Hjemmefødsel VS sykehusfødsel

Jeg ville aldri født hjemme selv. Det er greit nok at sykehus kanskje ikke er like koselig, men er veldig takknemlig for den beredskap som finnes der. Jeg har født to på sykehus før, med behov for keisersnitt og barnelege. Jeg ville aldri fått go til hjemmefødsel uansett. Men om man først skal føde hjemme, så er det jo idioti å velge å føde uten jordmor. Kan forstå at de som er friske, føder til termin uten risiko, kan vurdere hjemmefødsel med jordmor, men uten jordmor er hjernedødt
Jeg fatter ikke at folk tørr uten jordmor jeg! Tror neppe min første i uoppdaget seteleie hadde overlevd om jeg fødte hjemme. Og min tredje hvor jeg uforventet hadde en morkake som satt fast med påfølgende stor blødning. Ukompliserte svangerskap hvor det ikke hva noe grunn til bekymring. Sjeleglad for de flotte jordmødrene og fødselslegene❤️

Men. Jeg føder helst ikke i bil altså. Fy søren så udigg... og så mye søl.

Hvor tidlig er de andre født?
Begge jentene mine kom 10 dager før termin og gutten (nummer 2) kom 7 dager før. Så senest 11 dager før settes jeg igang. Evt. Blir innlagt til overvåking. Men siden jeg trolig har Antifosfolipidsyndrom så er sjansen stor for at jeg settes igang 37+0 eller før.

Men. Jeg føder helst ikke i bil altså. Fy søren så udigg... og så mye søl.
Dekke setene med søppelsekker. Tror mannen hadde fått neller om jeg fødte i bilen :hilarious: Går jo heldigvis stort sett fint, var det jeg ble fortalt når jeg var redd for nye styrtfødsler tidligere.

Dekke setene med søppelsekker. Tror mannen hadde fått neller om jeg fødte i bilen :hilarious: Går jo heldigvis stort sett fint, var det jeg ble fortalt når jeg var redd for nye styrtfødsler tidligere.
Det var faktisk ikke dumt. Tror det blir gjort de siste ukene her. Forrige fødsel var spontan vannavgang (på treningssenteret, midt i en knebøy, og jeg har det på video ), så forrige bilen vår hadde faktisk en flekk med fostervann på seg fordi truseinnlegget var gjennombløtt, og jeg måtte jo kjøre hjem!

Det var faktisk ikke dumt. Tror det blir gjort de siste ukene her. Forrige fødsel var spontan vannavgang (på treningssenteret, midt i en knebøy, og jeg har det på video ), så forrige bilen vår hadde faktisk en flekk med fostervann på seg fordi truseinnlegget var gjennombløtt, og jeg måtte jo kjøre hjem!
Beklager at jeg ler :hilarious: Ser det for meg:hilarious:

Beklager at jeg ler :hilarious: Ser det for meg:hilarious:
Var ganske gøy. Utrolig gøy å kunne se tilbake på det også, ikke minst! Fikk fanget min genuine reaksjon. En once in a lifetime-opplevelse, skikkelig filmøyeblikk. Ble heldigvis ikke vått på gulvet for truseinnlegget og tightsen tok støyten, og alt vannet gikk ikke på en gang :p

Begge jentene mine kom 10 dager før termin og gutten (nummer 2) kom 7 dager før. Så senest 11 dager før settes jeg igang. Evt. Blir innlagt til overvåking. Men siden jeg trolig har Antifosfolipidsyndrom så er sjansen stor for at jeg settes igang 37+0 eller før.
Mine er født i uke 39 og 37, så her er det også risiko for at denne kommer før om den holder seg over denne første fasen håper din holder helt til uke 37

Mine er født i uke 39 og 37, så her er det også risiko for at denne kommer før om den holder seg over denne første fasen håper din holder helt til uke 37
Hadde jeg fått velge ville jeg gått helt til januar. Men krysser fingrene for at vi begge sitter med nyfødte babyer til jul ❤️

