra mix av god mat. Viktig å bytte litt på eller ha litt forskjellig sånn at det er noe for enhver smak :happy:
 
Vokst opp med pinnekjøtt, men stort sett har det vært ribbe itillegg siden onkel som feirer med mamma og pappa ikke spiser sau.
Mannen er vant med pinnekjøtt og tørket svineribbe som dampes som pinnekjøtt, samme tilbehør som pinnekjøtt.
Nå har han innført tørket svineribbe hos mamma og pappa også, så nå er det ikke fersk ribbe lenger.

Rart hvor forskjellige tradisjoner kan være. Men godt det fins så mye god mat og noe for enhver smak :)
 
Rart hvor forskjellige tradisjoner kan være. Men godt det fins så mye god mat og noe for enhver smak :)

Mye god mat, men rart med tradisjoner, feiret jul et år i utlandet (USA), og fikk ikke skikkelig julefølelse da lukten av pinnekjøtt manglet:hilarious:
 
Mye god mat, men rart med tradisjoner, feiret jul et år i utlandet (USA), og fikk ikke skikkelig julefølelse da lukten av pinnekjøtt manglet:hilarious:

Ja det er noe med det altså. Får samme følelsen når vi feirer hjemme hos svigers for de har som regel julemiddag som jeg ikke forbinder med jul i det hele tatt. Og det blir ikke det samme :D
 
Her er tradisjonen pinnekjøtt. Men mamma har mer tilbehør enn hva svigers har. Felles er poteter grønnsaker og kålrabistappe <3
 
Så herlig :happy: Pinnekjøtt er godt!


Det er det! I år skal vi prøve oss på pinnekjøtt fra nordnorsk villsau. Det blir spennende! Er vant til morfars pinnekjøtt som han salta og hang opp selv, og kuttet. Fra Stavanger. Men nå er ikke han mer. Så i år som nevnt blir det nordnorsk villsau fra Kjerringøy.
 
Samme her. Hva liker du best? :happy:

Egentlig ingenting :p Sliter med gallen og da er all slik julemat tungt for kroppen. Men pinnekjøtt er greit om det ikke er så fettete.

Spiste reinsdyr en jul da! Det var godt det :D
 
Det er det! I år skal vi prøve oss på pinnekjøtt fra nordnorsk villsau. Det blir spennende! Er vant til morfars pinnekjøtt som han salta og hang opp selv, og kuttet. Fra Stavanger. Men nå er ikke han mer. Så i år som nevnt blir det nordnorsk villsau fra Kjerringøy.

Så spennende! Blir nok bra :D
 
Egentlig ingenting :p Sliter med gallen og da er all slik julemat tungt for kroppen. Men pinnekjøtt er greit om det ikke er så fettete.

Spiste reinsdyr en jul da! Det var godt det :D

Off, så kjedelig. Julemat som er så godt!

Reinsdyr faktisk! Så spennende. Det har jeg aldri smakt før :happy:
 
Er mest glad i ribbe, men pinnekjøtt fungerer greit det også, så lenge det ikke er saltet så man får hjerteproblemer av å se på det.

Medister-pølse og kaker er også slagere, men dessverre er det ikke mulig å bare skjære opp magesekken for så å spise videre etter å ha blitt mett, så ribba får høy prioritering.
 
Back
Topp