Hjemmefødsel VS sykehusfødsel

Helt enig i at det er skremmende at så mange fødeavdelinger legges ned. Jeg kjenner jo selv at det å bo en time fra et stort sykehus (haukeland) er for langt unna. Det hadde vært helt krise om jeg gikk i fødsel langt unna fødeavdeling. Men er liksom alltid helse og barn som skal under sparekniven hele tiden :arghh:

På haukeland har vi jo storken som er for mer naturlige fødsler. Jeg har ikke vært på den på nye storken men har hørt mye bra om den. Jeg må jo på Føde A grunnet risiko. Men etter å ha bodd der i to uker og født der føler jeg at det er et bra sted. Fine store rom, og ikke for kald og klinisk.
Men valgfrihet er bra. Er derfor jeg synes sånne diskusjoner er spennende. Folk er forskjellige.
Og hadde jeg hatt mulighet og bodd nærme sykehus kunne jeg sikkert ha vurdert assistert hjemmefødsel. Men ikke uten fagfolk tilstede. Er på mange måter en annen ro hjemme.
Ble inspirert til denne diskusjonen av ett innlegg på facebook. Og var flere mennesker som ville føde uassistert og heller ikke ha noe svangerskapsoppfølging.

På tross av at jeg nettopp mistet min mor på bakgrunn av en sykehustabbe og mistet en datter som kunne vært reddet så stoler jeg på helsevesenet. Jeg har tro på at de fleste vil hjelpe pasientene sine
Jeg fødte nr. 1 og 2 på Storken, men ønsket meg hjemmefødsel begge gangene. Hjemmejordmora var fullbooket rundt mine terminer (pågikk tross alt en pandemi, så hun var poppis). Nr. 3 ble født hjemme med jordmor. Bor 30 min «normalkjøring» fra Haukeland.

Jeg fødte nr. 1 og 2 på Storken, men ønsket meg hjemmefødsel begge gangene. Hjemmejordmora var fullbooket rundt mine terminer (pågikk tross alt en pandemi, så hun var poppis). Nr. 3 ble født hjemme med jordmor. Bor 30 min «normalkjøring» fra Haukeland.
Var det ok på storken? Jeg skulle føde min nummer 2 på gamle storken. Var der i et par timer før jeg ble hastet over på føden. Nå på nye har jeg ikke annet valg enn føde A.
Da bor du jo relativt nærme Haukeland. Jeg må forbi byggingen av sotrasambandet.... så kan risikere flere timer... evt. Rekker vi på det rett under timen om det er null kø. Men det skjer jo omtrent kun på natten for tiden :hilarious:

Var det ok på storken? Jeg skulle føde min nummer 2 på gamle storken. Var der i et par timer før jeg ble hastet over på føden. Nå på nye har jeg ikke annet valg enn føde A.
Da bor du jo relativt nærme Haukeland. Jeg må forbi byggingen av sotrasambandet.... så kan risikere flere timer... evt. Rekker vi på det rett under timen om det er null kø. Men det skjer jo omtrent kun på natten for tiden :hilarious:
Har bare født på gamle Storken. Fikk tremannsrom alene begge gangene etter fødsel. Sikkert pga covid. Fine fødsler. Var i badekar underveis i begge på Storken. Nr. 2 (og nr. 3 hjemme) ble født i badekar.

Vært innom Glassblokkene et par ganger i ettertid. Første gang var for screening av tredjemann noen dager etter fødsel. Dvs. jeg fikk også en omvisning på Storken ifm. en jordmortime. Tror de ville overtale meg om å føde der, så derfor de tok seg tida da jeg spurte. Veldig flotte lokaler. Badekar på alle rom forutenom ett.

Jeg er litt skeptisk til solskjermingen da :laughing002 Innlagt der med nr. 2 nå sist uke levde den sitt eget liv. Men er vel mest et problem på varme dager. Var som et drivhus, så når solskjermingen bestemte seg for å overstyre innstillingene på veggen, ble det rimelig hett.

Har bare født på gamle Storken. Fikk tremannsrom alene begge gangene etter fødsel. Sikkert pga covid. Fine fødsler. Var i badekar underveis i begge på Storken. Nr. 2 (og nr. 3 hjemme) ble født i badekar.

