Helt enig i at det er skremmende at så mange fødeavdelinger legges ned. Jeg kjenner jo selv at det å bo en time fra et stort sykehus (haukeland) er for langt unna. Det hadde vært helt krise om jeg gikk i fødsel langt unna fødeavdeling. Men er liksom alltid helse og barn som skal under sparekniven hele tiden
På haukeland har vi jo storken som er for mer naturlige fødsler. Jeg har ikke vært på den på nye storken men har hørt mye bra om den. Jeg må jo på Føde A grunnet risiko. Men etter å ha bodd der i to uker og født der føler jeg at det er et bra sted. Fine store rom, og ikke for kald og klinisk.
Men valgfrihet er bra. Er derfor jeg synes sånne diskusjoner er spennende. Folk er forskjellige.
Og hadde jeg hatt mulighet og bodd nærme sykehus kunne jeg sikkert ha vurdert assistert hjemmefødsel. Men ikke uten fagfolk tilstede. Er på mange måter en annen ro hjemme.
Ble inspirert til denne diskusjonen av ett innlegg på facebook. Og var flere mennesker som ville føde uassistert og heller ikke ha noe svangerskapsoppfølging.
På tross av at jeg nettopp mistet min mor på bakgrunn av en sykehustabbe og mistet en datter som kunne vært reddet så stoler jeg på helsevesenet. Jeg har tro på at de fleste vil hjelpe pasientene sine