Hva drikker dere på julaften?

Etter at vi fikk barn tilstede på julaften har familien drukket brus og Farris. Må innrømme at jeg savner tiden da de andre tok et glass vin eller en øl til maten. Ingen som drakk seg fulle, men definitivt mindre krangling :rolleyes:

Alltid barn tilstede på julaften. På bordet er det saft, brus, juleøl, konjakk. Ingen som blir påvirket at alkoholen så man merker det. De som vil ha alkohol tar som regel bare en øl og 1-2konjakk.

Aldri alkohol. Min personlige oppfatning er at barn og alkohol ikke hører sammen. Her serveres det ikke alkohol til eventuelle gjester heller.

Vi drikker brus, og koser oss med det.

Trur det blir ribbe i år , og da foretrekker jeg farris m smak eller Pepsi Max.
Mannen lager hjemmebrygget juleøl som han drikker.

Etter kaffe , kake og åpning av gaver har vi gjerne et glass rødvin eller det vi måtte ha lyst på.

På nyttår pleier vi ha kalkun og da er det champagne som smaker til fugl -med farris v siden.
I år skal vi mest sannsynlig ha hjortestek som min svoger har skutt i høst, så da er det mulig vi finner en god rødvin som passer til vilt .
. Og ja flere barn er der . fra 3-8 år . Vi nøyer oss med det ene glasset som komplimenterer smaken til det vi spiser som har ikke dårlig samvittighet for det :)

Pepsi Max :P Og sukkerfri julebrus.

Brus, vann og alkoholfri øl til maten, men vi tar gjerne ett glass vin eller en juleøl etter barnas leggetid.

Jeg er oppvokst med avholdsforeldre, og mannens foreldre sluttet å drikke for flere år siden. Vi har dermed ingen vane med å drikke alkohol, og drikker dermed brus eller vann. Uansett så velger vi å holde barn og alkohol fraskilt om vi får lyst til å drikke alkohol :)

Nå er det ikke barn tilstede i julen hos oss enda, men så lenge jeg kan huske har tradisjonen for drikke vært det samme.
Det serveres øl til middagen, munkholm, vann, brus og juice til de som skal kjøre/ikke drikker, samt 1-2 glass aquavit.
Etter middagen er det konjakk/likør til kaffen og eventuelt en øl/et glass vin utover kvelden.

Dette er jeg vokst opp med, og det har aldri vært en problemstilling med berusede foreldre/gjester hos oss i julen.

De samme tradisjonene er det hos svigers, så det er heldigvis ikke en problemstilling der heller.

Hvordan det blir til neste år når vi har en liten i tillegg vet jeg ikke, men jeg vil tro at det kommer til å være ca det samme.
Jeg drikker ikke selv, men har ingen problem med at andre tar seg et par glass, selv om det er barn tilstede, så lenge man ikke drikker seg brisen eller full.

Om vi feirer hos svigers serveres det alkohol, aldri sett på det som noe problem for ingen blir påvirket
Jeg opplevde det aldri som problem da jeg var lita heller og mine foreldre gjorde det samme, kengubarnet opplever det heller ikke som noe problem

Men hjemme her serveres det ikke slkohol av ulike årsaker

Er hvert år så mye snakk og hvit jul, og da snakkes det ikke om snø, men hva man har i glasset.
Julen er barnas høytid og man av den grunn ikke skal drikke alkohol.
Personlig mener jeg julen er alles høytid, men man skal ta hensyn til de som er til stede.

Vi kommer nok til å ta et glass vin til maten på julaften selv om barna er til stede, men det blir med det glasset.

Vi drikker ikke i jula pga barndom. Så for meg er det brus i glasset

Svigerfar pleier å brygge hjemmebrygget juleøl, så mennene skal nok ha hvert sitt glass med det til maten ser jeg for meg, ellers blir det brus, vann og saft :happy:

Feirer vi med min familie er der hvit jul, med svigers blir det servert juleøl til middagen. Men aldri mer enn en til mannen. Og noen skal jo kjøre bil også. Eplemost er det som serveres ellers

Julebrus/annen brus. For meg er det unaturlig å drikke alkohol i barns nærvær, selv om det bare hadde vært et glass til maten. I år er jeg gravid, så det er en del hvite måneder igjen:-p
Vi skal feire hos min familie i år, der er det alltid alkoholfritt uansett tilstelning. Hos svigers har de alltid drukket alkohol....

Har ammet eller gått gravid de siste 4 årene i julen så har blitt vann eller brus på meg. Gjør meg ikke noe om folk foretrekker ett glass vin eller øl til maten, da det blir med det glasset og de blir ikke synlig beruset. Venter nr 3 med termin 20.12 så for min del blir det vann/brus i år også ;-)

Julebrus :) har alltid vært barn tilstede på våre julefeiringer, så de har vært alkoholfrie:)

Vann og julebrus.. av og til ett glass vin til maten evt en øl, men det begynner å bli noen år siden :p

Back
Topp