Vært innom Glassblokkene et par ganger i ettertid. Første gang var for screening av tredjemann noen dager etter fødsel. Dvs. jeg fikk også en omvisning på Storken ifm. en jordmortime. Tror de ville overtale meg om å føde der, så derfor de tok seg tida da jeg spurte. Veldig flotte lokaler. Badekar på alle rom forutenom ett.

Jeg er litt skeptisk til solskjermingen da :laughing002 Innlagt der med nr. 2 nå sist uke levde den sitt eget liv. Men er vel mest et problem på varme dager. Var som et drivhus, så når solskjermingen bestemte seg for å overstyre innstillingene på veggen, ble det rimelig hett.
Bodd i to uker på føde A, den utvendige solskjermingen levde sitt eget liv. Den innvendige gikk bra å styre. Var gull å få bestemme temperaturen og lysstyrken på rommet selv. Men Føde A er jo i U2, så er ikke så mye sol som når ned der. Men store og fine enerom, gull at det er seng til partner der og.

Jeg hadde planlagt hjemmefødsel med to jordmødre med første og det var en helt fantastisk fødsel! Gjør det selvsagt igjen så lenge alt er bra under svangerskapet :)

Hjemmefødsel er ikke noe for meg, men så lenge jordmor er med skjønner jeg ikke problemet med de som gjør det og ikke har lang vei til sykehuset om det skulle skje noe.
For øvrig veldig spent på hvor raskt det kommer til å gå for min del også. Gikk fra 5cm til at han var ute på 1t med førstemann. 2t aktiv fødsel og bidiagnose styrtfødsel står det i epikrisen, og ønsker virkelig ikke at det går fortere enn det :nailbiting: Hadde vært digg å rukket noe smertestillende denne gangen også for det var tortur! Har slitt en del med å bearbeide den opplevelsen også, så håper jeg får en grei jordmor jeg kan ta det opp med nå :)
Raske fødsler her også. Selv om nummer to gikk enda raskere (1,5 time fra 0 cm til hun var ute), så var det bedre enn første jeg brukte 2 timer fra jeg lå og sov til jeg våknet av at vannet gikk og hun var ute. Hovedgrunn til bedre fødsel: Jeg var forberedt på at det skulle gå fort!

Raske fødsler her også. Selv om nummer to gikk enda raskere (1,5 time fra 0 cm til hun var ute), så var det bedre enn første jeg brukte 2 timer fra jeg lå og sov til jeg våknet av at vannet gikk og hun var ute. Hovedgrunn til bedre fødsel: Jeg var forberedt på at det skulle gå fort!
Ja, jeg tror de som har raske fødsler som nr 2 veldig ofte har en mye bedre opplevelse. Da vet man mer hva man går til og er forberedt. Fikk heldigvis en veldig grei jordmor nå, så skal snakke ordentlig gjennom fødselen på neste kontroll. Satser på en bedre opplevelse denne gangen :)

Jeg holder på å sjekke ut mulighetene for hjemmefødsel. Men for en pris (20 000 kr, uten basseng), og så utrolig lav støtte man får fra staten (3450 kr)! Staten må jo spare masse penger på at folk føder hjemme med den satsen

Jeg holder på å sjekke ut mulighetene for hjemmefødsel. Men for en pris (20 000 kr, uten basseng), og så utrolig lav støtte man får fra staten (3450 kr)! Staten må jo spare masse penger på at folk føder hjemme med den satsen
Er jo helt ville priser! Kan det ha noe å si på hvorfor noen velger å føde hjemme uten assistanse? Er jo langt fra alle som har råd til å spytte ut over 20 000 kroner.

Er jo helt ville priser! Kan det ha noe å si på hvorfor noen velger å føde hjemme uten assistanse? Er jo langt fra alle som har råd til å spytte ut over 20 000 kroner.
Ja det kan jo hende. Samtidig så er det vel en rettferdig pris for jordmora, som har vakt i 3 uker rundt termindatoen i tillegg til å bistå med selv fødselen.