Hadde jeg fått velge ville jeg gått helt til januar. Men krysser fingrene for at vi begge sitter med nyfødte babyer til jul ❤️
Her blir det uansett ikke januar, da termin er 2. januar og den må ut i uke 37/38 hvis det ikke blir før så julebaby er veldig fint ❤️❤️

Her blir det uansett ikke januar, da termin er 2. januar og den må ut i uke 37/38 hvis det ikke blir før så julebaby er veldig fint ❤️❤️
Det vet jeg at jeg ikke får heller. Så da håper jeg på iallefall noen dager før julaften. Men uansett... viktigste er baby❤️

Jeg har hatt 5 ukompliserte raske fødsler. Men 4 av de var grusomme opplevelser pga helsepersonell. Derfor har jeg bestemt meg for å føde hjemme denne gangen. Det er ikke åpnet for hjemmefødsel her jeg bor så jeg kommer bare til å gjøre det og heller ringe jordmor rett før jeg føder eller det er såpass sent i fødselen at jeg dermed ikke kan bli flyttet noe sted.

IKKE noe jeg promoterer for andre men jeg har såpass mange fødsler bak meg at jeg kjenner min kropp best og er sikker på mine valg. Jeg orker rett og slett ikke mer dårlig behandling på sykehus. Jeg har så angst for det :(

Hjemmefødsel er ikke noe for meg, men så lenge jordmor er med skjønner jeg ikke problemet med de som gjør det og ikke har lang vei til sykehuset om det skulle skje noe.
For øvrig veldig spent på hvor raskt det kommer til å gå for min del også. Gikk fra 5cm til at han var ute på 1t med førstemann. 2t aktiv fødsel og bidiagnose styrtfødsel står det i epikrisen, og ønsker virkelig ikke at det går fortere enn det :nailbiting: Hadde vært digg å rukket noe smertestillende denne gangen også for det var tortur! Har slitt en del med å bearbeide den opplevelsen også, så håper jeg får en grei jordmor jeg kan ta det opp med nå :)

Jeg har hatt 5 ukompliserte raske fødsler. Men 4 av de var grusomme opplevelser pga helsepersonell. Derfor har jeg bestemt meg for å føde hjemme denne gangen. Det er ikke åpnet for hjemmefødsel her jeg bor så jeg kommer bare til å gjøre det og heller ringe jordmor rett før jeg føder eller det er såpass sent i fødselen at jeg dermed ikke kan bli flyttet noe sted.

IKKE noe jeg promoterer for andre men jeg har såpass mange fødsler bak meg at jeg kjenner min kropp best og er sikker på mine valg. Jeg orker rett og slett ikke mer dårlig behandling på sykehus. Jeg har så angst for det :(
Trist å høre at du har fått så dårlig behandling på sykehus så mange ganger. Har du klaget det inn? For så mange ganger er jo ikke tilfeldig. Blir man ikke behandlet bra så må man klage så de kan endre praksis.

Har du langt til sykehus om noe skulle skje? Du har heldigvis god erfaring og er tøff som tar det valget. Selv om det for meg hadde vært kjempeskummelt så er det spennende å høre andre sine perspektiv❤️

Trist å høre at du har fått så dårlig behandling på sykehus så mange ganger. Har du klaget det inn? For så mange ganger er jo ikke tilfeldig. Blir man ikke behandlet bra så må man klage så de kan endre praksis.

Har du langt til sykehus om noe skulle skje? Du har heldigvis god erfaring og er tøff som tar det valget. Selv om det for meg hadde vært kjempeskummelt så er det spennende å høre andre sine perspektiv❤️
Er ikke vits å klage og den kampen gidder jeg ikke ta. Har snakket mye med jordmor og lege på sykehus ved hver eneste graviditet etter jeg fødte nummer 2 (som var helt sykt traumatisk og overgrep av helsepersonell). Min tredje fødsel var fantastisk, men nå har det sykehuset lagt ned fødeavdelingen så jeg må til et annet der jeg nå fødte 2 ganger og de hører ikke på meg i det hele tatt som resulterte i nesten føde på veien + stresse meg så mye at fødsel stoppet opp. Helt sykt at de holder på slik. Selv om jeg har "god kommunikasjon" med jm og sykehus heeeelt frem til fødsel så skjer det ikke når det faktisk gjelder.

Så nei dette gidder jeg ikke mer :hilarious:
Håper veldig på en god fødselsopplevelse, spesielt siden det mest sannsynlig er siste gangen. Blir å føde 3 barn på 3 år så tipper jeg kjenner kroppen min godt nok nå:Heartred

Jeg ønsket meg egentlig hjemmefødsel med jordmor til stede med datteren min, men da måtte noen ha kommet opp fra Stavanger og det hadde vært dyyyyyyrt, så slo det fra meg. Hadde tenkt å være hjemme så lenge som mulig, da, men så endte det med planlagt setefødsel og vannavgang da jeg var på sykehuset for kontroll av blodtrykk, så da ble jeg innlagt.

Om det ikke hadde vært setefødsel og jeg hadde gått for jordmor fra Stavanger, så hadde hun nok heller ikke nådd å komme, for jeg gikk fra 2-3cm til 7cm på én time, før epidural fikk riene til å dabbe av.

Ut ifra forskning er hjemmefødsel med helsepersonell et av de bedre alternativene for friske kvinner med normale svangerskap, men jeg ville nok ikke satset på det om jeg bodde veldig langt fra et sykehus, for hvis det skjer noe trenger man jo at det går raskt.

Ang. Uassistert hjemmefødsel så kan jeg forstå det hvis man har flere fødsler bak seg (uten at jeg nødvendigvis mener det burde være førstevalget), men at førstegangsfødende bestemmer seg for å føde uten hjelp det skjønner jeg fint lite av. Du vet jo ikke hva du går til i det hele tatt og komplikasjoner kan oppstå selv om svangerskapet tilsynelatende er uten risiko.
Jeg overrasket fødselslegen som forløste datteren min med å begynne å fossblø etter forløsningen. Da vi snakket med legen dagen etter understreket hun ettertrykkelig at det så hun overhodet ikke komme. Det gikk heldigvis fint, men spørs hvor bra det hadde gått hjemme uten helsepersonell.

Definitivt sykehusfødsel! Synes det var helt topp sist (i den grad en fødsel kan være topp..). Hadde en lang, men relativt ukomplisert fødsel sist da, og egentlig ganske lite inngripen fra jordmor før mot slutten. Elsker at man ikke må rydde opp selv, altså alt det sølet man må vaske hvis man føder hjemme? :smiley-ashamed004 og at man får mat osvosv. Bare fokus på baby og seg selv på barsel!

Definitivt sykehusfødsel! Synes det var helt topp sist (i den grad en fødsel kan være topp..). Hadde en lang, men relativt ukomplisert fødsel sist da, og egentlig ganske lite inngripen fra jordmor før mot slutten. Elsker at man ikke må rydde opp selv, altså alt det sølet man må vaske hvis man føder hjemme? :smiley-ashamed004 og at man får mat osvosv. Bare fokus på baby og seg selv på barsel!
Det har jeg ikke tenkt på engang.. at man må vaske og rydde opp selv :bag:

Føler meg tryggest på et sykehus❤️ Der har man både folk som kan det i tilfelle komplikasjoner og i tilfelle det skjer noe med babyen. Da har sykehuset en del maskiner og diverse som man ikke kan ha hjemme. Tørr ikke å utsette meg selv eller den i magen i tilfelle det skulle oppstå noe og jeg/vi ikke kommer til sykehuset i tide.

Back
Topp