Ser i ny faglig retningslinje for fødselomsorg (2024) at fødesteder nå oppfordres til å (de bruker ordet "kan") tilby hjemmefødsel (altså å sende sine jordmødre ut til hjemmefødsler for de med lavrisikosvangerskap som ønsker det). Men tviler sterkt på at det skjer med det første/innen vår terminmåned. Men det hadde vært så fint! Slik som i f.eks. Nederland.

Dyrt ja! Men samtidig koster en fødsel mye mer egentlig.
Dette er gamle tall: En normal, ukomplisert fødsel koster samfunnet rundt 35.000 kroner, mens et keisersnitt kan koste rundt 55.000 kroner, ifølge Babyverden.no.

Ja det kan jo hende. Samtidig så er det vel en rettferdig pris for jordmora, som har vakt i 3 uker rundt termindatoen i tillegg til å bistå med selv fødselen.

Ser i ny faglig retningslinje for fødselomsorg (2024) at fødesteder nå oppfordres til å (de bruker ordet "kan") tilby hjemmefødsel (altså å sende sine jordmødre ut til hjemmefødsler for de med lavrisikosvangerskap som ønsker det). Men tviler sterkt på at det skjer med det første/innen vår terminmåned. Men det hadde vært så fint! Slik som i f.eks. Nederland.
Ja, tenker at jordmoren fortjener hver krone. Men for en fødende som har sine grunner til å unngå sykehus kan det fort bli mye penger. Og veldig dumt om økonomi spiller en rolle om det blir med eller uten assistanse når man først ønsker å føde hjemme.

Og med flere fulle fødeenheter rundt i landet så burde det finnes løsninger hvor sykehusene kan avlastes samtidig som det er tryggest mulig for dem som føder hjemme. Har ikke satt meg inn i hva Nederland tilbyr da.

Pris på hjemmefødsel varierer veldig rundt i landet; eneste tilgjengelige jordmor her tar 15.000, som naturligvis fortsatt er mye penger, men betydelig mindre enn 30.000 som det fort blir med feks Min Fødsel på østlandet. Synes støtten fra helfo skulle vært litt høyere - sykehusfødsler koster tross alt mer. Spent på veien videre, er i kontakt med jordmor og har fått reservert uker rundt termin, skal snakke mer med henne etter ordinær ultralyd tenker jeg. Trist at det ikke finnes flere abc-lignende tilbud rundt om i landet (nå finnes jo ikke abc engang), det hadde helt klart vært å foretrekke for meg i alle fall.

Vi betalte 10 000 kr + engangstrekket til badekar som vi lånte fra jordmor. Tror det var 300 eller 600 kr for trekket. Mistenker at hun tar mer betalt nå (fødte i år). At hun kanskje så an min skeptiske mann når det gjaldt pris og kastet ut en sum lavere enn hun egentlig ville? Jeg vet ikke. Men et sted mellom 10 og 15 000 ligger det på i Bergen. Kun ett tilbud fra én jordmor.

Hun fikk i tillegg 18 000 kr tror jeg hun sa i statlig støtte pr. fødsel. Hvis noen har hørt noe annet, korriger meg gjerne. Kan være jeg misforsto og at hun får 8000 fra staten og 10 000 kr fra kunden?

Hun var planlagt i beredskap i tre uker før fødsel og to uker etter. Fem totalt. Fødte noen dager over termin.

Vi betalte 10 000 kr + engangstrekket til badekar som vi lånte fra jordmor. Tror det var 300 eller 600 kr for trekket. Mistenker at hun tar mer betalt nå (fødte i år). At hun kanskje så an min skeptiske mann når det gjaldt pris og kastet ut en sum lavere enn hun egentlig ville? Jeg vet ikke. Men et sted mellom 10 og 15 000 ligger det på i Bergen. Kun ett tilbud fra én jordmor.

Hun fikk i tillegg 18 000 kr tror jeg hun sa i statlig støtte pr. fødsel. Hvis noen har hørt noe annet, korriger meg gjerne. Kan være jeg misforsto og at hun får 8000 fra staten og 10 000 kr fra kunden?

Hun var planlagt i beredskap i tre uker før fødsel og to uker etter. Fem totalt. Fødte noen dager over termin.
Oi, det var en bra deal. Her er prisen på 20 000 kr bare inkludert tre uker beredskap

Back
Topp